Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Siis yleensä kannattaa käyttää järkeä noissa kantohommissa, esim noita levyjä saa helposti kannettua, kun ne nostaa niska/hartian päälle sopivasti tasapainoon. Ja jos pitää jotain muhjua kantaa niin kannattaa ottaa kaksi ämpäriä ja kantaa niillä yhden paljun sijaan.
Tollasia kahvoja ei oo tullut kokeiltua, mut luulis että sellainen levyn alareunasta nostava kahva on parempi... ei tollasella tee mitään jos yksin nostat... Ööh ja muutenkin vaikuttaa sellaiselta ettei sovellu gyprokkiin, meinaan näyttää vähän siltä että tollasella saa helposti palan irti levystä, ainakin jos on yhtään päässyt kostumaan
 
kyllä tuo kuivia levyjä kestää kantaa! kastuneet/kostuneet kun ei kestä edes käsin kanniskella! mut melkoinen tasapainottelu on tuon kahvan kanssa kantaminen!
 
Huppe sanoi:
Eipä tuo seinien purkaminen ja uudelleen muuraaminen asunnon arvoa nosta euroakaan, aiheuttaa vain monen viikon ylimääräisen täyspäiväisen duunin.

Siis kyse oli vain märkätilojen seinistä. Miten voi monta viikkoa kestää täyspäiväsesti tehtynä että purkaa pari väliseinää pois ja muuraa tilalle uudet? :eek: Yhen rivarikokoluokkaa olevan kylpyhuoneen seinät muuraa helposti päivässä. Ei kai siihen purkamiseen sitten kovin montaa viikkoa mene? Vaikka vielä tasoitus ja vesieristystyötkin laskettaisiin niin ei nyt sentään viikkoja mene vaikka kuivamisajat pitääkin odotella? :rolleyes:
 
kodinputkimies sanoi:
2 päivää muurattiin mun kylppärin seiniä tiiliä meni n.800kpl! tasoittelut yms siihen päälle!

Ei käyny mielessä että kahi väliseinäpontista olisitte tehneet seinät? Nykyään ei juuri missään käytetä noita aatamin aikaisia tavallisia tiiliä paitsi kuorimuurauksissa tai sitten seinässä jossa halutaan jättää se tiilen pinta ja tiiliseinän kuvio näkyviin. Rakennustyömailla ainakin nykyään on harvoin enää muurausta tavallisilla tiilillä.
 
ZweCCo sanoi:
Ei käyny mielessä että kahi väliseinäpontista olisitte tehneet seinät? Nykyään ei juuri missään käytetä noita aatamin aikaisia tavallisia tiiliä paitsi kuorimuurauksissa tai sitten seinässä jossa halutaan jättää se tiilen pinta ja tiiliseinän kuvio näkyviin. Rakennustyömailla ainakin nykyään on harvoin enää muurausta tavallisilla tiilillä.

Kaikkea sitäkin oppii. Mä en oo ikinä nähnyt/muurannut muita kuin tavallisia tiiliä, ja kuitenkin jokunen vuosi on tullut työkseen raksalla oltua.
 
JPK sanoi:
Kaikkea sitäkin oppii. Mä en oo ikinä nähnyt/muurannut muita kuin tavallisia tiiliä, ja kuitenkin jokunen vuosi on tullut työkseen raksalla oltua.

No jaa. Mikä nyt sitten tosiaan on "tavallinen". Minä ainakin noilla tavallisilla tarkotin NRT, NT, MRT yms tiiliä. Jos oot raksalla vuosia töissä ollu etkä oo nähny maxitin valmistamaa väliseinäpontti tiiltä niin johan on! :eek:

http://www.kivitalo.fi/muuratut_rung/default.asp?cat=41

Jaa tuolla näköjään puhutaan harkoista. Kaikkea sitä näköjään oppii. Mä oon aina kuullu puhuttavan tiilestä kun tosta on puhuttu. :)
 
ZweCCo sanoi:
No jaa. Mikä nyt sitten tosiaan on "tavallinen". Minä ainakin noilla tavallisilla tarkotin NRT, NT, MRT yms tiiliä. Jos oot raksalla vuosia töissä ollu etkä oo nähny maxitin valmistamaa väliseinäpontti tiiltä niin johan on! :eek:

http://www.kivitalo.fi/muuratut_rung/default.asp?cat=41

Jaa tuolla näköjään puhutaan harkoista. Kaikkea sitä näköjään oppii. Mä oon aina kuullu puhuttavan tiilestä kun tosta on puhuttu. :)

Ai ne on noita joo nähty ja koettu useasti ja erittäin hyviksi havaittu. Tiileksi minä noi miellän.
 
ZweCCo sanoi:
Ei käyny mielessä että kahi väliseinäpontista olisitte tehneet seinät?
Tuo väliseinäpontti on saatanasta! Viikon päivät oon muuraillut paria hassua seinänpätkää eikä o valmis. Hommasta tekee perin vittumaista se, että se millin-parin sauma ei anna anteeksi mitään. Heti kun on tiilessä pientä skrubua tai mittavirhettä, niin saa olla pönkäämässä vatupassin kanssa tiiltä suoraan. :curs:






Tunnustan: en vain osaa :david:
 
IronMind sanoi:
Päivän kuuma remonttivinkki: älä koskaan osta mitään "pika" tms. lattiatasoitetta yli 2 neliön tasoitukseen, vaikka aluksi tuntuisikin ihan järkeenkäyvältä vetää käytössä olevia tiloja tuolla että pääsisi nopeasti kävelemään päälle.

Ainoa oikea vaihtoehto amatööritasoittajille on joku liru itsetasoittuva, jossa on vielä tarpeeksi pitkä kuivumisaika jotta rypyt ehtivät asettua.

Toistan: ei pikaa. Ja nyt takaisin hiomaan kupruja.

Joo, minäkin opettelin tuon kantapään kautta. Sen ansiosta tuli sitten opeteltua lattianhiomakoneenkin käyttö. Sellaisen ison jossa pyörii suht hitaasti epäkeskoinen kiekko. Se se vasta olikin hommaa muutaman neliön keittiössä.
 
ootteko ikinä miettineet että paljon remontti Reiska on saanut harmaita hiuksia Suomalaisille. Kun telkkarissa näytetään miten ammattilaiset helposti ja sujuvasti läimii kasaan mitä milloinkin ja ruudun takana matti meikäläiset katsoo joo helpolta näyttää kyllä tuo minultakin onnistuu helposti, mut sit kun käydään hommiin niin...
 
JPK sanoi:
Ai ne on noita joo nähty ja koettu useasti ja erittäin hyviksi havaittu. Tiileksi minä noi miellän.

Tuli mieleen kummeli stories "Onko tää hyvä?" "Ei, se on paras!". ;)

D.Yates
Tuo väliseinäpontti on saatanasta! Viikon päivät oon muuraillut paria hassua seinänpätkää eikä o valmis. Hommasta tekee perin vittumaista se, että se millin-parin sauma ei anna anteeksi mitään. Heti kun on tiilessä pientä skrubua tai mittavirhettä, niin saa olla pönkäämässä vatupassin kanssa tiiltä suoraan.

Et oo miettiny että voisit muutamasta laudasta värkätä vihjeet ja vetää ton seinän langalla? Tai jos sattuu olemaan suora kakkosnelonen tai vaikka kertopuuta niin niistäkin on hyvä tehdä vihjeet. Niiden teko käy ihan käden käänteessä ja virität vaan langan väliin. Tulee suoraa seinää ja nopeesti. Passin kans noita on aika turhauttavaa rueta muuraamaan. Ainut mitä passilla on ainakin tuolla työmaalla muurattu niin ne osat mitkä jää alaslasketun katon yläpuolelle. Eli eka muurataan seinät niin että ne ylttää aavistuksen sen alaslaskun yläpuolelle. Tämän jälkeen iv, lvi ja sähkö vetelee omat virityksensä sinne mitä tarviivat. Sittan muurataan ne yläosat valmiiks kun he ovat saaneet työnsä tehtyä. Se yläosa ei niin millintarkkaa ole joten menee pitkällä passilla näppärästi.
 
D.Yates toinen tapa muurata näitä isoja ponttiharkkoja yms.On rakentaa seinän toiselle puolelle ns. ohjuriseinä eli lautoja, noin puolen metrin välein pystyyn ja muuraat sitten näitä lautoja vasten.Vähän hitaampi rakentaa,kuin vetää vain lanka,mutta ehkä helpompi sitten touhuta isojen ponttikivien kanssa.Kannattaa myös muistaa et jos muuraat sellast kivee,missä on pieni sauma ni "pohjavarvi" kannattaa muurata ihan suoraks, koska seuraavis varveis on sit enää vaikeeta alkaa suoristaa kiviä.
 
otava sanoi:
D.Yates toinen tapa muurata näitä isoja ponttiharkkoja yms.On rakentaa seinän toiselle puolelle ns. ohjuriseinä eli lautoja, noin puolen metrin välein pystyyn ja muuraat sitten näitä lautoja vasten.Vähän hitaampi rakentaa,kuin vetää vain lanka,mutta ehkä helpompi sitten touhuta isojen ponttikivien kanssa.Kannattaa myös muistaa et jos muuraat sellast kivee,missä on pieni sauma ni "pohjavarvi" kannattaa muurata ihan suoraks, koska seuraavis varveis on sit enää vaikeeta alkaa suoristaa kiviä.

No en oo kyllä ennen kuullut tämmösestä. En keksi oikeestaan mitään hyvää tuosta systeemistä. Todella hidas tehdä tommonen ohjuriseinä ja menee paljon puutavaraakin jo siihen. Kaiken lisäks hankala tehdä ns jälkiputsia ja muurattaessakin on huono sitä yli tursuvaa liimaa pyyhkiä kauhalla pois. En ainakaan itse suosittelis kenellekkään tuota. Vai onko tuossa sitten jotain hyvää mitä en vaan tajunnu? :rolleyes:

Tuo oli hyvä huomautus että se alin varvi muurataan suoraks. Siihen käy tavallinen muurauslaasti. Sekin on helppookin helpompaa toteuttaa sen langan kans. Saa ne täsmälleen suoraan riviin ja saa myös hyvin sen vaakasaumankin tasaseks. Tuon ohjuriseinän kans tehdessä lienee täytyy passilla tehdä alin varvi vaakasuunnassa suoraan? Tämä taasen on hitaanlaista ja myöskin epätarkkaa helposti.

Ihan yleisenä vinkkinä tuohon kahi ponttiharkoista muuraamiseen että sitä muurausta saa nopeutettua kun ei yksitellen jokaiseen tiileen hiero sitä liimaa. Eli kun on alempi varvi siinä valmiina niin vedetään kauhalla siihen varvin molempiin reunoihin semmonen "pötkö" tai "makkara" sitä liimaa. Miten sen nyt kukin haluaa sanoa. Sitä liimaa voi levittää useamman tiilen matkalle siihen seinään. Seuraavaksi vaan heittelee ne kivet nopeaan tahtiin siihen suunnilleen kohdalleen ja tämän jälkeen ottaa muurausvasaran (tavallinenkin vasara käy) käteen ja kopsauttelee tiilet kohdalleen sekä kopauttelee vähän siihen tiilen päällekin että se varmasti painautuu joka kohdasta liimaan hyvin kiinni ja näinollen muuraus kestää. Sitten kun tiilet on koputeltu paikalleen niin pyyhkästään kauhalla enimmät yli tursuneet laastit pois koska se on käyttökelposta tavaraa. Sitten päivän päätteeksi vielä petkeleen kans voi kiertää työntelemässä ne seinät että ne on varmasti puhtaina noista tursuneista liimoista ja näinollen hyvät tasoittaa. Oviaukkojen ylityksetkin on todella helppo noilla väliseinäponteilla tehdä mutta en sitä nyt tässä selitä kun täytyy lähtee koneelta muualle. Jos jotain kuitenkin kiinnostaa kuulla siitä niin voin selitellä sen tänne?
 
ZweCCo sanoi:
Oviaukkojen ylityksetkin on todella helppo noilla väliseinäponteilla tehdä mutta en sitä nyt tässä selitä kun täytyy lähtee koneelta muualle. Jos jotain kuitenkin kiinnostaa kuulla siitä niin voin selitellä sen tänne?
Hmm, ostin perkeleen kalliit ylitysharkot, joita on mielenkiintoinen nostaa pariin metriin. Olis myös voinut valaa ylityksen, onko muita konsteja?

Langan kanssa mä noita muurailin, mutta kun tulee tilanteita että alareuna on edellisen rivin kanssa tasan mutta lanka heittää sentin niin sitä tulee tsekattua että kumpi valehtelee. Sitten tungetaan nauloja siihen saumaan että saadaan tiili suoraksi. Se on kanssa hidastanut kun olen liimannut myös pystysaumat (kuten ohjeissa neuvotaan kosteissa tiloissa tekemään).

Meneekö nuo kuinka kätevästi muurausvasaralla poikki? Rälläkällä katkoessa siihenkin menee aikaa.
 
Kannattaa myös muistaa et jos muuraat sellast kivee,missä on pieni sauma ni "pohjavarvi" kannattaa muurata ihan suoraks, koska seuraavis varveis on sit enää vaikeeta alkaa suoristaa kiviä.

Siihen käy tavallinen muurauslaasti.

Siihen käy tavallinen muurauslaasti ja jos lattiassa on isoja heittoja >5mm, kannattaa alin varvi muurata kalkkihiekkatiilistä suoraan ja näiden päälle ohutsaumamuurauksella ponttikivet.;)
 
eräs ammatikseen muuraava/laatoittava kaveri muuras kahista yhden kylpyhuoneen siten että latoi ensimmäisen varvin suoraan tasoittamattomalle lattialle ja se eka varvi sit juoksi vaakaan varmaan 2 senttiä pahimmillaan. Siitä tietysti seuraa ettei yksikään tiili ole vaakasuorassa/pysty saumat rakoilee. No ei siinä mitään kaveri muuras 1-2 päivää ja kylppäri oli muurattu, karmean näköinenhän se oli saumojen puolesta, mut kuka sitä nyt sit laatoituksen jälkeen näkee ainoastaan yks mulkero netissä kaiholla muistelee :)
 
No en oo kyllä ennen kuullut tämmösestä. En keksi oikeestaan mitään hyvää tuosta systeemistä. Todella hidas tehdä tommonen ohjuriseinä ja menee paljon puutavaraakin jo siihen. Kaiken lisäks hankala tehdä ns jälkiputsia ja muurattaessakin on huono sitä yli tursuvaa liimaa pyyhkiä kauhalla pois. En ainakaan itse suosittelis kenellekkään tuota. Vai onko tuossa sitten jotain hyvää mitä en vaan tajunnu?

Jep eli tällainen ohjuriseinä saattaapi olla helpompi,jos on paljon pieniä seinän stumppeja yms. Kyllä tollasesta ohjuriseinästäkin pystyy ylimääräiset roiskeet pyyhkimään ja jälkiputsit tekemään.Hitaampi se on tehdä ja tavaraa menee, mutta helpompi ehkä tehdä suoraa seinää kuin langalla, jos ei ole ennen tehnyt muurarin hommii, mene ja tiedä.Tottakai käytän itsekkin lankaa melkein joka paikassa,mutta näin vinkkinä vain että tämmöinenkin mahdollisuus on.Sitten vielä kun käytätte tätä kiviliimaa niin kannattaa sitten ylimääräiset pyyhkästä kunnolla pois, meinaa on vähän sitte kovempaa kamaa ku perus laasti siis jos pitää alkaa tasottelee päälle:)
 
eräs ammatikseen muuraava/laatoittava kaveri muuras kahista yhden kylpyhuoneen siten että latoi ensimmäisen varvin suoraan tasoittamattomalle lattialle ja se eka varvi sit juoksi vaakaan varmaan 2 senttiä pahimmillaan. Siitä tietysti seuraa ettei yksikään tiili ole vaakasuorassa/pysty saumat rakoilee. No ei siinä mitään kaveri muuras 1-2 päivää ja kylppäri oli muurattu, karmean näköinenhän se oli saumojen puolesta, mut kuka sitä nyt sit laatoituksen jälkeen näkee ainoastaan yks mulkero netissä kaiholla muistelee

Jep ketäpä se kiinnostaa mitä siellä laatan alla on :thumbs:
 
D.Yates sanoi:
Hmm, ostin perkeleen kalliit ylitysharkot, joita on mielenkiintoinen nostaa pariin metriin. Olis myös voinut valaa ylityksen, onko muita konsteja?

Langan kanssa mä noita muurailin, mutta kun tulee tilanteita että alareuna on edellisen rivin kanssa tasan mutta lanka heittää sentin niin sitä tulee tsekattua että kumpi valehtelee. Sitten tungetaan nauloja siihen saumaan että saadaan tiili suoraksi. Se on kanssa hidastanut kun olen liimannut myös pystysaumat (kuten ohjeissa neuvotaan kosteissa tiloissa tekemään).

Meneekö nuo kuinka kätevästi muurausvasaralla poikki? Rälläkällä katkoessa siihenkin menee aikaa.

No riippuu miten pitkiä ylityksiä jouduit tekemään. Tuolla työmaalla missä nyt oon niin on noin 1000 neliöö muurattuna kohta tuota väliseinäponttiseinää. Yhtään ainutta ylitysharkkoa ei ole tarvinnut käyttää. Lähes jokaisesta oviaukosta on menty muuraamalla yli (levein muuraamalla tehty ylitys 1420mm aukko) ja parista ikkuna-aukosta sitten valetulla palkilla yli koska niin älyttömän isoja ikkunoita ja jokatapauksessa piti valaa sinne päälle koska tuli betonista valettu holvi siihen päälle niin oli ihan sama vetää valulla ne ikkunan päällisetkin.

Eli niin onnistuu nuo ovien ylitykset näppärästi että jos sulla on normaali 21 korkee ovi niin aukkohan on sillon lattiamateriaalista riippuen tehtävä noin 2110mm korkeeksi. Sen jälkeen lasketaan montako varvia muuraat ennen kun alat tekemään aukon ylitystä. 2110mm / 200mm (tiilen korkeus) = 10.55 Eli muurataan 11 varvia jonka jälkeen oviaukkoon sahataan sopivan pituonen lankun pätkä kannattamaan tiiliä. Se lankku voi olla esim 5mm kapeampi kuin oviaukko ja näinollen sen saa kiilalla kiilattua aukkoon jämäkästi. Lankun alle kannatukseksi laitetaan pari lautaa V kirjaimen mallisesti. Siksi V kirjaimen malliseksi että lautojen alapäitä siirtelemällä on helppo siirtää lankun korkeutta tarpeen mukaan. Nyt meillä on siis tuki ylitystä varten tehtynä. 11 varvia tiiliä on noin 2200mm korkea joten aukon yläraidan ja ylimmän muuratun varvin välillä oleva erotus on 90mm. Joudumme siis halkaisemaan parista kivestä tähän väliin sopivat siivut. Taas tarvitaan tavallista muurauslaastia koska nämä kavennetut suikaleet muurataan muurauslaastilla siihen lankun päälle leikattu puoli alaspäin. Oviaukon yläpuolella ja hieman sen sivuilla kannattaa ja pitääkin ehdottomasti käyttää liimaa myös päätysaumoissa. Näin rakennelmasta saadaan täysin yhtenäinen ja taatusti kestävä. Jos aukon koko alkaa olla metrin ja siitä yli niin kannattaa käyttää yhdessä tai parissa vaakasaumassa metallista reikäkiskoa vahvistamaan kannatus. Muista kuitenkin ottaa huomioon se tuleeko noiden tiilien sisään sähköputkille vetoja tms. Älä estä niitä tuolla reikäkiskolla. Tuo rakennelma saa päivän kuivua jonka jälkeen voi poistaa nuo tuet siitä.

Ymmärtikö tuosta sitten kukaan mitään? Koitin mahdollisimman yksinkertaisesti selittää. Ja tuon kestävyyttä on turha epäillä. Tuo liima on niin kovaa ainetta että tuo seinämä on kuin yhtä luuta kun laittaa pystysaumoihinkin tuon liiman. Voitte vaikka lekallakin testata että jos lyötte reiän seinään niin useimmin se tiili katkeaa eikä sauma petä.

En oikein ymmärtänyt tuota sun selitystä miten se lanka heittää sentin jne. Miksi tungetaan nauloja väliin? Olen :david: . Hyvä että olet huomioinut sen että märkätiloissa pitää käyttää pystysaumoissakin tuota liimaa. Se ei kuitenkaan hidasta työtä lähes ollenkaan kun hallitsee oikean tekniikan. Itse kun olen oikeakätinen niin teen homman niin että otan kiven vasempaan käteen. Oikealla kädellä pidän kauhaa ja minä kaapaisen kauhan pohjaan sitä liimaa. Sen jälkeen kättä paljusta ylös nostaessa sipaisen liimaa ensin toiselle sivulle sitä kiven päätyä ja ylhäällä muutan käden liikkeen alas jolloin sipaisen liimaa vastakkaiselle sivulle samaan päähän ja sama liike kädellä jatkuu sinne sankolle asti johon taas jätän kihvelin. Sen jälkeen heitän kiven paikoilleen. Todella helppoa, käytät siis vaan käden ylhäällä. ;)

Ei ne muurausvasaralla kovin hyvin tahdo mennä. Kaikista nopein on tavallinen tiilileikkuri jossa laitetaan tiili terien väliin ja kahvasta painamalla se katkeaa. Sitten jos tuli vahingossa pari milliä liian pitkä jostain kohtaa niin vasaralla napauttaa pienet palat siitä pois ja ei kun tiiltä seinään. Jos sulla menee esim iv putkia muurattavan seinän kohdalla niin niille on kätevä hakata aukot sillä vasaralle.

hekuli
Siihen käy tavallinen muurauslaasti ja jos lattiassa on isoja heittoja >5mm, kannattaa alin varvi muurata kalkkihiekkatiilistä suoraan ja näiden päälle ohutsaumamuurauksella ponttikivet.

Ihan ok niksi jos työmaalla sattuu olemaan saman levyistä kahi tiiltä kuin tuo väliseinäpontti. Onhan niitä pieniä tiiliä kätevämpi käsitellä eikä niin herkästi painukkaan liikaa muurattaessa. Jos kuitenkaan noita tiiliä ei muuten työmaalla ole niin ei niitä kyllä kannata rueta noiden alavarvien takia sinne tuomaankaan. Aikalailla yhtä kätevästi se alavarvin muuraus käy suoraan noilla väliseinäponteillakin. Muurauslaastin vaan tulee olla kuivempaa jottei nuo kivet painu itekseen laastiin. Ainut ero noissa on oikeastaan se että väliseinäpontit on vaan painavempia käsitellä tossa mut mitäs se haittaa, pakkiksen sälleillähän on ruista ranteessa. ;)
 
Back
Ylös Bottom