Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Entäs jos haluan tapetoida, pitääkö alle maalata valkoista, ettei se tummuus paista tapetin läpi? Voiko yksin tapaetoida, jos ei ole ikinä ennen sitä tehnyt, eli siis miten vaikeaa se on?

Ainakin niihin tapetin saumakohtiin voi maalata tapetinväriset raidat seinään ennen tapetointia, jos ei koko seinää halua maalata. Ei paista väärä väri vaikka pienenpieni rako jäisikin.

Tapetoinnin vaikeudesta en uskalla sanoa...

Ehdottomasti maalaus samalla värillä saumojen kohdalle jos kontrasti on iso. Paperi- ja vinyylitapetit elää aina sen verran että jostain saumasta paistaa seinä läpi. Ja siihen ei tapetin laadukkuus vaikuta, vaan aivan muut tekijät.

Ehdottomasti maalaus samalla värillä saumojen kohdalle jos kontrasti on iso. Paperi- ja vinyylitapetit elää aina sen verran että jostain saumasta paistaa seinä läpi. Ja siihen ei tapetin laadukkuus vaikuta, vaan aivan muut tekijät.
eihän se huono homma tietenkään ole maalata sauma kohtia.
Kyllä edelleen väitän et laadukkuus vaikuttaa!! Oon laittanut monenlaista tapettia ja niissä on PALJON eroja,mutta toki on tekijässäkin paljon vaikutusta. Ei todellakaan voi 10 euron tapetista odottaa että se erinomaista.

Talvella ostin kokeeksi omaan kämppään halpaa kuitupohjaista tapettia,josta oli tullut tee-se-itse-miehiltä palautetta että saumat kutistuu.Kuitupohjaisten ei pidä siis ns. muuttaa enää muotoaan kastuttuaan,sen takia niitä ei tarvitse vetyttää. Näinhän se teki siinä,kolmatta vuotaa laittamassa ni oli jo millin sauma kahden ensimmäisen sauman välissä,joka on iso rako saumassa. Tapetti oli vaan yksinkertaisesti paskaa,vaikka kuinka työsti saumoja kiinni.

Sehän siinä tapetoinnissa kaikkein tärkeintä on saada saumat puskuun ei päälle eikä rakoja saa jäädä,eikä se liian helppoa ekaan kertaa ole.

eihän se huono homma tietenkään ole maalata sauma kohtia.
Kyllä edelleen väitän et laadukkuus vaikuttaa!! Oon laittanut monenlaista tapettia ja niissä on PALJON eroja,mutta toki on tekijässäkin paljon vaikutusta. Ei todellakaan voi 10 euron tapetista odottaa että se erinomaista.

Talvella ostin kokeeksi omaan kämppään halpaa kuitupohjaista tapettia,josta oli tullut tee-se-itse-miehiltä palautetta että saumat kutistuu.Kuitupohjaisten ei pidä siis ns. muuttaa enää muotoaan kastuttuaan,sen takia niitä ei tarvitse vetyttää. Näinhän se teki siinä,kolmatta vuotaa laittamassa ni oli jo millin sauma kahden ensimmäisen sauman välissä,joka on iso rako saumassa. Tapetti oli vaan yksinkertaisesti paskaa,vaikka kuinka työsti saumoja kiinni.

Sehän siinä tapetoinnissa kaikkein tärkeintä on saada saumat puskuun ei päälle eikä rakoja saa jäädä,eikä se liian helppoa ekaan kertaa ole.

Joo, tokihan se laadukkuus tietenkin vaikuttaa. Lähinnä tarkoitin ettei suomen oloissa paperi- ja vinyylitapettien saumojen elämistä saa koskaan kokonaan pois, vaikka olisi miten laadukas tapetti kyseessä.

Onkos porukalla kokemusta Ikean laminaateista?? Hinta näytti olevan jotain kahdeksan euron paikkeilla, joten halpaa se ainakin oli.

Kannattaako laittaa (varuiksi) vaahtomuovia parketin/ohutpuulattian alle jos jättää uuden lattian alle vanhan muovimaton? Eihän tuosta varmaan mitään haittaa ole, mutta ei huvittaisi nostaa/höylää ovia jos lattia nousee muutaman ylim. millin.

Mikä on minimisuositus limittämiselle, jos ensimmäinen asennettu rivi on leveydeltään sattumalta sama, kuin parin lankun yhteenlaskettu pituus?

Voiko liukuovia laitaa L:n malliseen kaappiin niin, ettei se näytä hölmöltä? Eli eteiseen olisi tulossa L:n mallinen kaappi, johon olisi tarkoitus laittaa liukuovet. Mä oon yrittänyt pyöritellä päässäni tuota ja miettiä, että minkälainen siitä kulmasta tulis. Onko joku tehnyt joskus vastaavantyyppistä ratkaisua?

Edittiä: Niin ne liukuovet olis tulossa lattiasta kattoon ja sinne taakse sitten kaapit. Toinen takasivu on 130cm ja toinen 200cm, joten tuohon mahtuisi toiseen sivuun kaksi ovea, toiseen kolme.

Kannattaako laittaa (varuiksi) vaahtomuovia parketin/ohutpuulattian alle jos jättää uuden lattian alle vanhan muovimaton? Eihän tuosta varmaan mitään haittaa ole, mutta ei huvittaisi nostaa/höylää ovia jos lattia nousee muutaman ylim. millin.

Itse laitoin ohutpuulattian alle sen vaahtomuovin. Syystä että, se hiljentää ja lämmittää.
Ja juuh, höyläsin ovien alaosista hivenen... muutenkin, koska ilman on ihan hyvä päästä liikkumaan. Ei ollu paha urakka. Pari kaveria ja pari koria olutta...
Niin ja muutenkin yritin päästä ( mm lattiamatto) kaikista vanhoista materiaaleista eroon, kun niissä on kaikenlaisia hajuja. Meillä siis vanhan talo ja uudet materiaalit = uudet tuoksut..

-r3-

Voiko liukuovia laitaa L:n malliseen kaappiin niin, ettei se näytä hölmöltä?

Voi olla aika vaikea tehdä fiksun näköiseksi. Jos laitat pelkät liukuovet niin kulma näyttää siltä kuin se oli koko ajan auki. Oville pitäisi myös olla tukevat stopparit jos ne ei lopu seinään.

Toimiva ratkaisu voisi olla joku 10x10 cm tolppa siihen kulmaan.

Onkos joku pakkislainen jossain kodinkoneliikkeessä töissä Turussa? Pitäis saada AEG:n keittiökoneet ostettua. Jos sais "pakkisalennusta" :D

Olisin erittäin kiitollinen jos joku kertoisi mistä saa pääkaupunkiseudulta parketti laittian hiojan ?

Kriteerinä:
* luotettava
* hyvä
* edullinen

Saako esim. mistään työmiehen joka tekee sen 15e / m2 tai halvemmalla? Kiitos!!

Mistäs Turusta kannattaa käydä kysymässä liesituuletinta huippuimurilla varustettuun taloon? Teräksen värinen ja lasireunat pitää olla. Kodinkoneliikkeissä on nihkeästi.

Tämä voisi kuulua myös johonkin vitutus trediin, mutta avaudunpa tänne: aloimme paremman puoliskon kanssa remppaamaan 1939 rakennettua kämppää (neliöitä 54). Sattuipa niin, että seinäthän on tehty ns. kananpaska -betonista. Reikiä löytyy seinistä väh. se 20 kpl sivu. Ruokasalin katossa oli nyrkin mentävä reikä katossa ja lattiassa n. 15 x 25 cm n. 5 cm syvä reikä myöskin...että jos joku tarvii neuvoja seinien yms kittaamisessa, neuvon auliisti ja kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Kaiken kaikkiaan aika paljon hommaa teettää "pienikin" pintaremppa, onneksi on ymmärtävä avokki ja ahkera anoppi. Olenko käynyt salilla? NOT.

Voi olla aika vaikea tehdä fiksun näköiseksi. Jos laitat pelkät liukuovet niin kulma näyttää siltä kuin se oli koko ajan auki. Oville pitäisi myös olla tukevat stopparit jos ne ei lopu seinään.

Toimiva ratkaisu voisi olla joku 10x10 cm tolppa siihen kulmaan.

Nyt kun olen keskustellut aiheesta muutaman kaappifirman edustajan kanssa, niin kyllä tuon pitäisi onnistua ilman tolppaakin. Tietysti nehän myy varmaan mielellään kalliimpia liukuovia, mutta normiovilla toi olis mennyt vielä hankalammaksi. Eli näillä näkymin liukuovet tulossa.

Itse meinasin ottaa parkettien hionnan Romanoffilta, vaikutti pätevältä, päädyin kuitenkin poistamaan tammimosaiikin ja pistin laminaatit tilalle :jahas:

Maalausapuja!

Hei nyt nopsaan vinkkiä miten ensikertalainen maalaaja saa rajatonta, tasaista maalipintaa seiniin. Toinen seinä on kiviseinä, joka onnistui ihan ok telalla ylhäältä alas ja rajaajalla katto, kun kahteen kertaan vetäsi, mutta joihinkin kohtiin jäi rajaa, eli ei tullut tasainen pinta.

Olkkaria ei parane sössiä, joten mikä on oikea maalaustekniikka seinille, jotta tuloo tasaanen pinta.

Parkettifirma, mitä suosittelen:

http://www.sjl-group.fi/

Hinta oli muistaakseni 20€/neliö plus alv, mutta kannattaako sitä aina olla halvan perässä, jos se jälki sitten ketuttaa? Olin itse arvioinut neliöt yläkanttiin. Ja työn osuus oli jotain 50%, mistä kotitalousvähennykseen voi laittaa 60%. Selvitän tuon niiden työn osuuden vielä illalla.

Okei, ilmoitti hinnan ilman alvia, mikä selvisi vasta laskun tultua. Soitin sitten, että olen yksityinen henkilö, joten varmaan alvin kanssa olis ollut selkeämpi alun perin hinta ilmoittaa. Äijä naureskeli ja sanoi, että käytäntö vaihtelee alalla. Eli ei ehkä vaikuta luotettavalta.

Tuttu kertoi ko. firmasta, kun etsin alle 2 viikon aikataululla ja noi sai kokeneen parkettiduon pitkäperjantaiaamuksi, kun ois varmaan unikin maittanut. Olen lopputulokseen siis tyytyväinen ja mulle palvelua ostaessa ei hinta paina niin paljon, kuin tutun suositus.

Jälki oli hyvää, kävin etukäteen irroittamassa listat. Aamulla aloittivat 9.40 ja neljän aikaan olivat kuulemma vetäneet viimeisen eli 6. kerroksen lakkaa tammiparkettiin.

Back
Ylös Bottom