tokkopaisto sanoi:
Luulen että rintalihaksen muotoon ei voi KOVIN hirveästi vaikuttaa eri kulmilla jne., kyllä sille tisun mallille viimekätiset rajat asettaa genetiikka. Itselläni ainakin yleensä enemmän tai vähemmän koko rintalihas mukana oli liike mikä tahansa. Eri asia sitten se että SUURIN rasitus (muttei kaikki) kohdistuu kussakin liikkeessä tiettyyn kohtaan. Esim. dipissä mulla tuntuu suurin rasitus kohdistuvan juuri rintalihasten sisäosaan - rintakehän keskellä kulkee pystysuoraan sellainen punainen rantu niinkuin olis jollain seipäällä lyöty. Ei tarkoita kuitenkaan että loppuosat olis tauolla ja velttona, vaan pakostakin mukana.
Alapenasta senverta että olkapäät pääsee ehkä helpommalla mutta ojentajille tulee ainakin mulla melkoista haipakkaa. Rasituksensa kohdistumisen osalta ei mulla paljon eroo kapeesta penkistä.
Muotokeskusteluun en jaksa puuttua enää. Yleinen trendi on, että mielipide valuu kohden "sama se miten teet kuhankun teet kovaa"- tyyliseksi, ellei joku jaksa vääntää kerta toisensa jälkeen tätä vastaan. En nyt täysin tarkoita edes sun postaustas tokkopaisto vaikka quottasinkin sua. No p(l)iis, ei kinata tästä
Rinnan ja ojentajien suhteesta on ehkä jotain sanottavaakin. TUNTUMA on juuri siksi tärkeä, että saadaa se rasitus kohdelihakseen. Olen huomannut, että kovaa tehty vinopenkki on saanut keskirintaan ja ojentajiin ärsykettä, mutta ei paskan vertaa ylärintaan. Miksi? Siksi, että voimaa joudutaan tuottamaan maksimaalisesti, jotta "liian" isot raudat saadaan edes liikkumaan.
Kroppa hakeutuu kaarelle liiaksi ja vinokulman alkuperäinen tarkoitus; kohdistaa rasitusta ylemmäs rintaan kumotaan jo tässä osin. Ojentajat puskevat kaikella voimalla vastusta ja taas ylärinta jää helposti ojentajien tekemän työn takia vähemmälle rasitukselle. Vinopenkissä on todella helppo puskea suuri osa ojentajalla jos ei keskity kuin työntämiseen voimalla. Kokeilkaas joskus kovan vinon jälkeen tehdä ojentajia ja kas kummaa ihmeen paljon on voimaa hukkunut ojentajista. Tottakai ojentajat väsyy kun tehdään kunnolla, mutta se, että saadaan edes osa rasituksesta sinne minne sitä haetaan on tässä olennaista.
Jokuhan sanoo nyt, että maksimaalinen vastus pakottaa kaikki lihakset (liikkeen piiriin lukeutuvat) tekemään kaikkensa ja näin joka lihas saa kyytiä.
Valitettavasti se ei aina mene niin. Esim. ylärinta on sen verran heikosti hermottunut ja heikko anatomisen sijaintinsa takia(en tiedä miten ilmaista, mutta tajuatte varmaan) ettei se yksinkertaisesti kasva jos käytetään aina vain niitä lihaksia, joissa on voimantuotto aivan eri luokkaa. Pitämällä kroppa (vino)penkissä kiinni ja kaari pienenä, keskittymällä hakemaan venytystä ja supistusta ylärintaan ja pudottamalla vastusta noin 30-40% voidaan kokea ahaa elämys. Ehkä jopa ensimmäistä kertaa treenihistorian aikana. Mulla meni 15v ennenkuin sain KUNNON tunteen ylärintaan. Tämä ei ole ultimate tapa tehdä massaa, mutta jos massaa saadaan oikeaan osoitteeseen, voi esteettisyys parantua enemmän kuin tekemällä lisää pesäeroa vahvojen ja heikkojen lihaksien välille. Kuinka monen pää kestää pudottaa treenivastusta olennaisesti? Ei monenkaan... Siksi tällaisia juttuja ei ikinä tulla tajuamaan. Tämä ei ollut kaikille pätevä postaus, joku varmaa kasvaa istumalla vinopenkkiin, mutta kehottaisin miettimään juttua hetkisen.
Edit: paukutetaan satasia hei!!