Rinta-Hauis....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pienellä kyläsalilla aloiteltiin ja vanhemmat enemmän harrastaneet tekivät ohjelman. Ohjelma oli muistaakseni kolmijakoinen ja kaiken kaikkiaan ihan asiallinen. Pistivät vielä ensimmäisissä treeneissä tekemään ihan vaan punnerruksia ja kyykkyjä omalla painolla. Pikkuhiljaa sitten painoja mukaan. Treeniohjelmien suhteen ihan hyvä alku, olisipa tieto oikeasta ravinnosta ja syömisen tärkeydestä mennyt yhtä hyvin perille alusta lähtien:itku:

No juu, mulla alkoi tämä "rakentamisen ura" 15-16-vuotiaana kun aloin tekemään kotona ihan perus etunojapunnerruksia ja dippejä penkillä. Tein jopa tietokoneella pienen "saliohjelman" itselleni :david:

Sitä ehti sitten vuoden verran tahkomaan kun päästiin amikseen sorvaamaan kunnon levypainot ja tangot työtunneilla :D
Näitä sitten heiluteltiin lihaksen kasvun toivossa (ruokavaliosta ei tietoakaan) kunnes paikkakunnalle tuli vihdoinkin sali entisen puutyöverstaan tiloihin..:)

18-vuotiaana aloitin treenailemaan kotona tarkoituksena parantaa huonoa kuntoani ennen armeijaan menoa. Liikkeinä olivat leuanveto, etunojapunnerrus sekä tavalliset vatsa- ja selkäliikkeet. Lisäksi rupesin käymään juoksulenkillä.

Armeijassa tuli sitten kokeiltua myös varsinaisia voimailuliikkeitä ja varsinaisen salitreenauksen aloitin sieltä päästyäni 20-vuotiaana yliopisto-opiskelijana. Salilla tuli tosin käytyä melko säännöllisesti, mutta koskaan ei harjoittelu tahtonut olla nousujohteista, kunhan nyt vain jotenkuten treenattiin. Siksipä tulokset eivät aloittelijan tasolta kauheasti kehittyneetkään. Jonkunlainen itsekeksityn ja kirjasta katsotun ohjelman välimuoto oli kyllä aina olevinaan, eikä mikään lihasryhmä jäänyt aivan retuperälle. Pelkkään penkkiin en missään vaiheessa ole keskittynyt. Raskaista liikkeistä olivat alusta alkaen mukana penkki ja kyykky, maastavetoa aloitin tekemään vasta myöhemmin. Samaan aikaan harrastin edelleen juoksulenkkeilyä.

Pari vuotta sitten alkoi kuitenkin juoksulenkkeily pääsemään kuntosaliin nähden niskan päälle. Juoksutavoitteista tuli saavutettua puolimaraton viime vuonna 24-vuotiaana ja nyt kuukauden päästä on tarkoituksena juosta Helsinki City Marathon. Koko ajan olen käynyt myös salilla, mutta ohjelma on ollut tuloksia ylläpitävä: kehitystä ei suuresta juoksuharjoittelun määrästä johtuen kannata toivoakaan.

Syksyä varten olen kuitenkin suunnitellut kunnollisen nelijakoisen saliohjelman pääosin http://www.exrx.net sivuston avulla ja tarkoitus olisi vihdoin ruveta tosissaan kehittymään. Juoksulenkkeily on maratonin jaksamisen jälkeen tarkoitus jättää vähemmälle, korkeintaan kahteen, reilun tunnin hitaaseen lönkyttelyyn viikossa. Opiskelu on myös kerinnyt loppumaan, joten aikaa treenaukseen pitäisi löytyä kyllä. Maratonharjoittelu, vaikkei se lihaksia kasvatakaan, on myös opettanut pään kestämään fyysistä rasitusta paljon paremmin kuin treenausta 5 vuotta sitten aloittaessani.

Punttien nostelu alkoi siitä kun joskus muistaakseni 7. luokalla sain joululahjaksi penkin.. siinä sitten tehtiin sillointällöin 20 kilolla sarjaa.. aluksi tietenkin jokapäivä ja sitten loppui kiinnostus ja se jäi muutamaksi vuodeksi kokonaan..

..Kunnes vuonna 2003 tammikuussa kaverini soitti ja kysyi lähtisinkö punttisalille hänen kanssaan. Kaveri oli kerennyt jo viikon harrastamaan kehonrakennusta :D ja oli jo netistä kopioinut jonkun ohjelmankin. No minähän tietenkin aloin treenaamaan samalla ohjelmalla.. taisi olla joku 4 jakoinen..

Samoihin aikoihin löysin pakkotoiston ja sain ravintopuolenkin kuntoon oikeastaan heti harrastuksen alussa. Muutaman viikon kuluttua tein jo itse itselleni 3-jakoisen treeniohjelman.. Nyt ollaan tässä reilu puoli vuotta treenattu ja hyvin menee...

Penkki ei ole ollut minulle missään vaiheessa mikään tärkein eikä mukavin liike. Tykkään enemmän esim maastavedosta.

Suositut

Back
Ylös Bottom