Rintalihakset jäljessä

hienoa sinulle. ainakin itse miellän sen kun joku puhuu ylätaljasta, niin juurikin ylätaljaliikkeeksi, joka ainakin vielä aikaisemmin otti pääasiassa selkään, ei ojentajiin. aavistelin että tässä oli nyt tullut pieni ajatuskatkos juurikin ylätaljan ja taljapunnerruksen välillä, kuten olikin. ja tiedän että ylätaljalaitteessa voi tehdä taljapunnerruksia, kuten sinä teet, mutta silloin ei mielestäni puhuta enää liikkeestä nimeltä ylätalja.

mielestäni on erityisen tärkeää korjata, jos joku käyttää liikkeestä väärää nimeä, koska silloin on mahdollista että kun joku neuvoo miten liike kuuluu tehdä, niin jos neuvottava luulee liikettä joksikin toiseksi, on erityisen suuri riski paskoa oma treeni/kroppa pystyyn. yritäppä esim. neuvoa maastavetoa, jos kaveri luulee maastavedon tarkoittavan kyykkyä. puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.

anteeksi offtopic.

peace. :piis:

Itsehän en ole perehtynyt näihin oikeisiin nimiin, oon vain suorittany kyseisiä liikkeitä, ei nimillä ny oo nii välii ollu :)

ainakin itselläni ja parilla muulla jonka kanssa olen treenannut/jutellut kipeytyi aluksi hieman alaselkä tuota kaarta opetellessa

Ilmeisesti kaarta on tehty ankaralla hartaudella. Selkää ei tarvitse kovin paljon laittaa mutkalle. Hakee sellaisen mukavan asennon, jossa koko keho on jännittynyt jaloista lähtien, sehän siinä on ideana. Penkkipunnerrus helpottuu huomattavasti kun ymmärtää, että pitää nostaa koko keholla.

Mutta ku keskustelun kysymys oli antaa neuvoja ku ei rintalihakset kehity >:(

Ihan peruskikka erityisesti bodytreenissä on tehdä esiväsytystä eristävällä liikkeellä halutulle lihalle. Eli tee kaks sarjaa ristitaljaa ennen penkkiä- ja kyllä rupee tuntumaan ja rinta kehittymään. Tätä voi käyttää mihin liikkeeseen yksilöllisten tarpeiden mukaan esim etuvipari ennen pystypunnerrusta, reisiojennus ennen hack-kyykkyä, reisikoukistus ennen SJMV jne...

Jos haluat kehittää niitä rintalihaksia vähän aikaa kunnolla välittämättä penkin sarjapainojen pienestä laskusta tee rinta etukäteisväsytysmenetelmällä eli nuo vipunostot ensin ja sitten penkki perään niin varmasti saat pumpin ja poltteen kohdistumaan rintalihaksiin ojentajien ja olkapäiden sijasta.

Mä kokeilin tätä menetelmää ja pystyin tekee penkillä sarjaa isommilla painoilla ku vähää aikaa :D. Ja kyllä tuli pumppi! Eli kiitos tästä, kokeilen tätä nyt seuraavinakin rintapäivinä.

Mä kokeilin tätä menetelmää ja pystyin tekee penkillä sarjaa isommilla painoilla ku vähää aikaa :D. Ja kyllä tuli pumppi! Eli kiitos tästä, kokeilen tätä nyt seuraavinakin rintapäivinä.

Hyvä juttu, tuo viittaisi siihen, että et ole saanut rintalihaksia kunnolla mukaan penkkipunnerrussuoritukseesi, mutta nyt esilämmitettynä rintalihaksesi ovat paremmin mukana tukemassa nostoa olkapäiden ja ojentajien mukana.

Itse treenaan kaksijakoisella ohjelmalla eli rintaa treenaan 2krt/vk. Treeniini yleisesti kuuluu vain penkki 4x8 ja vinopenkki 3x8 rintaliikkeinä ja silloin tällöin haen vielä näiden jälkeen ristikkäistaljassa hiukan tuntumaa... Nyt kuitenkin tuntuu, että rasitetta ei oikein tule tarpeeksi ja kehityskin on hidastunut. Kyseisenä treenipäivänä treenaan myös hauista ja olkapäitä, joten voimia ei riitä hirveästi tehdä paljoa enempää sarjoja tai liikkeitä. Siispä kysynkin, että millä tavalla saisin uudenlaista ärsykettä ja kehitystä lihakseen lihasmassan lisäyksen kannalta? Kiitos etukäteen! :)

Siispä kysynkin, että millä tavalla saisin uudenlaista ärsykettä ja kehitystä lihakseen lihasmassan lisäyksen kannalta? Kiitos etukäteen! :)

Minusta kolme- tai nelijakoinen toimii paremmin, koska voi keskittyä paremmin tiettyyn lihasryhmään. 4-5 liikettä.

Minusta kolme- tai nelijakoinen toimii paremmin, koska voi keskittyä paremmin tiettyyn lihasryhmään. 4-5 liikettä.

Samaa mieltä, 3-,4- ja 5-jakoiset antavat paremman ohjelmarungon piikata eri lihasryhmiä eli vaikka sitä rintaa, kun voi treenata monilla liikkeillä erikulmista.
Voi tarvittaessä pyhittää vaikka ihan oman päivän pelkästään rintalihaksille.

Riippuu tosiaan aika paljon geeneistä miten kehittyy, mulla on aina heikko osa ollut juuri rinta. Olkapäät, etureidet ja latsit ottavat kaikkein tehokkaimmin treenin vastaan, ainakin jos tarkastellaan pelkkää lihaskehitystä.

Jos ajatellaan pelkkää maksimivoimaa, ei 165 penkistä 85 kiloisena natikkana ole mikään maata mullistava tulos, mutta soisin tietysti että rinta olisi siihen nähden vähän paremmassa kuosissa.

Sen verran jopa tähän ikään tullut tahkottua eristäviäkin liikkeitä rinnalle, ettei kyse enää ole mistään tekniikkavirheestä penkissä tai pelkästä voimatreenistä..

Hyvä juttu, tuo viittaisi siihen, että et ole saanut rintalihaksia kunnolla mukaan penkkipunnerrussuoritukseesi, mutta nyt esilämmitettynä rintalihaksesi ovat paremmin mukana tukemassa nostoa olkapäiden ja ojentajien mukana.

Täysin mahdollista, ellei jopa hyvin todennäköistä. On meinaa pitkän aikaa tuntunu siltä, ettei penkki kehity, mutta luulen, että kyse on juurikin siltä, että viimeaikoina olen penkannut täysin olkapäillä/ojentajilla enkä ole saanut liikettä kohdistumaan rintaan.

Myös itselläni oli rinta pitkään jäljessä, mutta olen kuitenkin viimeisen 6kk aikana saanut sitä kasvatettua melko hyvin. Ennen ajattelin tavallisen penkkipunnerruksen varsinaisena rintaliikkeenä ohjelmassani, mikä oli virhe. Penkkasin voimanostotyylisesti, ojentajapainoitteisesti, jolloin rinta ei paljon osallistunut liikkeeseen. En myöskään tehnyt ylärinnalle mitään omaa liikettä.

Tajuttuani virheeni lopetin tavallisen penkin teon muutamaksi kuukaudeksi ja korvasin sen alavinopenkillä ja käsipainoin tehtävällä tavallisella vinopenkillä. Alavinopenkissä sai huomattavasti paremman tuntuman nimenomaan rintaan, ja oli mahdollista penkata kyynärpäät hieman leveämmällä, kuin yleensä, kuitenkin turvallisentuntuisesti (huom, ei kuitenkaan radikaalia eroa vanhaan tekniikkaan). Vinopenkissä keskityin rutistamaan ja venyttämään rintaa joka toistolla. Yritin kuitenkin käyttää kohtalaisen isoja painoja, jottei menisi täysin pumppihinkkailuksi koko reeni. Loppuun vielä ristitaljaa tai pec deckiä viimeistelynä.

Tässä nyt siis vain omakohtaista kokemusta siitä, mikä toimi. Teen myös dippejä (tosin melko kapealta) ojentajapäivisin, millä on saattanut olla osansa rinnan kehityksessä. Moni on varmaan eri mieltä toimivasta rintatreenistä, mutta tämä tuntui omasta mielestäni sopivalta. Tärkeää on tiedostaa, että liike tehdään juuri rinnalla, eikä vain suoriteta liikerataa aivottomasti. Hyvä harjoitus on napata kuminauha niin, että se kulkee kädestä käteen selän takaa. Tässä voi harjoittaa eräänlaista punnerrusliikettä rinnan rutistamiseen keskittyen. Voi liittää vaikka osaksi alkulämmittelyä...

Ite oon vääntäny tota Archeyn ohjelmaa ja oon ollu tyytyväinen, olkapäät on kasvanu mut rinta on edelleen pieni suhteessa muuhun kroppaa vaikkakin on nyt vähä kehittynytkin, nii kelasin ku näin yhen jannun blokissa seuraavanlaisen rintatreenin

1. Käsipainoilla vinopenkki 2 x 15 läm. , 2 x 51kg x 12 puristamalla hitaasti , 1 x 61kg painot x failureen ( 22toistoa).
2. Vinopenkki tangolla 2 x 10-12 , 1 x 8-10 + 2-3 pakkotoistoa (tee liike laskemalla tanko melkein solislinjan kohdalle, keskity työntämään ylös pitämällä liikkeen linja samana).

3. Ristikkäistalja rintarutistukset 3 x 10-12 , joka toistolla pito 1-2s. liikkeen lopussa. Muista venyttää alussa rinta kunnolla auki!
4. Tasapenkki käsipainoilla hammer työntö 3 x 10-12 , taas levitykset ja rutistus! Aijai, nyt kyllä lihakset huutaa, ei auta kuin vielä jatkaa!

5. Penkkipunnerrus vastaotteella 12 , 10 , 8 + 2-3 pakkotoistoa. This is madnes!

6. Viimeinen liike peck-deck rutistus alarinnalle 2 x failureen 12-20 tostoa, viimesellä sarjalla joka toisto autettuna loppuun!

Hurjalta näyttää mutta eikohän tosta kerkee palautuu kummiski viikossa ku, 4-jakosella mennää. Mitäs ootte mieltä?

Tossa vielä toi Archeyn rintatreeni:
Penkkipunnerrus 40% 1 RM X8, 50% 1 RM X 8, 60% 1 RM X 8 70% 1 RM X 8, 80% 1 RM X 6-8

Eli nostetaan loivalla pyramidilla lämmitellen kaseja, kunnes viimeisessä kovassa sarjassa tehdään 6-8 toistoa, sen mukaan miten menee, jos se kasi tulee lasketaan seuraavana penkki päivänä koko systeemi uusiksi niin että nykyistä 80% RM 1 X 6-8 sarjaa nostetaan 10%, seuraavalla kerralla korotat kaikki sarjat 10%:lla kerrottuna ylöspäin, mutta pyöristäen alaspäin lähimpään 2,5kg.

Vinopenkki käsipainoilla 2 x 8-12
Ristikkäistalja 2 x 10-15

Tuli viel täs mielee et mitä kannattais lisää tohon selkätreeniin kun pitäis saada vähä enemmän lihaa yläselkaa siis paksuutta.
Ja selkäreeni on seuraavanlainen Atm:
Ylätalja/ leuanveto 2 x 8-12
Lattiatalja 2 x 8-12
Kulmasoutu tangolla/käsipainolla 2 x 8-15, käsipainolla joka toistossa pieni pito vyötäröön koskettaen
Epäkkäät Smith 3 x 12

Mave polvienalta 2 x 8.

hienoa sinulle. ainakin itse miellän sen kun joku puhuu ylätaljasta, niin juurikin ylätaljaliikkeeksi, joka ainakin vielä aikaisemmin otti pääasiassa selkään, ei ojentajiin. aavistelin että tässä oli nyt tullut pieni ajatuskatkos juurikin ylätaljan ja taljapunnerruksen välillä, kuten olikin. ja tiedän että ylätaljalaitteessa voi tehdä taljapunnerruksia, kuten sinä teet, mutta silloin ei mielestäni puhuta enää liikkeestä nimeltä ylätalja.

mielestäni on erityisen tärkeää korjata, jos joku käyttää liikkeestä väärää nimeä, koska silloin on mahdollista että kun joku neuvoo miten liike kuuluu tehdä, niin jos neuvottava luulee liikettä joksikin toiseksi, on erityisen suuri riski paskoa oma treeni/kroppa pystyyn. yritäppä esim. neuvoa maastavetoa, jos kaveri luulee maastavedon tarkoittavan kyykkyä. puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.

anteeksi offtopic.

peace. :piis:

Minulle ylätalja taasen tarkoittaa laitetta, ei liikettä :)

Hank1321:ltä ihan turhaa "pätemistä" tähän ketjuun. Tuosta yhteydestä oli aivan selkeästi havaittavissa (ellei ole idiootti), että sillä tarkoitettiin juurikin ojentajapunnerrusta ylätaljassa. Ja ylätalja tosiaan on sekä laite että liike.

Ihan vihaksi pistää, että kun aloittelijat yrittävät kysyä asiallisesti jostain neuvoa, niin joku tulee ja pilaa koko tredin tuollaisella epäolennaisella paskalla, ollen vieläpä itse väärässä.

Back
Ylös Bottom