Rikos, josta en nostanut syytettä

Kerron lyhyesti (:D) tämän vuoden alkupuolella tapahtuneen rikoksen, josta EN nostanut kuitenkaan syytettä (koska olen kiltti mies).

Työkavereiden kesken päätettiin lähteä viikonloppuna juhlimaan ja lähdin siksi, kun olin yksin eikä ollut muutakaan tekemistä. Peruutuksia tuli paljon ja loppujen lopuksi meitä työkavereita oli enää neljä, jotka halusivat lähteä irrottelemaan. Pidettiin hauskaa, tanssittiin, vitsailtiin, vittuiltiin...mitä kaikkea nyt yleensä tehdään kun alkoholia nautitaan. kesken illan yksi miespuolinen työkaveri sai puhelun ja hän lähti naimaan hoitoaan. Me muut (kolme kpl) jäimme baariin ja hauskaa oli. No seuraava lähti kuselle, eikä nähty kun vasta töissä maanantaina.
Siis jäljelle jäivät minä ja yksi työkaveri (nainen).
Hän alkoi lähennellä ja hakea turvaa minusta, mutta sanoin (tai oikeastaan hoin),että ei minua kiinnosta tuollainen, koska olin aivan paskana edellisestä erosta ja siitä jäi lapsikin (ei oma, mutta isänään se minua piti). No sitä lapsi-korttia viljeltiin koko illan ja viimein saapui se Yksi työkaveri panoreissultaan kassit ilmeisesti tyhjänä.

Hän oli ilmeisesti niin onnesta sekaisin, että tarjosi meille kaikille (yht. 3 kpl) tequilaa, niin että kihahti kattoon asti. Ja sitten taksilla hänen luokseen.

Minä ja naistyökaveri ei ehditty edes nousta taksista, kun mies jo ilmoittaa, että muija on kotona, älkää tulko.
No samantien taksilla takaisin baariin ja minä herrasmiehenä maksan viulut.

Nyt siis seurueesta on enää jäljellä minä ja naistyökaveri. Juodaan olutta, juodaan vodkaa. Kaikki on nyt halpaa, kun ollaan humalassa.

Ongelma!: naistyökaveri asuu kaukana ja minä asun kävelymatkan päässä. Hän pyytää yösijaa.
Sinkkumiehen kämppäänkö minä naisen tuon kylään...pizzalaatikoita puolitoista metriä ja kaljapullomeri.
Ei haittaa, koska olemme molemmat humalassa ja väsyttää.

No, minä ja naistyökaveri otamme taksin ja suuntaamme luokseni, vaikka kävellen olisi kyllä päässyt.
Kun kämppäni ovi sulkeutuu...tiedätte humalaiset naiset. Kiinni on ja pysyy. Suusta, perseestä, munasta, korvasta.
Meidän piti juoda vielä muutamat kaljat, mutta suunnitelmiin tuli raju muutos!

Ovikello soi! Asun kerrostalossa, johon päästäkseen täytyy painaa summeria tai omistaa talon avain.

No jotenkin oli päässyt sisään ja myöhemmin sain tietääkin syyn.

Oveni takana seisoi nainen, jonka kanssa oltiin noin viikko sitten sanottu hyvästit.
Hän oli päissään, ehkä ei aivan niin paljon kuin minä, mutta voin sanoa, etten ole koskaan selvinnyt humalasta niin nopeasti. Se oli todellinen shokki. Ihan kuin olisi salama lyönyt aivoista perseenkautta varpaisiin samalla kuin katsoin epätoivoisena ovisilmästä ja välillä vilkuillen sänkyyni, jossa makasi työkaverini pillu märkänä.

Olin hiljaa ja pyysin työkaveria tekemään samoin. Soitto jatkui ja jatkui. Kun se vihdoin lakkasi, oli vielä vähän aikaa hengittämättä. Katsoin työkaveria ja änkytin jotain paniikissa. Menin katsomaan ovisilmästä enkä nähnyt mitään. Huokaisin helpotuksesta ja otin kylmän kaljan.

Yhtäkkiä ovi aukesi! Ei saatana, oli varmaan ne sanat, mitkä suustani päästin ensimmäisenä. Ex-muija seisoo eteisessä ja minä kaljapullo kädessä puolialastomana, työkaveri selän takana aataminasussa.

Kaljapullo pöytään, ex-muijaa jututtamaan käytävän puolelle.

Se oli lyhyt keskustelu. Hänelle oli avattu MINUN oveni. Kukas muukaan kuin talon vartiointiliike. Muija hissillä alakertaan, minä helevetin vittuuntuneena puhelimeen.

Soitin siis vartiointipellefirmaan ja kas kummaa, sieltä vastaa XXXXX, joka juuri kävi MINUN oveni avaamassa eikä kertonut siitä MINULLE mitään. Minuutin juttutuokion jälkeen sain selville kaksi asiaa: Ex-muijalle avattiin ovi, koska hän oli kertonut vartiointiliikkeen miehelle olevansa minun vaimoni! (en ole ikinä ollut naimisissa, tod. näk. en mene ja olen asunut yli 8 vuotta yksin tässä talossa)
Toinen asia on se, että minusta tuli vartijapellehermannin mukaan puhelinhäirikkö!
Arvata saattaa, mikä oli seuraava puhelu, minkä suoritin.

Poliisi.

Rikosilmoitus.

Maanantaina isännöitsijälle ilmoitus. Kauhistunut/vihainen ääni ihmettelee, miten tuo voi olla mahdollista.
Vartiointiliikeelle noottia/koulutus ovien avaamisesta.

Aika kuluu.

Rikospoliisi puhelimessa. Vartija on syyllistynyt virkavirheeseen ja kyseessä on Omankädenoikeus.
Selvä. Kyseinen vartija ei ole enää ovia avaamassa ollut, joten luovuin syytteestä. Olen kiltti mies. Taas kerran.

Jaa että miten siinä kävi sen naistyökaverin kanssa? Työkavereina jatketaan edelleen, tosin nyt tunnetaan toisemme vähän paremmin.

Mistä sinuun kohdistuvasta rikoksesta ET nostanut syytettä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielenkiintoinen tarina. Tuliko vaihdettua pari valittua sanaa exän kanssa?

Omat tapaukset:

Puukotuksen yritys. En tiedä sitten juridista termiä, mutta olkoot. En nostanut syytettä puukkojunkkarille. Pitkä tarina.

Tilisiirto. Lähetin rahat, tavaraa ei tullut. Myyjä oli klassinen huijari. Tästä saa enemmän hävetä itse, vaikka poliisille olisi voinut ilmoittaakin. No, toivottavasti kyseinen henkilö hikoilee tänään ja huomenna kiinnijäämisen uhalla.

PS. on helppoa olla jälkiviisas :D

Mielenkiintoinen tarina. Tuliko vaihdettua pari valittua sanaa exän kanssa?

Vain muutama hyvin tärkeä sana.

Tilisiirto. Lähetin rahat, tavaraa ei tullut. Myyjä oli klassinen huijari. Tästä saa enemmän hävetä itse, vaikka poliisille olisi voinut ilmoittaakin. No, toivottavasti kyseinen henkilö hikoilee tänään ja huomenna kiinnijäämisen uhalla.

Noista huijareista kyllä kannattaa ilmottaa poliisille heti, vaikka tuntuu, ettei mitään hyötyä olekaan. Ei tuo huijari pelkästään sinua ole huijannut, luulisin.

Tosin en kyllä itsekään mistään alle sadan euron huijauksista ilmottele. Ei sitä jaksa. Joskus täytyy ottaa damagea, että viisastuis. :)

Portsari pahoinpiteli. Rikosilmoituksen tein mutta sille asteelle se jäi.

Kiltti mies kun olin niin en viittinyt viedä sälliltä työtä alta. Nyt jälkikäteen kumminkin kun ollut porttikielto vuoden tonne kuppilaan tämän rikosilmoituksen takia niin mietin että oisi pitänyt kyl viedä homma loppuun asti.

Jotenkin tuntuu, että tää syytteestä luopuminen on kyllä helvetin yleistä.
Ainakin minä ajattelen niin, että mitäpä minä poliisien surkeita resursseja tuhlaan tähän omaan vähäpätöisen ongelmani selvittämiseen. Pääsee ittekin helpommalla kun antaa vaan olla koko paska.

(Rikospoliisi kertoi lähes saman mulle puhelimessa tuon alotusviestin tapauksen jälkeen. "Näissä menee aikaa, kun on tärkeempääkin tekemistä")

Live and let die, vai?

Muutama pahoinpitely, ryöstöyritys, varkaus, vähäpätöisiä kunnianloukkauksia. Kyllähän näitä riittäisi, kun miettisi. Niin monesta asiasta kun voi nääs tehdä rikosilmoituksen, jos viitsii nähdä vaivaa.

Muutama pahoinpitely, ryöstöyritys, varkaus, vähäpätöisiä kunnianloukkauksia. Kyllähän näitä riittäisi, kun miettisi. Niin monesta asiasta kun voi nääs tehdä rikosilmoituksen, jos viitsii nähdä vaivaa.

Rikosilmoituksia tehdään helvetisti. Syytettä harva nostaa.

En kertonut armeijassa sitä, että koulutuksesta vastaava ylikersantti tuli vartiokopissa taakseni ja laittoi puukon kaulalleni testatakseen reaktiotani.

Tulos: puukosta kiinni paljaalla kädellä ja tikattavaksi.

Lahjoi minut isolla määrällä tupakkaa ja olin tyytyväinen, sen verta katuvainen/pelästynyt oli sekin nuori jantteri.

Suoriltaan tulee mieleen useampi lievä pahoinpitely ja järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen.

Toisaalta, järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen on virallisen syytteen alainen rikos joten minun tahdollani ei pitäisi olla mitään merkitystä rangaistuksen määräämiseen. Totuus on vaan tarua ihmeellisempää, enkä tiedä kenenkään koskaan saaneen minuun kohdistuneesta teosta mitään lappua kouraan. Tilanne voisi olla toinen jos olisin suoranaisesti vaatinut rangaistusta.

Jotenkin tuntuu, että tää syytteestä luopuminen on kyllä helvetin yleistä.
...Live and let die, vai?

Ihan järkevää jos päästään johonkin sovitteluratkaisuun. Sitä kun touhutaan niin sattuu kaikenlaista enempi tai vähempi. Jos selvää rikollista tarkoitusperää ei ole, niin turha joka pikku rikettä on poliisin kanssa turha setviä, niinkuin joku kirjoittikin et heil on parempaakin tekemistä.

Kait niitä pikku juttuja on enemmänki. Kun olin 16 mut hakkas 5 aikuista miestä... Siitä ois todellakin pitäny tehdä rikosilmotus, mutta jätin tekemättä jostaan ihmeen syystä. Kait mua pelotti. Onhan noita muitakin juttuja jonkun verran... Jotaan petoksia, kun olen niin kiltti mies että lainaan rahaa enkä sitten saa takaisin (eipähän tartte toiseen otteeseen lainata) ja silleen.

Joo, itseasiassa mun mopo varastettiin joskus aikoinaan. Siitä pöllittiin osia mutta löysin sen sitten metsästä. Tein rikosilmotusken koska tiesin kuka sen oli varastanut. Ilmoittivat että Rene (asu konstaapelin naapurissa) on varastanut ainakin 7 mopoa sinä vuonna (poika oli 13v). Tosin ku tepastelin asemalta ulos poika seisoimin bussi pysäkillä jolloin kävin sitten vitutukseen kovistelemassa (tai no, taisin nostaan sen suorilta käsiltä liikennemerkkiä vasten). Sen jälkeen ei nyt kauheesti kehdannut ruveta vaatimaan että mennään oikeuteen. Ei siitä ksittenoskaan mitään kuulunut (mun tekemästä rikosilmotuksesta siis).

Sama tilanne ja summa oli seitsemän euroa. Tein rikosilmoituksen ja poliisi otti tilanteen täysin vakavasti ja kertoi, että huijarit pelaavat näillä pikkusummilla, jotta kukaan ei viitsisi tehdä rikosilmoitusta. Ei anneta huijarien mellestää, laitokselle vain pikkusummistakin.

Tässä tapauksessa sain huijarilta myöhemmin kirjeen, jossa oli ruutulappu, jonne oli teipattu ryppyinen viiden euron seteli ja kahden euron kolikko. Tikkukirjaimilla raapustettu, että tässä rahat. Peruin rikosilmoituksen.

Rikosilmoituksia tehdään helvetisti. Syytettä harva nostaa.

Johtuisiko ehkä siitä että on rikosasiassa todella harvinaista asianomistajan käyttää toissijaista syyteoikeuttaan? Jos on aihetta niin syyttäjä on se joka nostaa syytteen puolestasi, aikalailla vakiintunut käytäntö.

Johtuisiko ehkä siitä että on rikosasiassa todella harvinaista asianomistajan käyttää toissijaista syyteoikeuttaan? Jos on aihetta niin syyttäjä on se joka nostaa syytteen puolestasi, aikalailla vakiintunut käytäntö.

Njoo lievemmät jutut ei mene edes tutkintaan ellei ole itellä jotain vaatimuksia.

Muistakaa tosiaan laittaa ruksi kohtaan: vaadin tekijälle rangaistusta.
Muussa tapauksessa ainoa toimenpide mikä rikosilmoitukselle tapahtuu on arkistointi.

Muistakaa tosiaan laittaa ruksi kohtaan: vaadin tekijälle rangaistusta.
Muussa tapauksessa ainoa toimenpide mikä rikosilmoitukselle tapahtuu on arkistointi.

Näin, mutta jos tapaus on lievä tai siitä ei nyt pahempaa vahinkoa ole sattunu, niin jää ainakin merkintä kyseiselle henkilölle myöhempien tapahtumien varalle. Minua pääsi joku känninen nainen läppäseen naamariin pari viikkoa sitten. Ei pahempaa tullut kuin vitutus ja jomotti pari päivää nenää ja hampaita. Silmään oli ilmeisesti kynsi osunut kun oli iso punainen jälki pitkän aikaa. En provosoinyt kyseistä henkilöä millään tavalla, ja näin hänet ensimmäistä kertaa elämässäni. Tein seuraavana päivänä rikosilmoituksen, jossa vaadin rangaistusta. Mietin kyllä myös olevani poliisien voimavarojen tuhlaaja, mutta loppujen lopuksi henkilöhän voi omata tavan pahoinpidellä ihmisiä humalassa. Jos hän joskus tekee jotain muuta niin onpa poliisisedillä syytä syynätä tarkkaan.

Ps. Olen myös miettinyt sovittelua, eli käytännössä vaatimuksista luopumista.

Suoriltaan tulee mieleen useampi lievä pahoinpitely ja järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen.

Toisaalta, järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen on virallisen syytteen alainen rikos joten minun tahdollani ei pitäisi olla mitään merkitystä rangaistuksen määräämiseen. Totuus on vaan tarua ihmeellisempää, enkä tiedä kenenkään koskaan saaneen minuun kohdistuneesta teosta mitään lappua kouraan. Tilanne voisi olla toinen jos olisin suoranaisesti vaatinut rangaistusta.

Samat+ lukematon määrä laittomia uhkauksia.

Paljonhan sitä nuorempana/aikoinaan sattui kun yöelämässä aktiivisemmin pyöri ja hyöri. On yritetty puukottaa, annettu kaasua silmille, ryöstetty jengillä 2kertaa, yritetty ryöstää ainakin 2kertaa, uhattu tappaa ainakin 2kertaa ja varmaan jotain muutakin jota ei nyt muistu mieleen. Kertaakaan en tehnyt rikosilmoitusta enkä siis myöskään nostanut syytettä vaikka olin kaikissa tapauksissa täysin syytön&sivullinen eli kimppuun käytiin yhtäkkiä keskellä katua täysin entuudestaan tunteamattomien toimesta.

Jälkeenpäin kun ajattelee niin olisihan noista pitänyt tehdä rikosilmoitus/nostaa syyte kaikista ja ei itseasiassa hajuakaan miksi ei silloin niin tehnyt. Kait sitä vain vitutti jo valmiiksi niin paljon että kun kuitenkin selvisi kaikista suhtellisen ehjin nahoin niin ei sitten tullut mieleen.

Tuli mieleen, että onkohan rikos tai edes rike, lukea omaisen/puolison
sairaskertomusta/lääkärin lausuntoa salaa? Sellainen kerran kävi. Kirje oli toki jo avattu ja lipaston päällä esillä, mutta ei kai se ilman lupaa ole sallittua. Kyseessä oli vielä sellainen aihe, jota "suojataan" todella tarkasti lääkäreittenkin puolelta. Minua asia ei haitannut, mutta noin periaatteellisella tasolla oon sitä pähkäilly, että olisko tuossa mahdollisuus nostaa syyte?

Pelkkä toisen kirjeen avaaminenkin on ainakin rike. Mutta entäpä arkaluontoisen lausunnon lukeminen?

Ja itse asiaan; kerran vedin rikosilmoituksen pahoinpitelystä takaisin. Soitin poliiseille ja kysyin sen kaverin puhelinnumeroa ja sain sen. Sovittiin asiat puhelimessa. (Oli muuten tyhmä kuin saapas, mikä ei liene yllätys.)

e. Ja sitten lukuisia järjestyksenvalvojaan kohdistuneita uhkauksia ja käsiksikäymisiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom