Sain tänään, synttärilahjaksi toivomani Riedelin lasit:
Kyytipojaksi näköjäs kunnon viiniputelin myös, eipähä pitäisi ainakaan olla välineistä ja tuotteista kiinni miltä punkero maistuu.
Olikin aika tehdä Inskan innoittamana pitkään toivomani makutesti Riedelin lasin (Alkosta 29e/2kpl) ja Ikean lasin (2.99e/6kpl) välillä.
Ensituntuma kun lasin otti käteen ja asetti pöydälle, oli se että Riedelin lasi sopi paremmin käteen, oli kirkkaampi, laadullisesti parempi ja muotoilultaan hoikempi sekä kalliimman näköinen. Kun viinin:
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/489768 valutti lasiin, oli värissä eroa mielestäni merkittävästi, Riedelin eduksi.
No värillä väliä, oli aika tuoksutella viiniä ja tässä kohtaa me kaikki kolme (minä, vaimoni ja appiukko, joka ei todellakaan erota edes mustaherukkaviiniä Cabernesta) huomasimme erittäin merkittävän eron viinin tuoksussa Riedelin hyväksi. Ero oli itse asiassa aivan käsittämättömän suuri, jollaista en olisi voinut missään muodossa edes kuvitella olevan. Riedel antoi viinin todelliset aromit "täysillä suoraan nenään", viinin tuoksu oli paljon raikkaampi, täyteläisempi ja todellisempi kun taas Ikean lasissa viini tuoksui pistävälle, etikkaiselle eikä erilaiset aromit erottuneet siitä lainkaan. Itse en ole mikään viini-expertti enkä osaa sen tarkempia aromaattisia lausuntoja antaa mutta oman nenäni perusteella uskon täysin että joku asiantuntija osaa luetella Riedelin lasista huomattavan määrän yksityiskohtaisia aromeja kun taas Ikean lasi kertoo vain että: Hyvää / Pahaa. Kärjistettynä.
Mitä tulee itse viinin makuun niin tuossa mielestäni ei niin merkittäviä eroavaisuuksia ollut. Pieniä makuvivahde-eroja toki Riedelin lasin hyväksi, jälleen, oli havaittavissa mutta en täysin poissulkisi viinin nauttimiskokemusta pois Ikean lasistakaan.
Mitä itse lasin muotoon tulee niin Ikean lasin "pyöristetty" reuna ei todellakaan ole hyvä juttu ja muutenkin Riedelin lasi oli erittäin miellyttävän tuntuinen kädessä. Tuntuma itse lasiin oli laadukas, hyvin muotoiltu ja arvokkaan tuntuinen, lasista voi juoda huonompaakin viiniä ja saada siitä laatuviinin vaikutelman. Oikeasti! Vähän kuin ajelisi uudella Bemarilla -89 Nissanin sijasta. Pitkälti kokemukset noista perustuvat mielikuviin ja eihän se ole lainkaan paha asia. Riedel on lasina lasien Rolls Royce ja nautin mielelläni viiniä lasista minkä pohjaan on kaiverrettu Riedelin logo, se saa jo pelkkänä aterimena aikaan suuren mielihyvän tunteen.
Suosittelen kokeilemaan itse, itse entisenä suurena epäilijänä asian suhteen.