Ripulin haitat?

Ikä
35
Elikkä kun on itelle tullut tässä noin pari vuotta sitten tuo laktoosi vaiva kutsuma nimeä nyt en muista. Niin mietin vaan että ku tulee silti välillä laktoositonta juustoa tai maito tuotteita syötyä kun en niin paljon ole tosta vaivasta välittänyt. Niin onko sit niin että jos ripuli iskee niinkun aika usein mulla tuota ripulia on, että sitten syödystä ravinnosta menee jotain hyötyä hukkaan? Ottaako ruumis kummiskin kaikki hyötyaineet, proteiinit, hiilihydraatit sun muut vitamiinit ihan yhtä hyvin kuin ilman ripulia? Onko mitään haitta puolia ripulissa muutakuin että saa vessassa käydä vähän väliä. Kiitoksia jos osaatte vastata.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Silloin kun on ripuli ei ravintoaineista imeydy kuin murto-osa. Joten kyllä...ripulista on tämän harrastuksen ohessa suuri haitta.

Laktoosi-intolerantikkona eli maitovammaisena omista kokemuksista voin sanoa, että jos oikein paha vaiva on kuten minulla, niin siinä menee useemman päivän syömiset ihan pilalle ku vatsaan sattuu ja vessassa saa juosta alituiseen sen parin päivän aikana, ja kyllä sitä varmaan imeytyminen jotenki häiriintyy kun käyt vähän väliä ulostamassa vatsan tyhjäksi...

Ja tuolla maidolla ja juustolla tarkoitit varmaan että tulee syötyä tuotteita jotka sisältää laktoosia.

Itse ainakin suosiolla ruokavaliossa käytän vähälaktoosisia tuotteita kun tuli toikin opittua kantapään kautta, että ei se vatsa vaan kestä :wall:

Selvä..Elikkä nytten sitten pitää kattoa aina että siinä lukee sitten se laktoositon.:jahas: Mutta kiitos!

Kysytääs tässä samassa threadissa, kun aiheeseen liittyy. Eli, onko toi laktoosi-intoleranssi jotenkin periytyvää? Koska molemmilla vanhemmilla toi on, enkä ite välittäis sitä saada. :) Maitoo tulee muutenki juotuu 2-3 litraa päivässä.

itellä ei oo todettu mutta oireista ei voi erehtyä :D mutta en kyllä karsastele mittään laktoosi tuotteita, vaan popsin jottain resepti vappaita laktoosi pillereitä...niillä helpottaa eika vatta vännä/ tule ilmaa

Sahaaja sanoi:
Kysytääs tässä samassa threadissa, kun aiheeseen liittyy. Eli, onko toi laktoosi-intoleranssi jotenkin periytyvää? Koska molemmilla vanhemmilla toi on, enkä ite välittäis sitä saada. :) Maitoo tulee muutenki juotuu 2-3 litraa päivässä.

Ei ole periytyvä, ja koko hommahan johtuu siitä, että maidon valmistuksessa meijerissä se maito muuttaa rankennettaan siten, että pistää mahan laktoosi-intolerantikoilla sekaisin. Ihan normi lehmän maitoa pystyn juomaan ilman mitään ongelmia, ja setäni jolla menee vatsa sekaisin hyla tai vähälaktoosista tuotteista ei lehmän maito aiheuttanut mitään oireita, tämä oli siis aikaa ennen kun laktoosittomia tuotteita oli edes kaupassa.

Joo nuo laktaasi tabletit on ihan kiva hätävara jos vaikka ravintolaan menet etkä varmaksi voi mennä onko ruuassa laktoosia, mutta en noita alkais ihan joka aterialla vetämään, kun yhdellä aterialla joutuu 2 tabletia ottamaan ettei tule maha kipeäksi ;) käy rahapussin päälle loppupeleistä jos tuota alkais enemmän harrastamaan :)

Kokeilkaas LUOMUmaitoa! Kun sitä aitoa oikeaa lehmänmaitoa on aikas hankala saada, varsinkin kaupungissa asuvilla.. Mulla ainakin luomumaito helpotti oireita.. Mitä vähemmän jalostettu ruoka, sen parempi!

Nunnuka sanoi:
Kokeilkaas LUOMUmaitoa! Kun sitä aitoa oikeaa lehmänmaitoa on aikas hankala saada, varsinkin kaupungissa asuvilla.. Mulla ainakin luomumaito helpotti oireita.. Mitä vähemmän jalostettu ruoka, sen parempi!

Juuh, terveydenhoitajakin tuota luomamaitoa mulle ehdotti.
Mutta ei mun muistaakseni tainnut auttaa.
Täytyy viellä joku päivä testata tota luomua.

Kiinnostava aihe. Muistelisin, et proteiinit imeytyy vasta ihan suoliston loppuvaiheella, et ne pilkotaan moneen(3 vai 4) kertaan. Elikkä jos maha menis sekasin, niin sitten ei imeydy.

Mites, kun muutenvaan menee maha sekasin jostain ruoasta, niin mikä ruoka siellä sitten jää imeytymättä? Jotenkin kumma uskoa, että joku ruoka tulis koko suoliston läpi alle kahessa tunnissa syömisestä, jos menee sekaisin.

Ripulin aikanakin suuri osa ravinnosta imeytyy.

Commission on Life Sciences:
"Studies with either common mixed diets or synthetic formulas have found that an average of 80-90% of ingested carbohydrate, 50-70% of fat, and 50-75% of nitrogen are absorbed, depending on the food sources of these nutrients, the amounts ingested, and the type and severity of diarrhea."

Itsellänikin oli joskus vatsavaivoja ja muutaman sanasen juttelin lääkärin kanssa myös laktoosi-intoleranssista. Hän kertoi että Kiinassa lähes sadalla prosentilla on ko. vaiva. Se on siis ihmis-ja eläinkunnassa erittäin yleinen. Voi myös tulla vanhemmalla iällä. Ehkä evoluutio on kehittänyt laktoosi-intoleranssi, jottei vanhemmat eläimet söisi poikasten ruokaa.
Lisäksi hän sanoi minulle että jos vaiva johtuu laktoosista niin maitotuotteita saa sitten syödä omantunnon mukaan, jos vaan kestää ripulin. Tästä ymmärsin ettei ripuli ole mikään "sairaus". Omana päätelmänä tällöin ei myöskään ravinnosta jää mitään muuta imeytymättä kuin vesi siellä putkiston loppupäässä eli paksu/peäsuolessa.
Kakan koostumus on muuten ihan paras puheenaihe esim. bileissä!

Kyky juoda maitoa imeväisiän jälkeen on geneettinen mutaatio, joka on säilynyt koska siitä on ollut hyötyä.

Maito on kyllä jotenkin kummaa myrkkyä nykyään. :( Syitä voi vain arvailla. Itselläkin on muutama tuttu jotka voivat juoda tilamaitoa, mutta eivät teollisesti käsiteltyä. Join ennen n. 2-3 litraa päivässä, ja se aiheutti hirvittävän määrän limaa kurkkuun. Lopetin juomisen ja olo on parantunut huomattavasti. Vatsa kyllä kestää maitoa, joten ruuan mukana tulleesta laktoosista ei onneksi tarvitse murehtia.:)

Nightkin sanoi:
Kyky juoda maitoa imeväisiän jälkeen on geneettinen mutaatio, joka on säilynyt koska siitä on ollut hyötyä.
Silti suurin osa ihmis-ja eläinkunnasta eivät pysty juomaan maitoa imeväisiän jälkeen. Luulisin että tästä on lajeille suurempi hyöty.
Toki nyt eksytään kauas aiheesta, keskustelut Darwinista varmaankin kuuluvat johonki toiseen ketjuun.:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom