Reppupaino lenkkeilyyn?

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
No niin, compact painoliivit saapui tänään postissa, 10 kiloa painoja mukana (postin setä vähän ihmetteli). Huomattavasti paremmin istuvat kuin ne halpisliivit. Painopiste on ylhäällä kuten pitääkin, eikä liivi hölsky juostessa kuten ne halpikset. Mutta jos pitäisi simuloida miltä vakava ylipaino tuntuu, ne halpikset olisivat siihen tarkoitukseen varmaan paremmat. Juurikin siksi kun ovat niin kömpelöt, ja koska paino on vyötärön ympärillä.

Sunnuntaina aion vetää näillä kunnon koeajon. Pitää kai sitten laittaa vielä ne 20 kiloa lisäpalikoita tilaukseen.

Tänään vetäsin ensimmäisen 6,5km 50min kävelylenkin Compacti päällä. Täytyy kyllä sen verran sanoa, että olipas mukavaa. En muistanutkaan kuinka paljon läähätin 10kg sitten :)

Ainoa vaan, että Tampereen seutu ei kaikesta päätellen ollut valmis vastaanottamaan painoliivien kanssa treenaavaa. Joka toisesta autosta osoiteltiin ja naureskeltiin, kaippa ne niin suuresti muistuttaa luotiliivejä. Samapa tuo, eiköhän mua osoteltas muutenkin..

Summa summarum, liivit takin alle ens kerralla.

No niin! Eka testilenkki suoritettu 15 kiloa niskassa (kävin perjantaina UFS:n Helsingin myymälässä noutamassa ne 20 kiloa lisäpainoja jotka liiviin vielä mahtuivat niiden paketin mukana tulleen 10:n päälle). Ensivaikutelma: huhhuh! Nojapuita jaksoin ennen ilman painoja nostella 13 per sarja, nyt määrä tipahti seitsemään (kolmannella kierroksella meni vain kuusi). Leuanvetoja jaksoi ehkä neljä. Hirsinostot kyykystä olivat raakuutta. Askelkyykkyihin tuli tehoa. Ja pelkkä sauvakävelykin oli aika puuskutusta. Lopuksi vielä portaat ylös kotiin, ja hengästyin pitkästä aikaa ihan "OMG"-tosissani. Alkoi suorastaan tuntea empatiaa 15 kg ylipainoisia ihmisiä kohtaan.

Compactit ovat mukavat ja niihin saa myös vesipullon kätevästi kiinni (mulla on semmoinen termospussi johon pullo mahtuu). Koska paino keskittyy rinnan ja selän päälle, myös hengittäminen on raskaampaa. Paitsi että se simuloi hyvin ylipainoa, uskoisin että se myös antaa sopivasti rankaisua hengitykseen osallistuville lihaksille.

Jep, kuten Maukka tossa totesikin, vastaantulijat vähän ihmettelivät näitä luotiliivejä. :lol2: Mutta mikäs siinä, kerron toki jos vastaantulijat kysyvät. Enemmänkin mietin että katselivatkohan he sitä miten joku voi olla noin hikinen ja hengästynyt pelkästä hölkkäämisestä... :nolo:

Noniin...

Eli voidaan vetää johtopäätös, että pelkän kävelyn rasitus kasvaa huomattavasti? :)
Mutta tosiaan, itse tykkään kans noista liiveistä ja pohkeet kiittää :rock:

Joskus tuli koitettua: Reppuun laitoin painavia kirjoja. (puhelinluetteloita,suomenlaki kirjoja :D)
Selkä tuli kipeäksi. Innostus lopahti siihen.

Ei tuosta renkaan vetämisestä jää pururataan mitään jälkiä.Se on siis henkilöauton rengas vanteella.
Rengas on rikki,ja pultin reiästä helppo naru kiinnittää.Vien renkaan valmiiksi pururadan viereen metsään"piiloon",niin se odottaa siellä valmiina eikä tarvitse autolla sitä sinne kuskata.
Mulla se on ainakin toiminu hyvin,kun ei tuo pelkkä sauvakävely nosta sykettä,ja hölkkääminen on niin tylsää.
Tuossa kyllä väsyy ihan koko kroppa,eikä käy nivelille.

Joskus tuli koitettua: Reppuun laitoin painavia kirjoja. (puhelinluetteloita,suomenlaki kirjoja :D)
Selkä tuli kipeäksi. Innostus lopahti siihen.
Joo, tossa on se ongelma että kaikki paino on takana, jolloin joutuu kävelemään etukumarassa. Ja repun kapeat hihnat pureutuvat hartioihin. Rinkka voisi siksi toimia ehkä vähän paremmin.

Näissä liiveissä on leveät olkatuet, ja painot voi jakaa tasaisesti eteen ja taakse nottei tartte kumarrella. Lisäksi liivin sisäpuoli on topattu vaahtomuovin tapaisella, joten painomokkulat eivät hierrä lainkaan. Epäkäslihaksille (niskaan, ylähartioihin) tulee aika paljon painoa, ja minulla ne vähän kivistivät tuolla lenkillä, mutta eivät mitenkään ylitsepääsemättömästi.

Joo, tossa on se ongelma että kaikki paino on takana, jolloin joutuu kävelemään etukumarassa. Ja repun kapeat hihnat pureutuvat hartioihin. Rinkka voisi siksi toimia ehkä vähän paremmin.

Näissä liiveissä on leveät olkatuet, ja painot voi jakaa tasaisesti eteen ja taakse nottei tartte kumarrella. Lisäksi liivin sisäpuoli on topattu vaahtomuovin tapaisella, joten painomokkulat eivät hierrä lainkaan. Epäkäslihaksille (niskaan, ylähartioihin) tulee aika paljon painoa, ja minulla ne vähän kivistivät tuolla lenkillä, mutta eivät mitenkään ylitsepääsemättömästi.

Sen hoksasin tuossa, että kun kirraa sen "vyötäröremmin" tiukalle niin hartioille/niskaan saa vähän helpotusta. Niinkuin rinkankin kanssa. Liian kireelle ei kannata vetää, muutenkin painaa keuhkoja/rintalastaa vasten :D

Ihmettelin lenkin jälkeisenä aamuna, kun ei hartiat/niskat/epäkkäät olleet lainkaan kipeet. Ainoastaan jalat oli hellänä..

Hemmetti kun nuo painoliivit ovat noin arvokkaat. Mutta kai ne on jossain vaiheessa hommattava, ellen sitten väkerrä itse jotain vaihtoehtomallia. Reppu sanoi sopimuksensa irti jo 20 kilon jälkeen, eikä se ole järin hyvä vaihtoehto edes punnerruksissa & leuanvedossa, missä itse lähinnä lisäpainoja käytän.

Tai tietysti tuossa käytössä piisaisi varmaan joku vähän edullisempi vaihtoehtokin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
reppu selkään ja menoks

Itse kävelin kesällä repun kanssa lenkkejä, jossa oli 15 kiloa plus 1.5 vettä. reppu selkään vaan ja sinne levypainoja. repussa hyvä olla mahdollisimman paljon remmejä esim lantion kohdalla saa tukevasti selkään. ja painot kannattaa laittaa jonkun puseron sisään. eivät paina selkään jälkiä. :) hyvälle tuntuu mäkien nousu kun painot ottaa jalkoihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom