Tapahtui kerran kauan sitten kaukaisessa Jyväskylän kaupungissa.
Voitin samana vuonna SM-kisat ensimmäistä kertaa, eli olin jo jonkinnäköinen ottelija. Peruskurssi oli vastikään loppunut ja muuan iso nuorehko kaveri tuli jatkoryhmän treeneihin. Suunnilleen minun kokoiseni ja selvästi salilla käynyt, varmaan nosti penkistä tuplat mitä minä, mutta ei vaikuttanut roinatulta.
Kundi soitti pukkarista tyttöystävälleen ja sanoi unohtaneensa laittaa palautusjuoman valmiiksi jääkaappiin ja tyttiksen tulisi tehdä se hänen ohjeidensa mukaan. Juomaan tuli ainesosia yhteensä neljästä eri purkista - varmasti kaikki välttämättömiä potkunyrkkeilyssä kehittymisen kannalta.
Ja tosiaan se juoma oli siis kotona, eikä heti treenin jälkeen juotavana.
Päästiin sparraamaan treenin loppupuolella ja parinvaihdossa sama kundi tuli minulle. Aloitti sparrin infernaalisella amok-juoksulla yrittäen lyödä päätä irti ilman mitään tekniikkaa. Pyysin rauhoittumaan ja tuloksena taponyritys jatkui vaikka yhtään kertaa ei mies kyllä osunut. Kun ei sana kuulunut niin aloin lyödä takaisin ristiin ja ihan muutaman lyönnin jälkeen oli kundi kyyryssä selkää kääntäen. Kehotin uudestaan rauhoittumaan ettei satu mitään ja jatkettiin.
Ja eikö mitä, äijä tulee taas päälle ihan entisellä raivolla.
No ei muuta kuin uudestaan lättyyn, kundi kyyryyn ja löin vielä selän puolelta kuitiksi (sallitulle alueelle) niin että siltä lähti kypärä päästä. Miehen laittaessa kypärää päähän, ilmoitin seuraavaksi lyöväni hänet tajuttomaksi, jos se kontakti ei kevene.
Kuin ihmeen kautta sankari kevensi sparria ja
osasi ottaa aivan nätisti. Kyse ei siis ollut siitä, että hän ei olisi osannut sparrata järkevästi vaan teki homman tahallaan. En sitten tiedä kuvitteliko hän oikeasti voivansa tulla pystymetsästä ja piestä yhden seuran kärkiottelijoista, kun vain lyö tarpeeksi kovaa.
Oli miten oli, hän ei kuitenkaan tullut tämän jälkeen
enää ikinä treeneihin, vaikka palautusjuomat oli varmaan kunnossa. En pidä tätä suurenakaan vahinkona, koska monikohan aloittelija lopettaa harrastuksen saatuaan tuollaisen sparriparin?