Ruoka kallistuu ennätystahtia

Lihaa, leipää, kalaa, juustoa jne. Perusseteillä mennään. Ei kiinnosta uutuudet, eikä varsinkaan uudet marinadit, kermaisemmat hunajat ja pippurisemmat suikaleet.

Jos joskus olen niin onnellisessa tilanteessa, että taloudellinen tilanne sen sallii, siirryn ostamaan lihat mahdollisimman usein palvelutiskiltä. Alkaa minullakin mennä hermot valmiiksimarinoituihin tuotteisiin ja näihin uutuuksiin, joissa on mukana joku onneton maustevoinappi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä luulen, että jos veroa nostetaan niin kulutus laskee = vähemmän veroja. :(
Yhtään näsäviisastelematta: uskoisin, ettei ruoankulutukseen juurikaan verokorotus vaikuta - sitä ruokaa on pakko saada samalla tavalla kuin ennenkin. Se raha otetaan sitten jostain muualta, esim. uutta tietokonetta ei ostetakaan enää niin usein.

Jos ruuan verotusta nostetaan, niin sillä jollain aikavälillä vaikutusta kansanterveyteen. Ihmiset käyttävät yhä saman verran rahaa ruokaan, mutta pistävät mieluummin roponsa siihen halvimpaan mahdolliseen ja samalla myös epäterveellisimpään ruokaan.

Minkätakia päättäjät "raiskaa" kansaa? Vittu sähkö ja ruoka ja liikkuminen on vitun kallista jo. Ei voi muuta sanoa ku kyllä suomalaiset on tyhmiä ku äänesti nämä apinat hallitukseen, sitä saa mitä tilaa.

Mikä hyöty on nostaa opintotukia ja muita vastaavia tukia jos safkan hinta nousee vieressä. Kumminkin ihmisten rahoista menee suurin osa ruokaan.

"Ruoka pian yli kymmenen prosenttia kalliimpaa"
Päivittäistavarakaupan mukaan erilaisten verojen osuus elintarvikkeiden kuluttajahinnasta Suomessa on noin 40 prosenttia. Etujärjestön konsulttiyhtiö Ernst & Youngilla teettämän selvityksen mukaan Suomen elintarvikkeiden kokonaisaste on EU-maiden neljänneksi korkein.

– Elintarvikkeiden arvonlisäverotuksen korotus lisäisi elintarvikkeiden tuontia, heikentäisi kotimaisen elintarviketuotannon työllisyyttä ja kohdistuisi erityisesti vähätuloisen väestön ostovoimaan, Laine sanoo tiedotteessa.

Jos joskus olen niin onnellisessa tilanteessa, että taloudellinen tilanne sen sallii, siirryn ostamaan lihat mahdollisimman usein palvelutiskiltä. Alkaa minullakin mennä hermot valmiiksimarinoituihin tuotteisiin ja näihin uutuuksiin, joissa on mukana joku onneton maustevoinappi.

Ma en ymmarra miksi Suomessa kaikki on marinoitua. Yhdysvalloissa marinoituja lihoja on lahes mahdotonta kaupasta edes loytaa. Iso-Britanniassa oli vahan sama homma. Lahikaupassani ei ole yhtakaan marinoitua lihapakettia myynnissa, mutta on siis valmiiksi suikaloitua yms. paketissa. Erikseen on sitten hylly, josta voi ostaa miljoonaa eri BBQ-kastiketta ja marinadia. Ma en voi ymmartaa sita miksi Suomessa teollisuus marinoi kaiken valmiiksi.

Yhtään näsäviisastelematta: uskoisin, ettei ruoankulutukseen juurikaan verokorotus vaikuta - sitä ruokaa on pakko saada samalla tavalla kuin ennenkin. Se raha otetaan sitten jostain muualta, esim. uutta tietokonetta ei ostetakaan enää niin usein.

Joku tuossa jo mainitsikin, kansanterveyden vaikutuksia mutta myös jos korvataan sillä halvemmalla ja huonommalla niin eikös veroakin tule vähemmän. Eli siis ruokaan ei menekään 5 vaan 4 rahaa. Eli vähemmän veroja myös. - Yhtään näsäviisastelematta -

Vaan todella moni pystyy ruokamenoissa säästämään ja siirtymään halvempiin tuotteisiin... Moniko tän tekee? En tiedä...

Kyllä taas viedään kilttiä suomalaista kuin litran mittaa! Mutta muistakaa ajatella positiivisesti; on.. krhöm... tarvitsee lottovoiton että voi elää Suomessa!

En ymmärrä mitään politiikasta, mutta miks mulla on sellainen tunne, että kun valittiin tämä sateenkaarihallitus, on asiat alkanu menee ihan päin persettä ja koko ajan tulee tyhmempiäkin tyhmempiä lakialoitteita? Ei ole tämän hallituksen aikana tapahtunut vielä mitään hyvää, mutta monta suurta kansan persraiskausta.

En ymmärrä mitään politiikasta, mutta miks mulla on sellainen tunne, että kun valittiin tämä sateenkaarihallitus, on asiat alkanu menee ihan päin persettä ja koko ajan tulee tyhmempiäkin tyhmempiä lakialoitteita? Ei ole tämän hallituksen aikana tapahtunut vielä mitään hyvää, mutta monta suurta kansan persraiskausta.

Olisikohan Euroopan taloustilanteella jotain vaikutusta tähän? Toki parempiakin säästö- ja verotuskohteita varmaan olisi, mutta aina ne jotakuta vituttavat.

Juuri näin. Jostain se reilun 7 miljardin budjettivaje on revittävä umpeen. Ja aika vaikea on löytää tehokkaita säästökohteita, jotka eivät ainakin jollain tasolla kosketa myös sitä "kaikkein köyhintä" osaa ihmisistä. Ainiin, mutta olihan se väliaikainen solidaarisuusvero rikkaille :face:

Osaisiko joku sanoa paljonko normaalissa 300-350g hunajamarinoidussa broilerin suikale paketissa on marinadia?

Lihan osuus pitäis kaiketi olla paketin kyljessä? Useimmiten se näissä taitaa olla sellaista 80% luokkaa eli 350g paketissa olis silloin lihaa n.280 grammaa. Mä en syö broileria, mut kalan kohdalla tuppaa menemään ainakin näin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom