Ruoan visuaalinen ilme ja mm. astioiden vaikutus syömis- /juomiskokemukseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tässä on sentään takana eräs uskomus, joka selittää sen, miksi eri viineille pitää olla eri laseja. Jossain tv-ohjelmassa joskus selitettiin, miten erilaiset lasit kaatavat juoman eri kohtaan suuta. Kielessä kun on eri mauille eri makunystyrät ja ne sijaitsevat omilla paikoillaan. Makea maistetaan kielen kärjellä, suolainen kärjen vieressä molemmilla sivuilla. Taaempana kielen sivuilla on hapokkuudelle herkkä alue ja karvas maku maistetaan kielen takaosalla. Viides perusmakukin on olemassa, ja se on nimeltään umami. Näistä johtuen siis se maku tulee voimakkaimmin esiin, mihin viini ensimmäisenä osuu.
Oikeastaan tuo "makukartta" kielessä on jo vääräksi todettu myytti. Asia on ihan tutkittukin.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sain joskus lahjaksi mustan Iittalan teema-astiaston ja Hackmannin jonkun sarjan, jossa oli sellaiset pyöreät kahvat. Silti söin lähes 2 vuotta tasan samalla haarukalla ja samoista muovikipoista.

On mulla myös iittalan trendikkäät viinilasit, mutta 7 euron viinini alkon alahyllyltä join usein kahvikupista.

Kahvin juomiseen toimii hyvin Iittalan sininen Taika-muki. 4desilitraa pahaa suomalaista kahvia parhaimmillaan!

Näin siis yksin ollessa. Tuskin moni jaksaa panostaa kauheasti visuaaliseen ilmeeseen aina, jos ruoka vain ahmitaan tyyliin suoraan hellalta suuhun. Erilaisissa tilaisuuksissa ymmärrän kyllä tällaisiin asioihin panostamisen.

Mulla on käytössä joku Prisman tulppaanin muotoinen punkkulasi. Tais olla joku 18€/4kpl.

Vaikka jo tuossa toisessa ketjussa kerkesin haukkumaan litran kokoisia viinilaseja niin ehkä niille on paikkansa. Varmana irtoaa enemmän tuoksua kuin pienestä lasista.

Joten jos löydätte itseä miellyttävän lasimallin niin hankkikaa iso ja pieni versio.

Tein lasitestin. Ei kylläkään Riedelin laseilla mutta Ikean lasit vs. Muurlan Tommy Tabermann -lasit.

Kyllä nyt täytyy myöntää että onhan noissa eroa. Viini on TÄYSIN eri makuista Muurlan lasista kuin Ikean lasista. Ikean lasit lentävät roskikseen, tai jäävät esim. kivennäisvesi-laseiksi... Kuva vertailusta:

P1030043.jpg

Kuten arvelinkin, suurin tekijä oli ohut lasin reuna sekä erimuotoisen lasin tapa tuoda aromit mm. nenän kautta nautittaviksi. Ikean lasi oli paskaa ja sen oikea paikka on kaatopaikka.

Ohut reunainen kristallilasi on se paras lasi.

Hyvä viinilasi on:

- jalallinen, jotta kätöset ei lämmitä viiniä eikä lasiin jää häiritseviä sormenjälkiä
- väritön, jotta viinin väriä voi tarkastella
- suurehko, jotta viiniä mahtuu pyörittämään lasissa
- ylöspäin suippeneva, jotta aromaattiset ainesosat kokoontuvat lasin suulle ja viiniä on helpompi haistella
- Lasit tuntuvat miellyttävältä kädessä. Oikeaoppinen lasi tekee hienosta viinistä vieläkin hienomman.
- Viiniammattilaisten suunnittelema, eikä jonkun lahjatavaroita tai design tuotteita suunnittelevan firman/pellen tekele

Vinkkejä kristallilasien omistajalle:

- Ei missään nimessä konepesua, vaan sirot ja pitkäjalkaiset kristallilasit on syytä pestä käsin kuumalla vedellä.
- Puhdistusaineita ei käytetä lainkaan, tai mahdollisimman vähän.
- Kuivaa arvokhhhhhhhkaat lasisi nukkaamattomalla pellava- tai puuvillaliinalla.

Tuolta itse tilasin Riedelit edullisemmin. http://www.porzellantreff.de/

Sitten visuaalinen ilme, onhan se totta että kattaus on puoli ruokaa ja kauniisti aseteltut ruoat ja astiat vaikuttavat erittäin paljon syömiskokemukseen ja koetaan saavamme parempaa ruokaa jos/kun vain esillepano on parempi.

Mitä mieltä?
Kyllä hyvät ja hyvännäköiset (ja "toimivat'2) astiat ja edes jotenkin lautaselle aseteltu ruoka tekee siitä x kertaa parempaa. En kyllä kaipaa niitä kahta ruohoa ristiin siihen pastakasan päälle, mutta noin ylipäätään aika helposti saa kivemman näköistä einettä. Astiat mielellään riittävän isot, ettei tartte santsata. :D (Arabian KoKo 28cm on just passeli.)

Muistan kun ostin Iittalan Mango -aterimet, oli aivan superhienot (ja superkalliit) ja ovat edelleenkin mutta niillä syöminen on käytännössä mahdotonta tai ainakin helkkarin vaikeaa. Möinkin ne pois aikoinaan. Eli monesti juuri design-puolella ulkonäkö menee käytettävyyden edelle, valitettavasti. Hackmann Savoniaa parempia välineitä tuskin on, syömiseen, ulkonäkö onkin sitten lähes rumin mahdollinen saatavissa oleva.
No Mangoista näkee silmälläkin, että ne on perseestä. :D Meillä on Iittalan Citterio 98:t ja ne on kyllä sekä hyvät, että omaan silmään hyvännäköset. Ainoa huono puoli on, että lusikan reuna on sen verran terävä, että muovisista astioista ei ole kiva kaapia mitään.

Tuolta itse tilasin Riedelit edullisemmin. http://www.porzellantreff.de/

Luotettava paikka. Noin puolet halvempi (ilman postikuluja) kuin ostaa samat lasit Suomesta. Itse tilasin siis omat lasit myös samasta puljusta ja taisin tuota aiemmin jo mainostaakkin. Sivut ovat saksaksi, mutta lähetin englanniksi tuonne kuitenkin sähköpostia, mihin lähettivät kaksi eri vastausta; toisen saksaksi ja toisen englanniksi. :D Kyselin postissa että missä lasit viipyvät. Olin ostanut yhden sellaisen lasisetin, mitä ei ollut varastossa. Se näkyi selkeästi jo tuotteita tilattaessa, mutta en tajunnut katsoa sitä. No, kaikki lasit lopulta lähtivät matkaan DHL:n toimittamina.

Tein lasitestin. Ei kylläkään Riedelin laseilla mutta Ikean lasit vs. Muurlan Tommy Tabermann -lasit.

Kyllä nyt täytyy myöntää että onhan noissa eroa. Viini on TÄYSIN eri makuista Muurlan lasista kuin Ikean lasista. Ikean lasit lentävät roskikseen, tai jäävät esim. kivennäisvesi-laseiksi... Kuva vertailusta:

P1030043.jpg

Kuten arvelinkin, suurin tekijä oli ohut lasin reuna sekä erimuotoisen lasin tapa tuoda aromit mm. nenän kautta nautittaviksi. Ikean lasi oli paskaa ja sen oikea paikka on kaatopaikka.

Mitä eroa noissa huomasit jos kerran maistui erilaiselta?

Tuo lasin muoto vaikuttaa siihen mihin kohtaan se viini kaatuu suussa, mutta se pesän muotoilu vaikuttaa myös hajuaistin kautta tulevaan aistimukseen. Ja hajuaistihan on tärkeä osa makuaistimusta.

Juuri näin. Taisi olla vielä niin että kapeahko lasin suuaukko korostaa happamuutta ja toisinpäin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sain tänään, synttärilahjaksi toivomani Riedelin lasit:

syndelahja.jpg

Kyytipojaksi näköjäs kunnon viiniputelin myös, eipähä pitäisi ainakaan olla välineistä ja tuotteista kiinni miltä punkero maistuu.

Olikin aika tehdä Inskan innoittamana pitkään toivomani makutesti Riedelin lasin (Alkosta 29e/2kpl) ja Ikean lasin (2.99e/6kpl) välillä.
Ensituntuma kun lasin otti käteen ja asetti pöydälle, oli se että Riedelin lasi sopi paremmin käteen, oli kirkkaampi, laadullisesti parempi ja muotoilultaan hoikempi sekä kalliimman näköinen. Kun viinin: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/489768 valutti lasiin, oli värissä eroa mielestäni merkittävästi, Riedelin eduksi.
No värillä väliä, oli aika tuoksutella viiniä ja tässä kohtaa me kaikki kolme (minä, vaimoni ja appiukko, joka ei todellakaan erota edes mustaherukkaviiniä Cabernesta) huomasimme erittäin merkittävän eron viinin tuoksussa Riedelin hyväksi. Ero oli itse asiassa aivan käsittämättömän suuri, jollaista en olisi voinut missään muodossa edes kuvitella olevan. Riedel antoi viinin todelliset aromit "täysillä suoraan nenään", viinin tuoksu oli paljon raikkaampi, täyteläisempi ja todellisempi kun taas Ikean lasissa viini tuoksui pistävälle, etikkaiselle eikä erilaiset aromit erottuneet siitä lainkaan. Itse en ole mikään viini-expertti enkä osaa sen tarkempia aromaattisia lausuntoja antaa mutta oman nenäni perusteella uskon täysin että joku asiantuntija osaa luetella Riedelin lasista huomattavan määrän yksityiskohtaisia aromeja kun taas Ikean lasi kertoo vain että: Hyvää / Pahaa. Kärjistettynä.

Mitä tulee itse viinin makuun niin tuossa mielestäni ei niin merkittäviä eroavaisuuksia ollut. Pieniä makuvivahde-eroja toki Riedelin lasin hyväksi, jälleen, oli havaittavissa mutta en täysin poissulkisi viinin nauttimiskokemusta pois Ikean lasistakaan.

Mitä itse lasin muotoon tulee niin Ikean lasin "pyöristetty" reuna ei todellakaan ole hyvä juttu ja muutenkin Riedelin lasi oli erittäin miellyttävän tuntuinen kädessä. Tuntuma itse lasiin oli laadukas, hyvin muotoiltu ja arvokkaan tuntuinen, lasista voi juoda huonompaakin viiniä ja saada siitä laatuviinin vaikutelman. Oikeasti! Vähän kuin ajelisi uudella Bemarilla -89 Nissanin sijasta. Pitkälti kokemukset noista perustuvat mielikuviin ja eihän se ole lainkaan paha asia. Riedel on lasina lasien Rolls Royce ja nautin mielelläni viiniä lasista minkä pohjaan on kaiverrettu Riedelin logo, se saa jo pelkkänä aterimena aikaan suuren mielihyvän tunteen.

Suosittelen kokeilemaan itse, itse entisenä suurena epäilijänä asian suhteen.

Itse olen nyt jonkun aikaan kerennyt testailemaan noita omia lasejani erilaisilla viineillä ja kokemukset ovat vähän samaa suuntaan kuin Hupella. Jos viinissä on jotain "voimakkaita" piirteitä maussa, niin tälläisissä viineissä lasit ovat parhaimmillaan tuomaan esiin sen tai korostamaan sitä. "Tavallisessa lasissa" tuo piirre saatta peittyä lähes kokonaan. Vastavuoroisesti on huomannut jotain makuja ja piirteitä viinissä, joita aiemmin ei huomannut kys. viinissä edes olevan. Tietyissä viineissä taas ero maussa ei ole niin merkittävä (kuten Huppekin mainitsi), toisin kuin tuoksussa. Vähän sama juttu kuin huono/hyvä äänite, jota kuuntelee joko huonoilla tai hyvillä kaiuttimilla. Jollain viineillä ei tarvitse edes keskittyä maisteluun, kun huomaa eron vanhoihin laseihin. Maistelutekniikallakin on myös paljon merkitystä, mutta tottakai mielikuvat vaikuttavat myös.

Ihan loogista se, että lasi vaikuttaa tuoksuun, mutta makuun ei juurikaan. Makuun vaikuttaa juurikin se mitenkä sitä maistelee.

Ei kyllä harmita lainkaan istua pöytään alkupaloja nauttimaan:

P1030317.jpg

Vähän aina eroaa remontti-illallinen työmaalla ja kotona laitettu ruoka. :hyper: No joo, parantamisen varaa olisi kotonakin ruoan asettelemisessa. Haaveissa olisi oppia vähän parantamaan ruoan visualista puoltakin. Kunhan löytyisi aikaa siihen jostain. Eilen tuli mieleen grillata ja kylläpä olikin bratwursti hyvää saunan ja pitkän päivän jälkeen, vaan eipä sen kunnon sisäfilettä ja hyvää viiniä voita.

attachment.php

attachment.php

Zone-sarja -42%
Mites posliini vaikuttaa kahvin makuun, ei tuli mielenkään juoda normaalista juomalasista.

Ainakin tee maistuu parhaimmalle laakeasta teekupista vs. (paksu) muki. Mukissa teet maistuvat enemmän toistensakaltaisille kuin kupissa, jossa teen aromit jotenkin korostuvat.

Huomaan vaan kuinka paljon lautaset vaikuttavat, mun syömiskokemuksiin. Samalla huomaan kuinka köyhä oma astiasto on, kyllä tefalin pannut löytyy, mutta lautasia on vain yhdenlaisia ja aika tylsiä. Lautasen profiilikin saa kyllä ruoan maistumaan paremmalta, esim semmonen tasanen lautanen, missä on semmoset aika jyrkät suht lyhyet reunat on kyllä aika kiva vrt. normilautanen. Vielä jos osais asetella sitä ruokaa siististi.

Itseäni, varsinkin pihinä rakentajana rajoittaa tällä hetkellä astioiden riittävyys sekä se etten raaski ostaa koristeita, eli esim. kalliita tuoreita yrttejä.

Tykkäisin esim. tuosta pitkulaisesta Villeroyn New Wavesta:
vb_service_newwave_l.jpg

Toisaalta sitten jos koko setti ja pöytä olisi täynnä pelkkiä tuollaisia kippuroita lautasia, yleisilme kärsii huomattavasti, onkin mielestäni suuri taito yhdistää erilaisia astioita ja luoda siten näyttäviä kattauksia.

Kodin Ykkösessä oli Riedelin lasit eilen -20%, lie tänäänkin vielä. Kylläpä himoitti viskilasit ja konjakkilasit, kumpainenkin 39e/paketti 2kpl paketeissa. Ei vaan raaskinut kun on rahat aika finaalissa :(
Mutta jos jotakuta kiinnostaa niin ainakin Porttipuistossa Vantaalla oli noita jäljellä aika monta.

Back
Ylös Bottom