Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
kas-vain Huoneisto on 73m^2 normaali kerrostaloasunto ja pohjamaalia oli kulunut 18 litraa (tämä ihan ok) ja pintamaaleja yht. 68 litraa!!!:eek:[/QUOTE sanoi:
Onko tuo käytetty maali aivan tavallista sileää sisämaalia,vaiko mahdollisesti jotain rakeisempaa koristemaalia ?

riippuu aivan tekijästä,eihän se maali saa seinälläkään valua mut ei litralla maalata 4 metriä seinä pintaa,huonekorkeus 2,50m....

Juu, itsellä kuluu maalia tai tavaraa lähes aina enemmän mitä on purkissa ilmoitettu riittoisuus. Eihän nyt mun maalaustaidossa mitään parantamisen varaa ole :D Kyllähän tuo sävyjen ero, maali ja maalattava pinta vaikuttaa paljon. Itse maalasin viimeksi vaaleaa valkoisen pohjamaalin päälle ja kulutus oli muistaakseni tuota luokkaa mitä mainitsin, tosin ohensin vielä maalia vähän. Ja näköjään tikkurilan maaleissa on tuota luokkaa ilmoitettu riittoisuudeksi riippuen maalista ja pinnan huokoisuudesta.

Juu, itsellä kuluu maalia tai tavaraa lähes aina enemmän mitä on purkissa ilmoitettu riittoisuus. Eihän nyt mun maalaustaidossa mitään parantamisen varaa ole :D Kyllähän tuo sävyjen ero, maali ja maalattava pinta vaikuttaa paljon. Itse maalasin viimeksi vaaleaa valkoisen pohjamaalin päälle ja kulutus oli muistaakseni tuota luokkaa mitä mainitsin, tosin ohensin vielä maalia vähän. Ja näköjään tikkurilan maaleissa on tuota luokkaa ilmoitettu riittoisuudeksi riippuen maalista ja pinnan huokoisuudesta.

mielestäni purkkien kyljissä ilmoitetaan kulutukset alakanttiin.et jos luulee et litra riittää ni kannattaa ottaa se kolmosen purkki,suhteessa aina halvempikin,jos se litra ei riitäkkään ja pitäis lisää hakea.Työkaverin kanssa ihmeteltiin erään tapetinirroitusaineen riitoisuutta.200-250 m2,ehkä sitä sitä pitää tippa laittaa kymmeneen litraan jos noin paljon haluaa irroittaa tapettia kun meillä taas kuuluu melkein yks purkki yhteen huoneeseen n. 50m2 seinää.mut jos laittaa reilusti ni aina irtoaa paremmin jne. :)

Nii saa nähdä kun nää maalarin hommat vaihtuu maalimyyjän hommiin tos kesemmällä ni saanko asiakkaat uskoamaan sen et ota ihmeessä vähän reilummin ja vedä vähä reilummin maalia...Vai käykö kaikki nuukailee?

Viimeksi muokattu:
Pitäisi laittaa suihkuseinä kylpyhuoneeseen jossa yhden laattarivin sivukuva on allaolevan muotoinen

)
|
|
|

Epäkäytännöllisenä miehenä en tiedä pitäisikö tehdä kolo laattaan, laattaa vasten tulevaan alumiiniseen tukiprofiiliin vai katkaista tukiprofiili laatan ulospistävän osan kohdalta?

Äkkiseltään tuntuisi järkevimmältä tehdä vastaava kolo alumiiniin jollain työkalulla..rälläkällä vai pisto/puukkosahalla/dremelillä? Antakaas hyviä neuvoja..

En nyt tiedä kuuluuko tämä tänne vai mihin, mut jospa joku osaisi kertoa..

Meillä on kylppärissä kosteusvaurio suihkunurkkauksessa ja se pitäis vuoden sisällä korjata.. Nyt sit mietityttää, et voiko sen pelkän suihkunurkkauksen laatat sun muut purkaa/laittaa uudet vai pitääkö koko kylppäri laittaa uusiksi? Ja mikäs tollaisessa remontissa on taloyhtiön osuus?

Mietityttää myös se, että miten pitkään tollaiset remontit yleensä kestää/joutuuko siksi aikaa evakkoon? Kestoahan ei voi tietenkään tarkalleen sanoa, mutta suunnilleen jos joku tietäisi. Meneeko 2 viikkoa, kuukausi vai kaksi kuukautta?

Mulla ei tuo remonttipuoli ole oikein hallinnassa ja pienessä päässäni taas yritän näitä pohtia.. :rolleyes:

En nyt tiedä kuuluuko tämä tänne vai mihin, mut jospa joku osaisi kertoa..

Meillä on kylppärissä kosteusvaurio suihkunurkkauksessa ja se pitäis vuoden sisällä korjata.. Nyt sit mietityttää, et voiko sen pelkän suihkunurkkauksen laatat sun muut purkaa/laittaa uudet vai pitääkö koko kylppäri laittaa uusiksi? Ja mikäs tollaisessa remontissa on taloyhtiön osuus?

Mietityttää myös se, että miten pitkään tollaiset remontit yleensä kestää/joutuuko siksi aikaa evakkoon? Kestoahan ei voi tietenkään tarkalleen sanoa, mutta suunnilleen jos joku tietäisi. Meneeko 2 viikkoa, kuukausi vai kaksi kuukautta?

Mulla ei tuo remonttipuoli ole oikein hallinnassa ja pienessä päässäni taas yritän näitä pohtia.. :rolleyes:

Kannattaa laittaa koko kylppäri kerralla, ihan pelkästään että vesieristykset yms. tulee kunnolla tehtyä ja tietty ulkonäkösyistä. Mun mielestä kylppäri on väärä paikka säästää rahaa kun sen joutuu remppaamaan.

Tosiaan, jos on asiansa osaavat miehet (miksei naisetkin) tekemässä hommaa, uskoisin että siitä selviää juurikin 2-4 viikossa. Ellei kylpyhuoneesi ole mikään uimahallin kokoinen ;). Myös tavarantoimitus voi vaikuttaa aikatauluun.

Sen mitä mä olen noista taloyhtiösotkuista ymmärtänyt, niin taloyhtiön velvollisuus on maksaa remontti vesieristeeseen saakka, pintamateriaalit sitten jää omistajan pulitettavaksi.

Sen mitä mä olen noista taloyhtiösotkuista ymmärtänyt, niin taloyhtiön velvollisuus on maksaa remontti vesieristeeseen saakka, pintamateriaalit sitten jää omistajan pulitettavaksi.

Kyselin tuossa taloyhtiön puheenjohtajalta minuutti sitten asiaa, kun sattu vastaan kävelemään.. Hän oli sitä mieltä, että taloyhtiö maksaa viulut vesieristeeseen asti VAIN suihkunurkkauksesta!
Itse ajattelin, että laitettais koko kylppäri kerralla kuntoon, mut nyt jäi vähän mietityttämään, et kuuluuko taloyhtiölle muka oikeasti vain tuo suihkunurkkaus?

Pitänee kysellä, et minkä verran homma maksaa, jos jää meidän maksettavaksi..

Ja kyseessä on vaan 8 neliön kylppäri.. + sauna, mihin sit kans uudet laatat jne.

tosiaan semmonen tuo tapaus että koko kylppäri uusiksi niin saa kunnollisen vesieristyksen, koska vaikka miten sievästi laatat revitään seinistä niin vesieristys rikkoutuu ja jatkoa ajatellen se ei ole hyvä...

Kyselin tuossa taloyhtiön puheenjohtajalta minuutti sitten asiaa, kun sattu vastaan kävelemään.. Hän oli sitä mieltä, että taloyhtiö maksaa viulut vesieristeeseen asti VAIN suihkunurkkauksesta!
Itse ajattelin, että laitettais koko kylppäri kerralla kuntoon, mut nyt jäi vähän mietityttämään, et kuuluuko taloyhtiölle muka oikeasti vain tuo suihkunurkkaus?

Pitänee kysellä, et minkä verran homma maksaa, jos jää meidän maksettavaksi..

Ja kyseessä on vaan 8 neliön kylppäri.. + sauna, mihin sit kans uudet laatat jne.

Ainakin yhdessä nimeltä mainitsemattomassa asunto-osakeyhtiössä, johon vessaremonttia tein, maksoi taloyhtiö täysin vesieristeet sekä saunaan että kylpyhuoneeseen. Tämä tosin aikamoisen taistelun jälkeen, joten kannattaa siis pitää puoliaan. Laatat ym. tarvikkeet asukas maksoi toki itse.

Okei, eli puolensa kannattaa pitää! Kuten aina! Hyvä tietää, että on mahdollista saada koko kylppäriin vesieristykset taloyhtiön piikkiin! Esitän nyt sit vielä yhden tyhmän kysymyksen. Maksaako omistaja vai taloyhtiö yleensä purkutyöt? :nolo:

Tässä sitä oikeasti tajuaa, miten vähän sitä tällaisista asioista tietää.. :nolo: Mies on reissussa ja mulle totta kai tuli just NYT mieleen miettiä ja pohtia näitä asioita. :rolleyes: Mut pitänee seuraavassa taloyhtiön kokouksessa keskustella näistä asioista!

Jos kysymyksessä on vanha talo, niin kannattaa ottaa huomioon tuleva putkiremontti. Olen kuullut tarinoita asunnoista, joihin on uusittu kovalla rahalla kylppärit ja sitten on tullut parin vuoden päästä putkiremontin aika. Voi vain arvailla sitä vitutuksen määrää, kun joutuu laittamaan kymmeniä tuhansia euroja rahaa palamaan.

Okei, eli puolensa kannattaa pitää! Kuten aina! Hyvä tietää, että on mahdollista saada koko kylppäriin vesieristykset taloyhtiön piikkiin! Esitän nyt sit vielä yhden tyhmän kysymyksen. Maksaako omistaja vai taloyhtiö yleensä purkutyöt? :nolo:

Tässä sitä oikeasti tajuaa, miten vähän sitä tällaisista asioista tietää.. :nolo: Mies on reissussa ja mulle totta kai tuli just NYT mieleen miettiä ja pohtia näitä asioita. :rolleyes: Mut pitänee seuraavassa taloyhtiön kokouksessa keskustella näistä asioista!

Purkutyön maksaa omistaja,jos joutuu esim vanhan valurauta kaivon vaihtamaan uuteen niin sen purkutyön maksaa taas taloyhtiö koska tämän päivän säännöissä pitää olla muovikaivo. Se purkutyö nyt ei kovin vaikea oo tehdä itse,tietenkin näihin vesipisteiden irroittamiseen kannattaa varmaa ottaa joku tekijä.

Ja siitä vesieristyksestä,niin ihan virallisesti tänäkin päivänä lukee et vesieriste levitetään seinille/lattialle olikohan pari metriä suihkunurkasta,eli mikään ei vaadi tekemään tätä koko kylpyhuoneen alueelle vaan roiske alueelle.Tässähän ei mitään järkeä ole ja kaikki tekee sen yleensä nykyisin aina koko kylpyhuoneeseen.Tähän voi taloyhtiö vedota halutessaan.

Todennäköisesti kylppärin lattia vaatii kuivatusta,mikä vie aikaa yleensä viikosta kolmeen ennen kuin pääsee tekemään mitään uutta.

huopakaton uusiminen

Tervehdys, onkos täällä ihmisiä joilla on kokemusta huopakaton uusimisesta. Vanhan nykyisin kesäkäytössä olevan sukutilan päärakennuksen huopakatto alkaa olla aikansa elänyt ja katto pitäisi uusia pikapuoliin.

Katto on normaali harjakatto 45 asteen kulmalla ja pinta-alaa on noin 150 neliötä. Huovat on naulattu perinteiseen tapaan ylhäältä alas kolmiorimoilla. Huopaa on kaksi kerrosta eli kertaalleen katto on jo uusittu joskus 70-luvulla. Huopien alla on pärekatto.

Veikkaisin, että uusi huopa kannattaa edelleen naulata vanhojen päälle? Kuinkahan pitkiä nauloja kannattaisi käyttää, kun alla on jo pari huopakerrosta? Paineilmakäyttöinen huopakattonaulain taitaa olla ehdoton ostos, kun äkkiseltään laskin nauloja menevän reilut 5000 kipaletta. Kolmiorimoissa on tosin jo kahden kerroksen naulaukset, joten tuokohan se ongelmia naulaukseen? Onko naulaimessa niin paljon potkua, että se lyö naulan kiinni, jos nyt ei osu ihan keskelle vanhaa naulaa? En ole aiemmin naulapyssyä käyttänyt, joten mitenkäs se reagoi, jos naula osuukin johonkin kovaan? Vetääkö se jumiin tai jotain? Katto on melko jyrkkä, joten pärjääköhän siellä ilman sen kummempia telineitä? Olisiko viisainta mittailla ja leikata huopapätkät alhaalla tasaisella sopiviksi? Minkähän verran aikaa kannattaisi varata tuon kokoisen katon uusimiseen noin suunnilleen?

Paljon kysymyksiä maallikolta, osa varmasti tyhmiäkin, mutta eihän kysyvä tieltä eksy. :)

Kiitos kaikille neuvoista! :worship:

Ottaa päähän, kun joutuu evakkoon sit muuttamaan. Ei oikein voi asua kämpässä, missä ei ole suihkua eikä vessaa!
Mut pakko melkein tehdä remppa, jos tän kämpän joskus meinaa myydä eteenpäin..

Tervehdys, onkos täällä ihmisiä joilla on kokemusta huopakaton uusimisesta. Vanhan nykyisin kesäkäytössä olevan sukutilan päärakennuksen huopakatto alkaa olla aikansa elänyt ja katto pitäisi uusia pikapuoliin.

Katto on normaali harjakatto 45 asteen kulmalla ja pinta-alaa on noin 150 neliötä. Huovat on naulattu perinteiseen tapaan ylhäältä alas kolmiorimoilla. Huopaa on kaksi kerrosta eli kertaalleen katto on jo uusittu joskus 70-luvulla. Huopien alla on pärekatto.

Veikkaisin, että uusi huopa kannattaa edelleen naulata vanhojen päälle? Kuinkahan pitkiä nauloja kannattaisi käyttää, kun alla on jo pari huopakerrosta? Paineilmakäyttöinen huopakattonaulain taitaa olla ehdoton ostos, kun äkkiseltään laskin nauloja menevän reilut 5000 kipaletta. Kolmiorimoissa on tosin jo kahden kerroksen naulaukset, joten tuokohan se ongelmia naulaukseen? Onko naulaimessa niin paljon potkua, että se lyö naulan kiinni, jos nyt ei osu ihan keskelle vanhaa naulaa? En ole aiemmin naulapyssyä käyttänyt, joten mitenkäs se reagoi, jos naula osuukin johonkin kovaan? Vetääkö se jumiin tai jotain? Katto on melko jyrkkä, joten pärjääköhän siellä ilman sen kummempia telineitä? Olisiko viisainta mittailla ja leikata huopapätkät alhaalla tasaisella sopiviksi? Minkähän verran aikaa kannattaisi varata tuon kokoisen katon uusimiseen noin suunnilleen?

Paljon kysymyksiä maallikolta, osa varmasti tyhmiäkin, mutta eihän kysyvä tieltä eksy. :)

Noin ens alkuun revi ne kolmiorimat helvettiin sieltä katolta, nimittäin niissä olevat naulat irtoavat muutamassa vuodessa ja näinollen on taas reikiä katossa, toisekseen, ne ovat melko varmasti jo umpilahot...

Vanhan huovan päälle itse laittaisin lappuhuovan (helpoin asentaa) ja tuon määrän nauloja naulaa kyllä ihan käsipelillä, toki naulain helpottaa aina... Tuosta lappuhuovasta vielä että siinä on sekin etu ettei tarvi leikkoa juurin ollenkaan...

Telineistä sen verta että jos tuntuu pysyvän siellä niin niitä ei tarvita, tosin hyvät kengät on pakko olla... Jos tuntuu ettei pysy niin räystäälle telineet ja turvanaru on kova sana...

Peltikattokin toimii loistavasti vanhan huovan päällä. Jos todellakin tuo 45 astetta kattokulmana pitää paikkaansa, niin ei pitäisi pahemmin olla lumikuormaakaan talvella.
Minusta helpoin huopa asennusmielessä on ehdottomasti rullahuopa, vuokraamosta hakee vain huopakattonaulaimen tai hakasnaulaimen kaveriksi.

Noin ens alkuun revi ne kolmiorimat helvettiin sieltä katolta, nimittäin niissä olevat naulat irtoavat muutamassa vuodessa ja näinollen on taas reikiä katossa, toisekseen, ne ovat melko varmasti jo umpilahot...

Vanhan huovan päälle itse laittaisin lappuhuovan (helpoin asentaa) ja tuon määrän nauloja naulaa kyllä ihan käsipelillä, toki naulain helpottaa aina... Tuosta lappuhuovasta vielä että siinä on sekin etu ettei tarvi leikkoa juurin ollenkaan...

Vanhat naulat eivät ole kyllä irtoilleet, mutta täytyykin tutkia huolella kolmiorimojen kunto. Kiitos vinkistä. Periaatteessahan kai kolmiorimat eivät mihinkään lahoa, jos katto ei ole aivan hajalla, vai?

Lappuhuovan ja peltikaton olen jo hylännyt muotoseikkojen takia. Pihapiiri on tällä hetkellä hyvin yhtenäinen hirsiaittoineen ja vinttikaivoineen, joten vanhaan malliin tehty huopakatto on esteettisesti parhain ratkaisu.

Mihinkäs muuten hakasnaulainta tarvitaan?

Back
Ylös Bottom