Disclaimer: Tuli helvetin pitkä postaus pelkkiä itsestäänselvyyksiä, ei kannata lukea.
Hyvä treenisysteemi josta jo löytyy ketju pakkikselta. aloituspostiin linkitetyssä artikkelissa kuvailtu 531 lämmittely on mielestäni aika kyseenalainen. toimii ehkä pienemmissä painoissa jos peruslämpö on jo kohdallaan mutta jos muuten tossa on auttamatta liian vähän lämmittelyä ainakin itselleni. otetaan esimerkkinä tämän päivän penkkitreeni: 2x15xtanko, 5-8x60kg, 3x90kg, 2x110kg, sitten työsarjoihin 5x130kg, 3x147,5kg, 6x165kg. Joku valistunut pakkislainen saattaa havaita minun treenaavan Wendlerin ohjelmalla missä siis suositellaan 5x40%, 3x50%, 3x60% lämmittelyjä jotka eivät kuitenkaan minulle riitä.
Paljon riippuu siitä onko kyseessä päivän ensimmäinen liike. Jos esim kyykyn jälkeen tekee maastavedon riittää itsellenikin hyvin 2-3x tuntumasarjaa. Jos taas vedon tekee ensimmäisenä liikkeennä niin en ikinä lämmittelisi pelkästään kolmella sarjalla.
Miksi tota ei tekisi esim näin (liikkeestä riippumatta): 5x60kg, 3x90kg, 2x110kg, 2x,130kg, 2x150kg, 1x170kg, 1x190kg, päivän pääsarjat: 4-6x210kg, 7-8x185kg, 9-10x160kg
Omista kokemuksista vielä sen verran että RPT, Hybriditreenit, miksi ikinä tätä tapaa haluaa kutsua toimii oikein hyvin voimankasvatukseen mutta massankasvatukseen on parempiakin systeemejä olemassa. Okei, rinta mulla turpoaa hyvin jo yhdellä sarjalla mutta rintalihakseni ovatkin hermottuneet siihen malliin että on aikalailla sama mitä niille tekee kunhan tekee jotain. Jos RPTssä pystyy tekemään kaikki kolme sarjaa yhtä kovalla intensiteetillä on tilanne toki eri mutta väitän että varsinkin pitkään harjoitelleet eivät saa läheskään yhtä paljoa irti sarjoista 2-3 laitettuaan kaiken peliin ensimmäisessä sarjassa. Toisaalta jos RPTn yhdistää perus 3x8-12 treeniin voi tämä toimia todella hyvin myös massankasvatukseen. esimerkkinä rintapäivä:
penkki: 3-5x140kg, 6-8x125kg, 9-10x110kg
vinopenkki kp: 3x8-12
pec-deck/flyes/ristitalja: 2-3x10-15
Martin Berkhan on kova systeemin puolestapuhuja, Google tietää varmaan enemmän. Berkhanin ohjelmat ovat yleisesti ottaen aivan liian pelkistettyjä omaan makuuni. Jos on kovakin dieetti päällä ja päivittäinen energiansaanti pyörii alle 1000kcal niin noinkin pelkistetyt systeemit voivat tietysti olla perusteltuja. Tässä käsittääkseni oli kuitenkin kyse lihasten kasvatuksesta.
"Reverse pyramid training is the most sensible way to go about training." - tähän mä lopetin lukemisen. Jos noissa vikoissa lauseissa perusteltiin systemin ylivertaisuus muihin ohjelmiin/systeemeihin/whatever niin mua harmittaa vähän :(