Rintaranka(ko) naksuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red Hed
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Heippa!
Mulla on nyt jo jonkun aikaa (n.3kk) naksunut rinta. Ei se kipeetä tee mutta mua vaan ihmetyttää!! Varsinkin sillon se naksahtaa kun "heilautan" kädet taakse. Ei se naksu koko aikaa vaan 2-3 kertaa päivässä? Mikähän se mahtaa olla, mistä johtua tai onko jotain haittaa?!?!

Kiitos nyt jo vastaajille:worship: !!

Mulla sama homma. Välillä kun venyttää kädet taakse niin kuuluu sellanen rusahdus että kuuluu melkein seinän taakse. Yleensä hommaa edeltää vielä pieni/kohtalainen kipu juuri ennen rasahdusta.

Monella tutulla sama homma. Ei liene vakavaa..

Minulla on myös ja dipit tuo ongelman selvemmin esiin. Joskus oli todella voimakastakin kioua, jolloin kävin lääkärissä. Saikkua ja särkylääkettä tuli määrittelemättömään vammaan. Venyttely auttaa pitämään kivun kurissa, naksumisesta ei ole ollut haittaa.

Junnuna tuli tiputeltua tankoa penkissä rinnalle aika ahkeraan, jonka seurauksena rintalasta alkoi "naksua" silloin tällöin. Välillä se tuli todella kipeäksi, mutta ei siitä ihmeempää haittaa ollut. Ajan myötä naksuttelu väheni eikä kipuakaan ole tuntunut aikoihin.

Hierojan näkökulmasta

Ainoa mikä voi "naksua" rinnassa on sterno-clavikulaarinivel, eli rintalasta(sternum) ja solisluun(clavikula) väli, joskaan liike ei näiden välillä ole järin suuri ja on tuettu ligamentein. Toinen mutta mielestäni epätodennäköinen vaihtoehto on valenivel rintalastassa(murtumakohta ei ole saanut parantua-->muodostunut valenive). Että näin mä näen (ja kuulen naksumisen).

Mulla rinta naksuu yön jälkeen, kun olen nukkunut mahallani ja toisinaan (mutta harvemmin) myös päivällä. Ehkä rinta naksuu samasta syystä tai samanlaisesti syystä kuin esimerkiksi sormien nivelet. Tiedä sitten.

Ainoa mikä voi "naksua" rinnassa on sterno-clavikulaarinivel, eli rintalasta(sternum) ja solisluun(clavikula) väli, joskaan liike ei näiden välillä ole järin suuri ja on tuettu ligamentein. Toinen mutta mielestäni epätodennäköinen vaihtoehto on valenivel rintalastassa(murtumakohta ei ole saanut parantua-->muodostunut valenive). Että näin mä näen (ja kuulen naksumisen).
Jännekin voi naksua, tosin kaikilla ei naksu, yleisempi homma miehillä luulen...

Itellä kanssa naksuu ja menee jumiin tosta rintojen keskeltä. kävin lääkärissä ja sain lääkekuurin rintalastan ja kylkiluun liitoksen kipuun ja jumitukseen.
Ja tietysti sitä rasittavien lihasten reenikiellon :(

Mitäs jos se naksuminen kuitenkin tulisi sieltä rangasta?
Näin minä epäilen. Eli nikamalukot aukeaa, hyvin yleistä.
Okahaarakkeet takertuu ja jää lukkoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Tästä on aiemminkin keskusteltu, eli searchia vaan.

Koska naksuminen tulee yleensä dipissä ja sen ala-asennossa, niin suosittelen että menee varovasti sinne alas. Ja hyvin lämmenneenä.

Olen itse ehdottomasti sitä mieltä, että naksuminen tulee rintalihasten jänteestä, joka kiinnittyy rintalastaan. Kuormitus on vaan niin kova rintalihaksille, kun menee alas asti omallapainolla (tai + lisäpainot) että jänne huutaa vähän armoa.

Muut paukkuvat jänteet ovat esim. Hauiksen jänne, ojentajan, etuolkapää, latissimus (leveä selkälihas) ym. Sen lisäksi: jalkojen lähentäjälihakset (koittakaa tehdä täyssupistus seisten, niin usein rusahtaa) sekä pakaran jänne (esim. runkkupenkissä kun nostaa perseen ilmaan).

Lämmittely hyvin sekä treenipohjaa, niin ei ne jänteet enää tuosta vaan pauku. Paukkuu silloin kun käskee :whip:

Tässä mun 5 centtiä. :)

Tästä on aiemminkin keskusteltu, eli searchia vaan.

Jep, oon postannu varmaan jo kolmeen vastaavaan trediin. Laitan kuiten tähänki ettei söörtsillä löytys vain käytä söörtsiä ketjuja :D

Tiivistettynä:
Sama vika itelläki. Kestäny vuosia, lekuri ei keksiny mitään. Korjasin ryhtiä ja jätin sohvalla lojumisen puoli-istuvassa asennossa. Samoin tuolilla istun suorassa enkä lysyssä. Rusahtelu hävisi pikkuhiljaa ja on nykyään todella harvinaista. Kokeilin aiemmin jättää dipin, penkin ja pari muuta liikettä pois. Oli myös täystauko salihommista, mutta vaiva vain paheni.

"Mitäs jos se naksuminen kuitenkin tulisi sieltä rangasta?
Okahaarakkeet takertuu ja jää lukkoon." - Mr. Thunder.

Joo, fasettilukkot tulee nivelhaarakkeisiin, ei okahaarakkeisiin. Eikä siellä silloinkaan mikään takerru. Ja puhuttiin rinnasta, ei selästä. Eli voit thundere lukea ennenkuin kommentoit.

"Mitäs jos se naksuminen kuitenkin tulisi sieltä rangasta?
Okahaarakkeet takertuu ja jää lukkoon." - Mr. Thunder.

Joo, fasettilukkot tulee nivelhaarakkeisiin, ei okahaarakkeisiin. Eikä siellä silloinkaan mikään takerru. Ja puhuttiin rinnasta, ei selästä. Eli voit thundere lukea ennenkuin kommentoit.

Olitpa ystävällinen. Kaiken lisäksi tovin myöhässä kommentteinesi.
1. Fasettilukkoja nimitetään kansankielessä nikamaluokoiksi.
2. Todellakin nivelhaarakkeet, mutta miten ne menevät lukkoon?? Mielestäni ne tarttuvat toisiinsa, korjaa jos asia on toisin.

Ja varsinaiseen aiheeseen liittyen: Puhuttiin tosiaan rinnasta ja luin kyllä threadin läpi, koska asia kiinnostaa mua. Tiesitkö, että kun yläselkä menee jumiin ja ranka lukkoilee, niin selästä rintaan kulkevat hermot jäävät monesti puristuksiin, sekä aiheuttavat kipua myös rinnan puolelle?
Monesti tuntuu, että "paukahdus" tulee rinnasta, vaikka se oikeasti tulee niistä lukoista.

Nämä ongelmat ovat minulle jokapäiväistä arkea ja oman fysioterapeuttini kanssa on näitä asioita käyty läpi vuosikausia, vaikken aina fysioterapeuttisia nimityksiä muistakaan. Tällä urheiluvammat ja lihashuolto foorumilla olen yrittänyt auttaa monia tapauksia yrittämällä selkeästi viestittää, että kysymys on 95% lihashuollon laiminlyönnistä. Ja kun selästä puhutaan, niin sen takutessa takkuaa lähes poikkeuksetta myös muut paikat. Tämä ollaan hyvin pitkäaikaisella lihashuollolla todettu.
Mutta ei siinä mitään, aina löytyy asiantuntijoita, joiden on päästävä löytämään mitä ihmeellisimpiä selityksiä näille kysymyksille. (enkä tarkoita nyt sinua trapetzius, korjasit ihan oikein virheellisiä termejäni).
Itse lähden aina AUTTAMAAN kysyjää ensisijaisesti lihaskireyden kautta.
MItään pakottavaa tarvetta ei kuitenkaan ole näihin ketjuihin vastailla, jos tietoni ovat joidenkin mielestä virheellisiä ja vastaukseksi tulee monesti vittuilua. On kyllä muutakin tekemistä. :)

Puollan kyllä ukkosta, tätä samaa asiaa tiedustelin fysioterapeutilta, kun silloin tappelin alkuvuodesta alaselkäni kanssa. Hän sanoi että kyse on fasettilukosta ja ääni tulee syvempää, ei siis aivan rintalastasta. Tarkemmin en muista että mistä ja miten kuin tuon että vika ei ollut rintalastassa.

Ite huomasin kans että on nyt parin päivän aikana alkanu naksumaan keskeltä rintaa ku venyttää käsiä taakse (aika kova ääni?). Ei o kipeetä tehny naksuessa, paitti salilla kun tein rintaa niin tuntu aika pahasti ettei viittini täysil tehdä. Pitää kai alkaa venytteleen paremmin et ei ainaka pahemmaks mee?

Mulla paukkuu ranka pitkin päivää. Usein venyttelen päivällä työn lomassa ja ensimmäinen juttu on rinta rottingille ja kädet sivulle ja siinä aukeaa tämä fasettilukko ja älytöntä pauketta kuuluu. Sitten lapaluut yhteen ja nikamat paukkuu ja päälle muutama kevyt vartalonkierto ja lisää paukkuu.
Ei ole koskaan sattunut ja eikä asia mitenkään pelota. Meneepähän palikat oikeille paikoilleen...

Täällä naksuu kanssa ja oikein kunnolla. Ilmeni sen jälkeen kun dipissä väännettiin hurjilla lisäpainoilla kunnes rusahti kunnolla. En tehnyt dippejä vuoteen ja sitten alkoi tuo naksuminen.. Hyvä jos ei vakavaa, tullut joskus mietittyä.

oon saanu semmosen käsityksen, että tuo rinnan naksuminen juontaa juurensa niihin kohtiin mihin kylkiluut kiinnittyvät rintalastaan. rintalihaksethan kiinnittyvät tähän samaan kohtaan, ja näin aiheuttavat reenatessa melkoisia vastakkaisvoimia rintalastaan, jotka saattavat "varastoitua" jännityksenä mm. sidekudoksiin jotka sitten venytettäessä "vapautuvat" rusahdellen ja paukkuen.
paras ehkäisy on kunnollinen venyttely rintalihaksille päivittäin. Ei siis ole samanlaista naksumista kuin nivelten, joka aiheutuu ilman poistumisesta nivelestä. Hyvin yleistä, tosin itellä on naksahtanu vaan pari kertaa.Ihan harmitonta, jos ei esiinny kipua.

Sitten aiheesta yksinkertainen kysymys: Millä tämän naksumisen/lukituksen saa helvettiin? Venyttely? Fysioterapia? Joku muu, mikä?

Kipu on oikeastaan sitä luokkaa, että vaikka kuinka naksauttelisi auki niin esmes dippiä ei pysty tekemään ollenkaan. Lisäksi eilen lukkopainikinkereissä kun ukko oli rullalla ja solmussa yhtä aikaa niin tuntu hetkittäin, että koko rinkaranka halkeaa kohta kahtia. :D Normielämäähän tuo ei haittaa, kivaa vaan pelotella työkavereita kun pauke kuuluu viereisiin avokonttoreihin asti. Urheilua kun alkaa haittaamaan niin silloin tuppaa sylettämään! Fak!

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom