Rintalasta kasvaa ulos - Pectus Carinatum

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja setu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä itellä on tämänlainen ongelma. Rintalasta siis puskee ulospäin, ei kasva normaalisti.
Ikävän tuntuinen ja välillä paukkuu (voi olla ihan normaalia muillakin), kun venyttelee tms.

Itse en ennen kiinnittänyt paljoa huomiota, mutta kun kaverit on huomautellut, niin on alkanut vaivaamaan. Ärsyttävä omasta mielestä, kun ei voi olla "normaalisti". Ei kehtaa kauheasti kulkea ilman paitaa. Punttisalilla koitettu jonkun verran peittää tätä, mutta ei oikein tunnu auttavan.

Onko kenelläkään muulla samanlaista ongelmaa? Miten ratkaistu? Leikkaus olisi tosin yksi vaihtoehto, mutta sitten jäisi punttisali ja sun muut..

Googelin-kuvahausta kuvat hakusanalla Pectus Carinatum. Itsellä ei tule niin paljoa ulos, kuin googlen kuvissa. Mutta sen kyllä huomaa.

Vinkkejä & neuvoja! -modet siirtäkööt, jos on väärä mesta.

Katos perkele, en taidakkaan olla ainut laatuani, ja useilla jopa huomattavasti häiritsevämmän näköiset -pitäisi kai olla vain onnellinen?

Itsellä enempi tämäntyyppinen vaiva (löytyi myös googlesta Pectus Carinatumiksi nimettynä):
http://static.cwanswers.com/c68d975b4cb995e97b1d9474275195bd.jpeg
Eli rintalihat vatsalinjaa huomattavasti edempänä, rintalihojen alla suurehkot kuopat, sekä alhaalla sitten syöksyhampaiden lailla törröttävät kylkiluut.
Huomauttelua saa rannalla kuulla joka kesä ihan tarpeeksi, mutta olen oppinut ottamaan asian huumorilla ja kuittailu tuleekin nykyisin enimmäkseen kavereilta hieman pilke silmäkulmassa + pakolliset "Jännitä hei taas ne vatsalihakset, _aseta nimi tähän_ ei oo vielä nähnyt niitä sairaita kuoppia!" -kehoituksia.

EDIT:
Googlella löytyi pari wikipedia-artikkelia, ja Pectusinfo -sivusto.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pectus_carinatum
vastakohta, joita virheellisesti löytyy Pectus Carinatum hakusanalla:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pectus_excavatum

http://www.pectusinfo.com/

Jees. Itellä kans alimmaiset kylkiluut törröttää vähän...

Mistään suomenkielisiltä sivuilta ei oikein löydy tietoa. (mitäs nyt wikipediasta vähän.)
Ei mitään leikkaus arpien kuvia, toimenpiteitä yms.

En kyllä tuossa uimarissa oikeen mitään erikosta ees näe..?

Itellä taas taitaa olla vastakohtanen tapaus eli jonkinnäkönen kuopparintasuus. Vasemman tissin alla on painauma, joka näkyy enemmän tai vähemmän tilanteesta riippuen. Esim. penkkiä tehessä kunnon kaarella näkyy ihan paidanki läpi miten rinta viettää vasemmalle. Törröttävät kylkiluut löytyy kanssa.

Eli on sitä kaikennäköstä sekasikiöö liikenteessä.

Itellä ei oo varsinaisesti iha tätä ongelmaa mutta rintakehä on "tynnyrin" muotonen, tai siis sitä muotoa löytyy mutta itellä kans suhteellisen harvinainen luustonhauraus mikä sen tekee

Tuolla keskustellaan asiasta (englanniksi): http://www.pectusinfo.com/board/

Ilmeisesti leikkaus on helpoin tapa päästä tästä, mutta toki kannattaisi käydä fysioterapeutilla näyttämässä eka. Toinen vaihtoehto on jotkut erityiset tuet, jotka taasen häiritsevät arkipäivää.

Tässä vielä jonku nuorukaisen oma päiväkirja: http://www.pectusinfo.com/board/viewthread.php?tid=4236
(selvästi huomaa, että leikkaus on tuonut tulosta)

Jees. Kiitoksia phantomas. Googlesta löytyski jotai kuvia tosta tuesta, eikä näyttäny kauheen miellyttävältä. Ja mitäs semmonen enää auttais.

Mitenköhä tämä vaikuttaa rintalihaksiin? Onko vähemmän ruutia, kun normaalisti vai ihan kuoseis ovat. Ja mites sitte leikkauksen jälkeen rintalihakset, muttuuko kiinnityskohat?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Enpä usko, että mitenkään vaikuttaa rintalihasten kiinnityskohtiin. Sitä toki kannattaa kysyä lääkäriltä. Itse menisin suna heti lääkärille kyselemään mahdollisesti leikkauksesta. Jos leikkaus onnistuisi, lähinnä ainoat huolenaiheet ovat haittavaikutukset ja se miten hyväksi se lopulta muodostuu.

Itsetuntoohan toi vaikuttaa, mutta ei siitä kannata ottaa mitään ylimääräistä stressiä. Tämä kun on sellainen asia minkä pystytään hoitamaan. Tauko treenaamisestaon pieni asia, kun tämä vaiva kuitenkin aiheuttaa sulle muutenkin jo tiettyjä haittoja esimerkiksi hengästymistä. Onko sulla muuten ollut tälläisiä vaivoja, hengästymistä jne.?

Nimimerkillä itselläni on myös tämä vaiva. Mutta aika lailla huomaamattomampi. Sisään hengittäessä näytän kuitenkin alienilta :(. Vähän tämän tyyppinen: http://urdirt.com/wp-content/uploads/2009/03/grove_682x400_511952a1.jpg

Jep. Syö kyllä osan itsetunnosta.

Millä tavalla toi aiheuttaa sulle hengästymistä? Ei itellä oo vissii tullu vastaan.. Sama itellä, ku vetää sisään henkeä, niin näyttää aika karulta. Mutsin mielestä tää mun on lievä. (Häneltä siis leikattu rintalasta, tosin ulospäin kasvu alkoi jo ylempää. Mulla siis vähän alempana.)

Ollaaha sitä joskus lekurilla näytetty, mutta siitä nyt on pari vuotta ja oli sitä mieltä, että jos ei sua itteää vaivaa, niin annetaan olla. Sanoi myös silloin, että vähän painoa lisää, niin eiköhän se mene piiloon. 176/70 nyt, ja kyllä se näkyy. Voidaan toki korjata. Vois kattella jos sais kuvia otettua, niin näkisitte.

Onkos muuten toi Pectus Excavatum yleisempi, kuin Carinatum? Tuntuu löytyvän siitä enemmän tietoa. Tosin se on myös paljon haitallisempi.

Tarkotin hengästyksellä sellasta tavallista huonompaa yleiskuntoa esim. cuuperin testissä. Ja kun on juossut niin täytyy ihan oikeasti vetää syvää henkeä kun tekee niin tukalaa. Monet tyypit jotka eivät olleet harrastaneet lainkaan liikuntaa juoksi paremmin kuin minä. Tai sitten oon väärässä, saattohan se muistakin syistä johtua. Tällästä oli nuorempana, nyt syinä on varmaan lisäksi tupakointi...

Joo on Excavatum yleisempi ja vaarallisempi.

Minultakin löytyy! En pitänyt tätä mitenkään pahana tai mitään, mutta kun jotkut ovat kommentoineet vähän, niin on tullut sellainen fiilis että ehkä tämä ei tosiaan kovin kaunis ole... omani on saman tapainen kuin tällä kaverilla oli. Tässä on kuva omasta rintakehästäni, reilun puolen vuoden takaa. Pectus ei ole muuttunut, lihasta tullut vähän lisää. Mitäs tuumaatte, olisiko leikkaus paikallaan? Onko sen verran vakava?

Minkäs verran painat Vurki? Ei tosta edestä näyttänyt kauhean pahalta. Vai jännitätkö kuvassa? Ota sivulta vielä kuvaa!

Jännitän, tuo on joku onneton poseyritys ajalta jolloin en vielä tiennyt poseeraamisesta mitään... eli tässä on nyt sitten pari kuvaa joissa en jännitä, edestä ja sivulta, molemmista sekä normaalisti että vatsa sisään vedettynä. Mitat n. 179/66, laiha poju olen mutta massakausihan tässä on menossa :) Ei mikään ihme että olen näin laiha, kroppa normaalin teinin, liikun vain enemmän.

Edestä normaali

Edestä sisään

Sivulta normaali

Sivulta sisään

E: Olen hyvin laiha, bf varmaan jotain 8%. Jos söisin prosentin johonkin 10-12 ja keräisin vähän musklea niin näyttäisi varmaan ihan hyvältä? Nyt syömään perkele.

Nojoo. Ite melkee saman mittanen & painonen kun sä. 176/69. Jotenki näytit vaa laihalta, mut tosta rasvaprosentista se olikin. Kai sitä pitäs ruveta kunnolla vetää ruokaa napaa, et sais sen piiloon.

Mulla suunnilleen samanlainen, kun sulla. Katotaan mimmosta kehitystä täs nyt tulee vuoden aikana, että meneekös toi ollenkaan lihojen avulla piiloon.

Minkäs ikäinen olet? Ja voisitko laittaa kuvaa omasta PC:stäsi? Ymmärrän kyllä jos et halua, mutta toivon kuitenkin.

E: Mietin tässä josko tekisin asialle jotain, vaihtoehtoinahan ovat leikkaus ja sitten sellainen tukiliivi, mutta leikkaus on aivan saatanan kallis (maailmassa on tyyliin yksi osaava tyyppi ja hän veloittaa 18000€ + ensimmäisessä leikkauksessa asetettavan tuen poistosta 4000-6000€...) ja tuki ei ole mikään olematon vaan ihan iso möntti ja sitä pitäisi pitää 23h/24h muutaman vuoden ajan. Jos sitä nyt vähän fläsää hankkisi ensin :P

Back
Ylös Bottom