RUK ja treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lazki
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Kävi niin hassusti että ensi torstaina olisi Haminaan lähtö, Reserviupseerikouluun. Nyt olisikin mukava kuulla Rukin käyneiden kokemuksia, pystyykö siellä treenaamaan ollenkaan. Painohan luultavasti putoaa, mutta onko edes jollain tavalla ylläpitävään treeniin mahdollisuuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olin Haminassa vuonna 2000. Silloin ainakin oli koulun vieressä pieni sali. Sali treenaamiseen ei tosiaan voi kovin paljon panostaa. Riippuen vähän komppaniasta, metsässä vietetään paljon aikaa. Jotain ylläpitävää treeniä korkeintaan kannattaa ajatella. Itsellä juoksukunto nousi. Lihasvoima ja paino laski. Mukava paikka. Ainakin näin jälkikäteen ajateltuna. :)

Siellä vähän kauempanahan on parempi sali, jos oikein muistan? Ainakin viestissä aikaa olisi ollut vaikka muille jakaa... Monissa muissa komppanioissa voi olla enemmän metsähommia ja ei pääse niin hyvin salille.

apophis sanoi:
Siellä vähän kauempanahan on parempi sali, jos oikein muistan?

Ainakin silloin kun minä olin siellä niin kävin siinä hallilla, joka oli ihan lyhyen kävelymatkan päässä RUK:n yksiköistä ja se oli ihan ok sali. Mutta ei tosiaankaan kannata stressata tuolla asialla, vetää vain ylläpitävästi ja kasvattaa samalla aerobista kuntoa, niin jaksaa painaa kovia treenejä myöhemmin jo esim. johtajakaudella kun aikaa riittää enemmän ja sitten entistä nälkäisempänä rautojen kimppuun kun pääsee reserviin. Mutta kyllä siellä kuitenkin aikaa riittää käydä ylläpitävästi(riippuu tietysti ylläpidettävästä kunnosta) treenaamassa, mutta se on sitten yksilöllistä kenen kantti riittää enää päivän päätteeksi mennä vielä salille jumppaamaan. :)

Itse olin kesällä 2000 Haminassa ja metsässähän siellä tuli oltua kohtalaisen paljon... eli voi jäädä reenaaminen hiukan vähemmälle. Punttiksesta en muista juuri mitään, mutta koris- ja futis-kentät oli ihan hyviä. Pelailtiin kohtuu usein palveluksen jälkeen kyseisiä lajeja.

Sali löytyy, mutta aikaa ei. Itse kävin alle viisi kertaa koko RUK:n aikana. Herätys oli 5.10 ja palvelus usemmiten loppui kuuden maissa olihan siinä vähän muut asiat mielessä kuin puntti. Mutta eihän se ole kuin muutaman kuukauden juttu. Sitten koksuna voit nakitella alikessut hommiin ja lähteä itse salille :hyper:

Yleensä maastopäivien jälkeen oli suht väsynyt olo, joten vaikka aikaa olisikin ollut niin mielenkiintoa ei välttämättä löydy. Kärkikomppaniassa ainakin juostiin sen verran pitkästi ja usein, että lihaksistaan (ja läskistään :) ) pääsi aika helposti eroon. Ei kannata kuitenkaan stressata asialla. Jälkeenpäin ajateltuna ruk oli ihan ylivoimaisesti parasta aikaa armeijassa. Itse koksun hommat ei sitten lopulta niin hienoja ollutkaan.

RUK:n aikana taisin käydä treenaamassa kerran jonkun liikuntakoulutuksen yhteydessä jollakin Haminan salilla. Metsässä vietettiin aikaa ihan kiitettävästi, joten ei olisi treenaamaan kerennytkään. Muuten treeni rajoittui viilkonloppuihin lomilla ollessa. Paino tippui aika rajusti, mutta noiden viikonloppujen ylläpitotreenien ansiosta tuntuma ei päässyt kokonaan katoamaan ja tulokset palasivat kyllä suhteellisen helposti intin loputtua.

Viestissä oli kyllä aika laiskaa ja joutoaikaa... Oli mm. nimetty 'makkaraperunamies', joka hoisi snägäritilaukset, haki ruuat, jakoi porukalle ja otti vähän välistä vaivanpalkaa :) Harmi että ei silloin ollut kovin aktiivinen käymään puntilla, olisi kannattanut ennemmin kuin mässyttely.

Käy se Rukki kunnialla loppuun. Se kestää sen hetken kun kestää; sulla on loppuelämä aikaa käydä sen jälkeen salilla.
Varmaan henkisestikin olis hyvä pitää tauko salitreenistä. Nyt siihen olisi "paikka"

Kerran..

Kävin viime kurssin viestissä. Yhden kerran kävin salilla koko RUKin aikana. Yleensä väsytti aika paljon tai sitten oli jotain koulutehtäviä, tai ei muuten vaan jaksanut. Oli vielä talvi kurssi, niin tuntu tarviivan lepoa. Ja salille oli vaikeampi mennä (kuin esim. Vekaralla), koska Haminassa se on varuskunta-alueen ulkopuolella. Ihan yleinen urheilutalon sali, jossa käy myös muuta porukkaa. Ois kyllä varmaan useamminkin voinut käydä jos olisi saanut itsestään vähän enemmän irti.

Varuskunna alueellakin on vissiin jotain. Panssaritorjuntakomppanian yläkerrassa taitaa olla jonkunlainen "sali" eli varmaan penkki ja pari käsipainoa. Ei tullut tuolla käytyä. Joku vois varmaan tarkentaa.

Joku tossa puhu aikasemmin jostain snägärihemmosta, joka kantoi ruokaa kaikille. Sen verran voin puolustella, että sodessa kävin RUKin aikana alle viisi kertaa. Ja pitsan taisin tilata kerran. Iltavapailla baarissa kävin myös vain kerran.

Nyt sitten kun olen takasin Vekaralla niin käyn useammin salilla. Sillon kun ei olla metässä, niin viikossa noin 3 kertaa. P-kaudellakin tuli käytyä salilla aika usein. Kaikki voimat on kyllä kadonnut RUKin aikana, mutta se on positiivistä että ne tuntuu tulevan ihan hyvin takasin.

Eipä sitä kauheesti kyllä päässy käymään salilla RUK:n aikana. Olin 1.K:ssa ja ylivoimasesti suosituin liikuntamuoto oli juokseminen. Oikeestaan lähes ainoa liikuntamuoto.
Ei niiltä metsäpäiviltä juurikaan kerenny käymään kauheasti, mutta sillon kun kävin ni menin siihen läheiseen halliin puntille. kurssin aikana varmaan kokonaiset 5 kertaa tuli käytyä.

Ehkä vaan kannattaa panostaa syömiseen eli omiin eväisiin ja käyt sillon ku on aikaa ja jaksat. RUK:ssa on aina univelkaa. En muista että siellä olisin ikinä syöny tai nukkunu hyvin sinä aika ku siellä olin.

J-kaudella sitte käytät aikaa siihen puntin nostoo, sillon sitä aikaa on kassulla ollessa vaikka kuinka paljon.

Onnea matkaan vaan. Ihan hauskaa siellä on loppuen lopuksi.

Haminassa oli tosiaan joku sali PSTK:n yläkerrassa... Itse kävin 2001 kesällä juurikin pst-puolen, mutta eipä siellä yläkerran salilla tullu käytyä kertaakaan (siis punttia nostelemassa, korista ym kyllä). Se sali on siis pieni liikuntasali, jossa on kaappien perukoilla jotain kuntosalitavaraa.

Se liikuntahallin sali on ihan asiallinen ja aikaakin pitäisi kyllä olla riittämiin, ellet ole nurmipora. Alkuviikkoina meillä ainakin oli pelkkiä oppitunteja sisällä, joten aivan normaalisti olisi voinut treenata. Jotenkin sode veti kuitenkin puoleensa, normaaliannos oli 2xberliini, 3xtavallinen munkki ja levy fazerin sinistä. Jotkut hullut myös juoksivat itselleen kuntsarin.

Siinä on ihan ok sali n. 100m pääportilta (viestiK:n vierestä) suoraan kadun yli. Ainakin aikanaan, en tiedä sitten miten tilanne nyt. Ainakin viestistä ehti aika hyvin käymään salilla, varsinkin kun oli päiviä milloin ei ollut mitään muuta kun oppitunteja. Leiriviikot on sitten asia erikseen, silloin ei jaksa pirukaan lähteä minnekkään.

Ensinnäkin, onnittelut RUK:uun pääsystä! :kippis1:

Joo, suosittelisin minäkin RUK:n aikana keskittymään siihen itse teorian ja käytännön koulutukseen, eli itse asiaan. Tietyissä tapauksissa tuo on jopa aika määräävää aikaa sen suhteen, mikä palveluspaikkasi tulee olemaan johtajakaudella. J-kaudella aikaa treenaamiseen on ainakin suhteellisesti eniten.

Waldemarille: Suosittelen lämpimästi! Merivoimissa on, toki paikasta riippuen, hieman eri meininki. Meriupseeri on herrasmies ja koulutus sen mukaista.. ;) Nojoo. Kausittaistapa se treenaamaan ehtiminen/jaksaminen oli sielläkin, mutta Suomenlinnan salilla ehdin ainakin itse, hammasta välillä purren väsymyksen keskellä käymään kohtalaisen mukavasti, metsäkeikkoja ja muita harjoituksia lukuunottamatta. Tulipa sitä myös iltavapailla käytyä Stadin puolella treenaamassa.

Tavoitteita on toki erilaisia elämässä, mutta kuten tuossa joku sanoi, treenaamaan ehdit lopun elämääsi. RUK-aika on kuitenkin ainutkertaista ja muista myös se, mistä joukosta sinut sinne valittiin. Kannattaako tuona aikana keskittyä treenaamiseen? Minusta ei. Sinulla on kuitenkin siellä paljon opittavaa. Aika tulee ihan varmasti myös olemaan mieliin painuvaa, josta usean hetken tulet varmasti muistamaan läpi elämäsi.

:jonkunmielestäturhaavouhotusta:

Jason82 sanoi:
Waldemarille: Suosittelen lämpimästi! Merivoimissa on, toki paikasta riippuen, hieman eri meininki. Meriupseeri on herrasmies ja koulutus sen mukaista.. ;) Nojoo. Kausittaistapa se treenaamaan ehtiminen/jaksaminen oli sielläkin, mutta Suomenlinnan salilla ehdin ainakin itse, hammasta välillä purren väsymyksen keskellä käymään kohtalaisen mukavasti, metsäkeikkoja ja muita harjoituksia lukuunottamatta. Tulipa sitä myös iltavapailla käytyä Stadin puolella treenaamassa.

Allrighty! Olitko Upinniemessä peruskoulutuskauden? Eikös tuolla merivoimissa metsäkeikat ole aika vähissä niin ei tarvitse liiemmin stressata lihan poispalamisesta? :)

Jason82 sanoi:
Kannattaako tuona aikana keskittyä treenaamiseen? Minusta ei. Sinulla on kuitenkin siellä paljon opittavaa. Aika tulee ihan varmasti myös olemaan mieliin painuvaa, josta usean hetken tulet varmasti muistamaan läpi elämäsi.

Jees. Pitää pistä asiat tuolloin uuteen arvojärjestykseen. Sen vajaan vuoden ajaksi. ;)

Hajoa: HAMINA ITÄISEEN, VT 7, Vilniemeen, kirkkikseen, kurssijuhlan purkuun, oppilaskuntaan, gineksiin, JoHaan, ruokalaan jonottamiseen, Pub Dolfiniin, hiljaisuus tarkastuksiin ja kouluttaja kokelaisiin! Tottakai jos menet SissiK:aan niin lisäksi vielä Esa Pekkaseen, Kapt. Ylä-Kotolaan, Teräkseen selkärangassa, vihollisen kalustoon, tähypaikalle...jne...lista on loputon.... :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom