Originally posted by PMLats
Vähän samaa ollut mullakin kuin Brunetilla (vaikka en todellakaan tiedä mikä on fasettilukko:D ). Eli kun on ollut yläselkä totaalijumissa (nykyään lähes jatkuvasti, pitäisi ottaa hierontajakso) niin se on oireillut rintakipuna, joka tuntuu syvään hengittäessä ja jossain tietyissä asennoissa. Samaten tuo yläselän jumi on aiheuttanut niskasärkyjä. Oma kokemus on, että yläselkä jumittaa todella helposti, osasyynä ehkä se, että sitä on melko vaikea kunnolla venytellä.
Hieronta on kyllä melkein ehdotonta jos treenataan kovaa. Kun lihakset on jumissa, kipeät, ärtyneet, niitä tulee jännitettyä tietämättään joka sitten aiheuttaa selän nikamien "jumiutumisen", tai ainankin niin oon ymmärtäny (korjatkaa jos oon ihan kukkaruukussa). Moni saliheppu ihmettelee kun särkee päätä, niskaa, tai vaikkapa jalkoja vaikka ei esim. jalkoja olisi treenannut pitkään aikaan, minulla ainankin kipu säteilee yläselän ollessa jumissa alaselkään ja olkapäihin.
Tiedän ettei se jatkuva naksuttelu tee hyvää, mutta kun se helpottaa niin sitä tulee tehtyä.. tietysti ammattihieroja vois olla hyvä vaihtoehto joskus mutta tulee ajateltua sitä rahan kuluakin..
Hyviä vinkkejä kaverille joka hieroo on että
1. hierottava on kovalla alustalla yksi (kaksi) tyynyä rinnan alla ( ei mahan alla eikä pään alla ) niin että leuka on lattiaa vasten eikä päätä tarvi taivuttaa paljoa taaksepäin
2. lapaluut ja niiden aluset on tärkeimpiä hierottavia selässä, jos alaselkä on kipeä, ei se välttämättä johdu alaselästä.
Lapaluiden kanssa saa olla kovakouranen, sitten ku oma peukalo uppoaa lapaluun alle taivuttamalla käsi taakse, on lapaluita revitty tarpeeks irti
3. hellästi tehty naksautus sen jälkeen kun koko selkä on hierottu perusteellisesti lämpimäksi : hieroja pistää kämmenpohjat hierottavan yläselän kohdalla niin että esim. vasemman käden sormet tulee oikean käden sormien päälle. Eli ei paineta selkärangan kohdalta, vaan kummaltakin puolelta vierestä tasaisesti. Jos ei kevyellä painalluksella selkä naksahda, voidaan painaa suoraan alaspäin kevyesti jonka jälkeen painetaan kämmenillä kevyesti eteenpäin, virutetaan ...
Ei kannata kokeilla ellei tajunnu / tiedä mitä selostin ...