Rintalihakset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aylah
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Äääliö kysymys tähän sekaan, aihepiiri sama. Kundikaveri väitti ettei pitäisi tehdä esim. penkkiä ja vinopenkkiä samana päivänä :( onko totta?

Missukka sanoi:
Äääliö kysymys tähän sekaan, aihepiiri sama. Kundikaveri väitti ettei pitäisi tehdä esim. penkkiä ja vinopenkkiä samana päivänä :( onko totta?

Ja minkähän takia näitä ei pitäisi tehdä samana päivänä? Vinopenkki ottaa pääasiassa rintalihaksen yläosaan (kuva) ja tasapenkki koko isoon rintalihakseen (kuva) , vai miksi sitä nyt sitten sanotaankaan. Kaiken järjen mukaan koko rinnan alue olisi viisasta treenata samana päivänä, vai mitä? Kysypäs poikaystävältäsi, mihin hän tuon väitteensä perustaa. Millainen hänen oma rintatreeninsä sitten on? Vai meinasiko, että tulee liikaa massaliikkeitä yhtä lihasryhmää kohti?

Mä ainakin olen huomannut rintalihasten kehittyneen ihan hyvin, kun olen tehnyt rintapäivänä vinopenkin smithissä, tasapenkin käsipainoilla ja loppuun ristikkäistaljaa eristävänä liikkeenä. Tykkään kovasti.

Kuulemma on liian rankkaa tehdä kaksi punnerrusliikettä samana päivänä. Menee ylikuntoon. Itse se treenaa penkkii sitten pari jotain mystistä erikoisliikettä. Voihan se tietty olla, että miehellä joka treenaa n. 10* kovempaa kuin rimpulainen Missukka menee helpommin (?) ylikuntoon tuollaisesta. En tiijä en...

Mutta mutta, jatkan siis entiseen malliin kun kerran olet(te) täällä tätä mieltä, eikä ainakaan vielä ole näkynyt vinkkejä ylikunnosta.

Kaiken kuulemamme perusteella tuo Missukan ukko lienee aika persoonallinen henkilö :jahas:

Kaksi kovaakin punnerrusliikettä pystyy tekemään samassa treenissä vallan hyvin, kolmas voi jo tehdä tiukkaa mm. ojentajien hyytymisen takia. Tee aina vaikka toinen (tasa- tai vinopenkki) käsipainoilla ja toinen tangolla tai vaikka smithissä. Mulla ei ole ikinä ollut ongelmaa tehdä molempia samassa treenissä, joskus kun on ollut liikaa virtaa, on tullut tehtyä kolmekin punnerrusliikettä. Viime aikoina olen tosin tehnyt myös aika paljon ristikkäistaljaakin eri kulmista rinnalle, mutta punnerruksista en luovu.

Ja eikös ylikunto ole määritelmän mukaan koko kropan ylirasitustila, se nyt tuskin iskee päälle jos kerran viikossa tekee rinnalle pari punnerrusliikettä :rolleyes: Ojentajista ja olkapäistä tosin kannattaa pitää huolta, varsinkin jos ne treenaa erikseen. Rintatreenissähän ko. lihaksille kohdistuu aika lailla rasitusta.

Minä olen tuskaillut TODELLA KAUAN penkin kanssa. Varmaan ensimmäiset 4 treenivuotta meni niin, että en halunnut tehdä koko liikettä kun sain lähes aina jonkun pistoksen toiseen rintalihakseen. Sitten tämän palstan ansiosta keksin, mikä tekniikassani oli pielessä (juju löytyi kun vedin lapoja yhteen ennen liikettä) ja homma alkoi sujua kivutta. Painot kuitenkin junnasivat alle 40 kg:ssa ja koska homma ei tuntunut etenevän, luovutin taas ja jatkoin rinnan treenaamista vinopenkissä käsipainoilla (joka on toiminut aina tosi hyvin). Viime vuoden lopulla taas päätin ottaa härkää sarvista ja aloittaa penkkitreenit. Alku oli taas hankalaa, mutta jollain kumman keinolla voimaa alkoi löytyä ja pääsin minua aina vaivanneesta 40 kg:n kammosta. Tämä kuulostaa varmasti naurettavalta (huomioiden treenivuosien määrän, joita en edes halua enää laskea), mutta fiilis oli aivan mieletön silloin, kun uskalsin tehdä sarjan 40 kg:lla YKSIN :) Tuon rajapyykin saavutettuani tuntui, että vain taivas on jatkossa rajana. Olin vuosikaudet kasannut tankoon niitä pikkuhiluja ja vain kaihoten katsellut niitä kympin kiekkoja...

Tuo ensimmäinen yksin tehty 40 kg:n treeni oli tämän vuoden alussa. Nyt olen tehnyt jopa 45:llä kutosen :rock: Paino on onneton monen punttimimmin painoihin verrattuna, mutta minä olen innoissani. Hävettää kyllä tunnustaa pitkän linjan punttimimminä heikkoutensa, mutta ehkä tästä joku teistä penkin kanssa tuskailevista saa jotain toivoa :thumbs: Tässä ketjussa olette saaneet jo hyviä vinkkejä. Ei muuta kuin kovaa treeniä, kyllä me vielä tästä noustaan :whip:

Lisäystä vielä (en ehtinyt editoimaan kun yhteys tökki): vaikka tuossa korostin penkkisarjojen tekemistä yksin, se ei tarkoita, että kehoittaisin ketään tekemään tiukkoja sarjoja ilman varmistajaa. Omalla kohdallani homma on vain ollut tosi paljon päästä kiinni: mieheni varmistamana yritin vaikka mitä, mutta yksin treeni junnasi paikoillaan. Ongelma tuosta muodostui, kun en päässyt kovinkaan usein miehen kanssa treenaamaan ja siksi penkin tekeminenkin sitten jäi. Päälleni teki lopulta tosi hyvää huomata, että suoriuduin hyvin myös ilman miehen läsnäoloa ja tsemppausta.

En ole koskaan pyytänyt ulkopuolista varmistajaa penkkiin. En tiedä miksi se tuntuu niin vaikealta - tietysti pienet painot nolottavat, mutta olen myös huomannut, että jo se, että joku ei-niin-tuttu katsoo sarjaani vierestä häiritsee hurjasti suoritusta. Haluan irvistellä rauhassa ilman, että joku kyttää vieressä ;) Sarjat näyttävät kuitenkin ilmeisesti aina niin tiukilta, että olen joskus syrjäsilmällä huomannut kanssatreenaajien odottavan pikajuoksijan lähtöasentoa muistuttavassa asennossa sitä, että minut täytyy juosta pelastamaan tangon alta :D Itse asiassa kerran yksi heistä jo lähti juoksemaan minua kohti kun luuli, etten saa tankoa enää yksin ylös, mutta kyllä se vielä nousi omin voimin :nolo:

Tiukkis sanoi:
En ole koskaan pyytänyt ulkopuolista varmistajaa penkkiin. En tiedä miksi se tuntuu niin vaikealta - tietysti pienet painot nolottavat, mutta olen myös huomannut, että jo se, että joku ei-niin-tuttu katsoo sarjaani vierestä häiritsee hurjasti suoritusta. Haluan irvistellä rauhassa ilman, että joku kyttää vieressä ;) Sarjat näyttävät kuitenkin ilmeisesti aina niin tiukilta, että olen joskus syrjäsilmällä huomannut kanssatreenaajien odottavan pikajuoksijan lähtöasentoa muistuttavassa asennossa sitä, että minut täytyy juosta pelastamaan tangon alta :D Itse asiassa kerran yksi heistä jo lähti juoksemaan minua kohti kun luuli, etten saa tankoa enää yksin ylös, mutta kyllä se vielä nousi omin voimin :nolo:

:offtopic: Juu mua kans vähän ahdistaa ajatus tuijottavasta ventovieraasta ukkelista...Tajusinpa tässä,että ehkä mun pitäis treenata niitä rintalihaksia muutenkin ku vaan penkillä ja punnertamalla, ottaa just esim. toi vinopenkki käyttöön. Toi pikajuoksijan asennossa venaava tyyppi oli kerrassaan :D Mä olen kans huomannut vähän samoja eleitä ympäristössäni kun yritän puhista niiden mitättömien painojeni kanssa. Ihmeellisen epätasaista tuo lihaksisto, kun haboja pystyn vetään 13kg käsipainoilla (tosin en mä tiedä onko toikaan nyt vielä mitään), mutta yks typerä tanko ei meinaa nousta jos siihen laitetaan yli 40kg painoja. Kämäistä on... :curs:

Voi niitä samanakin päivänä tehdä, mutta ensin penkki. Ite oon saanu penkki maksimin 70kg, mutta nyt tuntuu että kehitys on pysähtynyt. Sain tuloksia aikaan, kun oli reenikaveri ja tuli tehtyä aina loppuun asti. Nykyään oon jo vähän penkkiä vähentänytkin, mutta kyllä voima on aikas hyvin säilyny.

Missukka sanoi:
Äääliö kysymys tähän sekaan, aihe piiri sama. Kundikaveri väitti ettei pitäisi tehdä esim. penkkiä ja vinopenkkiä samana päivänä :( onko totta?

On sanottu, että penkki ja vinopenkki samana päivänä rasittaa ihan liikaa yhtä pientä lihasta ja siitä syystä voi olla hyvin mahdollista että kehitys pysähtyy...Olen soveltanut tätä tekniikkaa puolitoistavuotta, mutta nyt on tullut muutos siihen suuntaan, että teen joka toinen viikko penkin ja vinopenkin samana päivänä...en ole ainakaan vielä huomannu dramaattista muutosta, mutta nyt onkin sellainen kausi taas vaihteeksi päällä että painot nousee hyvää vauhtia ylöspäin...(pitänee koputtaa puuta)

Kannattaa testata ja kattoa että mikä sopii ja tuntuu hyvältä...

Peppilotta sanoi:
En tiedä onko aivan höpöä, mutta olen ollut huomaavinani rintapäivää edeltävän ja saman päivän syömisten vaikuttavan tuloksiin. Siis toki syömiset vaikuttaa aina tuloksiin, mutta erityisesti penkkipunnerruksessa. Samoin kuin väsymys. Tiedän itse, että on ihan turha yrittääkään nostaa penkissä painoja, jos olo ei ole aivan optimaalinen. Harvoinhan ne penkkipainot kyllä nousee, myös minä junnasin hiton pitkään 37,5 ja 40 kilossa. Viime viikolla sain vihdoin nousemaan 42,5kg, taisi mennä vain 5 toistoa, mutta kuitenkin. Ensi kerralla menee 6 toistoa :D

Arvaas kuka on junnannut jo vaiks kuin kauan 42,5kg:ssa... :itku:

Miken systeemillä väänsin syksyllä, mutta nyt on ollu treenikamu-ukko taas pitkään pois (sairastellut) niin se sitten jäi. Mulla meni monta viikkoa aina se 42,5kg eka 6 ja sitte jäi toisella viiteen. 40kg taas menee aina suht helpolla. Miten ne kaks pikku kiekkoa lisää siellä päissä voi vaikuttaa niin paljon!! Pitää taas kohta alottaa homma uudelleen. Jospa se siitä. Joskus. Vaikka tuskin ne painot taas dieetilläkään nousee... huoh. Olkapäät on mullakin se kohta jotka taitaa olla aikalailla ylitreenatut kun penkki on mukana. Ja usein ei olkapää ja penkkipäivän välissä ollu kuin kaksi päivää, eli aivan liian vähän.
Tuo penkki muuten taitaa tosiaan olla se "pahin" liike, johon vaikuttaa just ruoka ja lepo. Olen huomannut samaa.

Missukka, olen kyllä tehnyt yleensä penkin lisäksi myös toisen kovan punnerrusliikkeen, joka on sitten ollu vinopenkki käsipainoilla. Näin on muutkin mulle suositelleet. Lopuksi vielä ristitaljaa/peck-deckiä/flyes... :whip:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Halleluuja

Halleluuja halleluuja, rohkaistuin eilen ja tyrkkäsin tankoon ne kympin kiekot päihin eli 40kg yhteensä painoa! Ja kappas 2x6 meni aivan näppärästi eli homma on täysin korvien välissä:whip: . Lisäksi ei varmaan ole siitäkään haittaa, että olen vihdoin korjaillut syömisiäni ja vetelen nyt sitä rahkaa innolla päivittäin + muut protskut. Vaikea oli tajuta, että kerran viikossa tehty rintalihas päivä riittää vallan mainiosti, jos silloin kans sit tehdään muutakin rintalihasliikkeitä ku vaan nyhrätään penkin kanssa. Katotaan nyt sit lähteekö painot nouseen tällä menolla :hyper: Intoa ainakin on ku pienessä pitäjässä. Ja tosi hyvä vinkki oli toi lapojen lähentäminen. Jos mun Savaten lyönnit ei ala entisestään koventuun niin :curs:

:offtopic: Mun duuniajasta menee nykyisin ehkä 50% näillä pakkiksen sivuilla. Mut hyödyllisempää tää selkeesti on ku tetriksen pelaaminen...

Hienoa :thumbs: Penkissä on varmasti monella vika juuri korvien välissä. Ainakin minä joskus ihan pelkään tehdä niitä minulle raskaita sarjoja, mutta toisaalta siitä pelosta saa voimaa ja ehkä se on ihan tervettäkin jännittää tuota, voihan se olla aika vaarallistakin jos ei keskity liikkeeseen.

Seuraavalla kerralla HabaMih laittaa sitten tankoon VÄHINTÄÄN sen 42,5 kg, eikös vaan :whip:

Peppilotta sanoi:
Tiedän itse, että on ihan turha yrittääkään nostaa penkissä painoja, jos olo ei ole aivan optimaalinen. Harvoinhan ne penkkipainot kyllä nousee, - -

Musta tuntuu, että ainakin mun kohdalla se johtuu paljolti siitä makuuasennosta. Jotenkin heti tulee sellanen "altavastaajan" olo, kun jää siihen tangon alle. Mä en tykkää tehdä reisikoukistustakaan makuulla, kun jotenkin rupean löysäilemään siinä. Makuuasento ei ole treenissä hyväksi. ;) Ehkä se on penkissä rimakauhua, kun se rima on siinä silmien päällä...

Buttis: Lasketko muuten tuohon penkkitulokseen mukaan tangon painon vai vaan läpyskät? Ainakin YO-salilla useat kundit tekee niillä 2x15 läpyskillä, että ei se tulos nyt mikään surkea ole... Ainakaan mun 2x7 verrattuna... :nolo:

Tiukkis sanoi:
En ole koskaan pyytänyt ulkopuolista varmistajaa penkkiin. En tiedä miksi se tuntuu niin vaikealta - tietysti pienet painot nolottavat, mutta olen myös huomannut, että jo se, että joku ei-niin-tuttu katsoo sarjaani vierestä häiritsee hurjasti suoritusta. Haluan irvistellä rauhassa ilman, että joku kyttää vieressä ;) Sarjat näyttävät kuitenkin ilmeisesti aina niin tiukilta, että olen joskus syrjäsilmällä huomannut kanssatreenaajien odottavan pikajuoksijan lähtöasentoa muistuttavassa asennossa sitä, että minut täytyy juosta pelastamaan tangon alta :D Itse asiassa kerran yksi heistä jo lähti juoksemaan minua kohti kun luuli, etten saa tankoa enää yksin ylös, mutta kyllä se vielä nousi omin voimin

Sama vika. Tosin viimeksi, kun tein penkkiä (ennen hermotusjaksoa) jollain naurettavilla 2x2,5 (tai sit se oli 2x5, en ole varma enää) läpysköillä ja isoilla lukoilla (jotka mun mielestä painavat saman verran kuin nuo läpyskät ;) ) jäin tosi nolosti tangon alle, kun väsytin lihakset ihan maitohapoille hakiessani lapoihin liikettä. Eikä kukaan huomannut. :itku: Mä olin tietysti ihan henkihieverissä, kun huomasin, että yhtäkkiä se tanko on siinä keuhkojen päällä ja olin just puhaltanut kaikki ilmat ulos. Onneksi oli tosiaan ne ruikulapainot, että pääsin kevyesti rullaamalla alta pois. Nolotti vaan ihan jumalattomasti. Että olisi tosiaan ihan kiva, jos rintaan tulisi jotain kehitystä... :rolleyes:

Missukka, olen kyllä tehnyt yleensä penkin lisäksi myös toisen kovan punnerrusliikkeen, joka on sitten ollu vinopenkki käsipainoilla. Näin on muutkin mulle suositelleet. Lopuksi vielä ristitaljaa/peck-deckiä/flyes...

Ja sama täällä jo pitemmän aikaa... Mutta ei se missään näy...

:offtopic: mutta pakko kehua kerrankin kun on jotain kehuttavaa...Mullahan on näköjään aloittelijana mennyt toi pennkikehitys tosi hienosti. Alotin ihan oikan penkin tekemisen vasta joulun jälkeen, ja oon koko ajan lisänny pikkusen painoja. Alussa tuntuu tosi vaikealta se liikerata :rolleyes: niinku et kuinka leveä ote, pysäytys, ei käsiä suoriksi... vieläki lämmittely menee siihet et löydän otteen ja "rytmin". Mut edellisen kerran tein jo 40kgx6,6,8,6!! Tää oliki ihan uskomaton megatreeni :D Alotin sarjat ja ku oli tehny kaks kevyttä kutosta, ajattelin et varmaan vielä kasi menee. Ja ku kasi meni niin päätin sit vielä tehä niin monta ku jaksan, ja meni vielä kutonen! Pisti miettiin, et miks en oo heti alkuunsa nostanu painoja kunnolla ku näköjään näin hyvin jaksaa. No, tarina jatkuu... viime ma laitoin 45kg ja aika itsevarmasti lähin nostaan, niin sain 2 kertaa ylös!!!! Siis meinasin jäädä tangon alle! Itku oli lähellä ku olin niin innoissani lähteny salille tekee penkkiä ku viimeeks oli ollu niin mahtava treeni. Tein sit kovan sijasta kevyen reenin ja ihmettelen suuresti mitä tapahtui :( ehkä biletys la verotti vielä maanantain voimia ku su en ollu syöny tarpeeksi hvyin...

Mut ohjemasta sen verran et teen rinta päivänä penkin, vinopenkin, vipunostot sivulle ja habat. Sit mahdollisimman kaukana rintapäivästä teen olka ojentaja reenin. Oon alkanu tekee ranskalaista ojentajille ihan uudella painoluokalla ja uskon et ojentajien kuritus on auttanu tuota penkkitulostakin. Ihan sillon eka penkkireeneissä nimittäin otti ojentajaan melkein enemmän kun rintaan loppurutistuksissa. Niin ja teen rytmityksellä kova/pumppi/kova/kevytviikko. Toivottavasit ens kerralla saan palata ees tähän "vanhaan" 40 kiloon eikä oo tapahtunu mitään ihme taantumaa. Niin, koska en oo kauhean kauaa harrastanu punttista, niin tää oli eka täydellinen takapakki ja voimien menetys ja siksi varmaan oonkin niin :itku: ja :eek:

Janetti sanoi:
:offtopic: mutta pakko kehua kerrankin kun on jotain kehuttavaa...Mullahan on näköjään aloittelijana mennyt toi pennkikehitys tosi hienosti. Alotin ihan oikan penkin tekemisen vasta joulun jälkeen, ja oon koko ajan lisänny pikkusen painoja. Alussa tuntuu tosi vaikealta se liikerata :rolleyes: niinku et kuinka leveä ote, pysäytys, ei käsiä suoriksi... vieläki lämmittely menee siihet et löydän otteen ja "rytmin". Mut edellisen kerran tein jo 40kgx6,6,8,6!! Tää oliki ihan uskomaton megatreeni :D Alotin sarjat ja ku oli tehny kaks kevyttä kutosta, ajattelin et varmaan vielä kasi menee. Ja ku kasi meni niin päätin sit vielä tehä niin monta ku jaksan, ja meni vielä kutonen! Pisti miettiin, et miks en oo heti alkuunsa nostanu painoja kunnolla ku näköjään näin hyvin jaksaa. No, tarina jatkuu... viime ma laitoin 45kg ja aika itsevarmasti lähin nostaan, niin sain 2 kertaa ylös!!!! Siis meinasin jäädä tangon alle! Itku oli lähellä ku olin niin innoissani lähteny salille tekee penkkiä ku viimeeks oli ollu niin mahtava treeni. Tein sit kovan sijasta kevyen reenin ja ihmettelen suuresti mitä tapahtui :( ehkä biletys la verotti vielä maanantain voimia ku su en ollu syöny tarpeeksi hvyin...
Jos olet aikaisemmin tehnyt 6-8 toistoa 40 kilolla, niin 2 tai 3 toistoa 45 kg:lla on mielestäni odotettu sarjan pituus. Edellinen kova treeni saattoi vielä kangistaa lihaksiasi. 40kg:sta 45:een on sentään yli 10% lisäystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom