Retkeilyvinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eldd
  • Aloitettu Aloitettu
Armeijan jälkeen vannoin, etten rupea retkeilemään, mutta nyt on alkanut kiinnostus heräämään patikoinnin jaloon lajiin. Joitakin konkreettisia suunnitelmiakin on olemassa kesä- ja syysloman ajaksi. Newbie-retkeilijänä päätin kääntyä pakkiksen moniosaajien puoleen...tässä joitakin kysymyksiä:

1. Minkälainen makuupussi kannattaa hankkia, jos tavoitteena ei ole naparetki, mutta syksyllä yöpyminen teltassa on mahdollista (ulkolämpötila yöllä kenties nolla tai ihan vähän alle, päivällä joitakin plusasteita)?

Makuupusseissa näyttää olevan astemerkintöjä, esim. +15 astetta mukava, +5 astetta extreme. Onko luvut teltan sisällä ja alusvaatteissa mitattuja? On toki iso ero, jos esim. nukkuu tuulipuku päällä - pärjääkö tällä tavalla merkityllä pussilla silloin nollakelillä? Liian lämmintä ei kai turhaan kannata hankkia, jos käyttö painottuu kesään/syksyyn. Lämpimämmät myös painaa ja maksaa enemmän.

2. Reppu. Minkäkokoista ja -tyyppistä reppua suosittelette, jos oletetaan, ettei itse tarvitse kantaa telttaa mukanaan vaan pelkkä makuupussi, vaatteita ja jonkun verran ruokaa? Olin ajatellut n. 45 litran vetoista reppua. Hintaskaala on hurja, kalliimmat on kevyempiä, mutta muuten voi lyhyellä sovittamisella olla hankala tuntea eroja.

Välineurheiluun ei ole taipumusta tai intoa, joten makuupussi ei kovin montaa kymppiä saisi maksaa ja reppu mielellään reilusti alle satasen (varsinkin, jos vaikka innostus kasvaa ja joskus päivitän sen isompaan, käy vanha vaikka matkakumppanille).

3. Jos syksyllä olisi suunnitelmissa viikon reissu, kuinka paljon vaatetta suosittelette mukaan? Riittääkö yksi vaihtovaatekerta sillä periaatteella, että sen voi ottaa käyttöön toisen kastuessa?

Onko muuta tärkeää, jota en osannut edes ajatella...?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eldd sanoi:
1. Minkälainen makuupussi kannattaa hankkia, jos tavoitteena ei ole naparetki, mutta syksyllä yöpyminen teltassa on mahdollista (ulkolämpötila yöllä kenties nolla tai ihan vähän alle, päivällä joitakin plusasteita)?

Makuupusseissa näyttää olevan astemerkintöjä, esim. +15 astetta mukava, +5 astetta extreme. Onko luvut teltan sisällä ja alusvaatteissa mitattuja? On toki iso ero, jos esim. nukkuu tuulipuku päällä - pärjääkö tällä tavalla merkityllä pussilla silloin nollakelillä? Liian lämmintä ei kai turhaan kannata hankkia, jos käyttö painottuu kesään/syksyyn. Lämpimämmät myös painaa ja maksaa enemmän.

2. Reppu. Minkäkokoista ja -tyyppistä reppua suosittelette, jos oletetaan, ettei itse tarvitse kantaa telttaa mukanaan vaan pelkkä makuupussi, vaatteita ja jonkun verran ruokaa? Olin ajatellut n. 45 litran vetoista reppua. Hintaskaala on hurja, kalliimmat on kevyempiä, mutta muuten voi lyhyellä sovittamisella olla hankala tuntea eroja.

Välineurheiluun ei ole taipumusta tai intoa, joten makuupussi ei kovin montaa kymppiä saisi maksaa ja reppu mielellään reilusti alle satasen (varsinkin, jos vaikka innostus kasvaa ja joskus päivitän sen isompaan, käy vanha vaikka matkakumppanille).

3. Jos syksyllä olisi suunnitelmissa viikon reissu, kuinka paljon vaatetta suosittelette mukaan? Riittääkö yksi vaihtovaatekerta sillä periaatteella, että sen voi ottaa käyttöön toisen kastuessa?

Onko muuta tärkeää, jota en osannut edes ajatella...?

Ehdottaisin noin -10 makuupussia. Talvella tulee äitiä ikävä, mutta muuten pärjää. Toisaalta kuumina kesäöinä saattaa olla hiukan turha lämmin, mutta tämä korjaantuu pitämällä vetoketjua auki (ei mahdollista, mikäli itikka-aika on paha). Kannattaa nukkua mahd. vähissä vaatteissa, jos ei muuten, niin ihan vain makuupussin puhtauden kannalta. Pesussa ominaisuudet huononevat selvästi. Ei se makuupussin koko/paino loppujen lopuksi paljoa merkitse. Ainakaan, mikäli tahtoo nukkua yönsä kunnolla.

Osta ehdottomasti isompi rinkka heti kättelyssä. Käytettynä voisit saada todella halvalla joltain tutultasi. Itsekin kysyit tuosta viikon reissusta, jolloin 45ltr rinkka ei riitä edes kättelyyn. Itselläni on 70 tai 80ltr "anatominen" rinkka, olen ollut varsin tyytyväinen.

Ehdottaisin, että kolmet parit sukkia väh. mukaan. Muuten riittää yksi varavaatekerta omien kokemusten perusteella mainiosti.

Lopuksi: hyvää ei saa halvalla, näin se valitettavasti on.

Opossumi sanoi:
Ehdottaisin noin -10 makuupussia. Talvella tulee äitiä ikävä, mutta muuten pärjää. Toisaalta kuumina kesäöinä saattaa olla hiukan turha lämmin, mutta tämä korjaantuu pitämällä vetoketjua auki (ei mahdollista, mikäli itikka-aika on paha). Kannattaa nukkua mahd. vähissä vaatteissa, jos ei muuten, niin ihan vain makuupussin puhtauden kannalta. Pesussa ominaisuudet huononevat selvästi. Ei se makuupussin koko/paino loppujen lopuksi paljoa merkitse. Ainakaan, mikäli tahtoo nukkua yönsä kunnolla.

Kalliimpi ja kevyempi 0 asteen pussi on parempi kuin -10 asteen peruspussi. Sun käyttötarkoitukseen tuo -10 tai -5 voi olla ideaali. Makuupussiin saa halvalla pussilakanan, jolloin voi pitää päällä myös alusasun ja tarvittaessa lämpimämpää. Ilmatäytteinen makuualusta on kova sana, jos alustan sileydestä ei voi olla varma, ja aloittelija saattaa helposti päästää huonommissa olosuhteissa varusteet kostumaan, jolloin tuo patja on ihan kurko.

Opossumi sanoi:
Osta ehdottomasti isompi rinkka heti kättelyssä. Käytettynä voisit saada todella halvalla joltain tutultasi. Itsekin kysyit tuosta viikon reissusta, jolloin 45ltr rinkka ei riitä edes kättelyyn. Itselläni on 70 tai 80ltr "anatominen" rinkka, olen ollut varsin tyytyväinen.

Jotka osaavat paremmin pakata rinkan sanovat yleensä, että putkirinkka olisi parempi. Itsellä kanssa joku ehkä 80 litran Halti-anatomiarinkka ja hyvin on toiminut. Jos ostat rinkkaa käytettynä, kannattaa se ostaa niin läheltä, että hihnat, lukot ja vetoketjut ja itse kankaan eheyden pääsee tarkistamaan paikan päälle.

Opossumi sanoi:
Lopuksi: hyvää ei saa halvalla, näin se valitettavasti on.

Paitsi ehkä käytettynä ;)

Mielestäni kannattaa satsata niihin vehkeisiin hieman enemmän heti kättelyssä. Kunnon vermeet kestävät sitten useita vuosia ahkeraakin käyttöä.

Mulla on enemmän ja vähemmän ahkerassa käytössä Joutsenen makuupussi (hintaluokkaa 250-300 e) eikä ole kyllä talvipakkasillakaan tarvinnut palella. Onhan tuo kesäkäyttöön hieman turhankin lämmin mutta tyytyväinen olen ollut. Makuualustakin on oltava, jotkut käyttävät jopa uimapatjaa.

Tuo 45 litran rinkka kuulostaa aika pieneltä, ehkä siihen saisi viikonloppureissun vehkeet. Itsellä on käytössä Savotan Tunturisusi. Kannatta ostaessa kokeilla mikä istuu omaan selkään parhaiten, tosin säädöt ainakin tuossa savotan mallissa on niin monipuoliset, että on istunut jokaiseen selkään, kun sitä on tul´lut kavereillekin lainailtua.

Ja trangia on ehdoton laite ainakin mun mielestä.

Sukkia ja alushousuja otan yleensä noin yhdet/päivä, muuten viikon reissuuun yksi tai kaksi vaihtovaatekertaa.

KONE-MASIINA sanoi:
Itellä onkin aika hyvin hanskassa nuo perusjutut, joten suositelkaapas vaelluspaikkoja Lapista.
Itse on tullut Saariselän luonnossa vaellettua ja hyvät kokemukset jäi. Suosittelen! :rock:

Mullakin on näin kesän kynnyksellä retkeilyhimo iskenyt. Relaa.comista löytyy ainakin paljon keskustelua noista hyvistä reiteistä.

retki.netistä mm. välinearvosteluja, ja forumilta löytyy varmaan myös ihan vastaavanlaisia kysymyksiä kuin alkuperäinen...

KONE-MASIINA sanoi:
Itellä onkin aika hyvin hanskassa nuo perusjutut, joten suositelkaapas vaelluspaikkoja Lapista.

Riippuu paljon siitä haluaako kulkea merkityttjä reittejä vai omin päin. Lapissa paljon merkityttyjä eri pituisia reittejä, joista löytyy netin kautta helposti tietoa.

Itselle on jäänyt erityisesti monipuolisesta maastosta ja kauneudesta Lemmenjoki mieleen. Suosittelen! :rock:

Konna sanoi:
Jotka osaavat paremmin pakata rinkan sanovat yleensä, että putkirinkka olisi parempi.

Tuotapa en muistanut mainita, mutta olen ehdottomasti samaa mieltä. Olisin ostanut putkirinkan itsellenikin, mutta ei ollut kauppaan tulossa lähiaikoina, joten tyydyin anatomiciin. Ensimmäinen rinkkani oli joku Savotan pieni (50ltr?) putkirinkka, josta ei ole ensimmäistäkään poikkipuolista sanottavaa, paitsi koko. Tuo nykyinen Haglöfs ShoSho taas on varsin hyvä, mutta hieman orpo olo tulee, kun niitä säätöhihnoja on tuhat ja yksi, vaikka selvästi vähemmilläkin pärjäisi. ShoShon hinta/laatu-suhde ei ole mielestäni mikään erikoisen hyvä, hirveästi tilpehööriä ja turhaa säätövimpainta, ja näillä hinta on saatu taivaisiin.

Ilmapatjoja olen itse aina vierastanut, mutta mikäs siinä jos tykkää. Minulla parhaat kokemukset ovat samanlaisesta makuualustasta kuin inttikin tarjoaa, ainoa "vika" alkaa olla alustan pituus. Makuupussin jalkaosa tahtoo herkästi kastua jos vähänkään valahtaa alaspäin. (Intin alustassa olevat kangasviilekkeet ovat aivan ehdoton keksintö mielestäni.)

KONE-MASIINA sanoi:
käsivarsii rokkaa..
varsinkin poikkeaa siltä perus kilppari-halti reitiltä hiukan. tai menee silloin kun ei ole ruuhkaa..

On toki iso ero, jos esim. nukkuu tuulipuku päällä - pärjääkö tällä tavalla merkityllä pussilla silloin nollakelillä?
kerrompa pienen tarinan.
talven kovimmat pakkaset, majoituksena hieno natoteltta + kamina.. ja kaikki muut teltassa olijat B-miehiä ja kuskeja. kaikki vetosivat johonkin sydänvikaan, vasenkätisyyteen tai vammaisuuteen ettei voi olla kipinässä. yksin en aikonut koko yötä valvoa.. nokkelana poikana pussiin vaatteet päällä. ensin vähän hikoilutti, yöllä joku keijo jätti vielä teltan oven auki, eikä ketään ollut kipinässä. aamulla pitkästi yli 20 astetta pakkasta, naaman päällä lunta. kastuneet vaatteet ei paljon lämmittänyt. -> tulehdus poskionteloissa, silmissä, kurkussa, korvissa.. kolme lääkäriä antoi keppiä, olihan tulossa loppusota.. sen jälkeen suoraan päällikkölääkärille ja vaadin tulehdusarvot tai ulkopuolisen lääkärin. sain antibiootit, mutta keppiä tuli silti.

eli makuupussissa mahdollisimman vähillä vaatteilla ettei vaatteet kastu! varsinkin jos ei ole vaihtovaatteita mukana.

hyväksi pakkauskeinoksi huomasin vaihtovaatteet tiiviisiin muovipusseihin, joiden sisälle pienet pussit silikonia (niitä rakeita) imemään kosteutta. ilman kun puristi pussista pois niin menevät pieneen tilaan. pussin päälle teipillä lappu josta selviää sen sisältö. vaatteet pysyivät kuivina jopa vesistöylityksissä! sitten vaan fiksusti sijoittaa rinkkaan vaatteet, vaihtosukat johonkin helppoon paikkaan ym.

Enemmänkin kiinnostaa reitit, millä ei muita tule vastaan. Eli merkitsemättömät.

Galdoaivi oli siisti paikka, myös Kuohkajohka. (tjsp. :) )
Rautujärvi on parasta.

Itse vaihdoin ilmatäytteiseen makuualustaan. Pienempi kantaa, mutta vain hiukan paivavampi kuin esim. vaahtomuovinen. Otin tosin kevennettyä mallia kokopituisesta alustasta, joten hintakin oli sen mukainen. Toisaalta, elinikäinen takuu ja lukemattomat nautinnolliset yöunet ovat maksaneet investoinnin takaisin. Sopii myös vikisijälle.

Itselläni on 100l Häglöfsin anatominen alumiinilla tuettuna, säätöjä tosin riittää, mutta olen riisunut mallia retkistä riippuen ja hyvin on toiminut. Kolmisen kiloa tyhjäpaino. Suurimman osan turhista remmeistä ja vitkuttimista saa irti ja lisäksi muuntamalla joitain sain Victorista oivan kumppanin pidemmille vaelluksille.
Isot minigrip-tyyppiset pussit, läpinäkyvät, tekevät pakkaamisesta ja purkamisesta helpompaa, eikä kama kastu. Jos esim. maalarinteipillä tai kuminauhalla vetäisee vielä pussinsuun paketin sivulle kiinni, niin tuskin aukeaa itsestään. Harvoin nuo yksinään avautuvat, mutta hankaus kannattaa huomioida ja kunnollisen kokoinen sadesuoja aina messiin, vaikka kuinka aurinkoista säätä luvataan.

Edittinä vielä, että sadan litran rinkka taitaa olla suurimmalle osalle aivan liian iso, eli 70-80 litraisella pärjää pidemmillä loistavasti. Itselläni selän pituus mahdollisti hyvän istuvuuden tuolle isommalle ja myyjä toki oli iloinen kaupatessaan mahdollisimman isoa ja kallista merkkituotetta. Häglöfseissä tosin on paskemmanpuoliset lantioremmit, niiden säätämistä saa harjoitella. Huonoilla säädöillä ovat vetäneet pitkäksi venyneellä, kosteahkolla päiväetapilla ihon auki lantion luiden päältä yhdessä housujen kanssa. Kipu kasvattaa, mutta kannattaa kiinnittää huomiota etukäteen. Sama juttu kantohihnojen pituuden kanssa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom