Roomalainen penkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radawa
  • Aloitettu Aloitettu
Ite olen huomannut roomalaisella penkillä (se ihme istumaannousu sydeemi), että laittaa kasan levypainoja sinne etujalkojen alle niin saa isomman kulman eikä tarvitsekkaan enää pään taakse mitään painoja. Kysymys oikeestaan on että onko järkevämpää tehdä isolla kulmalla ja ilman painoja pään takana vai normi roomalainen penkki painot niskan takana?

Ite oon aina ollu sitä mieltä, että mitään ei kannata pitää rinnan päällä. Aina kaikki niskan taakse painoissa, niin ei tarvi sitten vuoden päästä olla 50kg sylissä

Ite oon aina ollu sitä mieltä, että mitään ei kannata pitää rinnan päällä. Aina kaikki niskan taakse painoissa, niin ei tarvi sitten vuoden päästä olla 50kg sylissä

Helvetin totta. Itellä oli aikanaan nimenomaan tämä ongelma. Omat vatsalihakset olleet aina suhteettoman vahvoja kaikkiin muihin lihaksiin verrattuna. Täytyi aina kehitellä kaikkea "jännää" kun vetelin roomalaisessa tuolissa puhtaita 500+ toiston sarjoja. Siihen meni myös ihan helvetisti aikaa. Keppi niskan taakse roomalaisessa tuolissa jeesaa kummasti. Sellaista jäbää tuskin onkaan joka vetää puhtaasti kepin kanssa yli 50 toiston sarjaa.

Helvetin totta. Itellä oli aikanaan nimenomaan tämä ongelma. Omat vatsalihakset olleet aina suhteettoman vahvoja kaikkiin muihin lihaksiin verrattuna. Täytyi aina kehitellä kaikkea "jännää" kun vetelin roomalaisessa tuolissa puhtaita 500+ toiston sarjoja. Siihen meni myös ihan helvetisti aikaa. Keppi niskan taakse roomalaisessa tuolissa jeesaa kummasti. Sellaista jäbää tuskin onkaan joka vetää puhtaasti kepin kanssa yli 50 toiston sarjaa.

:D

Jatkakaa..

jaa tarkemmin katseltuani tolla voi käsittää joko selkä tai vatsalihakset...kumpaahan kysyjä tarkoittaa? :D En kyllä ymmärrä minne etujalkojen alle niitä tarvitsee laittaa?? Itse teen sillai että olen penkissä sillai että 180 asteen kulmassa ja nousen noin 90 asteen kulmaan..siis olen aika tarkkaan lattian myötäisesti..onko jollakulla erilaista penkkiä missä kyseisen liikkeen tekee?

Kannatan itse sitä, että tekee mieluummin perusliikkeen raskaampana, kuin lisäpainoilla lähtee virittelemään. Ennenkaikkea siksi, että mitä hankalampi asento, sen hankalampiin töihin kroppa joutuu sopeutumaan, ja vahvistuu myös ne heikommat alueet, mihin ei ehkä helpompien liikkeiden liikeradoissa kohdistu niin rasitusta. Tuossa on vaan se huono, että kohta roikut sitten nilkoista tangossa, ja taas on sama ongelma, että ei tunnu missään.. Mutta aina löytyy uutta ja vaikeampaa. Tuo lisäpainottomuus tuntuu korostuvan tälläisissä laajahkoissa liikkeissä, missä iso osa kropasta tekee töitä (vrt. roomalainen ja esim. penkki, jossa liikkuu lähinnä vain kädet ja olkapäät).

search
äääh ens saa kuvaa tähän mutta aukeaa uudessa välilehdessä...

Kannatan itse sitä, että tekee mieluummin perusliikkeen raskaampana, kuin lisäpainoilla lähtee virittelemään. Ennenkaikkea siksi, että mitä hankalampi asento, sen hankalampiin töihin kroppa joutuu sopeutumaan, ja vahvistuu myös ne heikommat alueet, mihin ei ehkä helpompien liikkeiden liikeradoissa kohdistu niin rasitusta. Tuossa on vaan se huono, että kohta roikut sitten nilkoista tangossa, ja taas on sama ongelma, että ei tunnu missään.. Mutta aina löytyy uutta ja vaikeampaa. Tuo lisäpainottomuus tuntuu korostuvan tälläisissä laajahkoissa liikkeissä, missä iso osa kropasta tekee töitä (vrt. roomalainen ja esim. penkki, jossa liikkuu lähinnä vain kädet ja olkapäät).

Hmm... Ehkä juuri parempi ilman painoja voi parantaa tukilihaksia sitten vaikka kyykkyyn kun mulla sattuu menemään siinä välillä selkä kaarelle viimisissä toistoissa :wall:

Varmasti jalkojen kulman muuttamisella on vaikutusta, mutta roomalaisessa penkissä (kyllä se sen niminen on ilmeisesti virallisestikkin) ne jalat/lonkankoukistajat tekevät väkisin reilusti työtä koska ne ovat tuettu ja asento sellainen kun on. Se on selkesti mielestäni kevyempi kuin edes jalat normaalisti esim. puolapuiden alle tuettu istumaannousu.

Tehnyt muistaakseni 10 kiloa niskan takana 100 toistoa roomalaisessa, ja 25*25kg niskantakana, samaan aikaan kun ilman jalkojen tukemista normi istumaannousuja meni ehkä 8*10 kg :) Eli mielummin normaaleja istumaannousuja jos vatsoja haluaa treenata.

eli roomalainen tuoli on sitten aivan eri liike...nimittäin siinä pitää olla aikamoinen teräsmies että voi tehdä 25kg niskan takana :D

eli roomalainen tuoli on sitten aivan eri liike...nimittäin siinä pitää olla aikamoinen teräsmies että voi tehdä 25kg niskan takana :D

Eivät ole keskenään vertailukelpoisia, joissakin on kaltevuussäätö ja raskain kulma on melkein pystysuorassa, sillä ei kukaan tee 500 toistoa.

Tämäkin on aika raskas:
0727072302.jpg

Eivät ole keskenään vertailukelpoisia, joissakin on kaltevuussäätö ja raskain kulma on melkein pystysuorassa, sillä ei kukaan tee 500 toistoa.

Tämäkin on aika raskas:
0727072302.jpg

Just tollasella mä oon tehnyt paitsi silleen et melkeen pystysuora... siinä riittää ihan 5kg kiekko ei tartte enempää. tuossa juuri hain vertailua että mielumminko pystysuorassa vai vähemmän suorassa ja painoja takana?

Back
Ylös Bottom