Ruoka-allergia / keliakia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Diego
  • Aloitettu Aloitettu
Useita vuosia vatsavaivoista kärsineenä menin tilaamaan kotiin Food Detective kotiruoka-allergia testin. Toi on sellanen testi, missä otetaan iteltään verinäyte ja saadaan tulos johonkin ~40 eri ruoka-aineeseen. Tiesin jo valmiiks, että varmasti miulta tulee löytymään pähkinäallergia kun oon pähkinöitten syömisestä päässyt lasarettiin ottamaan adrenaliinia. Noh testi tehtiin ja tulokset oli aika karua kerrottavaa. Vahvat reaktiot: Kananmuna, Maissi, Paprika, Cashew-pähkinä ja Maa-pähkinä. Lievät reaktiot: Lehmän maito, vehnä, ruis, durum-vehnä, gluteeni.

Ongelman tekee tässä se, että miun aamupalat, välipalat ja iltapalat on perustunu aika pitkälti maitotuotteisiin (rahkaa pari purkkia / päivä), kananmunaan, leipään ja pähkinöihin sillontällön. Viikonloppusin tulee vedettyä useesti olutta, joten sekiin pitää varmaan vaihtaa gluteenittomaan.. Lähinnä, että mistä helkutista mie nyt tuun kokoomaan aamupalan ja välipalat? Proteiinia pitäis saaha kun treeniä tulee paljon, mutta ei tässä nyt kokoajan pysty lihaa syömään. Lisäravinteetkin tuppaa perustumaan heraan ja taitaa tuokin 5 kilon säkki whey-80:stä lähteä vaihtoon. Pääuokailun nyt saa suht järkevästi hoidettua, kun melkein jokapaikassa on nykyään gluteenittomia vaihtoehtoja ja riisiä/perunaa saa painaa menemään niin paljon kun sielu sietää.

Täälläkin foorumilla varmana keliakkoja / ruoka-allergikkoja on niin mistä helkutista saatte raavittua sen 200 grammaa proteiinia päivässä? :)

Oon kuitekin tyytyväinen et tuli tuo testi tehtyä niin jos ruokavaliota muokkaamalla sais jatkuvat vatsavaivat / refluksitaudin hallintaan ja treenit kulkemaan :puntti:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletko koittanut laktoosittomia tuotteita? Aiheuttaako ne ongelmia? Käsitykseni mukaan maidossa tuo laktoosi on se suurin ongelmia aiheuttava. Whey-100 on melkein laktoositon tuote joten kannattaisi ainekin kokeilla.
Testin tuloshan voi olla mitä on mutta onko se absoluuttinen totuus? Mene ja tiedä. Kroppa kyllä kertoo mikä ei sovi ja mikä sopii, ehkä kannattaisi ottaa pikkuhiljaa mukaan noita laadukkaita proteiinilähteitä kuten kananmuna?

Mulla on kans vaikeuksia ton vatsan kans varsinkin ku bulkkaa... en kestä laktoosia, se on testattu. Keliakia testissä en oo käyny, mut vatsa toimii vähän paremmin ku jättää leivän ja pastan vähemmälle. Ja palkkareissa on eroa.. toiset pistää vatsan aivan sekaisin. Nyt vasta vuosien jälkeen on löytyny sellaset lisäravinteet joita vatsa jotenkin kestää. On vaan tosi vaikea bulkata ku ois niin helppo vetää kaloreita leivästä ja pastasta, mut ei....

Kannattaa muuten muistaa, että tuollaiset Food Detectiven kaltaiset IgG-testit ovat todennäköisesti täyttä kusetusta. Jos testin tuloksena tulee 10 ruoka-aineen lista, kannattaa miettiä sitä klassista vitsiä potilaasta joka valitti että sattuu kun joka paikkaan koskee. Diagnoosina murtunut sormi. Toisin sanoen, tuo testausmenetelmä antaa vääriä positiivisia tuloksia jopa silloin kun syytä huoleen ei ole.

Syynä on se, että suurin osa oikeista allergiareaktioista on IgE-välitteisiä, mitä testi ei testaa. IgG-vaste voi aivan hyvin olla merkki pelkästä altistuksesta. Periaatteessa IgG-reaktion voidaan joissain tapauksissa katsoa kertovan toleranssista, eikä intoleranssista. Noiden kotitestien kliinisestä sovellettavuudesta on muutamia tutkimuksia ja ne on ilmeisesti kaikissa todettu käyttökelvottomiksi.

Aiheesta hyvä katsaus ja tarkemmat tutkimusviitteet Science Based Medicinestä: IgG Food Intolerance Tests: What does the science say?

Mitä mieltä olette siitä, kuinka yleisiä nämä ruoka-allergiat ovat terveillä ihmisillä?

Joissakin piireissä tuntuu olen pinnalla nyt tämä allergiapelko. Suosittelevät kierättämään eri ruokia. Onkohan tuo vaivan arvosta? Varmasti jos jotain vuotavaa suolta potee niin allegioita muodostuu, mutta miten terveillä ihmisillä?

Itselläni v.2001 todettiin maitoproteiiniallergia. Kymmenisen vuotta siitä ihmettelin että mikä persetti on kun ei patti tartu, kokoajan masentaa ja pakki löysänä jatkuvasti. Keliakia todettiin 2013 lokakuussa. Melkeinpä välittömästi (2-3kk.) alkoi tulla muutoksia motivaatioon ja mielialaan, reeni alkoi kulkea ihan uudella tavalla. 5kk. niin vyötäröltä on kadonnut vajaa 10cm. paino pysynyt samana n.98-100kg.

Nykyään nautin (en nauti) riisiproteiinista ja soijalitkuista. Motivaatio on nyt todella korkealla. Ainoa mikä jurppii, että olisi pitänyt ottaa asioista aiemmin selvää. Kohta on ikää 30 ja selkeästi nyt aletaan olla vasta alussa kunnon suhteen. Olen siis saliharrastusta pitänyt yllä n. 13 vuotta. Väliin mahtuu kaksi isompaa loukkaantumista, paha depressio ja muita selityksiä. Mutta mieliala on lääkärin mukaan yhteydessä ruokavalioon ja vatsan toimintaan. Jos maksa ja suolisto on sopimattoman ravinnon takia jatkuvassa tulehdustilassa, ei pääkään pelaa kunnolla.

Tarkoitukseni on nyt keskittyä kehittämään keliaakikolle, ja varsinkin kovaa treenaavalle sellaiselle sopivaa ja tehokasta ruokavaliota. Käytän itseäni koekaniinina raakavegaanihippi-omasta-maasta-kaikki-murkina-anoppini reseptejä hyödyntäen (plus salaa syön lehmää). Soijan olen huomannut aiheuttavan ilmavaivoja, joten siirryn varmaan käyttämään riisijuomaa palkkareissa, mahdollisimman naturellia.

Olen kyllä ihan urpo ja noviisi mitä puntuilemiseen tulee, mutta nyt on itsellä se aika ottaa härkää kankuista. Toivottavasti saadaan ajatuksia vaihdettua ruoka-ainerajoitteistenkin kesken.

Ilmoittaudun porukkaan mukaan! Löytyy ihan perhanasti ruoka-aineita mitä ei voi syödä: maitotuotteet, gluteeni, useat hedelmät, paprika, kaali, viljat, sokeri. Tähän kun lisää vielä että yrittää olla vhh- linjalla niin tulos on Paleo-ruokavalio. Ei oo helppoa. Noista ruoka-aine herkkyyksistä luin että siihen vois saada apua tiukasta paleo-ruokavaliosta, sitä noudatetaan ensin pari viikkoa ja sitten ruvetaa lisäämään pikkuhiljaan eri ruoka-aineita.

Mulla on kans ihan prick-testissä todettu paprika- ja omena-allergia ja lisäksi joku yhteensopivuus ongelma ainakin pähkinöiden, gluteenin ja muutamien muiden ruokien kanssa. Yleensä allergioiden yms luotettavimpana testinä pidetään välttämis-altistuskoetta, eli jos epäilee olevansa allerginen jollekin, on ilman sitä muutaman viikon ja sitten kokeilee mitä käy jos syö sitä. Ite oon näin todennu tämän ilmeisen pähkinäallergian ja gluteeniongelman, vaikkei niitä ole lääkärissä todettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom