Ruokakaupat ja vanhaksi menevä ruoka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SIC-
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä kävin tuossa lähikaupassani ja huomasin siellä miten oli isot kasat jauhelihaa 1,19e/400g ja parasta ennen päiväys oli 25.11. Ylihuomennahan tuo jauheliha menee roskiin.

Tästä tuli mieleeni, että saisiko kaupasta noita jauhelihoja nimellistä korvausta vastaan ennen kuin ne viskataan roskiin? Kun tuossahan olisi ensi viikolle kivasti safkaa kun pakastaisi.

Mitä olen kuullut ja nähnyt niin monesti kaupan henkilökunta saa noita safkoja itselleen. Onko tässä mitään käytäntöjä kaupoilla? Onko kukaan saanut solmittua diiliä kaupan kanssa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pienien kauppojen kanssa voi toimia että antavat ulkopuoliselle erillisestä pyynnöstä vanhaksi menevät jauhelihat mutta isojen ketjujen kanssa tuskimpa.

eräs perhetuttu solmi paikallisen koulun kanssa diilin että saa koulun joulukuusen aina joulujuhlan jälkeen itselleen. koulun ei tarvinnut huolehtia kuusesta eroon hankkiutumisesta ja tuttu sai ilmasen kuusen, kaikki varmaan tietää miten hienot kuuset kouluissa yleensä on.

SIC- sanoi:
Elikkä kävin tuossa lähikaupassani ja huomasin siellä miten oli isot kasat jauhelihaa 1,19e/400g ja parasta ennen päiväys oli 25.11. Ylihuomennahan tuo jauheliha menee roskiin.

Itseasiassa se jauheliha lähtee roskiin viimeistään huomenna aamulla, koska on 25 päivä. Tai näin ainakin pitäisi menetellä, jos menetellään oikein.

SIC- sanoi:
Tästä tuli mieleeni, että saisiko kaupasta noita jauhelihoja nimellistä korvausta vastaan ennen kuin ne viskataan roskiin? Kun tuossahan olisi ensi viikolle kivasti safkaa kun pakastaisi.

Saatat saadakin, riippuu ihan kaupasta. Joillain ketjuilla on "säännöt", että kaikki vanha menee roskiin ja sillä selvä. Toiset saattavat sit antaa köyhille tai vaikka maatiloille (esim. leipää hevosten ruuaksi).

SIC- sanoi:
Mitä olen kuullut ja nähnyt niin monesti kaupan henkilökunta saa noita safkoja itselleen. Onko tässä mitään käytäntöjä kaupoilla? Onko kukaan saanut solmittua diiliä kaupan kanssa?

Kaupat ja ketjut toimivat hiukan eri tavoin. Joissain paikoissa työntekijät saavat viedä safkaa kotiin sen minkä ehtivät/jaksavat. Joissain paikoissa safkat voi vaikka ostaa puoleen hintaan itselleen ja joissain paikoissa kaikki tavara menee vain suoraan roskiin. Silloin, kun olin itse kaupassa töissä, niin saatiin kantaa tavaraa ilmaiseksi kotiin. Olipahan nimittäin suht pieniä ruokalaskuja silloin! :thumbs: Nykyään kyseisessä kauppaketjussa kaikki ruoka heitetään roskiin. :( Mun mielestä ne vois lahjoittaa vaikka köyhille.. :rolleyes:

e. tiedän muuten sellaisia maatilallisia, jotka ostavat jostain kaupasta vanhat leivät halvalla pois. Olikohan 10e/2 isoa jätesäkkiä..

SIC- sanoi:
Eikös niissä ollut jo ne punaiset hintalaput ?
SIC- sanoi:

Kun pari vuotta sitten olin kaupassa töissä, niin firman virallinen käytäntö oli heittää kylmästi kaikki vanhentunut ruoka roskiin ilman poikkeuksia. Tietysti henkilökunta sai kyllä kurantista ruuasta -30%, joten ei oikein ollut edes tarvetta etsiä mitään ylikylän vanhoja ruokia. Toisaalta sitten kaveri joka on tukussa töissä tarjosi tässä taasen sitten, niin kutsutusta nykäsen valinnasta, "ostettua" lihaa... Mutta jos et ole töissä, niin aika heikut mahkut saada mitään kaupasta ilmaiseksi ulos.

Delmonte sanoi:
Eikös niissä ollut jo ne punaiset hintalaput ?

Läheskään kaikki myymälät eivät edes käytä noita punaisia hintalappuja. Kun eivät nimittäin edes alenna hintaa!

eräässä pääkaupunkiseudun läheisyydessä sijaitsevassa nimeltämainitsemattomassa myymälässä jaellaan aina vanhoja ruokatavaroita ilmaiseksi. Kerran oli funlightia, joka tais olla n. kk vanhaa ja tänään oli ilmaset pullatarjoilut, tosin ilman kahvia ja vieläpä paketissa :D

seamus sanoi:
eräässä pääkaupunkiseudun läheisyydessä sijaitsevassa nimeltämainitsemattomassa myymälässä jaellaan aina vanhoja ruokatavaroita ilmaiseksi. Kerran oli funlightia, joka tais olla n. kk vanhaa ja tänään oli ilmaset pullatarjoilut, tosin ilman kahvia ja vieläpä paketissa :D

aika erikoista toimintaa, nimittäin jos asiakas saa vaikkapa vatsataudin vanhentuneesta ruoasta niin kauppias on vastuussa vaikka oilisi annettukin ilmaiseksi

Eleonoora sanoi:
Itseasiassa se jauheliha lähtee roskiin viimeistään huomenna aamulla, koska on 25 päivä. Tai näin ainakin pitäisi menetellä, jos menetellään oikein...

kyllä se on niin että jos päiväys on 25 niin sitä saa myydä vielä sinä päivänä ja näin ainakin useimmat liikkeet tekevät. toki eri ketjuilla on erillaisia omia sääntöjä.

ripper81 sanoi:
kyllä se on niin että jos päiväys on 25 niin sitä saa myydä vielä sinä päivänä ja näin ainakin useimmat liikkeet tekevät. toki eri ketjuilla on erillaisia omia sääntöjä.

Voi olla, mutta itse en tiedä yhtään sellaista kauppaa, jossa noin tehdään. Mä tosin suosin s-ketjuja ja nehän on lähes täydellisiä. :lol2:

ripper81 sanoi:

Toisissa tuotteissa lukee viimeinen käyttöpäivä ja toisissa parasta ennen, käsitteissä on siis ero.

Itsellä on kokemusta s-ryhmästä, entisestä elannosta ja tradekasta ja näissä kaikissa oli ohjeistettu tai oikeastaan määrätty, että henkilökuntakaan ei saa viedä vanhoja tuoteita kotiin vaan roskiin on heitettävä kaikki. Eikä todellakaan voinut tehdä mitään sopimuksia asiakaille. Joskus tuli heitettyä useamman sadan euron arvosta pelkästään lihaa roskiin, sääli varsinkin opiskelijan näkökulmasta (itse olen).

Kyllä ne menee hyvää tarkoitukseen kun hipit käy dyykkäämassa ne roskiksesta :D

Täytyy sanoa että minun pieneen maailmaan ei sitten perkele kirveelläkään mahdu ajatus siitä että menisin tonkimaan ruokakaupan jätesäiliöitä: " Oijoi katsos kun löysin kaalin joka on vielä vihreä tuolta toiselta puolelta"

Eleonoora sanoi:
Voi olla, mutta itse en tiedä yhtään sellaista kauppaa, jossa noin tehdään. Mä tosin suosin s-ketjuja ja nehän on lähes täydellisiä. :lol2:
Sestosta saa yleensä (=lähes aina) wanhaa maitoa (parasta ennen siis esim. huomenna/tänään), siis uutta ei saa kuin pyytämällä tiskin takaa... jostian kumman syystä muissa kaupoissa on aina ollut tuoreempaa maitoa.

WTA sanoi:
Itsellä on kokemusta s-ryhmästä, entisestä elannosta ja tradekasta ja näissä kaikissa oli ohjeistettu tai oikeastaan määrätty, että henkilökuntakaan ei saa viedä vanhoja tuoteita kotiin vaan roskiin on heitettävä kaikki. Eikä todellakaan voinut tehdä mitään sopimuksia asiakaille. Joskus tuli heitettyä useamman sadan euron arvosta pelkästään lihaa roskiin, sääli varsinkin opiskelijan näkökulmasta (itse olen).

KAveri oli Setecin setelipainossa töissä jonne viedään myös ryppyiset käytöstä poistettavat setelirahat. Siellä on sellainen polttouuni jossa poltetaan jätesäkeittäin "wanhoja" rahoja. :D Vartiointi tuossa hommassa on kuulemma äärimmäisyyksiin vietyä.

Mä sain paikallisesta S-ryhmän kaupasta ostaa hevosleipää nimelliseen hintaan. Ihan ilmaiseksi eivät kuulemma saaneet antaa jonkun säännön takia (en tiedä oliko kaupan oma sääntö vai joku yleinen).

OT: Kerran unohtui tuollainen hevosleipälaatikko auton takakonttiin vähän turhan pitkäksi ajaksi. Leivät homehtuivat sen verran, että viskasin koko satsin roskiin. Eiköhän seuraavana päivänä yksi talossa asuvista alkoholisteista tullut sitten rappusissa vastaan syli täynnä leipää :D (sillä oli aina tapana tonkia roskiksesta ruokaa itselleen).

Huppe sanoi:
KAveri oli Setecin setelipainossa töissä jonne viedään myös ryppyiset käytöstä poistettavat setelirahat. Siellä on sellainen polttouuni jossa poltetaan jätesäkeittäin "wanhoja" rahoja. :D Vartiointi tuossa hommassa on kuulemma äärimmäisyyksiin vietyä.
Toi ois kyllä duuni. Vois leuhkia, että pistinpäs tänään taas (tähän joku iso summa) rahaa palamaan. Se ruoan heittäminen roskiin teki jo pahaa mutta "puhtaan" rahan, ei pysty edes kuvittelemaan.:hyper:
"Hei tää on aika hyväkuntoinen, voinks mä pitää tän?"

WTA sanoi:
Toi ois kyllä duuni. Vois leuhkia, että pistinpäs tänään taas (tähän joku iso summa) rahaa palamaan. Se ruoan heittäminen roskiin teki jo pahaa mutta "puhtaan" rahan, ei pysty edes kuvittelemaan.:hyper:
"Hei tää on aika hyväkuntoinen, voinks mä pitää tän?"

Vähän samantyyppistä oli, kun kotikylän voimalalla poltettiin joskus tullin takavarikoimia tupakoita. Tosin turvajärjestelyt ei olleet niin kauhean tiukat, sillä jostain syystä kaikilla kylän tervakeuhkoilla oli seuraavalla viikolla todella halpaa venäläistä tupakkaa käryämässä. Nykyään kuulemma murskaavat tupakat ja vasta sitten poltetaan :D

Huppe sanoi:
Sestosta saa yleensä (=lähes aina) wanhaa maitoa (parasta ennen siis esim. huomenna/tänään), siis uutta ei saa kuin pyytämällä tiskin takaa... jostian kumman syystä muissa kaupoissa on aina ollut tuoreempaa maitoa.

tuo tulee muuttumaan nyt kun tradeka osti wihurin eli sestot ja ruokavarastot. tradekan käytäntö on että vanhaa tavaraa ei saa ostaa edes henkilökunta halvalla ja maitoa eikä kermaa ei alenneta puoleen hintaan. siis näin ainakin pitäisi olla jos sääntöjen mukaan edetään.

viimeinen käyttöpäivä käsite tarkoittaa sitä että lain mukaan sen jälkeen tuotetta ei saa myydä. parasta ennen päiväys taas sitä että saa myydä periaatteessa mutta sitä ei taida kovinkaan moni kauppa ketju tehdä.

Mites on mahdollista että paikallinen Spar (Humalistonkatu, Turku) myy tuotteita joissa VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ on jopa 2pv jo takana? Huvittavinta on että niissä on punainen alennuslappu, alea peräti -30%. Tuotteita ei ole edes laitettu mihinkään poistokoriin vaan ne lojuvat uusien eineksien seassa.

EDIT: kyse ei ole vain yhdestä tapauksesta.

keijo s sanoi:
Mites on mahdollista että paikallinen Spar (Humalistonkatu, Turku) myy tuotteita joissa VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ on jopa 2pv jo takana? Huvittavinta on että niissä on punainen alennuslappu, alea peräti -30%. Tuotteita ei ole edes laitettu mihinkään poistokoriin vaan ne lojuvat uusien eineksien seassa.

EDIT: kyse ei ole vain yhdestä tapauksesta.
Henkilökunta on niin laiskaa, etteivät jaksa kärrätä niitä tuotteita pois sieltä hyllystä. Jos asia ärsytää, tai muuten vaan, ilmoita ylemmälle taholle.

Joissakin kaupoissa on laitettu ihan kyltit että jos asiakas löytää vanhoilla päiväyksillä olevan tuotteen niin antavat toisen ilmaiseksi tilalle.

Pari vuotta sitten oli yhdessä kaupassa sellainen systeemi että viimeisen myyntipäivän tuotteita sai jopa 50% alennuksella. Tuli otettua monet kalakukot ja lihakukot. Eivät siis olleet vielä menneet vanhaksi ja maistui aivan vastaleivotulle kun käytti leivinuunissa ennen syömistä.

Harmi että rahanalaista tavaraa heitetään kaatopaikalle. Kyllähän kaikki viimeisen myyntipäivän ruuat kannattaisi myydä vaikka sitten reilusti alennettuun hintaan eikä heittää pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom