Rovaniemi vst. Oulu

libelinha

VIP
Huomenia!

Mä teen tässä pientä kenttätutkimusta Rovaniemen ja Oulun eduista. Tarkoitus olisi muuttaa sitten ensi syksynä (tiedän, tiedän, olen "hieman" etuajassa, mutta mä tykkään suunnitella :nolo: ) opiskelemaan jompaan kumpaan kaupunkiin fysioterapiaa. Nyt tässä kiinnostaisi tietää pakkislaisten kokemuksia ko. kaupungeista. Plussat ja miinukset, liikuntapaikkojen (eritoten kuntosalit) tarjonta ja kirjonta, miten on kauppoja, asuntojen tarjonta ja vuokra, opiskelupaikat millaisia, millainen paikka asua, yms . Yöelämän tarjonta ei niinkään kiinnosta, koska en harrasta kapakoissa riekkumista.

Olisin hyyyyvin kiitollinen, jos joku kenties vastaisi kysymyksiin. Kokemuksia tänne vain!

Kiitos ja kumarrus! :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luulen, että molemmista kaupungeista löytyy palveluja joka lähtöön. Oulusta ehkä enemmän ja useammanlaisia, koska kaupunki on isompi. Oulun ehkä suurin miinus tulee suhteellisen pienestä keskustasta. Koko kaupunki on käytännössä jonkinasteista lähiötä ja jos keskustaan aikoo asioille, sinne on yleensä matkaa. No, pyöräreitit ovat erinomaiset, bussillakin pääsee, joskin lippujen hinnat ovat kovat esimerkiksi Helsinkiin verrattuna.

Hyvin löytyy mahdollisuuksia varmasti kummastakin kaupungista. Tietysti Oulusta hieman enemmän kaupungin koon takia.
Väittäisin että vuokrataso olis Rollossa alhaisempi kuin Oulussa. Saleja riittää varmasti jokaisen mielelle sopivia. Rovaniemi on ihan jees kaupunki... Ja ei, täällä ei ole jääkarhuja, eikä täällä ajeta poroilla. Niillä ratsastetaan :)

Omskakas sanoi:
Oulun ehkä suurin miinus tulee suhteellisen pienestä keskustasta.
Kyllähän tuolla koko viikonloppupäivä vierähtää, jos shoppailemaan lähtee. Keskusta jatkuu vielä pitkälle joka suuntaan siitä rotuaarin ja stockmannin nurkilta.
Onhan se ehkä pieni, jos Helsingin keskustaan vertaa mutta varmaankin isompi kuin Rovaniemen keskusta.

Oulussa on ainakin enemmän porukkaa, jos ei muuta. En ole ikinä asunut Rovaniemellä niin vaikea verrata. Pari kertaa on kyllä tullut käytyä siellä.

Sitten liikuntamahdollisuuksista. Oulussa on hyvä kaupungin sali, Oulun urheilutalo, josta löytyy tästä threadista juttua:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=38502

EDIT lisää tavaraa:
Kauppoja löytyy, marketeista pieniin erikoiskauppoihin.
Vuokrataso on suhteellisen korkea ainakin yksiöissä. Asunnon haussa kannattaa sitten olla aikaisin liikkeellä.

Perustietoa Oulusta:
http://www.ouka.fi/city/

Sama Rovaniemestä:
http://www.rovaniemi.fi/?deptid=1017

Jo se, että Oulussa asuu noin 90000 enemmän väkeä, kuin Rovaniemellä, riittää kertomaan (ja jos katsotaan, paljonko väkeä asuu kummankin kaupungin keskustasta katsottuna 100km säteellä, niin ero kasvaa lisää), että palveluja on taatusti paljon enemmän, kuin Rollessa, kaikkia palveluja.

Toisaalta Oulu voi jonkun mielestä olla liiankin iso kaupunki. Tietysti myös asuminen maksaa enemmän, kuin pienemmissä kaupungeissa. Tuo tosin vain keskustassa. Jo noin 1,5-3km päässä keskustassa on kohtuuhintaisia asuntoja Oulussakin, eli kävely- tai pyöräilymatkan päässä.

Noh, itse olen kohtuu pienestä pitäjästä kotoisin (noin 17 000 asukasta). Kummassa paikassa on [edit] paremmat [/edit] liikunta mahdollisuuksia? Noi Rovaniemen sivut ovat ainakin minun mielestä sekavat. Mä oonkin ahkerasti tutkaillut noita molempia sivuja.

Edit- muotoillaan vähän paremmin.

burdock sanoi:
Kummassa paikassa on enemmän liikunta mahdollisuuksia? .
Eiköhän tuo ole selvää että öpaut 200 tuhannen asukkaan seutukunnalla on enemmän tarjottavana aktiviteettia kuin rollolla :rolleyes:

keijo s sanoi:
Eiköhän tuo ole selvää että öpaut 200 tuhannen asukkaan seutukunnalla on enemmän tarjottavana aktiviteettia kuin rollolla :rolleyes:
Riippuu vähän mitä hakee. Jos tykkää luonnossa liikkua, niin Oulusta metsään pääseminen vaatii joko auton tai hillittömän pyöräilyinnon. Ja sittenkin ne metsät on sitä ankeeta tasasta pusikkoa. Rovaniemellä kun kävelee kilometrin keskustasta pääsee oikeaan luontoon vaaran rinteille tepastamaan.

Kyllä Rovaniemeltä pitäis löytyä kaikki tarvittavat liikuntamahdollisuudet, jos ei sit kovin erikoisia harrastuksia ole. Ite kaipaisin Roihin: monipuolisemmin ruokapaikkoja ja ison tavaratalon kuten esim. Anttila. Muuta ei tuu nyt äkkiseltään mieleen :rolleyes:

ook sanoi:
Riippuu vähän mitä hakee. Jos tykkää luonnossa liikkua, niin Oulusta metsään pääseminen vaatii joko auton tai hillittömän pyöräilyinnon. Ja sittenkin ne metsät on sitä ankeeta tasasta pusikkoa. Rovaniemellä kun kävelee kilometrin keskustasta pääsee oikeaan luontoon vaaran rinteille tepastamaan.

Joo tuon voisi tosiaan mainita, jos maastopyöräilyä harrastat niin Oulu ei ole se oikea paikka. Tavisfillarointi sitten onnistuukin varsin oivasti.

burdock sanoi:
Noh, itse olen kohtuu pienestä pitäjästä kotoisin (noin 17 000 asukasta). Kummassa paikassa on enemmän liikunta mahdollisuuksia? Noi Rovaniemen sivut ovat ainakin minun mielestä sekavat. Mä oonkin ahkerasti tutkaillut noita molempia sivuja.
Rollossa asuin nelisen vuotta. Hyviä yksiöitä tai kaksioita on vaikea saada heinäkuusta- joulukuuhun. Vuokrataso yksiöllä 350-400. Kaksiolla alkaen 430-> .En tiedä mikä on Oulun asuntotilanne. Solukämppiä on paljon (domus arctica -säätiö), jos pystyy jakamaan yhteiset tilat jonkun muun kanssa. Vuokra tällöin n. 220-250€, eli todella siistejä ja halpoja asuntoja. +sisältää nopean netin.

Roista jotain.

Saleja on

http://www.kuntokaruselli.com/
http://www.jiipee.fi/
http://www.santasport.com/ (täällä reenaa Manniset, jos se ketään kiinnostaa)
Nautilus

Rovaniemen tekulla (rantavitikalla) on ilmanen sali, johon voi mennä kuka tahansa opiskelijalta näyttävä treenaamaan. Kaikki peruslaitteet löytyy, joskus voi olla ruuhkaista.

Yliopistolla taitaa olla myös ilmainen sali, tosin laitteista en tiedä.

Domus -säätiön asukkaat voivat käydä domuksen salilla 5€ kuukausihintaan. Laitteita ei hirveästi ole, vaan pitää enemmänkin reenata vapailla painoilla.

Baareja
Nuorille soveltuu lähinnä Tivoli tai Legenda.
Roi-Club on räkälä (vaatii 3promillen humalan ennenkuin viitsii mennä sisään)
Irish timesissä ei voi tanssia (hyvää musaa ja erikoisia kaljoja kylläkin)
Dorikseen et pääse (paras Roin baari)
Pohjanhovi on jakkutakkitädeille.
Lukemattomia pikkuräkälöitä en edes mainitse.

Edit: ..oho, et harrastanutkaan yöelämää :D

Kaupoista

Citymarket ja prisma, kaupungin molemmiin puolin. Prisma eteläpuolella, ja Citymarket pohjoisessa. Matkaa keskustasta n. 3km.

Keskustassa vaatekauppoja naisille:Ois, H&M, Jim-Jill, R-collection,Seppälä ja Moda. Miesten vaatteille onkin sitten varattu jokaisesta kaupasta 2 neliön nurkkaus.
Jos shoppailusta tykkää, niin Oulu vie pisteet.

Lähinnä Rovaniemi kannattaa valita asuinpaikaksi, mikäli tykkää luonnosta ja keskikokoisista kaupungista enemmän. Minusta Roi ja Oulu on molemmat tosi rumia kaupunkeja

Häppeninkiä Roissa ei juurikaan ole, tai ainakaan minun makuuni ei ollut. Oulussa taas olisi ollut. (kuten nytkin Sentencedin viimeinen keikka)

Vuokrataso yksiöllä 350-400. Kaksiolla alkaen 430->
No vissii tolla hinnalla saa jo porealtaan? Ite asun 50 neliöisessä kämpässä ja vuokra on ton 350, eikä kuntokaan ole edes huono. Kyllä niitä kämppiä saa kun vaan viittii pikkasen etsiä.

Saleista vois varmaan mainita Reippaan. Se kun sopii vallan mainiosti opiskelijan budjetille (20 eetua/kk).

Nuorille soveltuu lähinnä Tivoli tai Legenda.
Viittiiköhän noita edes laittaa samaan lauseeseen. Kyllä ne Legendan asiakkaat lähentelee keski-ikää ennemmin kuin täysi-ikää.
Rokkikukoille vois mainita Granden.
Doris ihan jees, mutta voisivat piettää sen k-20 aina. Vituttaa kun ammarit tulee hillumaan sinne.
Niin ja onhan täällä Nighttrain jos sakkoliha ja hopparit kiinnostaa.

On noita vaatekauppoja vähän enemmänkin, kuten Jackal (vähän arvokkaampaa vaatetta mm. Carharttia ja Caterpillaria ym uber trendi p33l0ille) , Jack&Jones, Subway..Kyllä niitä löytyy.
¨
Noh mielipiteitä on taas jokaisella vaikka millä mitalla. Itse se pitää kokea ja huomata mikä sulle sopii.

Pehvanssi sanoi:
No vissii tolla hinnalla saa jo porealtaan? Ite asun 50 neliöisessä kämpässä ja vuokra on ton 350, eikä kuntokaan ole edes huono. Kyllä niitä kämppiä saa kun vaan viittii pikkasen etsiä.

Saleista vois varmaan mainita Reippaan. Se kun sopii vallan mainiosti opiskelijan budjetille (20 eetua/kk).

Viittiiköhän noita edes laittaa samaan lauseeseen. Kyllä ne Legendan asiakkaat lähentelee keski-ikää ennemmin kuin täysi-ikää.
Rokkikukoille vois mainita Granden.
Doris ihan jees, mutta voisivat piettää sen k-20 aina. Vituttaa kun ammarit tulee hillumaan sinne.
Niin ja onhan täällä Nighttrain jos sakkoliha ja hopparit kiinnostaa.

On noita vaatekauppoja vähän enemmänkin, kuten Jackal (vähän arvokkaampaa vaatetta mm. Carharttia ja Caterpillaria ym uber trendi p33l0ille) , Jack&Jones, Subway..Kyllä niitä löytyy.
¨
Noh mielipiteitä on taas jokaisella vaikka millä mitalla. Itse se pitää kokea ja huomata mikä sulle sopii.
Unohdin nuo kaupat, ja osan baareista. Night-training tosiaan on melko teinimesta. Missäpäin sinun asunto on, ja minä vuonna tehty? Rantsulta tai keskustasta on aika vaikea saada 50m2:n kämppää alle 350eurolla, pitää jo lähteä jonnekin Sudentielle,Tuhopolttajankadulle tai Raiskaajanpolulle asumaan.

Täällä Oulussahan on ainakin maailman paras pyörätie verkosto! Eli jos rullaluistelu tai pyöräily kuuluu suosikki harrastuksiin:
TERVETULOA OULUUN!!!! :kippis1:

Unohdin nuo kaupat, ja osan baareista. Night-training tosiaan on melko teinimesta. Missäpäin sinun asunto on, ja minä vuonna tehty? Rantsulta tai keskustasta on aika vaikea saada 50m2:n kämppää alle 350eurolla, pitää jo lähteä jonnekin Sudentielle,Tuhopolttajankadulle tai Raiskaajanpolulle asumaan.
Ihan tässä kauppatorin lähellä. Talo on vanha ko Jeesus, mutta rempattu muutama vuosi taaksepäin, eli kämppä on ihan mukavan oloinen iästä huolimatta.

Jotenkin rupeaa tuntumaan, että toi Rovaniemi voisi olla mun paikka. Oulu on ehkä liian "kaupunkimainen" (saako noin sanoa?) mun makuun, liikaa tehtaita yms. Toinen asia mikä kiinnostaa, on urheilukauppojen kirjo Rovaniemellä. Oulun tarjonnan jo tiedänkin, mutta Rovaniemen en.

burdock sanoi:
Jotenkin rupeaa tuntumaan, että toi Rovaniemi voisi olla mun paikka. Oulu on ehkä liian "kaupunkimainen" (saako noin sanoa?) mun makuun, liikaa tehtaita yms. Toinen asia mikä kiinnostaa, on urheilukauppojen kirjo Rovaniemellä. Oulun tarjonnan jo tiedänkin, mutta Rovaniemen en.
City- ja intersport löytyy. Molemmissa kannattaa hieman tingata.
Niin ja vielä, Kunnonpaikassa ja jossain torin lähellä olevassa paikassa on kaikenlaista aerobic juttuja naisille.

iivili sanoi:
Jo se, että Oulussa asuu noin 90000 enemmän väkeä, kuin Rovaniemellä

Ei ihan näin isoa eroa: Rovaniemi ja Rovaniemen maalaiskunta ovat käytännössä yhtä kaupunkia (n.50 000 asukasta) ja itse asiassa yhdistyvätkin ensi vuoden alusta.

Hauska juttu, että kysyjää kiinnosti kaikki mahdollinen liikuntapaikoista alkaen, mutta ei itse muuton syy eli opiskelu. No, ehkä alan koulut on sitten ihan identtisiä tai prioriteetit on muuten kohdallaan...

Vannoutunut rollolainen ilmoittautuu! Itse olen sitä mieltä, että Rovaniemellä on kaikki mitä tarvitsee, mutta ei liikaa, ja helpottaa turhaa valinnanvaraa. Rovaniemi on luonnonläheiselle ihmiselle ehdoton kaupunki, ja meillä on ihan oikea talvi! Saleja löytyy kyllä, itse pidän kovasti Kuntokarusellista, lähinnä tosi mahtavan henkilökunnan ja palvelun takia, toki sali itsessään on riittävä.

Tämä on tietysti hieman OT, mutta vaikka Rovaniemet nyt yhdistyvätkin, niin en ehkä kuitenkaan luokittelisi kaupungiksi esim. tulevan kunnan rajalla olevaa Lohinivan kylää (matkaa kaupunkiin n. 90 km...) Että ehkä se kuntien yhdistyminen ei itse kaupungin kokoa niin mahdottomasti kasvata, lähinnä hallinnollisesti vaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom