Repesin eli hauskoja kuvia netistä!

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ainahan näissä disainhommissa maksetaan ihan jostain muusta kuin tuotteen komponenteista. Seuraavan kerran hirvimetällä kun makkaratulilla istutaan tietää istuimen nimenkin. Ja siellä ovat vielä sitä parempaa mallia, eli pyöreitä ja kaarnakin mukana.

Ihan kuin osalle ihmisistä tulisi ihan yllätyksenä, että jonkun tuotteen materiaalikustannukset+työkustannukset+muut kulut voivat olla pienemmät kuin myyntihinta...jopa moninkertaisesti. Suorastaan uskomatonta. Pitäisikö tähän postata nyt hauskana kuvana vaikka turvakaukalon adapteritanko lastenrattaisiin, jonka materiaalikustannukset ovat n. 10€ ja myyntihinta Suomessa n. 100€.

Mutta siinä on ollut ihan oikeaa suunnittelua, sen pitää osua vastakappaleisiin, tehdään toki koneella valmiiksi, mutta kun puhutaan sahatusta puupalikasta mihin on lyöty lakat päälle, ei ole kyse mistään rakettitieteestä. Ei tule mitenkään yllätyksenä että on enemmän hintaa lopullisella tuotteella kuin materiaaleilla, joskus vain ero on niin räikeä eikä puhuta että lopputuote olisi mikään maailmanluokan designteos niin hinnalle voi hörähdellä. En epäile hetkeäkään etteikö joku noita ostaisi. Se on vain edelleen mielestäni sitä keisaarille uudet vaatteet.

Eli teet siis puuseppänä ja suunnittelijana vastaavan miulle 150 euron hintaan?
En. Mä en tee mitään. Mulla on puusepän koulutus mutta en ole puuseppä.

Jos puhutaan tuon tuotteen hinnan muodostumisesta niin pystyyhän tuon nyt päättelemään ilman tarkempia laskelmia että tuon tuotteen koko hinta ei synny kustannuksista. Jos sitä ei tajua niin pitää olla varmaan vähän yksinkertainen. ;) Se on designtuote ja hinta sen mukainen koska siinä on sitä designlisää. Nauran mä muillekin ylihintaisille tuotteille. Meillä on kotona esimerkiksi myös harvinaisia Iittalan lasiesineitä joiden myyntihinta on muutaman kympin ja hinta nykyään 500 - 700 €. Ei kukaan täysjärkinen osta mariskoolia siihen hintaan, mutta ilmeisesti niitäkin hulluja löytyy. Mä en kuulu niihin joten olen ilmeisesti vähän yksinkertainen kun en ymmärrä sellaisen tuotteen hinnanmuodostusta.

En. Mä en tee mitään. Mulla on puusepän koulutus mutta en ole puuseppä.

Jos puhutaan tuon tuotteen hinnan muodostumisesta niin pystyyhän tuon nyt päättelemään ilman tarkempia laskelmia että tuon tuotteen koko hinta ei synny kustannuksista. Jos sitä ei tajua niin pitää olla varmaan vähän yksinkertainen. ;) Se on designtuote ja hinta sen mukainen koska siinä on sitä designlisää. Nauran mä muillekin ylihintaisille tuotteille. Meillä on kotona esimerkiksi myös harvinaisia Iittalan lasiesineitä joiden myyntihinta on muutaman kympin ja hinta nykyään 500 - 700 €. Ei kukaan täysjärkinen osta mariskoolia siihen hintaan, mutta ilmeisesti niitäkin hulluja löytyy. Mä en kuulu niihin joten olen ilmeisesti vähän yksinkertainen kun en ymmärrä sellaisen tuotteen hinnanmuodostusta.

Se vasta olisikin tolloa, että hinta koostuisi vain todellisista kustannuksista (mukaanlukien palkat ja ihan kaikki). Koska pitäähän voittoakin tehdä, edes pahan päivän varalle. Ja tuolla alalla uskoisin kassavirran olevan sen verran epätasaista, että katetta on saatava mielummin paljon.

En mie usko, että tässä kumpikaan on vähälahjainen, saatika yksinkertainen :D hinnanmuodostus on kyllä niin monisyinen prosessi, että vaikea sitä on aina ymmärtää. Ja kun se on vielä kulttuurisidonnaista! Toisen roska on toisen aarre, pitää hyvin paikkansa tuo sanonta.

En huomannut vastata kysymykseesi, että olisinko valmis maksamaan tästä tammijakkarasta 750€. En tässä tilanteessa. Mutta jos tulot olisivat sanotaan tuplat tästä, niin sitten voisi kiinnostaa. Mutta edelleen, jos joku tekisi oikeasti samasta materiaalista vastaavan halvemmalla, niin oisin kiinnostunut. Omaa silmää yksinkertaistettu puusisustus miellyttää ja tommonen tammipölli olisi huomattavasti enemmän minua kuin esimerkiksi maalaustaide.

Kyllä pikkuruisella puupallilla voi olla hintaa :)

Käytettynäkin myyty 1007$
George Nakashima (1905-1990) Stool

880729.jpg

Tosin ko. puuseppä teki todella hienoja puutöitä, kun lueskelee huonekalujen tekotavoista ja materiaalien hankinnoista ja "kypsyttelyistä" työstövaiheeseen, aina lopputulokseen saakka niin hintakin alkaa hahmottua.

Mutta edelleen, jos joku tekisi oikeasti samasta materiaalista vastaavan halvemmalla, niin oisin kiinnostunut. Omaa silmää yksinkertaistettu puusisustus miellyttää ja tommonen tammipölli olisi huomattavasti enemmän minua kuin esimerkiksi maalaustaide.
Kannattaa kysellä paikallisilta puusepiltä. On tossa hinnassa oikeasti pirusti ilmaa. Tämän totesi minullekin puuseppänä työskentelevä tuttuni kun samaista pölkkyä päivittelin. Halvimmalla pääset kun viet itse materiaalit ja kerrot mitä haluat tehtävän.

Kannattaa kysellä paikallisilta puusepiltä. On tossa hinnassa oikeasti pirusti ilmaa. Tämän totesi minullekin puuseppänä työskentelevä tuttuni kun samaista pölkkyä päivittelin. Halvimmalla pääset kun viet itse materiaalit ja kerrot mitä haluat tehtävän.

Jep, näin voisi toimia. Joskin tuossa materiaalin hankinnassa ja kohdan valinnassa luotan kyllä ammattilaiseen. Itte kun valkkaa, niin todennäköisesti vituiksi menee :D

Nimi maksaa.

Jep, näin voisi toimia. Joskin tuossa materiaalin hankinnassa ja kohdan valinnassa luotan kyllä ammattilaiseen. Itte kun valkkaa, niin todennäköisesti vituiksi menee :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
No ei voi perustella, jos ei ymmärrä. Jos tietää mitä laadukas tammi maksaa materiaalina. Mitä kustantaa markkinointi sun muut myyntiin liittyvät kulut. Lisäksi näkeehän sen otsaluullakin, että puumateriaalia ei ole valittu tuohon jakkaraan summanmutikassa. Sitten pitäs saada suunnittelijalle palkkaakin. Jne jne..

Joo tottakai tuon hinnan voi perustella, sehän on sanomattakin selvä. Ja perustelu on se, että ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan... Ja sinä kerroit toisessa postissa, että voisit harkita. Siis tämä tuotehan menee ihan vaan siihen kategoriaan, että joku maksaa ihan vaan sen takia että se on kallis ja siten sen täytyy olla jotain helvetin hienoa ja mahtavaa. Se että onko se todellisuudessa hienoa ja mahtavaa on ihan täysin eriasia. Tuollainen on todennäköisesti aivan saatanan vittumainen istua. Mutta joo olet oikeassa, että tuollaisen pölkyn myyminen tuohon hintaan on suorastaan nerokasta.

Joo tottakai tuon hinnan voi perustella, sehän on sanomattakin selvä. Ja perustelu on se, että ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan... Ja sinä kerroit toisessa postissa, että voisit harkita. Siis tämä tuotehan menee ihan vaan siihen kategoriaan, että joku maksaa ihan vaan sen takia että se on kallis ja siten sen täytyy olla jotain helvetin hienoa ja mahtavaa. Se että onko se todellisuudessa hienoa ja mahtavaa on ihan täysin eriasia. Tuollainen on todennäköisesti aivan saatanan vittumainen istua. Mutta joo olet oikeassa, että tuollaisen pölkyn myyminen tuohon hintaan on suorastaan nerokasta.
Lopeta jo.

2w6wefl.jpg

Eternal pölkkykeskustelu: Se on totta että kalustepuusepän tuotteet on kalliita ja ne ovat sitä todella hyvästä syystä, mutta kyseisellä jakkaralla ei ole mitään valmistukseen tai materiaaliin liittyvää syytä olla noin kallis. Eipä tuossa ole kyse muusta kuin ihan perinteisen moninkertaisen voiton tavoittelusta. T. Kalustepuuseppä

Back
Ylös Bottom