Romaniaan??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SSS
  • Aloitettu Aloitettu

SSS

Ikä
46
Mietin tässä vaimokkini kanssa uskaltaako tuonne lähteä?

Pyydetään kommentteja, erityisesti kiinnostaa seuraavat seikat:

-ruoka
-siisteys
-varkaita?
-yleinen turvallisuus
-apteekit ;)
-ostosmahdollisuudet
-rannat
-yöelämä

Niin ja kumpi on parempi kohteena Neptun vai Mamaia?

Kiitos paljon!! :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olin Oradeassa, Transilvaniassa vuonna 97.

Ruoka oli hyvää, siisteys ihan ok, rosmoja ei näkynyt. Paikalliset tosin olivat kovasti sitä mieltä, ettei siellä kaupungilla voi yksin yöllä kävellä, itse kuitenkin kävelin jatkuvasti ilman mitään ongelmia. Yöelämä tuossa kaupungissa oli aika kuollutta, mutta löysin itselleni kantapaikan jossa ystävystyin kaikkien kanssa.

Loistava reissu, naiset kauniita jne. Suurimman vaikutuksen teki ihmisten ylenpalttinen ystävällisyys ja vieraanvaraisuus. Mikään ei tuohon aikaan ainakaan tuossa paikassa maksanut käytännössä mitään, esim. puolen litran votkapullo kioskilta muistaakseni alle 3 markkaa.

Tuohon maahan haluaisin ehdottomasti uudelleen. Suosittelen.

Apteekkien tarjonnasta en vielä tuohon aikaan ollut kiinnostunut.

Edgar sanoi:
Itse olin Oradeassa, Transilvaniassa vuonna 97.

Ruoka oli hyvää, siisteys ihan ok, rosmoja ei näkynyt. Paikalliset tosin olivat kovasti sitä mieltä, ettei siellä kaupungilla voi yksin yöllä kävellä, itse kuitenkin kävelin jatkuvasti ilman mitään ongelmia. Yöelämä tuossa kaupungissa oli aika kuollutta, mutta löysin itselleni kantapaikan jossa ystävystyin kaikkien kanssa.

Loistava reissu, naiset kauniita jne. Suurimman vaikutuksen teki ihmisten ylenpalttinen ystävällisyys ja vieraanvaraisuus. Mikään ei tuohon aikaan ainakaan tuossa paikassa maksanut käytännössä mitään, esim. puolen litran votkapullo kioskilta muistaakseni alle 3 markkaa.

Tuohon maahan haluaisin ehdottomasti uudelleen. Suosittelen.

Apteekkien tarjonnasta en vielä tuohon aikaan ollut kiinnostunut.

Hyvältä kuullostaa, olen tuossa äkkilähtöjä katsellut ja ihan hyvin näyttäisi löytyvänkin.
Ainut negatiivinen asia mitä olen kuullut on: jonkun matkaajan kimppuun oli kulkukoira jengi hyökännyt, paikallinen asukas oli sitten sen pelastanut.

Näe Romania ja tule kulkukoirien syödyksi... :lol2:

Vakavissaan, eikö täällä ole porukkaa jotka on vieraillut ko. kohteissa? :eek:

Muakin kiinnostaa Romani älyttömästi. Työkaveri oli lomaillut viikon siellä ja kehu mestaa kovasti! Elämä siellä on itsessään jo lähes ilmaista, mikään ei maksa oikeastaan mitään :)

Tytöt on kauniita ja lämpöäkin oli heille piisannut! Sinne minäkin lähden, mutta syksymmällä.

Kulkukoirajengejäkään en nähnyt, enkä edes susia vaikka Transilvaniassa olinkin. Eräs ukko kapakassa tosin väitti olevansa Dracula.

Siellä mun kantamestassa oli kyllä hauskaa porukkaa. Eräs partasuinen ukkeli tuli sinne yhdelle kaljalle, ja kun se näki minut vaalean tukani kanssa, kysyi se samaa mitä melkein kaikki muutkin, että "what are you doing in Romania?", vastasin että "I´m on holiday", se ei sitten ymmärtänyt sitä holiday-sanaa, ja joku nuorempi mies siinä lähistöllä sanoi sille että "vacation". Sitten ukkeli ymmärsi ja jatkoi kaljansa siemailua. Sitten lähtiessään toivotti minulle "have a nice hollywood", ja kaikilla oli hauskaa :lol2:

Ainiin, mitä turvallisuuteen tulee, kerran yöllä yhden pienen kylän läpi kävellessäni kuulin laukauksen, mutta ainakaan minuun ei osunut.

Suurin ongelma koko kahden viikon aikana oli kun yhden kerran tuli taksikuskin kanssa pientä riitaa matkan hinnasta.

L0b0 sanoi:
Muakin kiinnostaa Romani älyttömästi. Työkaveri oli lomaillut viikon siellä ja kehu mestaa kovasti! Elämä siellä on itsessään jo lähes ilmaista, mikään ei maksa oikeastaan mitään :)

Tytöt on kauniita ja lämpöäkin oli heille piisannut! Sinne minäkin lähden, mutta syksymmällä.

Kuulemma syksymmällä ei enää kovinkaan lämminta... :(

Romania on ihan ygöspaikka. On tullut mopolla reissattua käytännössä koko manner ympäri ja ristiin ja Romania on ihan listan kärkipäässä kyllä kun miettii mihin sitä tahtoisi takaisin. Mesta oli puhdas, ihmiset ystävällisiä, viranomaiset joustavia ja mikään ei maksanut mitään. Tosin täytyy todeta että omat reissuni ovat olleet aika kaukana perus rantaloma/kaupunkiloma/turistirysä-matkailusta koska olen aina pyrkinyt kiertämään kaikki pääkaupungit ja isoimmat rantarysät. Romaniassakin pyörin lähinnä Transylvanian alueella (suosittelen!!)

Rannikko on enempi turistimeininkiä joka tuo mukanaan samat ongelmat maasta riippumatta ja pääkaupungin kiersin kaukaa sen maineen perusteella (rajusti kerjäläisiä ja valeviranomaisia). Mutta pohjois- ja keskiosat :haart:

P.S. neljän hengen drinkki: 10kg vesimelooni, 2L fantaa, 1L vodkaa. leikkaa pieni biitti pohjasta pois niin että melooni seisoo pystyssä -> leikkaa kansi auki -> kaiverra melooni tyhjäksi -> heitä sisään limu, vodka ja niin paljon muussattua meloonia kun mahtuu ja nauti. Loput meloonit voi syödä kevytsnacksina. Hintaa meloonilla 3€, limupullolla 2€ ja vodkalla 1€ :)

dogi sanoi:
Romania on ihan ygöspaikka. On tullut mopolla reissattua käytännössä koko manner ympäri ja ristiin ja Romania on ihan listan kärkipäässä kyllä kun miettii mihin sitä tahtoisi takaisin. Mesta oli puhdas, ihmiset ystävällisiä, viranomaiset joustavia ja mikään ei maksanut mitään. Tosin täytyy todeta että omat reissuni ovat olleet aika kaukana perus rantaloma/kaupunkiloma/turistirysä-matkailusta koska olen aina pyrkinyt kiertämään kaikki pääkaupungit ja isoimmat rantarysät. Romaniassakin pyörin lähinnä Transylvanian alueella (suosittelen!!)

Rannikko on enempi turistimeininkiä joka tuo mukanaan samat ongelmat maasta riippumatta ja pääkaupungin kiersin kaukaa sen maineen perusteella (rajusti kerjäläisiä ja valeviranomaisia). Mutta pohjois- ja keskiosat :haart:

P.S. neljän hengen drinkki: 10kg vesimelooni, 2L fantaa, 1L vodkaa. leikkaa pieni biitti pohjasta pois niin että melooni seisoo pystyssä -> leikkaa kansi auki -> kaiverra melooni tyhjäksi -> heitä sisään limu, vodka ja niin paljon muussattua meloonia kun mahtuu ja nauti. Loput meloonit voi syödä kevytsnacksina. Hintaa meloonilla 3€, limupullolla 2€ ja vodkalla 1€ :)

Kiitos Dogi, tällaista informaatiota tarkoitin. Osaatko antaa lisää jotain hinta esimerkkejä, ruokailu viinipulloineen jne.

Tässä tapauksessa loma tarkoittaa juuri sitä itseään, eli rannalla makaamista klo 9.00-19.00 Reijo Mäen tai Remeksen pokkarit nenän edessä. Illalla syömään ulos ja sen jälkeen kiltisti hotellihuoneeseen nukkumaan ja "nukkumaan" :D

Reissulta odotan 4 asiaa: lämpöä ja aurinkoa, lepoa, hyvää ruokaa ja antoisia apteekkeja. Viimeinenkään ei ole välttämätön kunhan ensimmäiset toteutuisivat.

Mikä/Mitkä matkatoimistot tekevät tuonne matkoja ?

SSS sanoi:
Mietin tässä vaimokkini kanssa uskaltaako tuonne lähteä?
-ruoka
Aika ok yleensä. Aika vaikeaa kuluttaa ainakaan yli 10 euroa ateriaan vaikka mukaan laskettaisiin viiniä+jälkiruoat. Selvästi halvemmallakin selviää etenkin jos ei mene turistipaikkoihin. Kannattaa huomata se, että ateriat eivät yleensä ole "paketteja" suomalaiseen tapaan. Eli listasta valitaan erikseen liha, perunat, salaatti jne. Lihan hinta on myös usein ilmoitettu 100 g kohti eikä pihviä kohti, joten vähän tarkkana saa olla.

-siisteys
Vaihtelee. Esim. Cluj ja Iasi ovat kohtalaisen siistejä kaupunkeja, Bukarest ja Constanta pahimmillaan paskakasoja.

-varkaita?
Kohtalaisen yleinen ammatti Romaniassa. Multa on joskus yritetty viedä lompakko, mutta sälli ei ollut kovin ammattitaitoinen. Tarkkana kannattaa olla lippujonoissa yms. Myös erilaiset "passitarkastukset" feikkipoliisimerkkejä käyttäen suht yleisiä.

-yleinen turvallisuus
Itselläni ei ole ongelmia ollut, mutta maalaisjärkeä kannattaa käyttää. Sanoisin että vaarana ennemminkin erilaiset pikkuhuijaukset ja taskuvarkaudet kuin pahoinpitelyt yms. Takseilla on tapana pistää turistilisää, joskus reilustikin. Itse olen tehnyt yleensä niin, että olen kysynyt etukäteen paljonko suunnilleen maksaa, silloin huijaus on ainakin pienempi.

-apteekit ;)
En tiedä, mutta veikkaisin että saattaa löytyä monenlaista tavaraa... Ja voitelu saattaa auttaa...

-ostosmahdollisuudet
Isoissa kaupungeissa hyvät, mutta tuontitavara kallista. Paikalliset ruuat, viinat, levyt, vaatteet, jne. ovat halpoja.

-rannat
Mamaian rannat ihan hyvät, joskin ehkä vähän likaista. Mutta niin kai vastaavissa paikoissa on muuallakin päin. Mamaia on ehkä vähän enemmän perheille kuin yökiitäjille suunnattu, mutta ihan ok. Lähistöllä on myös stadion jossa Hagi aloitti joskus treenaamisen. :)

SSS sanoi:
Kuulemma syksymmällä ei enää kovinkaan lämminta... :(

Joo ei ole. Itse olin muistaakseni lokakuussa, ja suurimman osan ajasta oli pikkupakkanen päällä. Väillä oli sentään muutama plusastekin.

Tosin Oradea on aika paljon pohjoisempana kuin nuo Mustanmeren lomakohteet.

Tepes sanoi:
-ruoka
Aika ok yleensä. Aika vaikeaa kuluttaa ainakaan yli 10 euroa ateriaan vaikka mukaan laskettaisiin viiniä+jälkiruoat. Selvästi halvemmallakin selviää etenkin jos ei mene turistipaikkoihin. Kannattaa huomata se, että ateriat eivät yleensä ole "paketteja" suomalaiseen tapaan. Eli listasta valitaan erikseen liha, perunat, salaatti jne. Lihan hinta on myös usein ilmoitettu 100 g kohti eikä pihviä kohti, joten vähän tarkkana saa olla.

-siisteys
Vaihtelee. Esim. Cluj ja Iasi ovat kohtalaisen siistejä kaupunkeja, Bukarest ja Constanta pahimmillaan paskakasoja.

-varkaita?
Kohtalaisen yleinen ammatti Romaniassa. Multa on joskus yritetty viedä lompakko, mutta sälli ei ollut kovin ammattitaitoinen. Tarkkana kannattaa olla lippujonoissa yms. Myös erilaiset "passitarkastukset" feikkipoliisimerkkejä käyttäen suht yleisiä.

-yleinen turvallisuus
Itselläni ei ole ongelmia ollut, mutta maalaisjärkeä kannattaa käyttää. Sanoisin että vaarana ennemminkin erilaiset pikkuhuijaukset ja taskuvarkaudet kuin pahoinpitelyt yms. Takseilla on tapana pistää turistilisää, joskus reilustikin. Itse olen tehnyt yleensä niin, että olen kysynyt etukäteen paljonko suunnilleen maksaa, silloin huijaus on ainakin pienempi.

-apteekit ;)
En tiedä, mutta veikkaisin että saattaa löytyä monenlaista tavaraa... Ja voitelu saattaa auttaa...

-ostosmahdollisuudet
Isoissa kaupungeissa hyvät, mutta tuontitavara kallista. Paikalliset ruuat, viinat, levyt, vaatteet, jne. ovat halpoja.

-rannat
Mamaian rannat ihan hyvät, joskin ehkä vähän likaista. Mutta niin kai vastaavissa paikoissa on muuallakin päin. Mamaia on ehkä vähän enemmän perheille kuin yökiitäjille suunnattu, mutta ihan ok. Lähistöllä on myös stadion jossa Hagi aloitti joskus treenaamisen. :)

Tuota noin niin mites kun tuollainen feikkipoliisi tulee heilumaan ja mölkkäämään omaa kieltänsä, josta en ymmärrä sanaakaan ja tajuan että tuo ei ole poliisia nähnytkään kuin pelkissä painajaisissaan niin miten tulee toimia?

Isällisestä avokämmenestä voi seurata ikävää, avokämmenen jälkeen hallintaotteesssa kasvot vastan asfalttia Klokki takaraivossa tajuaakin että "ups se taisikin olla oikea poliisi" :D

Vitist vitsinä, mistä ne erottaa ja miten tulee toimia? En kuitenkaan haluaisi pullikoida vastaan oikeille poliiseille...

Edit: kiitos Tepelle hyvästä informaatiosta :thumbs:

SSS sanoi:
Tuota noin niin mites kun tuollainen feikkipoliisi tulee heilumaan ja mölkkäämään omaa kieltänsä, josta en ymmärrä sanaakaan ja tajuan että tuo ei ole poliisia nähnytkään kuin pelkissä painajaisissaan niin miten tulee toimia?
Normaali ohje on se ettei luovuta mitään papereitaan poliisille kadulla vaan pyytää aina päästä laitokselle selvittämään asia. Se miten tuo onnistuu jos kaveri ei suostu puhumaan englantia on hankalampi juttu.. Aika usein valepoliisit tunnistaa kertomusten perusteella siitä että niillä on esim. virallisen oloinen takki päällä mutta farkut jalassa, eli univormu on selvästi puutteellinen (tämä ilmeisesti siksi että rotsi saadaan äkkiä jemmaan jos normikyttiä näkyy).

Itse kokemukseni rajoittuvat rajahäsläysten lisäksi siihen että vetäisin (vahingossa tietenkin) 90+ tutkaan 50 alueella ja tietenkin suoraan tutkapartiota päin. Iso, vanha ja lihava poliisi istui autossa möristen, murahdellen ja sormeaan heristellen. Nuorempi, komeampi ja hoikempi kundi (joka puhui auttavaa englantia) seisoi pihalla ja hoiti kommunikoinnin sekä tulkaamisen. Passit vanhalle gubbelle (ajokorttia tai rekisteriotetta ei edes kysytty) jonka jälkeen alkoi toruminen sillä aikaa kun gubbe kirjoitti sakkolappua. Pienimuotoinen kuulustelu siitä mistä on tulossa ja mihin on menossa etc siinä paikanpäällä. Sitten minulle näytettiin sakkolappua jossa oli vitonen ja helvetin monta nollaa perässä ja nuori poliisi sanoi toruvana että "itsa halffamiljon nau" (olin varmaan hetken kohtuullisen valkoinen ennenkuin laskin summan joka oli tuohon aikaan (kesällä 2003) 16 euroa). Totesivat ilmeisesti tämän riittäväksi pelotteluksi, antoivat passit takaisin, repivät sakkolapun pieneksi silpuksi ja alkoivat huutaa että "go go go nau go go" :)

Minut "pelasti" varmaan osaksi se että viranomaiset tahtovat olla helläkätisiä turisteille kun maa tahtoo EU:hun ja hieman suuremmaksi osaksi se että Romaniassa poliisi ei saa ottaa sakkoja vastaan paikan päällä (harvinaista itä-euroopassa). Oli lämmin sunnuntai eivätkä kundit jaksaneet lähteä asemalle. Lisäksi ylitys oli senverran reilu että olisi varmaan lähtenyt kortti (ks. ensimmäinen syy).

Valitettavasti en muista ruokalajeja yms mutta jotain suuntaa-antavaa tässä noin hintojen osalta. Ovat kahdelta hengeltä aina. En harrasta mitään luxuslomailua kun mopolla matkailen eli hinnat ovat yleensä jotain "tavallisista" paikoista, kuitenkin niin että isoruokainen äijä on tullut täyteen pitkän ajopäivän jälkeen. Majoittuminen halvassa hotellissa / motellissa kahden - kolmen hengen omassa huoneessa:

(merkinnät siis matkapäiväkirjasta)

Sighisoarassa:
Ruoka: 300k
Ruoka: 235k
pizzat: 195k
bisset: 30k
yöpyminen 2 yötä: 50e

Brasovissa:
pizzat: 164k
ruoka: 270k
pizzat: 190k
grillimätöt: 100k
ruoka: 400k
yöpyminen 3 yötä: 78e

Siinä vähän suuntaa antavaa.. Vilkaisin vielä kansainvälisen kurssin leille ja tuohon aikaan tuo 500k oli sen mukaan 13,4 euroa. Ilmeisesti tuo 16 euroa on laskettu sen käytännön kurssin mukaan johon rahaa sai vaihdettua. Yöpymiset maksoin yleensä euroilla. Maan inflaatiosta en osaa sanoa mutta itse kurssi ei ole muuttunut käytännössä lainkaan viimeisen parin vuoden aikana.

Omat kokemukseni virkavallan kanssa Romaniassa rajoittuvat tilanteeseen, jossa satuin yöllä kioskille röökiä ostamaan samaan aikaan (tyhjää) kalashnikovia kantavan katuturvamiehen kanssa. Kännissä kysyin sitten häneltä, että voinko ottaa valokuvan kun hän poseeraa kalashnikovinsa kanssa. Se sopi, mutta ei siinä kaikki, seuraavaksi hän lykkäsi aakooneljäseiskansa mun syliin ja antoi kioskinpitäjän ottaa minusta valokuvan sen rynkyn kanssa :D

On siellä mahtavaa porukkaa ja tosiaan haluan uudelleen sinne.

SSS sanoi:
Mulle kävi joskus niin että ensin yksi sälli tuli kysymään kadulla kelloa (englanniksi) ja sen jälkeen sen kaksi kaveria tuli vastaan heilutellen "poliisimerkkejään" ja pyytäen passia. Se oli niin epäuskottava tilanne etten oikein tiennyt pitäiskö itkeä vai nauraa, joten sanoin (olin kahden tytön kanssa liikkeellä) että painutaan helvettiin täältä ja kävelin vaan sällien ohi. Ei yrittäneetkään seurata tai käydä käsiksi.

En ole muutenkaan kuullut että feikkipoliisit olisivat käyneet päälle fyysisesti, joten jos homma on selvä niin kävelee vaan päättäväisesti pois. Constantassa pari vuotta sitten tuli vastaan useammankin kerran jätkäporukoita jotka tulivat selvästi haastamaan riitaa, mutta sama konsti toimi silloinkin.

Hauska toi kioskijuttu minkä Edgar kertoi. Viimekesäisellä matkalla oltiin Sibiussa yhdessä pienessä hotellissa. Tultiin ehkä 1-2 maissa baarista takaisin hotellille, niin hotellin ala-aulassa istui 1 poliisi ja 1 sotilas rk:n kanssa. :D En tiedä sitten onko tollaset vartiohommat kuutamokeikkailua.

Nyt heinäkuussa muuten Leistä leikataan neljä nollaa perästä, joten enää ravintolapöytään ei voi sitten latoa satoja tuhansia. Epäilen että hinnat saattavat uudistuksen seurauksena jonkun verran nousta, kun hinnat "tuntuvat" vähemmältä...

dogi sanoi:
Normaali ohje on se ettei luovuta mitään papereitaan poliisille kadulla vaan pyytää aina päästä laitokselle selvittämään asia. Se miten tuo onnistuu jos kaveri ei suostu puhumaan englantia on hankalampi juttu.. Aika usein valepoliisit tunnistaa kertomusten perusteella siitä että niillä on esim. virallisen oloinen takki päällä mutta farkut jalassa, eli univormu on selvästi puutteellinen (tämä ilmeisesti siksi että rotsi saadaan äkkiä jemmaan jos normikyttiä näkyy).

Itse kokemukseni rajoittuvat rajahäsläysten lisäksi siihen että vetäisin (vahingossa tietenkin) 90+ tutkaan 50 alueella ja tietenkin suoraan tutkapartiota päin. Iso, vanha ja lihava poliisi istui autossa möristen, murahdellen ja sormeaan heristellen. Nuorempi, komeampi ja hoikempi kundi (joka puhui auttavaa englantia) seisoi pihalla ja hoiti kommunikoinnin sekä tulkaamisen. Passit vanhalle gubbelle (ajokorttia tai rekisteriotetta ei edes kysytty) jonka jälkeen alkoi toruminen sillä aikaa kun gubbe kirjoitti sakkolappua. Pienimuotoinen kuulustelu siitä mistä on tulossa ja mihin on menossa etc siinä paikanpäällä. Sitten minulle näytettiin sakkolappua jossa oli vitonen ja helvetin monta nollaa perässä ja nuori poliisi sanoi toruvana että "itsa halffamiljon nau" (olin varmaan hetken kohtuullisen valkoinen ennenkuin laskin summan joka oli tuohon aikaan (kesällä 2003) 16 euroa). Totesivat ilmeisesti tämän riittäväksi pelotteluksi, antoivat passit takaisin, repivät sakkolapun pieneksi silpuksi ja alkoivat huutaa että "go go go nau go go" :)

Minut "pelasti" varmaan osaksi se että viranomaiset tahtovat olla helläkätisiä turisteille kun maa tahtoo EU:hun ja hieman suuremmaksi osaksi se että Romaniassa poliisi ei saa ottaa sakkoja vastaan paikan päällä (harvinaista itä-euroopassa). Oli lämmin sunnuntai eivätkä kundit jaksaneet lähteä asemalle. Lisäksi ylitys oli senverran reilu että olisi varmaan lähtenyt kortti (ks. ensimmäinen syy).

Valitettavasti en muista ruokalajeja yms mutta jotain suuntaa-antavaa tässä noin hintojen osalta. Ovat kahdelta hengeltä aina. En harrasta mitään luxuslomailua kun mopolla matkailen eli hinnat ovat yleensä jotain "tavallisista" paikoista, kuitenkin niin että isoruokainen äijä on tullut täyteen pitkän ajopäivän jälkeen. Majoittuminen halvassa hotellissa / motellissa kahden - kolmen hengen omassa huoneessa:

(merkinnät siis matkapäiväkirjasta)

Sighisoarassa:
Ruoka: 300k
Ruoka: 235k
pizzat: 195k
bisset: 30k
yöpyminen 2 yötä: 50e

Brasovissa:
pizzat: 164k
ruoka: 270k
pizzat: 190k
grillimätöt: 100k
ruoka: 400k
yöpyminen 3 yötä: 78e

Siinä vähän suuntaa antavaa.. Vilkaisin vielä kansainvälisen kurssin leille ja tuohon aikaan tuo 500k oli sen mukaan 13,4 euroa. Ilmeisesti tuo 16 euroa on laskettu sen käytännön kurssin mukaan johon rahaa sai vaihdettua. Yöpymiset maksoin yleensä euroilla. Maan inflaatiosta en osaa sanoa mutta itse kurssi ei ole muuttunut käytännössä lainkaan viimeisen parin vuoden aikana.

Dogi :worship:
Edgar :worship:
Tepes :worship:

Kiitos hyvistä vastauksista.
No nyt tietää vähän mitä siellä voi pahimmillaan sattua, eipä tuo tosin paljoa eroa Bulgariasta.
Sunny Beachilla tosin oli kuin herran kukkarossa--> Mafia piti poroaitauksen hyvinkin siistiinä=varmistivat toimeentulonsa. Ei taskuvarkaita, ei rähinöitä, puhdasta, ei jengejä jne.
Siellä oli hyvä valkoisen typerän turistin olla ja ihmetellä suurta maailmaa :rolleyes:

Transilvaniaan menossa parin viikon päästä, en löytänyt netistä oikein tietoa millaista liikenne Romanian suunnilla on niin kysytään täältä jos joku on vuokrannut autoa:
uskaltaako siellä ajaa vai käytetäänkö suosiolla junaa? :-D
Draculan linnat ja Vlad Seivästäjän tönöt pitää käydä katsomassa, muutoin vaan palloilua ympäriinsä.

UM:n sivuilla sanotaan seuraavaa:
"Maantieliikenne on Romaniassa teiden ja ajoneuvojen kunnosta sekä kaoottisesta liikennekulttuurista johtuen selvästi suurempi riskitekijä kuin Suomessa. Teiden huono kunto aiheuttaa jatkuvia yllätyksiä. Talvella teitä ei useinkaan aurata kunnolla eikä kaikissa autoissa välttämättä ole talvirenkaita, joten liikenteessä kannattaa olla hyvin varovainen. Öiseen aikaan ajamista kannattaa välttää, sillä etenkin maaseudulla liikenteessä on myös valottomia hevosajoneuvoja.

Autonkuljettajilta alkoholinkäyttö on kielletty kokonaan, promilleraja on 0,0. Maanteillä ajettaessa tuulilasiin tulee olla kiinnitettynä vinjetti, joita myydään huoltoasemilla. Autoa vuokratessa on turvallisinta käyttää tunnettujen, kansainvälisten ketjujen palveluja.

Pysäköityyn autoon ei kannata jättää omaisuutta näkyville ja autolla ajettaessa on hyvä pitää ovet lukittuina lyhyilläkin matkoilla. Etenkin yöksi auto kannattaa mahdollisuuksien mukaan pysäköidä vartioituun paikkaan. Hälytyslaite, rattiin kiinnitettävä turvalukko ja lukittavat pultit renkaissa ovat suositeltavia."

Että onko tuo ylläoleva vähän liioiteltua vai ihan tarpeellisia varotoimia... lukittavat pultit renkaissa...
Mikäli pitää paikkansa mä taidan nojata junaan niin ei tartte välttää sitä lasillista viiniä ruoan kanssa tai pelätä sitä että autoa yritetään kääntää joka vaiheessa.

En ole itse vuokrannut, mutta sukulaisten kyydistä ja muutenkin liikennettä seuranneena sanoisin, että sekaan vaan. Varmasti erilaista kuin Suomessa, mutta ei mitenkään tavattoman kaoottista. Tiet ihan ok, eikä niiden kunto pitäisi mitään ylimääräistä vaaratekijää aiheuttaa. Keski-Euroopasta tuonne tulevat about kaikki turistit omilla autoillaan.

En ole itse vuokrannut, mutta sukulaisten kyydistä ja muutenkin liikennettä seuranneena sanoisin, että sekaan vaan. Varmasti erilaista kuin Suomessa, mutta ei mitenkään tavattoman kaoottista. Tiet ihan ok, eikä niiden kunto pitäisi mitään ylimääräistä vaaratekijää aiheuttaa. Keski-Euroopasta tuonne tulevat about kaikki turistit omilla autoillaan.

Kiitokset! Mä meen sitten liikenteen sekaan pörräämään ja väistelemään niitä hevoskärryjä :)

Suositut

Back
Ylös Bottom