Rintarangan nivellukko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Vanha tuttu vaiva! Naprapaatti on hyvä apuri tuohon vaivaan. Ja se lattialla selälläänmakuulla tapahtuva rentoutus tehdään jalat koukussa esim tuolin päälle nostettuna, jolloin selkä kokonaisuudessaan on lepoasennossa. Toivottavasti saat apua jostain mihin sitten sinulla on varaa, ennekuin alkaa pelkkä hengittäminenkin sattumaan.

Powerhousu sanoi:
Just joo, mun ohjeessa ei kuule ollu mitään vikaa. Nikamat sieltä pitää avata niin kun on nyt selväksi tullut, ja niinhän mä väitinkin. Tarkoitin etten tarkemmin tiedä miten se ne nikamat avaa, ja mitkä nikamat. Taas olis ollu lukutaidosta apua, niin ei tartte alkaa turhaan naputtaan että annan paskoja neuvoja.

Powerhousu sanoi:
Painele urheiluhierojalle niin se avaa sulta jokaisen nikaman yksi kerrallaan, sen jälkeen tuntuu "hieman" paremmalta.

i rest my case. puhu sitten kun on jotain annettavaakin. joskus on ihan hyvä pysähtyä, ja kuunnella sellaisia jotka asiasta tietääkin.

eikä niitä nikamia kannata mennä rusauttelee auki ihan silleen ´fiilispohjalta´, edes asiantuntevilla kiroillakaan, jos ei tiedä mikä siellä on vikana. edelleen, asioista kannattaa ottaa selvää. mutta hei - sehän on tietty edelleen jokaisen oma vartalo ja jokainen itse päättää miten mahdolliset pullistumansa tai muut vikansa hoitaa - vaikka sitten manipuloimalla niitä suoraan tietämättä mikä siellä oli vikana.

taicaviitta sanoi:
i rest my case. puhu sitten kun on jotain annettavaakin. joskus on ihan hyvä pysähtyä, ja kuunnella sellaisia jotka asiasta tietääkin.

eikä niitä nikamia kannata mennä rusauttelee auki ihan silleen ´fiilispohjalta´, edes asiantuntevilla kiroillakaan, jos ei tiedä mikä siellä on vikana. edelleen, asioista kannattaa ottaa selvää. mutta hei - sehän on tietty edelleen jokaisen oma vartalo ja jokainen itse päättää miten mahdolliset pullistumansa tai muut vikansa hoitaa - vaikka sitten manipuloimalla niitä suoraan tietämättä mikä siellä oli vikana.

Siis mikä vittu sua vaivaa? Sano nyt mitä mä sanoin väärin? Kukas sen paremmin tietä mikä siellä on vikana kun se kiropraktikko, fysioterapeutti tai urheiluhieroja? Et ainakaan sinä itse. Ja mähän ehdotin että mene urheiluhierojalle, se varmaan osaa tehdä jotain. Ja mullako ei ollu silloin mitään annettavaa? Vitustako mä tiedän mitä se urheiluhieroja tarkalleen tekee, mutta sen tiedän että se ne lukot avaa.

Siis vaikka mä sanoin että se avaa jokaisen nikaman, ja olin ilmeisesti siinä väärässä, niin ei se nyt sitä tarkota että mun neuvo oli väärä. Ei se varmaan paljoo muuta sen urheiluhierojan työtapoja jos mä sanon täällä että se avaa jokaisen. Se ei kenenkään terveyttä vaaranna. Pointti oli se, että mene urheiluhierojalle, ja siinä ei tietääkseni ole mitään väärää. Ja kuka on puhunu jotain lukkojen avaamisesta fiilispohjalta? Ite varmaan olin menossa niiitä lukkoja avaamaan. Eli parempi vaan mennä sinne asiantuntijan puheille suoraan ihan "fiilispohjalta". Se varmaan tietää mitä tekee.

Ottakaa nyt ihan rauhallisesti vain. Minä ymmärrän taicaviitan pointin, kun olen hänen kanssaan tästä palstalla aikaisemminkin jauhanut. Mutta tämä pointti käsittääkseni koskee just näitä kiroja ja muita naksauttajia. Asiantunteva urheiluhieroja tuskin lähtee niveliä naksauttelemaan jos ei tiedä mikä on vikana, eli Powerhousulta IMO järkevä neuvo mennä just nimenomaan urheiluhierojalle.

Ja kyllähän nuo rintarangan ja lapojenvälin jumit on yleensä (mutua kuitenkin) aika selkeitä fasettilukkuja yms., mutta taas alaselkään en antaisi kenenkään naksautella ilman todella tarkkoja tutkimuskia. Siellä seudulla niitä pullistumia sun muita yleensä käsittääkseni esiintyy.

taicaviitta sanoi:
jätetään ne hommat kuitenkin kiroille, ym. alaa oikeasti lukeneille osaajille - ja sittenkin vielä tietty varovaisuus mielessä. asioista - ja kehostaan - kannattaa ottaa selvää, ja tutkituttaa itseään muutenkin (magneetit) ennen niksautteluja.

[Provo]Joo magneettiin kaikki vaan, 500euroa löytyy kaikilta tuosta vaan! Sitten on hyvä mieli, kun tietää että oishan tästä selvinny 40eurolla, kun olis mennyt suoraan osteopaatille tai jollekkin vastaavalle. Muistakaa toki käydä magneetissa ja lääkärillä ennen hierontaakin.[/Provo]

Saattaahan ihmisillä olla rahaa vaikka mihin, mutta emmää ainakaan henk koht. lähde sisätautien erikoislääkärille jos mulla on maha kipeä sen jälkeen kun söin naapurin kebabin lokkisoppaa. :david:

Fat Abbott sanoi:
[Provo]Joo magneettiin kaikki vaan, 500euroa löytyy kaikilta tuosta vaan! Sitten on hyvä mieli, kun tietää että oishan tästä selvinny 40eurolla, kun olis mennyt suoraan osteopaatille tai jollekkin vastaavalle. Muistakaa toki käydä magneetissa ja lääkärillä ennen hierontaakin.[/Provo]

edelleen, jokainen saa tehdä itselleen, ja keholleen, mitä haluaa.

suoralla manipulaatiolla välilevyn mahdollisesti vaurioituneeseen kohtaan voi olla sitten niitä ikäviäkin seurauksia - mutta hei - onhan sitä ainakin säästänyt pari euroa, ja aikaa (joka tietysti on rahaa), kun ei selvittänyt perimmäistä syytä sille kivulle. yksikään niistä magneeteista joissa itse olen käynyt, ei ole minulle jäänyt 500 euroa/kpl maksamaan. vaikka olisin kyllä mielelläni sen verran (ja paljon enemmänkin) maksanut, jos se olisi minut omilta ongelmiltani välttänyt (en jaksa edes alkaa kaivamaan sitä threadia missä asiaa puitiin - uskon että jopa sinä osaat käyttää searchia jos asia kiinnostaa sinua enemmän - mitä tosin epäilen. tunnuthan tietävän jo kaikki valmiiksi.).

tällä kertaa rahakaan ei edes auttanut, vaikkakaan en uskalla edes ajatella mitä seurauksia sitten olisi vielä lisäksi voinut tulla, jos en olisi ollut niistäkin prolapseista tietoinen hoitoon mennessäni. nämäkin seuraukset olivat jo ihan riittävät. huomioitakoon tässä se, etten siis väheksy manipulaatiohoitoja kokemuksistani huolimatta. niille on aikansa ja paikkansa, jä käytän hoitoja edelleen itsekin - tosin varovaisesti. tarkoituksenani on vain tähdentää sitä tosiasiaa että jos et tiedä perimmäistä syytä miksi manipulaation menet, voivat seuraukset olla ikäviäkin. tai sitten ei. oletko sinä valmis pelaamaan arpapeliä muutaman sadan euron säästämisen vuoksi mahdollisesta hermovaurion synnystä / jostain pahemmasta?

edelleen, puhu vasta sitten kun sinulla on jotain järjellistä, tai fiksua annettavaa keskustelulle.

ja offtopic : timba on kyllä siinä ihan oikeassa, että usein rintarangan peräiset kivut ovat fasettilukkoja/vastaavia, ja ehkä sen puoleen ´turvallisempia´ naksautella ilman tarkempia tutkimuksiakin. mutta jokainen tehköön miten parhaaksi näkee.

:eek: No lähellä se on sitä puolta tonttua kuitenkin. No mullehan se on aivan sama minne niitä rahojas kylvät. Mää en rupea maksamaan vuoden viikkorahoja siitä, että pääsen humisevaan koppiin 10minuutiksi jonka jälkeen saan riemukseni lausunnon, että selässä ei oo mitään vikaa. Kyllähän ne lääkäritkin melko mutu pohjalta lähettelevät manipulaatiohoitoihin väkeä (Toinen asia on sitten mennä jollekkin kansanparantaja miehelle). Omien kokemusten mukaan, siellä etsivät vaivan ja hoitavat sen, ei mitään 20minuutin-rusauta kaikki nivelet ja nikamat pakettia oo tullu vastaan vielä. Siksi en pidä tota mitenkään erityisenä riskinä käydä manipulaatiohoidoissa.
Mutta eihän se todellakaan ole mun ongelma, jos jotkut on varovaisia. Voihan se lentokonekkin tulla ikkunasta sisään.
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Kerrotko vielä, minkä sortin asiantuntija olet? En kyllä oikeastikkaan mitään tiedä, mutta näitä viestejä ei olekkaan pakko lukea.

Viimeksi muokattu:
Fat Abbott sanoi:
...että pääsen humisevaan koppiin 10minuutiksi jonka jälkeen saan riemukseni lausunnon, että selässä ei oo mitään vikaa. Kyllähän ne lääkäritkin melko mutu pohjalta lähettelevät manipulaatiohoitoihin väkeä (Toinen asia on sitten mennä jollekkin kansanparantaja miehelle). Omien kokemusten mukaan, siellä etsivät vaivan ja hoitavat sen...

Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Kerrotko vielä, minkä sortin asiantuntija olet? En kyllä oikeastikkaan mitään tiedä, mutta näitä viestejä ei olekkaan pakko lukea.

hienoa, jos sieltä ei mitään löydykään. jos taas löytyy, tietää sitten toimia sen mukaan. harvemmin lääkärit (ainakaan minun tapaamani) mutupohjalta manipulaatioon laittavat, omalla kohdallani on itse asiassa päinvastaisia kokemuksia - ei suositeltu mentäväksi ollenkaan.

no, mutta osaltani tää on tässä. jos kiinnostaa edelleen miksi asia on minulle läheinen, ja muistan siitä varoitella aina aika ajoin näissä threadeissa, searchilla löytyy. jos ei kiinnosta, niin sitten ei kiinnosta. koetan vaan omalta osaltani tarttua niihin vaarallisimpiin kommentteihin, joita täällä autuaasti aina viljellään, asiasta enempää tietämättä.

asiantuntijuudesta nyt en tiedä, mutta työni puolesta olen perehtynyt ihmisen fysiologiaan. lisäksi ovatkin ne (osaksi myös ikävät) omakohtaiset kokemukset, sekä kiinnostus lajiin ja ihmiskehoon muutenkin 17 vuoden ajalta.

over and out.

Minä taas suosittelisin varaamaan ajan fysiatrilta jos tuo selkä arveluttaa jotenkin. Erikoislääkärillä käynti maksaa sen 40-50 euroa ja ne ei todellakaan siellä ihan huvikseen mutupohjalla laita magneettikuviin. Kyllä ne todellakin epäilee jotain pahempaa olevan jos näin tekevät. Tällaisen rahan uhraaminen ei luulisi mikään maita kaatava juttu enää olevan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Timba79 sanoi:
Minä taas suosittelisin varaamaan ajan fysiatrilta jos tuo selkä arveluttaa jotenkin. Erikoislääkärillä käynti maksaa sen 40-50 euroa ja ne ei todellakaan siellä ihan huvikseen mutupohjalla laita magneettikuviin. Kyllä ne todellakin epäilee jotain pahempaa olevan jos näin tekevät. Tällaisen rahan uhraaminen ei luulisi mikään maita kaatava juttu enää olevan.

eri hyvä idea. ei varmaankaan kenenkään budjetti sillä kumoon mene. :)

taicaviitta sanoi:
eri hyvä idea. ei varmaankaan kenenkään budjetti sillä kumoon mene. :)

Ja itelläkin on tuosta kokemusta, silloin kun diagnoosit sain tähän yliliikuvuuteen. Ei siihenkään mitään kuvia tarttettu, röntgenit riitti ja nekin otettiin jo intissä.

RedNeck sanoi:
Miten olis jos tekis erilaisia kiertoliikkeitä selälle?

kunhan liikkeet tekee varovaisesti, ja ajatuksella, niin varmastikin ihan hyviä. mutta niinhän siellä painotettiinkin, että tällaiset liikkeet onkin syytä tehdä ajatuksella, huolella, ja maltillisilla painoilla. maksimit jääköön salitreeneihin. :)

itselläkin on jäänyt ihan liian vähälle noiden syvien selkä- ja vatsalihasten treenaus, jotka on siellä rangan tukena. niitä kun ei salilla oikein treenata, ja ne kuntoon saadessaan vähentää suuresti (ala)selkäkipuja ja ongelmia muutenkin. fysioterapeuteilla (mm.) on myös todella hyviä syvien lihasten treeniohjeita. pilateksissa sun muissa method-putkisto jutuissa on kuuleman mukaan myös samankaltaisia syvien lihasten treenauksia.

itse en tosin tuollaisia kiertoliikkeitä, joita tuossa ohjelmassa oli, lähde enää edes kokeilemaan. pelkkä ylävartalon venytys sivulle seisoma-asennossa tuottaa takaisin normaaliasentoon palatessa vihlaisevan kivun alaselässä, etten edes uskalla ajatella vartaloa kiertäviä liikkeitä tehtäväksi painojen kanssa. mutta näinhän ei toki ole kaikilla. muutenhan siellä oli hyviä liikkeitä kiertojenkin lisäksi.

edit. röntgenissä käynnillä ei sitten havaita pullistumia tai muita kudosongelmia, vain luuston rakenteelliset ongelmat - joihin tuo yliliikkuvuuskin voidaan lukea.

Olen samaa mieltä taicaviitan ja timba79:n kanssa ja eri mieltä fat abbotin kanssa. Osteopaatteja ja OMT-fysioterapeutteja on varmasti joitakin niin hyviä, jotka tietää paremmin vaivat kuin monet fysiatrit. Hyvät lähettävät eteenpäin fysiatrille tai antavat kuntoutusohjeita, jos arvelevat oireista, että kyseessä ei ole manipuloitava hoito. En kuitenkaan ilman suosituksia lähtisi arpomaan eri ammatilaisten välillä. Mieluummin menisin fysiatrille, joka pystyy helpommin lähettämään magneettikuvaan, sanomaan, että on ok mennä manipuloijalle, antaa itse ohjeita kotijumppaan tai kertoo että vaiva luultavasti helpottaa parin viikon kuluttua, antaa neuvot mitä vältellä ja paljon muita neuvoja. Pitää silti myöntää, että on niitä huonojakin fysiatreja ja terveyskeskuslääkärille ei kannata mennä kuin hakemaan lähete fysiatrille ;). OMT-fysioterapeutit on muuten KELA tuettuja.

Pieniä yhden/kahdan selkänikama välin ylittäviä lihaksia ei pysty jumppaamaan hitailla kiertoliikkeillä. Nämä lihakset ovat yleensä jumissa fasettilukoissa ja pahentavat sitä. Niihin pystyy vaikuttamaan vain nopeille pienillä kiertoliikkeillä. Tietenkin pienillä painoilla, jos haluaa koittaa. Tämä tieto siis EMG mittausten mukaan.

Ja kannattaa sitten kysellä vielä sellaista Fysiatria, joka ymmärtää myös urheilun päälle jotain. Auttaa varmasti näissä asioissa paljon. luulisi suuremmista kaupungeista tällainenkin löytyvän.

Jumi-Julle sanoi:
Vanha tuttu vaiva! Naprapaatti on hyvä apuri tuohon vaivaan. Ja se lattialla selälläänmakuulla tapahtuva rentoutus tehdään jalat koukussa esim tuolin päälle nostettuna, jolloin selkä kokonaisuudessaan on lepoasennossa. Toivottavasti saat apua jostain mihin sitten sinulla on varaa, ennekuin alkaa pelkkä hengittäminenkin sattumaan.

Tuo lattialla makaaminen on ollut todella hyvä hoito tähän vaivaan. Tässä alkaa pikkuhiljaa jo olemaan parempi olo. Enää ei koske hengittäminen.
Mutta vasen olkapää on viellä jostain syystä kiree/jumissa. Varmaan tuli tuosta varomisesta kun käden liikkuttaminen oli todellista tuskaa. Samoin mitään raskasta ei kyllä viellä tee mieli nostaa ja muutenkin kyllä joutuu hieman varomaan liikkumistaan. Ja sellaiset yllättävät liikeet antavat kipua. Ihmeelistä on että kainalon seutu on kipee samallalailla kuin kovan treenin jälkeen lihakset on kipeenä seuraavan päivänä.Yskiminen,aivastaminen,niistäminen,nauraminen jne aiheuttaa viellä aika kivun, mutta parempaan päin ollaan kokoajan menossa verrattuna viime viikkoon.
No suunnitelmissa on kyllä mennä kiropraktikolle mutta hieman tosiaan taloudellisia esteitä ennenkuin kuun loppu koittaa, joten palkkapäivää odotellessa niin kuinkahan tästä osais edetä niin että ei olisi sama vaiva heti uudestaan? Pikkuhiljaa tekisi mieli kokeilla jotain liikuntaa, ainakin kävellylle on kohta päästävä sillä nyt jo alkaa olla niin että kävellessä ei ole kipua. Sillä tässä on mennyt jo 6 päivää sisällä.

japa sanoi:
No suunnitelmissa on kyllä mennä kiropraktikolle
Kannattaa mieluummin maksaa pari penniä enemmän ja mennä OMT-fysioterapeutille. Omien tietojeni ja kuulemani mukaan ovat ehdottamasti rahan arvoisia. Ei varsinkaan kannata lähtee arpomaan kiropraktikkoa vaan kannattaa kysellä suosituksia.

Itsellä on ollu lukkoja alaselässä (Johtuu mulla notkoselästä). Kävin tampereella kirolla: Hieronta, lämpö ja naksautus. 35euroo ja vaiva parani heti.

Jos yläselkä tai hartiat on jumissa, niin usein se mulla lähtee näin: Selin makuulle, selkä ja niska rennoksi ja sitten käännetään päätä eteenpäin eli leukaa rintaan, tällöin tuntuu venytystä yläselässä ja kuuluu naksahdus. Tämän toimenpiteen vaarallisuudesta en tiedä...

Lightweight sanoi:
Kannattaa mieluummin maksaa pari penniä enemmän ja mennä OMT-fysioterapeutille. Omien tietojeni ja kuulemani mukaan ovat ehdottamasti rahan arvoisia. Ei varsinkaan kannata lähtee arpomaan kiropraktikkoa vaan kannattaa kysellä suosituksia.

OMTit on _oikeasti_ hyviä, oman empiirisen kokemuksen (N=1) mukaan. Varsinkin jos on kyseessä selän lukottaminen ja jumittaminen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom