Rintalihakset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja emerika
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Luulen että rintalihaksen muotoon ei voi KOVIN hirveästi vaikuttaa eri kulmilla jne., kyllä sille tisun mallille viimekätiset rajat asettaa genetiikka. Itselläni ainakin yleensä enemmän tai vähemmän koko rintalihas mukana oli liike mikä tahansa. Eri asia sitten se että SUURIN rasitus (muttei kaikki) kohdistuu kussakin liikkeessä tiettyyn kohtaan. Esim. dipissä mulla tuntuu suurin rasitus kohdistuvan juuri rintalihasten sisäosaan - rintakehän keskellä kulkee pystysuoraan sellainen punainen rantu niinkuin olis jollain seipäällä lyöty. Ei tarkoita kuitenkaan että loppuosat olis tauolla ja velttona, vaan pakostakin mukana.

Alapenasta senverta että olkapäät pääsee ehkä helpommalla mutta ojentajille tulee ainakin mulla melkoista haipakkaa. Rasituksensa kohdistumisen osalta ei mulla paljon eroo kapeesta penkistä.

tokkopaisto sanoi:
Luulen että rintalihaksen muotoon ei voi KOVIN hirveästi vaikuttaa eri kulmilla jne., kyllä sille tisun mallille viimekätiset rajat asettaa genetiikka. Itselläni ainakin yleensä enemmän tai vähemmän koko rintalihas mukana oli liike mikä tahansa. Eri asia sitten se että SUURIN rasitus (muttei kaikki) kohdistuu kussakin liikkeessä tiettyyn kohtaan. Esim. dipissä mulla tuntuu suurin rasitus kohdistuvan juuri rintalihasten sisäosaan - rintakehän keskellä kulkee pystysuoraan sellainen punainen rantu niinkuin olis jollain seipäällä lyöty. Ei tarkoita kuitenkaan että loppuosat olis tauolla ja velttona, vaan pakostakin mukana.

Alapenasta senverta että olkapäät pääsee ehkä helpommalla mutta ojentajille tulee ainakin mulla melkoista haipakkaa. Rasituksensa kohdistumisen osalta ei mulla paljon eroo kapeesta penkistä.

Muotokeskusteluun en jaksa puuttua enää. Yleinen trendi on, että mielipide valuu kohden "sama se miten teet kuhankun teet kovaa"- tyyliseksi, ellei joku jaksa vääntää kerta toisensa jälkeen tätä vastaan. En nyt täysin tarkoita edes sun postaustas tokkopaisto vaikka quottasinkin sua. No p(l)iis, ei kinata tästä :)

Rinnan ja ojentajien suhteesta on ehkä jotain sanottavaakin. TUNTUMA on juuri siksi tärkeä, että saadaa se rasitus kohdelihakseen. Olen huomannut, että kovaa tehty vinopenkki on saanut keskirintaan ja ojentajiin ärsykettä, mutta ei paskan vertaa ylärintaan. Miksi? Siksi, että voimaa joudutaan tuottamaan maksimaalisesti, jotta "liian" isot raudat saadaan edes liikkumaan.
Kroppa hakeutuu kaarelle liiaksi ja vinokulman alkuperäinen tarkoitus; kohdistaa rasitusta ylemmäs rintaan kumotaan jo tässä osin. Ojentajat puskevat kaikella voimalla vastusta ja taas ylärinta jää helposti ojentajien tekemän työn takia vähemmälle rasitukselle. Vinopenkissä on todella helppo puskea suuri osa ojentajalla jos ei keskity kuin työntämiseen voimalla. Kokeilkaas joskus kovan vinon jälkeen tehdä ojentajia ja kas kummaa ihmeen paljon on voimaa hukkunut ojentajista. Tottakai ojentajat väsyy kun tehdään kunnolla, mutta se, että saadaan edes osa rasituksesta sinne minne sitä haetaan on tässä olennaista.

Jokuhan sanoo nyt, että maksimaalinen vastus pakottaa kaikki lihakset (liikkeen piiriin lukeutuvat) tekemään kaikkensa ja näin joka lihas saa kyytiä.
Valitettavasti se ei aina mene niin. Esim. ylärinta on sen verran heikosti hermottunut ja heikko anatomisen sijaintinsa takia(en tiedä miten ilmaista, mutta tajuatte varmaan) ettei se yksinkertaisesti kasva jos käytetään aina vain niitä lihaksia, joissa on voimantuotto aivan eri luokkaa. Pitämällä kroppa (vino)penkissä kiinni ja kaari pienenä, keskittymällä hakemaan venytystä ja supistusta ylärintaan ja pudottamalla vastusta noin 30-40% voidaan kokea ahaa elämys. Ehkä jopa ensimmäistä kertaa treenihistorian aikana. Mulla meni 15v ennenkuin sain KUNNON tunteen ylärintaan. Tämä ei ole ultimate tapa tehdä massaa, mutta jos massaa saadaan oikeaan osoitteeseen, voi esteettisyys parantua enemmän kuin tekemällä lisää pesäeroa vahvojen ja heikkojen lihaksien välille. Kuinka monen pää kestää pudottaa treenivastusta olennaisesti? Ei monenkaan... Siksi tällaisia juttuja ei ikinä tulla tajuamaan. Tämä ei ollut kaikille pätevä postaus, joku varmaa kasvaa istumalla vinopenkkiin, mutta kehottaisin miettimään juttua hetkisen.

Edit: paukutetaan satasia hei!! :rock:

:rolleyes:

Siis ohjelmani on tällä hetkellä alla olevan mukainen ja mietin tässä että jos käyttää hyväkseen sitä tyyliä että tekee penkissä vaan ne 2 kutosta ja ens kerralla ottaa sen 2.5 kiloo suuremman tavotteen jne. niin eikö siinä ole hieman liian vähän rintareeniä??
Siis eikö tuohon esim. kannattaisi lisätä käsipainoilla rinnan reenaaminen tai jokin vastaava? Ainakin itsestäni ehkä tuntuu että rintalihat tuskin hirveästi kasvavat jos sitä penkkiä tekee esim. sen 3 kertaa viikossa 2*6..

Koko kroppa kerralla ohjelma

Koko kroppa kerralla by Arc:

Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x

Ohjelman voi tehdä vaikka ma-ke-pe.

Thänk juu jo etukäteen.. :D

Nilzinator sanoi:
Siis ohjelmani on tällä hetkellä alla olevan mukainen ja mietin tässä että jos käyttää hyväkseen sitä tyyliä että tekee penkissä vaan ne 2 kutosta ja ens kerralla ottaa sen 2.5 kiloo suuremman tavotteen jne. niin eikö siinä ole hieman liian vähän rintareeniä??
Siis eikö tuohon esim. kannattaisi lisätä käsipainoilla rinnan reenaaminen tai jokin vastaava? Ainakin itsestäni ehkä tuntuu että rintalihat tuskin hirveästi kasvavat jos sitä penkkiä tekee esim. sen 3 kertaa viikossa 2*6..

Koko kroppa kerralla ohjelma

Koko kroppa kerralla by Arc:

Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x

Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x

Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x

Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x

Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x

Ohjelman voi tehdä vaikka ma-ke-pe.

Thänk juu jo etukäteen.. :D

Tossa tulee etureisille 6 sarjaa viikossa ja se riittää, mutta rinnalle ei riitä penkissä sama? :D Mutta kyllä, riittää se vaikka se vähältä tuntuisikin. Itse en ainakaan lisäisi tuohon ohjlemaan yhtään mitään, ihan riittävältä vaikuttaa. Ja siis kyllä, aivan varmasti riittää 6 sarjaa viikkoon penkkiä. Kannattaa toki vaihdella esim. vinopenkin kanssa.

Ihmetyttää ku kaikki puhuu et se pitää tehä alaviisto penkissä. Itse henkilökohtaisesti oon todennu paremmaksi tehä liike normi vatsalihas penkillä ( joka löytyy joka salilta ) käsipainoilla. Joo toivottavasti porukka nyt tajus miten teen tän liikkeen :D

ps. ite saan käsipainoilla paremmin liikkeen tuntumaan tississä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Toi alavinopenkki on ihan turha liike. Tavallinen penkkipunnerrus ottaa ihan samaan kohtaan jos teet sen oikein, etkä makaa lahnana siinä penkillä. Pienen kaaren kanssa siis punnerrussuunta on suunnilleen sama kuin alavinopenkissä.
:anssi: mun mielestä.. selänkaareudelle ei todellakaan saa samaa kulmaa ku vinopenkillä.

ja, IMO, aika helkutisti saa laittaa romua normaalin penkin alle ennen ku se muuttuu rehelliseksi alavinopenkiksi. Kulma alavinopenkissä (ainakin sellaisessa jossa minä oon tehny) on aika jyrkkä. En ota kantaa sen toimivuuteen lihasten muokkaajana, mutta sen sanon että kyllä se jotenkin eri kohtaan ottaa. Sen voi todeta ihan vaan tekemällä ensin normi penkin ja sitte vähän ajan päästä alavinon. Jaksaa treenata vaikka olis vetäny normissa kovankin setin. Näin ainakin omalla kohdallani :thumbs:

Alaviistoa pitäisi joskus kokeilla, jos olisi vaan siihen kunnollinen mahdollisuus. Eräällä salilla kyllä näin yhden tyypin tekevän alaviistoa vatsapenkissä, joka oli varmaan säädetty maksimaalisen jyrkkään kulmaan. Eli siinä sitten roikuttiin melkein pää alaspäin. Ei siinä mitään, melko isoilla painoilla teki ja varmaan homma toimi. Joka kerta oli kuitenkin yhtä mielenkiintoista nähdä, miten käsipainojen kanssa pääsee vatsapenkkiin ilman muiden apua. Ja vielä mielenkiintoisempi oli nähdä penkistä poistuminen, kun kyseinen henkilö ei heitellyt painoja lattialle, vaan nousi niiden kanssa penkiltä. Itseltäni taitaisi kantti loppua isompien painojen kanssa.

Onko penkkipunnerruksen tekeminen välttämätöntä että saa rintaan lihasta? :rolleyes:

Itse tehnyt puolvuotta rinnan käsipainoilla ja taljalla ja ainakin oman silmän mukaan rintaan on tullut lisää lihasta. Voimaakin on tullut.

Ei kai aivan välttämätöntä, mutta onhan se kuitenkin paras massaliike koko rinnalle.
Etunojapunnerrus (lisäpainoilla) tai rintadippi ovat ehkä lähimpänä yhtä kokonaisvaltaista rasitusta jos jostain syystä penkkiä ei voi tehdä.

Alaviistoa pitäisi joskus kokeilla, jos olisi vaan siihen kunnollinen mahdollisuus. Eräällä salilla kyllä näin yhden tyypin tekevän alaviistoa vatsapenkissä, joka oli varmaan säädetty maksimaalisen jyrkkään kulmaan. Eli siinä sitten roikuttiin melkein pää alaspäin. Ei siinä mitään, melko isoilla painoilla teki ja varmaan homma toimi. Joka kerta oli kuitenkin yhtä mielenkiintoista nähdä, miten käsipainojen kanssa pääsee vatsapenkkiin ilman muiden apua. Ja vielä mielenkiintoisempi oli nähdä penkistä poistuminen, kun kyseinen henkilö ei heitellyt painoja lattialle, vaan nousi niiden kanssa penkiltä. Itseltäni taitaisi kantti loppua isompien painojen kanssa.

pakko kysyä missä kaupungissa oot tuon tyypin nähnyt keikkuvan noitten painojen kanssa. Kuulostaa kovin tutulta...

Ite teen eri viikoilla rintapäivänä vinopenkkiä, tasapenkkiä ja alaviistopenkkiä eli "miinuspenkkiä". Käsipainoilla ja tangolla. Jostain luin et luin et vinopenkissä noin 30 asteen kulma on optimaalisin ku usein porukka tekee aika jyrkässä kulmassa, ni ei tiiä tekeekö se vinopenkkiä vai pystypunnerrusta ja rasittaa varmaa olkapäitäkin liikaa ku ei ota kunnolla rintaan eikä hartioihin.

Salilla kerran olin varmistamassa kun yksi tyyppi heitti itsensä siltaan penkin päälle ja siitä rupesi vitosia pumppaamaan 130kg tangossa. Näytti kyllä niskalle todella pahalta, en kyllä itse lähtisi yrittämään.
Kai se olikin enemmän temppu kuin mitään vakio treeniä.. :jahas:

Suositut

Back
Ylös Bottom