Riittäkö 512/200 nettipelaamiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Tuollaisen Welho-liittymän saisin henkilökuntatarjouksena. Mahtaako sillä kyetä pelaamaan esim Battelfield 2:ta, vai millaisia vaatimuksia nuo pelit yleensä asettevat. Onko väliä, että nopeus ulospäin on hitaampi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lej sanoi:
Tuollaisen Welho-liittymän saisin henkilökuntatarjouksena. Mahtaako sillä kyetä pelaamaan esim Battelfield 2:ta, vai millaisia vaatimuksia nuo pelit yleensä asettevat. Onko väliä, että nopeus ulospäin on hitaampi?

ykkös versoiota pelailin aivan malliikkaasti 256/128 konnulla, joten eiköhän tuolla pelaa. Jos on pirun paljon jengiä kentässä niin sitten voi vähän lagailla. Mitäs pelin ohjekirja sanoo?

Itelläni tuplaantu nopeus nyt kesäksi 1mb/512 ---> 2mb/756. Pelailen Call of dutya yleensä verkossa ja pingi ei parantunut juuri ollenkaan. Oon käsittäny että juuri tota upload kaistaa pitäs saada isommaksi niin pingi pienentyisi,korjatkaa jos olen väärässä!? Kait tolla sun liittymällä pelailee netti pelejä ihan hyvin mutta suositeltava ois varmaan 1 megan yhteys mun omien kokemusten perusteella.

No mäpä varmaan kokeilen sitä, kun ymmärtääkseni sen pitäisi olla heti valmis käyttöön, kun sen hankkii. Tosin modeemi pitäisi hankkia/vuokrata. DNA:lla olisi tosin tarjous, että saa modeeminkin ilmaiseksi, mutta taitaa liittymän avaus kestää useamman viikon.

Edit: Niin, tuossa Welhossahan tuo upload on vain 200 kt/s, se hieman epäilyttää. Megaisessakin vain 300 kt/s.

Eipä tolla kaistalla juuri väliä ole. Mulla oli ennen 8 meganen letku jonka nyt muuton yhteydessä vaihdoin 256/256 nopeuteen ja eri palveluntarjoajalta ja esimerkiksi saksaan pieneni pingit 80 > 40.

kyllä tolla pitäisi ihan järkevät pingit saada aikaiseksi, itellä oli homePNA-yhteys jolla pelailin, nopeus heitteli välillä ihan miten sattuu, mutta hyvin se pelikäytössä toimi, ei lagaillut kummemmin.

Janne sanoi:
Eipä tolla kaistalla juuri väliä ole. Mulla oli ennen 8 meganen letku jonka nyt muuton yhteydessä vaihdoin 256/256 nopeuteen ja eri palveluntarjoajalta ja esimerkiksi saksaan pieneni pingit 80 > 40.

Mikä sulla oli upload tossa liittymässä, 128kb/s?

Ei se loppuasiakkaan upstream sitä pingiä määrää. Tosin, jos liikennettä on enemmän, niin se alkaa tietysti vaikuttaa. Jos kaista (kumpaan tahansa suuntaan) on tukossa, nousee pingi tietysti roimasti.

Enemmän dataa sieltä serveriltä tulee clientille (esm. missä muut pelaajat menevät), kuin mitä client lähettää serverille. Koska ADSL kuitenkin mahdollistaa aika kovatkin downstream-nopeudet, usein tuo upstream tulee tukkeeksi.

HTV ei ole pinginsä kanssa sieltä parhaasta päästä. Kaapelimodeemi tekniikkana ei ole latensseissa läheskään niin oiva kuin ADSL. Etenkin tuo Welho Pro on surullisen kuuluisa latenssiensa kanssa; jos upstreamia on 10kB/s (väittävät kapasiteettia olevan 756kbit), nousee latenssit 3-4 kertaisiksi. Osittain tämä johtuu tekniikasta, osittain half-duplex (vain yhteen suuntaan menee bittiä kerrallaan) liitännästä. En sitten tiedä noista "paremmista" welhoista, onko ne jo full-duplex (molempiin suuntiin bittivirtaa samaan aikaan) ?

Kaverini, joka on HTV:llä töissä, kertoi että juuri nettipelaajat ovat noista uudemmista olleet kiinnostuneita. Käytin itse 256/256 mallia kuukauden (adsl:än odottelu), ja kyllä latenssit sitten putosivat kuin adsl tuli tilalle (toki huomioitava, että adsl on 8/1), käytössä pelkkä ssh-yhteys ja irc.

Welhon hyvä puoli on sen saaminen heti mukaan, sitä voi käyttää kunnes saa oikean yhteyden :) Ovathan welhon asiakkaat jonkin tutkimuksen mukaan tyytyväisimpiä.. jännää, etten itse tunne ainuttakaan tyytyväistä :D

Ajattelin käydä hakemassa tuon 512/200 kaapeliversion ja kokeilla miten toimii. Vuokraan sen modeeminkni vaikka ekaksi kuukaudeksi, niin ei mene niin palnjo rahaa hykkaan. Jos se on paska niin nakkaan liittymän mäkeen. Jops se on ok, niin kaipa sen voisi muuttaa ADSL:ksi.

Tuolla näyttäisi olevan tarjous, että modeemin saa puoleen hintaan (29 €), mutta kannattaako sitä vielä ostaa, jos ei ole varma kauanko liittymän pitää. Tekeekö sellaisella kaapelimodeemilla mitään, jos vaihtaa palveluntarjoajaa, koska ainakin tuolla Welhon sivuilla on tarkat määritykset minkälainen modeemi toimii ja minkälainen ei. Onko toisilla firmoilla sitten taas ihan eri systeemit?

Edit: Voi jeesus, kun olenkin saanut mahtumaan paljon kirjoitusvirheitä tuohon edelliseen postaukseen.

Kyllä kaveri ainaki ihan tyytyväisenä pelailee Welhon jollain liittymällä (en tosin muista millä).

Toi pingi määräytyy enemmänkin sen palveluntarjoajan reititysten perusteella, jos se paketti joutuu kiertää monta eri kaapelia ja verkkoo läpi ennenku se pääsee määränpäähänsä ja sieltä takasin ni toki se on se aika sillon iso. Tietty se verkon kuormitus myös vaikuttaa..

Väittäisin ettei peleissä liiku paljon yhtään dataa koneiden välillä, joten se siirto nopeus voi olla ihan hyvin vaikka 256. Mulla on sellainen tunne että jos paluu nopeus on sama kuin lähtevä nopeus, siitä voisi olla hyötyä. Eli joku 256/256 voisi olla aika hyväkin peleille.

En nyt mene vannomaan, mutta näin ainakin olen kuulut.

Nyt on Welho 525/200 -yhteys käytössä ja ainakin nopeuden puolesta on vähintään yhtä hyvä kuin tuo Saunalahden HomePNA 1M/256. Tai taitaa olla jopa parempi. Ja koko kaista on aina vain mun käytössä eikä 20 naapurinkin.

Täytyy vielä kokeilla mitä Battlefield 2 sanoo, mutta vaikka ei toimisikaan paremmin, niin taidan joka tapuksessa pitää tän yhteyden ja nakata Saunalahden mäkeen.

Ei se upload-nopeus mitään pingiä ratkaise. Se on viiveaika. mitä kauempana serveri on sitä suurempi pingi on. Kirjoittakaa suorita komennossa: cmd ja sen jälkeen ping inet.fi

Näin näette todellisen pingin.Minulla keskiarvo oli 5 ja 8.

Du-meter ohjelma on kätevä tohon jos haluaa tarkkailla paljonko mikäkin vie kaistaa.. näyttää ulos ja sisäänmenevän datan.. Jos tarkempaa tietoo haluaa ni esim commview ohjelmalla voi kattoo esim mac osotteen tai ip:n perusteella tarkat tiedot paljo sitä dataa on siinä välillä kulkenu ja voihan sillä sniffailla vaikka salasanat =) Se taltioi kaikki paketit mitä verkkokortille on tulle ja siltä on lähteny.

Mulla oli pingin keskiarvo 14 ms ja vaihteli koko ajan aika paljon, min. 6, max. 36.

Murossa joku sanoi, että BF 2 vaatisi väh. 256 molempiin suuntiin. Se ei mulla toimi siis edelleenkään. Vika vain vaihtui firman myötä.

Tuo DU-meter ei ainakaan oikeastaan mitään piikkejä näyttänyt pelatessa, välillä jotain downloadin puolella. Upload nopeudet oli koko ajan tasaisia ja kaistaa ymmärtääkseni kyllä sen verran pitäisi hyvin löytyä.

Jos katsoo niitä kokonaismääriä, niin upload on ollut keskimäärin vain n. 20% downloadista pelaamisen aikana.

No battlefield2 manuaalissa luki et suositellaan vähintään 128kt/s internetyhteyttä ja oompa tossa itekki imutellu jotain kamaa netistä ja muija ollu netissä toisella koneella samaan aikaan ja silti toiminu. itellä siis 1/512 ja imutukset rajotin 50k/s .. siihen päälle vielä se mitä muija surffaili. pingit yleensä 70 luokkaa, oli muuta liikennettä tai ei.

Tuntuu vähän et toi 256 minimi on jonku himopelaajan vaatimus... Tosin tiedän yhen tyypin joka ei suostu pelaamaan alle 10mbit yhteydellä .... Mitäköhän se siitäki hyötyy, mene ja tiedä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom