Ruokahaluttomuuden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Jakob sanoi:
No sä voit syödä sitten sitä kehonrakentajan sapuskaa. Pääasia ilmeisesti on se, että se on helvetin pahaa ja yksipuolista (sehän toimii parhaiten :lol2:? Kyllä sitä bodarikin voi hyvää ruokaa nauttia. Itseäni en bodariksi tituleeraa, mutta olettaisin, että aika monella on tärkeää myös ruuan maku. Ei ainoastaan makrot.

edit. maxmussel ehti makuihin ensin

Joo kyllä mäkin olen samaa mieltä...
kyllä se rahkamössö on pirun hyvää:D.
Oikeasti saa aika näppärästi kasaa tollasen hyvä terveellisen safkan, kun laittaa purkin rahkaa, 2 dl kaurahiutaleita, sokeritonta mehukeittoa ja rypsiöljyä. Nyt kun zone alkanut kiinnostamaan ruokavalioksi, niin rahkamössö on erittäin bueno vaihtoehto.

Mutta takaisin astialle:

Hippa: itse en keksi oikein muita asioita kuin stressi ja ylikunto, joka aiheuttaisi ruokahaluttomuutta(itse huomaan ainakin kun ylikunto kolisee niin ei ruoka uppoa).

Mutta jos olet varma, ettei ylikuntoa/stressiä ole, niin joudut vaan odottamaan sitä lääkäriä.

Niin ja itseäni vaivaa selkä lihojen tulehdus, joka vituttaa ja hillitsee ruuan syömistä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko tuosta jotain haittaa että syö ruokansa nestemäisenä? Ei kai? Ongelmana on ettei ruokahalu riitä syömään kahta kunnon ruokaa päivässä, esim. päivällä töissä kana+riisi menee hyvin alas mutta sitten ei enää illalla ole kovaa nälkää, nestemäisenä ruuan kyllä saa alas (maitorahkaa+kaurahiutaleita jne.).

Ei kai siitä haittaa ole, niin kauan kuin se nestemäinen ruoka on kaurahiutaleita ja rahkaa. Ja vielä jos suolikin toimii. Ihan oikeastiko elät nyt yhdellä aterialla /päivä? Kai syöt kuitenkin välipaloja?

D.Yates sanoi:
Ei kai siitä haittaa ole, niin kauan kuin se nestemäinen ruoka on kaurahiutaleita ja rahkaa. Ja vielä jos suolikin toimii. Ihan oikeastiko elät nyt yhdellä aterialla /päivä? Kai syöt kuitenkin välipaloja?
Kyllä sitä yleensä tulee tehtyä toinenkin ruoka, mutta sitä harvoin jaksaa paljoakaan syödä. Juon tosin melko paljon (3l) maitoa päivässä, ehkä se pitää nälkää poissa.

Tässä yksi vaihtoehto
Itse olen kuitenkin tuon tavoittamattomissa, sillä ruokahaluttomuuteni on "itseaiheutettua". Heti herättyäni alkaa kova kofeiinin ja nikotiinin tankkaus. Riippuvuuksien kanssa eläminen ei ole mitään ihanaa. Pariin tuntiin heräämisestä ei itsellä ole mitään asiaa kiinteään ruokaan. Tärkeintä on saada vain pitoisuudet kuosiin. Mutta jos tuollaisesta olis apua.

MALVITONA

Lääkemuoto
Oraaliliuos, annostus suun kautta

Lääkevalmisteen koostumus
1 millilitra sisältää vaikuttavina aineina: Tiamiininitraattia 25 mikrog, riboflaviininatriumfosfaatti vastaten riboflaviinia 30 mikrog, pyridoksiinihydrokloridia 30 mikrog, nikotiiniamidia 0,165 mg, dekspantenolia 0,140 mg sekä kofeiinia 1,650 mg. Valmisteen sisältämät apuaineet ovat: Etanoli, vedetön , tanskalainen hedelmäviini , propyyligallaatti, sitruunalimetti, sitruunahappomonohydraatti ja puhdistettu vesi.

Vaikutustapa
Malvitona on B-vitamiineja, kofeiinia ja alkoholia sisältävä liuos. Malvitonan suositeltu päivittäinen annos, 30 millilitraa kahdesti päivässä, sisältää B-vitamiineja määrät, jotka yhdessä ravinnosta saatavien B-vitamiinien kanssa takaavat riittävän päivittäisen saannin.

Käyttötarkoitukset
Väsymys- ja ruokahaluttomuustilat.

Mitä Sinun tulee tietää ennen lääkkeen nauttimista?
Vitamiineille on määritelty RDA-arvot (Recommended Dietary Allowances) jotka kertovat suositeltavan päivittäisen tarpeen. Malvitonan annostelunmukaisesta vuorokausiannoksesta (60 ml) saadaan tiamiinia 1,5 mg (RDA naisilla 1,1 mg, miehillä 1,4 mg), riboflaviinia 1,8 mg (RDA naisilla 1,3 mg , miehillä 1,6 mg), pyridoksiinia 1,8 mg (RDA naisilla 1,6 mg, miehillä 2,0 mg) ja nikotiiniamidia 9,9 mg (RDA naisilla 14 mg, miehillä 18 mg). Yksilön geneettisen rakenteen ja fysiologisen tilan mukaisesti vitamiinitarpeessa voi olla suuria vaihteluja, joten RDA-arvot ovat suuntaa-antavia. Malvitonan vuorokausiannoksessa on 99 mg kofeiinia, joka vastaa kofeiinimäärää noin yhdessä kupissa keskivahvaa kahvia. Alkoholipitoisuudesta johtuen valmistetta ei tule käyttää potilailla, joilla on maksakirroosi, maksatulehdus (hepatiitti) tai haimatulehdus (pankreatiitti). Malvitonaa käytettäessä on otettava huomioon, että se sisältää alkoholia 15,7 grammaa 100 millilitrassa. Malvitona voi haitata suorituskykyä liikenteessä sekä muissa tarkkuutta vaativissa tehtävissä. Malvitonaa ei suositella käytettäväksi raskauden tai imetyksen aikana valmisteen sisältämän alkoholin vuoksi.

Annostus
Aikuisille 30 millilitraa kahdesti päivässä. Lapsille vain lääkärin ohjeen mukaan.

Haittavaikutukset
Suositellulla annoksella ei ole havaittu haittavaikutuksia.

Mitä oireita ja haittaa siitä ruokahaluttomuudesta on ollut ? Onko paino tippunut epäterveelle tasolle ? Onko alhaisista verensokereista johtuvia oireita (huimaus tms.)? Itsellä toimii takuuvarmasti merellä olo. Veneestä loppuu aina kaikki ruoka ja on mieletön nälkä .Taitaa kyllä olla aika yksilöllistä. Toiset on niin merisairaita ettei saa syötyä mitään. Toi kuukausi lääkärille tuntuu aika pitkältä ajalta tälläisenä aikana kun puhutaan hoitotakuista sun muista. Noin pitkään kestänyt juttu kannattaa kyllä selvittää kunnolla. Ruokahaluja !

Kannattaa tehdä korkeaintensiteettistä intervalliharjoittelua. Sen on todettu naisilla nostavan ruokahalua ja miehillä laskevan sitä. Katso juttuja HIIT:istä.
Joskus kun mulla tuntuu, ettei oikeen nyt imeydy, niin vitamiinit auttaa, varsinkin B-vitamiini.

Jaa täältä löytyikin sopiva aihe itselle.

Tässä nimittäin olen vähän paskassa jamassa. Ruokahalu on tällä hetkellä ihan täys 0. Kaikki mitä suuhun tunkee maistuu paskalta, ja tekee mieli vain räkäistä ulos suusta. Paino on tippunut vajaassa 2kk ~79 -> 73,5. Ja olen siis yrittänyt bulkata. Alkaa vähän jo hälytyskellot soida, vaikka ollaan tässä nyt ihan jossain peruslihassa edes. Vaihdoin treenijakoakin paremman toivossa, mutta ei.

Stressiä on, duunit, koulut, ihmissuhteet, kaikki painaa päälle, eikä tiä mihin sitä repeäisi. Toki saan varmaan tarpeeksi kaloreita kun imaisen tukun paukkuja ja rypsäriä päälle. Mutta vituttaa sekin päivästä toiseen.

Alkoholia ja röökiä kuluu reippaanlaisesti varsinkin viikonloppuisin. Aerobiset harjoittelut aloitin muutama viikko sit kesän jälkeen, ei juurikaan apua kuin pieneksi hetkeksi. Pitänee nyt triidistä selailla löytyykö jotain ihmeainetta, alkaa tämä tiputus jo sekin syömään miestä. Salilla sinänsä reenipainot ovat pysyneet samassa / kasvaneet.

Helvetti kun rasittaa kun kroppa aloittaa dieetin vitusti liian ajois.

edit: laitetaan esimerkki: Viikonloppuna vitullisessa nälässä (perjantai lähes syömättä, lauantaina eka ateria n. klo 13. Big mac-ateria, pystyin syödä puolet hampurilaisesta, vajaat puolet ranskiksista, kokis meni kokonaan.

[mod]pidentään ne huumeet poissa palstalta
-batbug[/mod]

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itellä ei juurikaan safka maistu tällä hetkellä, aamupala on ainoa mitä menee alas, loppupäivä menee kynsiä imeskellessä. Stressiä pukkaa, pään sisältä tää varmaan kaikki lähtee eli pitäisi saada vaan naisasiat järjestykseen niiin eiköhän se viimeistään siitä.

Eilen näytti semmonen 1000 kcal olevan päiväannos, ei hirveän paljon 94 kg miehelle...

Naisasiat saa hyvin järjestykseen kun unohtaa naiset kokonaan. Alkoholi ja tupakka (nekin melkein yhtä pahoja kuin naiset) myös pois ja tilalle terveet elämäntavat. Stressaamista kannattaa opetella välttämään tietoisesti. Monet asiat joista repii stressiä eivät oikeasti ole sen arvoisia.

Tuosta ekasta postista on 5 vuotta. Ongelma on jotakuinkin ennallaan. Joskus on parempia jaksoja. Pystyin jopa vuoden verran syömään suht säännöllisesti, mutta sitten taas karkasi homma käsistä ja tällä hetkellä olen taas lähtöpisteessä.

Olen hyppinyt lääkärillä, käynyt ravintoneuvonnassa (josta ei ole apua, koska tiedän kyllä, mitä pitäisi syödä) ja kokeillut noita ihme litkuja.

Mikään ei auta.

Olisiko tässä vuosien mittaan tullut asiassa mitään uutta ja mullistavaa?

Miten saada ruokahalu?

Hippa, oliko/onko sulla muita ruoansulatukseen liittyviä ongelmia? Itselläni vatsa ja koko ruoansulatuselimistö on todella herkkä ja ruokahaluttomuus liittyy useimmiten juuri niihin huonoihin jaksoihin, jolloin mikään ei tahdo sulaa eikä liikkua. Sitten vastapainoksi tulee tosin välillä hillitön nälkä, mikä helposti kääntyy takaisin ensimmäisen vaiheen tapahtumiin. Sen olen ainakin huomannut, että huonompaan suuntaan mennään, jos ei kuuntele elimistön viestejä. Ne heikot jaksot ovat kyllä aika kuluttavia mutta säännöllinen syöminen kyllä auttaa myös ruokahalun säilymisessä edes jotenkuten.

Mitä lääkäri on ongelmiisi vastannut?

Ilmeisesti tosin joillain vain on huonompi ruokahalu eikä se välttämättä ikinä korjaannu täysin. Veikkaan esimerkiksi omalla pieniruokaisuudellani olevan yhteytensä äitini vastaavaan. Hyvää on se, että saa aika surutta syödä energiapitoisia ruokia ja mennä mielihalujensa mukaan, jos niitä ilmenee. Ja juuri radiossa tuli vahvistusta niille tutkimustuloksille, joiden mukaan energiamäärän rajoittuneisuus hidastaa ikääntymistä (tosi lohdullista)..

Ensimmäisenä tyhmä kysymys, aiheuttaako tämä ruokahaluttomuus haittaa, laihdutko kokoajan vai onko kyse siitä että haluaisit nostaa painoa ja safka ei maistu? Onko asia mielestäsi henkinen vai fyysinen vaiva? Olet toki lekurilla juossut mutta onko siellä keskitytty oikeaan asiaan, eli syy vai seuraus?
Miksi homma on toiminut esim. vuoden ja sitten ei, miksi lipsuu, miten teet sen että homma hoituu sen vuoden?

Vinkkejä en kummosempia osaa tarjota kuin noiden edellä olevien miettiminen ja jos homma on enemmän fyysinen niin makeiset ja niiden jatkuva napostelu saa insuliinin kiertoon ja heittelemään ja siten ruokahalua esille (meillä sokeri hiirillä liikakin.. :( ) Samalla rasvat ja protskut alemmalle tasolle.
Tai/ja syö suolaista -> janottaa -> juo sokeripitoista -> tulee äklö olo -> tekee suolaista mieli -> syö suolaista -> toista ketjua..

Sokereista tuli mieleen, oletko selvitellyt ettei sulla olisi jotain verensokeriin tai sen säätelyyn liittyvää ongelmaa? (paastoverensokeri & sokerirasitustesti & ???)

Stash, ei se lääkäri keksinyt oikeen muuta kuin että mulla on jotenkin alitajuisesti niin kova lihomisen pelko, että se ilmenee ruokahaluttomuutena. Ravintoneuvonnasta ei ollut mitään apua, koska mä tiedän kyllä mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon enkä siihen tarvitse ohjeistusta. Syömisjaksoja on äärimmäisen harvoin.

Fatso, se aiheuttaa sillä tavalla haittaa, että voin itse kaikin puolin huonosti. En varsinaisesti laihdu (vaikka yritystä on). Haluaisin syödä terveellisesti. Olen tosi väsynyt koko ajan, iho on huonossa kunnossa (tosi kuiva), olen kalpea, huulet on kroonisesti rohtuneet, kiukuttelen paljon, kärsivällisyys lähentelee välillä nollaa ja muutenkin on lähes jatkuva selittämätön ahdistus.

Silloin kun sain syömiset toimimaan mulla oli säännöllinen rytmi. Opiskelin ja kävin töissä. Vapaapäivinä syöminen takelteli kuitenkin.

Mulla ei tahdo makeakaan mennä alas. Toki herkkuja on helpompi syödä kuin ns. oikeeta ruokaa (herkkuja on helpompi niellä), mutta en hirveästi herkuttelekaan. Viimeisen kolmen viikon aikana on mennyt synttärikakkua ja eilen 1/5 suklaalevyä.

Sokerit on joskus tutkittu. Verensokeri toimii normaalisti.

Pääkopan vikahan tämä selvästi on, mutta vaikea tehdä asialle mitään.

Niitä ruokahalupillereitä odotellessa :D

Stash, ei se lääkäri keksinyt oikeen muuta kuin että mulla on jotenkin alitajuisesti niin kova lihomisen pelko, että se ilmenee ruokahaluttomuutena. Ravintoneuvonnasta ei ollut mitään apua, koska mä tiedän kyllä mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon enkä siihen tarvitse ohjeistusta. Syömisjaksoja on äärimmäisen harvoin.

Fatso, se aiheuttaa sillä tavalla haittaa, että voin itse kaikin puolin huonosti. En varsinaisesti laihdu (vaikka yritystä on). Haluaisin syödä terveellisesti. Olen tosi väsynyt koko ajan, iho on huonossa kunnossa (tosi kuiva), olen kalpea, huulet on kroonisesti rohtuneet, kiukuttelen paljon, kärsivällisyys lähentelee välillä nollaa ja muutenkin on lähes jatkuva selittämätön ahdistus.

Silloin kun sain syömiset toimimaan mulla oli säännöllinen rytmi. Opiskelin ja kävin töissä. Vapaapäivinä syöminen takelteli kuitenkin.

Mulla ei tahdo makeakaan mennä alas. Toki herkkuja on helpompi syödä kuin ns. oikeeta ruokaa (herkkuja on helpompi niellä), mutta en hirveästi herkuttelekaan. Viimeisen kolmen viikon aikana on mennyt synttärikakkua ja eilen 1/5 suklaalevyä.

Sokerit on joskus tutkittu. Verensokeri toimii normaalisti.

Pääkopan vikahan tämä selvästi on, mutta vaikea tehdä asialle mitään.

Niitä ruokahalupillereitä odotellessa :D

http://fi.wikipedia.org/wiki/Anemia

Ettei sulla vaan olis raudanpuutos?

"Raudanpuutteen tavallisimpia oireita ovat väsymys, heikotus, huimaus, kalpeus, ihon ja silmävalkuaisten keltaisuus, heikentynyt yleiskunto, hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute, päänsärky, hermostuneisuus, ruokahaluttomuus, hengästyminen ja hengenahdistus, sydänkipu, ihon ja huulten kuivuminen, kynsien halkeilu, hiusten haurastuminen ja hiustenlähtö, nopeutunut pulssi.

Useimmiten anemia kehittyy pikkuhiljaa, oireiden ollessa lähinnä epämääräistä väsymystä ja voimattomuutta. Hemoglobiinin edelleen laskiessa tulee vakavampia lisäoireita kuten sydämen tykytykset, ja rintakivut. Lieväkin anemia saattaa johtaa vanhuksilla yleiskunnon vaaralliseen romahtamiseen.(Wikipedia)"

Yhellä tutulla (tytöllä) oli aika samankuuloisia oireita ja yleinen olotila kuin sulla eikä ruokahalua juuri ollenkaan. Sit se alko syödä rautatabletteja otti lihaa ruokavalioonsa niin ruokahalu ja olotila parani todella paljon. Ootko kasvissyöjä? Se oli niin ei ollut saanut ravinnostakaan rautaa paljoa.

Toivottavasti paranet!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom