Ei tätä koko tapausta voi millään laittaa Robben piikkiin sanomalla, että "olisi kannattanut lukea sopimus, niin ei olisi tullut tämmöistä tilannetta vastaan", ihan turhaa paskaa sellainen, jos nyt ihan suoraan sanon. Kuinka moni foorumilaisista on joskus laittanut nimensä esim. työsopimukseen ilman, että on lukenut sitä sanasta sanaan? Minä olen ainakin, enkä häpeä myöntää sitä, mutta vain siksi, koska olen luottanut, että olen laittanut nimeni alle sellaiseen sopimukseen, josta sovittiin. Näin (kai) Robertillekin tapahtui, ja en yhtään ihmettelisi miksi ei tapahtunut, vaikka yritän katsella tätä neutraalein silmin.
Sauerland siis tietojeni mukaan viilasi sopimusta huonommaksi, kuin alunperin oltiin sovittu. Robert allekirjoitti sopimuksen, koska uskoi sen sisällön olevan samanlainen kuin oltiin sovittu. Eli SL näki Robben menestyksekkäänä sijoituksena ja ajatteli, että jos hän allekirjoittaa "uudistetun" sopimuksen, niin hyvä sillä....saadaan paljon voittoa vähällä rahalla. Bisnesmaailmaa. Jos taas ei allekirjoita, niin silloin neuvoitellaan kompromissi sen alkuperäisen sopimuksen ja tämän sopimuksen välillä, ja säästetään silti rahaa. Saadaan tuottoisa Klitschkojen haastaja meidän talliin. Win-Win tilanne bisnesmaailman kannalta, mutta eihän tämä ole oikein inhimillisesti katsottuna. Se mitä luvataan, pitää pitää. Sauerland ajatteli, että kun Robert allekirjoittaa sopimuksen, niin hän on heidän armoillaan: joko yrität tulla mestariksi meidän kanssa tai me tehdään kaikkemme että et ikinä nyrkkeile ammatiksesi. Tai me tehdään siitä vaikeaa. Aika julmaa.
Ei Robert voi irtautua tuosta sopimuksesta, mutta minusta sääli, että lupaavan nyrkkeilijän tärkein matsin uran jatkumisen kannalta käydään oikeussalissa, eikä nyrkkeilykehässä.
Olisin oikeasti halunnut nähdä Robertin haastamassa Vladimiria ja pomppimassa ylösalas, kun Vladi makaa kanveesissa. Ehkä näen sen vielä.