Rikoksesta epäilty

Joku poliisi vois tän asian vahvistaa, mutta mä olen kans käsittänyt niin, että poliisiasiain tietojärjestelmästä noi tiedot ei katoa koskaan ? Tällä siis estetään se että linnakundeilla ei ole asiaa esim. poliisiksi ikinä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika erikoista että myös nuo vanhat esitutkintatiedot säilyvät tuolla poliisin rekisterissä. Siis vaikka juttu raukeaisi. Tästä seuraakin sitten teoreettinen kysymys. Onko asiaa poliisiksi, jos on vaikkapa ollu epäiltynä rikoksesta 10 kertaa, mutta jutut ovat aina rauenneet? Aika mielenkiintoista noin länsimaisen oikeuskäsityksen kannalta, jos epäilytkin vaikuttavat.

Tuolla Poliisin rekisterit- linkissä oli myös noista sormenjäljistä yms: "DNA-tunnisteet poistetaan vuoden kuluttua siitä, kun on rekisteröidyn syyttömyys epäiltyyn rikokseen on todettu."
Ja ilmeisesti se on niin kuin Hirvikolarikin jo tossa aiemmin totesikin, että syyttämättäjättämispäätös tulee kirjeitse kotiin. Kuinkahan monta vuotta siinä kestää? :rolleyes:

Suomalaisessa oikeudenkäynnissä kenenkään ei tarvitse todistaa syyttömyyttään. Todistustaakka on aina syyttäjällä.. Jos asia jää epäselväksi ratkaistaan asia syytetyn eduksi.

Ja vitut...

No kerros nyt meillekkin kuinka sut on syyttömänä tuomittu?
Esim. laittomaan tuontitavaraan ryhtyminen edellyttää että tuontitavara on laittomasti maahan tuotu. Vaikka tavaraa voi tuoda myös laillisesti ja todistustaakan pitäisi olla tästä syyttäjällä niin silti voivat katsoa laittomaksi vaikka mitään todisteita ei laittomasta tuonnista olisi. Esim. reseptilääke on tuotu reseptillä maahan (laillinen) tai ilman reseptiä (laiton).

Yrittävät myydä sulle paljon kalliilla. Älä tee kauppoja. Älä myönnä mitään. Ei se sun tilannetta siitä paranna kuinka mukavaa esität kuulusteluissa. Niiden tehtävä on lyödä faktat tiskiin. Hanki oikeusavustaja heti kun mahdollista. Vaikuttaa todella asian käsittelyyn. Kaveri ois saanut ilman ehdotonta (aiempia tuomioita samasta puuhastelusta) törkeästä rikoksesta, asianajaja hoiti homman kotiin ja naurettavan pienet sakot lopputuloksena, ilmainen käsittely ja muutaman satasen palkkio asianajajalle. Antoi vielä 40% alennusta "hyvän asian puolesta".

Aivan mahtavaa keskustelua :) Ketjun aloittaja tunnustaa rikoksensa jo heti kärkeen omilla puheillaan yms. Lisää tätä!!! Ja pakkiksen omat lautamiehet voivat sitten asiantuntevasti neuvoa ystävää hädässä.

Mitä raati on mieltä tästä jutusta?

Vuonna 2012 ostin yksityishenkilöltä internetin välityksellä deaktivoidun aseen. Sen saavuttua tarkastin luonnollisesti tuotteen ja totesin sen asianmukaisesti deaktivoiduksi. Ainoastaan todistus tästä deaktivoinnista puuttui, mutta sitä ei laki vaadikaan. Deaktivointi oli tehty samalla tavalla, kuten erään käytettyä armeijatavaraa myyvän liikkeen dekot ovat. Seuraavana vuonna 2013 ostinkin kyseisestä liikkeestä samantyyppisen, tämän mukana todistus tuli. Deaktivointi oli 100% samanlainen, kun aiemmin ostamassani.

Nyt sitten herran vuonna 2014, elokuussa koputti 2 poliisihenkilöä oveani ja olivat kiinnostuneet tästä aiemmin ostamastani dekosta. Siitä saakka olenkin ollut epäiltynä ampuma-aserikoksesta. Lisäksi sain tietää, että myyjä oli tuonut dekon maahan ja laiminlyönyt HÄNEN velvollisuutensa esittää ase poliisille 30 päivän kuluessa. Seuraavana päivänä vein dekon (ei siis aseen) poliisiasemalle ja minua kuulusteltiin. Ase lähti KRP:n tutkittavaksi, vaikka kenen tahansa järki kertoi, että kyseessä ei ole ampuma-ase. Mitään ei kuulunut, soittelin ja kyselin. Asiaan luvattiin palata. Paikallispoliisi on koko ajan ollut erittäin asiallinen minua kohtaan.

Tällä viikolla sain tiedon, että Helsingin "asiantuntijoiden" mielestä ei ole oikein deaktivoitu ase. Tällä hetkellä asia on mennyt syyttäjälle (mitä minua kuulustellut poliisi tällä viikolla ihmetteli.) Käsittääkseni olen epäiltynä törkeästä ampuma-aserikoksesta. Olin syyttäjään puhelinyhteydessä, kun puhetta tuli myös hallussaolevastani vastaavalla tavalla eli asianmukaisesti dekotusta asesta, hän ihmetteli, miksi siitä ei ollut poliisi kiinnostunut. Hän arveli, että näyttämällä tuon todistuksen hänelle, voi olla jotakin hyötyä. Käyn näyttämässä sitä huomenna.

Nyt siis minulla on kotona täysin laillinen deko ja takavarikoituna vastaavanlainen. Luonnollisesti olen huomattavissa paineissa, sillä harrastukseni (ampuminen, metsästys) ja tuleva työni (vaatii panostajan lupakirjan, ensi vuonna olisi tulossa) sekä maineeni ovat vaakalaudalla. Ainut rangaistukseni on 1 ylinopeussakko. Olen ollut rikkeetön aseidenomistaja pitkälti toistakymmentä vuotta. Oikeinhan tämä ei missään tapauksessa ole, mutta millä todennäköisyydellä tämä mielivalta tekee yhdessä oikeusistunnossa minusta kovan luokan rikollisen? Törkeä ampuma-aserikoshan on ehdottomaan tuomioon johtava. Voinko vaatia, mikäli minut syylliseksi todetaan, ankarimman laissa määritellyn rangaistuksen? Se on käynyt mielessä, koska tässä tekemällä tehdään rikollista.

Meidän firma myi noita dekosuomikonepistooleita aikasemmin ja se jolta ne tuli painotti että se todistus on aina ja kaikissa tapauksissa oltava mukana kun se asekin on. Sanoi että laki sen vaatii (en ole tarkastanut). Ootko varma tuosta ettei sitä tartte ? Vai puhuiko toimittaja kakkaa.

Deaktivoitu ase ei ole hallussapito- tai muitakaan lupia tai todistuksia vaativa esine. Ampuma-aselain 112 a §:n mukaan sen, joka siirtää tai tuo Suomeen pysyvästi ampumakelvottomaksi tehdyn ampuma-aseen tai pysyvästi toimintakelvottomaksi tehdyn aseen osan, on 30 päivän kuluessa siirrosta tai tuonnista esitettävä ase tai aseen osa poliisilaitokselle tarkastusta varten. Tätä myyjä ei ole siis tehnyt, laki ei ota kantaa siihen, onko tarkastuksesta saatava todistus pidettävä dekon mukana. Myös vanhemman lain mukaan tehdyt, lievemmin deaktivoidut aseet ovat edelleen deaktivoituja, sillä lakia ei voi taannehtivasti muuttaa. Oman käsitykseni mukaan minun tapauksessani on kyseessä puhdas mielivalta ja pyrkimyksenä vähentää Suomessa aseiden määrää millä hinnalla hyvänsä.

Miten ne tiesi että sinulla on se ase? Puhutaan varmaan suomi konepistoolista? Miksi päästit ne kaksi poliisia sisään ja annoit aseen? Alusta loppuun vain "kivitalokiistot" ja ei olisi mahdollisesti edes koko episodia syntynyt. Aina kannattaa kiistää kaikki loppuun asti.

Deaktivoitu ase ei ole hallussapito- tai muitakaan lupia tai todistuksia vaativa esine. Ampuma-aselain 112 a §:n mukaan sen, joka siirtää tai tuo Suomeen pysyvästi ampumakelvottomaksi tehdyn ampuma-aseen tai pysyvästi toimintakelvottomaksi tehdyn aseen osan, on 30 päivän kuluessa siirrosta tai tuonnista esitettävä ase tai aseen osa poliisilaitokselle tarkastusta varten. Tätä myyjä ei ole siis tehnyt, laki ei ota kantaa siihen, onko tarkastuksesta saatava todistus pidettävä dekon mukana. Myös vanhemman lain mukaan tehdyt, lievemmin deaktivoidut aseet ovat edelleen deaktivoituja, sillä lakia ei voi taannehtivasti muuttaa. Oman käsitykseni mukaan minun tapauksessani on kyseessä puhdas mielivalta ja pyrkimyksenä vähentää Suomessa aseiden määrää millä hinnalla hyvänsä.
Onko sinulla ostotodistusta tai mitään dokumenttia tuosta todistuksettomasta tykistä? Tuossahan selkeästi sanotaan "..sen, joka siirtää tai tuo Suomeen pysyvästi...". Ethän sinä ole koko kapistusta maahan tuonut vaan henkilö, jolta olet sen ostanut. Niiltä osin voit kiistää syyllisyytesi mihinkään rikoksiin.

Pollarit eivät käyneet sisällä, vaan vein dekon seuraavana päivänä asemalle, olin varma, että he silmillään näkevät kuinka maan perusteellisen hyvin deaktivointi on tehty. Eivät nähneet. Huuto.net oli paikka josta sen ostin ja tämä sekä myyjä jo oli poliisin tiedossa. Koska koskaan ei ole poliisin kanssa hankaluuksia ollut, katsoin nytkin parhaaksi sanoa ninkuin asiat ovat, enhän ole rikosta tehnyt. Oston kiistäminen olisi aiheuttanut epäilyksiä dekon mahdollisesta reaktivoinnista. Olen kiistänyt kaiken, mistä minua on syytetty, en kuitenkaan romumetallin ostamistani.

Vaadi asiantuntijan lausunto aseeseen tehdystä deaktivoinnista JOS olet varma että se on tehty hyvin ja samalla tavalla kuin laillisissa, JA kiellä tietäneesi että olisit tarvinnut mitään lupia.

Pollarit eivät käyneet sisällä, vaan vein dekon seuraavana päivänä asemalle, olin varma, että he silmillään näkevät kuinka maan perusteellisen hyvin deaktivointi on tehty. Eivät nähneet. Huuto.net oli paikka josta sen ostin ja tämä sekä myyjä jo oli poliisin tiedossa. Koska koskaan ei ole poliisin kanssa hankaluuksia ollut, katsoin nytkin parhaaksi sanoa ninkuin asiat ovat, enhän ole rikosta tehnyt. Oston kiistäminen olisi aiheuttanut epäilyksiä dekon mahdollisesta reaktivoinnista. Olen kiistänyt kaiken, mistä minua on syytetty, en kuitenkaan romumetallin ostamistani.

Mistäs ne nyt ylipäätänsä tuli sua morjestamaan. Ihan sattumaltako? Vai oliko esim. tämä Huuto.netin myyjä jäänyt kiinni jostain hämärähommista ja sitä kautta olet ostajana päätynyt tutkimusten kohteeksi? Sullahan on myös oikeus hommata asiantuntjan lausunto aseesta ja sen deaktivoinnin tasosta. Oikeus sitten punnitsee.

Joo, siinä käsityksessä olen, että myyjän puuhat ovat kiinnostaneet ja sitä kautta paikallistivat minutkin. KRP:n Aseteknisen tutkimuksen mukaan "Aseeseen todettiin olevan suoritettu deaktivoivia toimenpiteitä. Suoritetut deaktivointiin liittyvät toimenpiteet eivät kuitenkaan riittäviä vastaamaan voimassaolevia annettuja ohjeita. Puutteellisen deaktivoinnin vuoksi on näytteen ase luvanvarainen ampuma-ase. Koska näytteen ase on sarjatulitoiminen, on se myös erityisen vaarallinen ampuma-ase (ERVA-ase).

Hauskaa tässä on se, että minulla on myös 100% vastaavalla tavalla deaktivoitu vastaavanlainen ase, mutta se on lain mukainen, eikä siitä ole kukaan ollut kiinnostunut. Ko. dekosta löytyy deaktivointitodistus. Sitä ei laki vaadi, vaan poliisi antaa sen eri pyynnöstä ja se on maksullinen.

Lisähauskuutta lisää se, että muuttuiko vaadittava deaktivointitapa, kun ostin sen saatanan dekon. Sitä tutkivat. Asian niin ollessa, Suomessa on tuhansittain erityisen vaarallisia laittomia ampuma-aseita, jotka ovat todellisuudessa asianmukaisesti deaktivoituja.

Lisäksi: Ampuma-asetta pidetään deaktivoituna, kun sen iskupohjan sisältävä sulkulaitteen osa, patruunapesä tai sitä vast
aava osa sekä piippu tai putki on muutettu siten, että aseella ampuminen on pysyvästi estetty. Ampuma-asetta ei pidetä deaktivoituna, jos se on ilman erityistietoja ja -taitoja muutettavissa ampumakelpoiseksi. Aseen osaa pidetään pysyvästi toimintakelvottomana, kun se ei siihen tehtyjen muutosten seurauksena enää sovellu käytettäväksi siinä tarkoituksessa, johon se on suunniteltu ja valmistettu. Poliisihallitus on 14.1.2010 antanut ohjeen ampuma-aseen deaktivoinnista ja aseen osan tekemisestä pysyvästi toimintakelvottomaksi (POHADno/2010/27).
Viranomaiset voivat antaa ohjeita, jotka eivät ole sitovia normeja.

Tässä ko. dekossa kaikki paineenalaiset osat on tehty pysyvästi toimintakelvottomiksi. Patruunapesä hitsattu täyteen, piippuun porattu 6 reikää ja hitsattu teräksinen tappi tukkeeksi, lukko on viistetty 45 asteen kulmaan ja nallipiikin reikä/iskupohja on hitsattu umpeen. Olikin hyvä neuvo hankkia asiantuntijan lausunto, vaikuttaa siltä, että KRP:n tutkijat eivät hallitse alaansa. Voinko tuoda asiantuntijan vasta oikeuteen, jos tilanne sinne asti etenee?

Joo, siinä käsityksessä olen, että myyjän puuhat ovat kiinnostaneet ja sitä kautta paikallistivat minutkin. KRP:n Aseteknisen tutkimuksen mukaan "Aseeseen todettiin olevan suoritettu deaktivoivia toimenpiteitä. Suoritetut deaktivointiin liittyvät toimenpiteet eivät kuitenkaan riittäviä vastaamaan voimassaolevia annettuja ohjeita. Puutteellisen deaktivoinnin vuoksi on näytteen ase luvanvarainen ampuma-ase. Koska näytteen ase on sarjatulitoiminen, on se myös erityisen vaarallinen ampuma-ase (ERVA-ase).

Hauskaa tässä on se, että minulla on myös 100% vastaavalla tavalla deaktivoitu vastaavanlainen ase, mutta se on lain mukainen, eikä siitä ole kukaan ollut kiinnostunut. Ko. dekosta löytyy deaktivointitodistus. Sitä ei laki vaadi, vaan poliisi antaa sen eri pyynnöstä ja se on maksullinen.

Lisähauskuutta lisää se, että muuttuiko vaadittava deaktivointitapa, kun ostin sen saatanan dekon. Sitä tutkivat. Asian niin ollessa, Suomessa on tuhansittain erityisen vaarallisia laittomia ampuma-aseita, jotka ovat todellisuudessa asianmukaisesti deaktivoituja.

Lisäksi: Ampuma-asetta pidetään deaktivoituna, kun sen iskupohjan sisältävä sulkulaitteen osa, patruunapesä tai sitä vast
aava osa sekä piippu tai putki on muutettu siten, että aseella ampuminen on pysyvästi estetty. Ampuma-asetta ei pidetä deaktivoituna, jos se on ilman erityistietoja ja -taitoja muutettavissa ampumakelpoiseksi. Aseen osaa pidetään pysyvästi toimintakelvottomana, kun se ei siihen tehtyjen muutosten seurauksena enää sovellu käytettäväksi siinä tarkoituksessa, johon se on suunniteltu ja valmistettu. Poliisihallitus on 14.1.2010 antanut ohjeen ampuma-aseen deaktivoinnista ja aseen osan tekemisestä pysyvästi toimintakelvottomaksi (POHADno/2010/27).
Viranomaiset voivat antaa ohjeita, jotka eivät ole sitovia normeja.

Tässä ko. dekossa kaikki paineenalaiset osat on tehty pysyvästi toimintakelvottomiksi. Patruunapesä hitsattu täyteen, piippuun porattu 6 reikää ja hitsattu teräksinen tappi tukkeeksi, lukko on viistetty 45 asteen kulmaan ja nallipiikin reikä/iskupohja on hitsattu umpeen. Olikin hyvä neuvo hankkia asiantuntijan lausunto, vaikuttaa siltä, että KRP:n tutkijat eivät hallitse alaansa. Voinko tuoda asiantuntijan vasta oikeuteen, jos tilanne sinne asti etenee?

Suosittelen että hoidat sen asiantuntijan jo esitutkintaan, syyttäjä kuitenkin päättää meneekö se oikeuteen asti.

Mites jos jollain on nyt deko Suomi KP ja ei ole ko. todistusta. Mitä tapahtuu jos oma-aloitteisesti menee poliisilaitokselle pyytämään ko. todistusta? Vai mitä tässä tapauksessa pitäisi tehdä että ase saadaan normien mukaan virallisesti dekoksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom