-ruoka
Aika ok yleensä. Aika vaikeaa kuluttaa ainakaan yli 10 euroa ateriaan vaikka mukaan laskettaisiin viiniä+jälkiruoat. Selvästi halvemmallakin selviää etenkin jos ei mene turistipaikkoihin. Kannattaa huomata se, että ateriat eivät yleensä ole "paketteja" suomalaiseen tapaan. Eli listasta valitaan erikseen liha, perunat, salaatti jne. Lihan hinta on myös usein ilmoitettu 100 g kohti eikä pihviä kohti, joten vähän tarkkana saa olla.
-siisteys
Vaihtelee. Esim. Cluj ja Iasi ovat kohtalaisen siistejä kaupunkeja, Bukarest ja Constanta pahimmillaan paskakasoja.
-varkaita?
Kohtalaisen yleinen ammatti Romaniassa. Multa on joskus yritetty viedä lompakko, mutta sälli ei ollut kovin ammattitaitoinen. Tarkkana kannattaa olla lippujonoissa yms. Myös erilaiset "passitarkastukset" feikkipoliisimerkkejä käyttäen suht yleisiä.
-yleinen turvallisuus
Itselläni ei ole ongelmia ollut, mutta maalaisjärkeä kannattaa käyttää. Sanoisin että vaarana ennemminkin erilaiset pikkuhuijaukset ja taskuvarkaudet kuin pahoinpitelyt yms. Takseilla on tapana pistää turistilisää, joskus reilustikin. Itse olen tehnyt yleensä niin, että olen kysynyt etukäteen paljonko suunnilleen maksaa, silloin huijaus on ainakin pienempi.
-apteekit ;)
En tiedä, mutta veikkaisin että saattaa löytyä monenlaista tavaraa... Ja voitelu saattaa auttaa...
-ostosmahdollisuudet
Isoissa kaupungeissa hyvät, mutta tuontitavara kallista. Paikalliset ruuat, viinat, levyt, vaatteet, jne. ovat halpoja.
-rannat
Mamaian rannat ihan hyvät, joskin ehkä vähän likaista. Mutta niin kai vastaavissa paikoissa on muuallakin päin. Mamaia on ehkä vähän enemmän perheille kuin yökiitäjille suunnattu, mutta ihan ok. Lähistöllä on myös stadion jossa Hagi aloitti joskus treenaamisen.