Riittääkö: kroppa läpi 1 krt/vko ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja violet
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kuulostaisi aivan siltä, että melkeimpä mikä tahansa monipuolinen treeni on hyvästä. Puntti 2 krt viikko hyvä alku. Välipäiville viel lissää liikuntaa vaikkapa lenkkeily, pallopelit.. mikä tahansa laji, mikä nyt sattuu kiinnostamaan.
Aloittelijan ei kannata liikaa keskittyä kuviin, ne voi toki olla tavoitteita ja ylläpitää motivaatiota.
Liikunnasta ensin elämäntapa ;) Kun saadaan alle hyvä liikuntapohja, niin eiköhän ne omat tavoitteet sieltä muotoudu realistiselle tasolle.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
1-jakoinen on siitäkin hyvä 2krt/ viikossa tehtynä, että kroppa tottuu palautumaan nopeammin. Vaikka myöhemmin jakaisi ohjelmaansa, voi siitä tehdä esim. Amarylliksen tapaan sellaisen että koko kroppa itse asiassa tulee useammin kuin kerran viikossa treenattua läpi. Ihanteellinen treeniväli vissiin olisi jotain 3-4 päivää per lihas/ryhmä.

2-jakoinen on mullakin ja käyn salilla joka toinen päivä, hyvin toimii. Eihän joka kerta tarvitse tehdä samoja liikkeitä, vaikka samoja lihaksia treenaisikin.

se mikä riittää tai mikä ei riippu ihan tasantarkkaan tavoiteista.

Fakta on että Fodorilta ei tuu kukaan lahjakkuus näyttämään treeniella a-la punttista 2x per viikko. Mut mitä pahaa siinä on? Jos tavoiteena on laihdutta ja parantaa kuntoa niin 2x punttista + 2 x jotain aerobista on ihan hyvä.

Jos tosiaan halua näyttää Fodorilta tulee treenata kuin Fodor... tai tarkoitan kuitenkin että tulee treenata itselleen sopivasti mutaa riittävän kovasti saavuttaakseen samanlaisia tuloksia. itsellä kisakimallus silmissä ja treenaan kovalla bodytahdilla 3tta vuotta... ennen sita myös sellaista maltillista 2x viikko punttia 2x aerobiccia...olin tyytyväinen kehitykseeni myös sitten

Mutta nyt kun tavoitteet on muuttunu on myös treenaaminen muuttunu: 3-jakoisella 5x viikossa punttia+ riittavasti aerobista ja venyttelyä...

edit: Ai niin. Kaksi kertaa viikossa salia ei sitten kyllä valitettavasti oikein mitenkään riitä kovin kummoiseen kehitykseen millään osa-alueella.

Minäkään en malta olla kommentoimatta tätä Faidran muuten tosi hyvässä viestissä. Oman kokemukseni mukaan aloittelija kehittyy varsin hyvin, vaikka käy vain 2x viikossa salilla. Aloitin vuoden alussa salilla käymisen uudelleen todella monen (yli 10) vuoden tauon jälkeen. Aluksi käyminen oli hyvin epäsäännöllistä työkiireiden vuoksi - yleensä kerran viikossa ja välillä jäi useampikin viikko väliin. Nyt muutaman viime viikon aikana olen pystynyt käymään aika säännöllisesti 2x viikossa ja on ollut kiva nähdä, kuinka kehitystä on todella tapahtunut.

Kun vuoden alussa sain penkkipunnerruksessa 20 kg:n tangon ylös vaivoin 5-6 kertaa peräkkäin, niin tällä viikolla meni 27,5 kg 8 kertaa peräkkäin ilman ongelmia. (Suurin osa tuosta kehityksestä on juuri tapahtunut näiden viimeisten viikkojen aikana). Vastaava ilmiö on suunnilleen kaikissa muissakin liikkeissä. Tiedän toki monen tämän palstan lukijan pitävän tuollaisia penkkituloksia naurettavina. Mutta ei minulla olekaan mitään suuria tavoitteina voiman hankkimisen suhteen. Ei minun tarvitse koskaan saada penkistä punnerrettua 65 kg, vaan 40 kg riittää tavoitteisiini vallan mainiosti. Olen ajatellut, että siinä vaiheessa kun saan penkkipunnerruksessa 40 kg, siirryn pitempiin sarjoihin ja tähtään enemmän kestävyyden kuin voiman hankkimiseen. Ainakin tällä hetkellä 1-jakoinen ohjelma 2x viikossa näyttää tuottavan kehitystä tosi mukavasti.

Toki 3x viikossa olisi vielä parempi, mutta kysymys on aina siitä, kuinka paljon haluaa panostaa ja mihin. Jos tavoitteena on hoikistuminen ja rasvanpoltto, niin minä kyllä käyttäisin sen viikon kolmannen kerran (ja itse asiassa neljännenkin) ennemmin aerobiseen harjoitteluun kuin punttien nosteluun. Itse asiassa oma ohjelmani onkin tällä hetkellä se, että teen viikossa 2 kuntosaliharjoitusta ja 3 aerobista harjoitusta (yleensä hölkkä tai kävelyn ja hölkän yhdistelmä, talvella toivottavasti myös hiihto). Tosin tavoitteenani ei ole niinkään hoikistuminen kuin aerobisen kunnon nosto ja samalla maltillinen lihaskunnon kasvattaminen.

Ok, no se kaksi kertaa viikossa voi riittää jonkinlaisiin tuloksiin. Syödään nyt sanoja sentään sen verran. ;)

Totuus on kuitenkin se, että jos pohjalla on sentään jotain suht säännöllistä urheilua ja tavoite on näyttää edes jonkin verran lihaksikkaalta/timmiltä, niin kaksi kertaa viikossa ei ihan siihen kyllä riitä. Sillä voi ylläpitää jo hankittua lihaspohjaa ja voimatasoja (ymmärtääkseni), mutta tuskin sillä kovin ihmeellisiä tuloksia saa aikaan mikäli ei ole superlahjakas. Harva aloittelija myöskään pystyy lataamaan salitreeniin niin paljon energiaa, että sitä voisi ylipäätään kutsua kovaksi treeniksi (viitaten Gillyn viestiin edellisellä sivulla). Mikäli näin kuitenkin olisi - eli treeni todella sisältäisi isoja, koko vartaloa kuormittavia liikkeitä kunnon painoilla, on asia eri. Jos tähän vielä lisätään se kunnollinen ja puhdas ruokavalio, päästään jo ihan oikeasti niihin hyviin tuloksiin.

Totuus kuitenkin on, että harva aloittelija pystyy moiseen. Mikäli halutaan siis saada kulutusta ylös ja tehoja peliin, ainakin minä suosittelisin tuolloin useampaa treenikertaa viikossa.

Siskoni on mielestäni ollut loistava esimerkki siitä, miten kohtuullisella vaivalla voi saada merkittäviä tuloksia aikaan. Punttitreeniä kolmesti viikossa kaksijakoisella ohjelmalla, säännöllinen ja puhdas ruokavalio ilman sairaalloista nipottamista - tadaa, pikkusisko kutistuu, treenipainot nousee ja ulkomuoto muuttuu viikko viikolta! :haart:

Zone-sarja -42%

Latest posts

Back
Ylös Bottom