Eikö normaalisti litralla maalaa sisäpintoja jotain vähän alle 10 neliötä.
riippuu aivan tekijästä,eihän se maali saa seinälläkään valua mut ei litralla maalata 4 metriä seinä pintaa,huonekorkeus 2,50m....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö normaalisti litralla maalaa sisäpintoja jotain vähän alle 10 neliötä.
kas-vain Huoneisto on 73m^2 normaali kerrostaloasunto ja pohjamaalia oli kulunut 18 litraa (tämä ihan ok) ja pintamaaleja yht. 68 litraa!!!:eek:[/QUOTE sanoi:Onko tuo käytetty maali aivan tavallista sileää sisämaalia,vaiko mahdollisesti jotain rakeisempaa koristemaalia ?
riippuu aivan tekijästä,eihän se maali saa seinälläkään valua mut ei litralla maalata 4 metriä seinä pintaa,huonekorkeus 2,50m....
Juu, itsellä kuluu maalia tai tavaraa lähes aina enemmän mitä on purkissa ilmoitettu riittoisuus. Eihän nyt mun maalaustaidossa mitään parantamisen varaa ole :D Kyllähän tuo sävyjen ero, maali ja maalattava pinta vaikuttaa paljon. Itse maalasin viimeksi vaaleaa valkoisen pohjamaalin päälle ja kulutus oli muistaakseni tuota luokkaa mitä mainitsin, tosin ohensin vielä maalia vähän. Ja näköjään tikkurilan maaleissa on tuota luokkaa ilmoitettu riittoisuudeksi riippuen maalista ja pinnan huokoisuudesta.

En nyt tiedä kuuluuko tämä tänne vai mihin, mut jospa joku osaisi kertoa..
Meillä on kylppärissä kosteusvaurio suihkunurkkauksessa ja se pitäis vuoden sisällä korjata.. Nyt sit mietityttää, et voiko sen pelkän suihkunurkkauksen laatat sun muut purkaa/laittaa uudet vai pitääkö koko kylppäri laittaa uusiksi? Ja mikäs tollaisessa remontissa on taloyhtiön osuus?
Mietityttää myös se, että miten pitkään tollaiset remontit yleensä kestää/joutuuko siksi aikaa evakkoon? Kestoahan ei voi tietenkään tarkalleen sanoa, mutta suunnilleen jos joku tietäisi. Meneeko 2 viikkoa, kuukausi vai kaksi kuukautta?
Mulla ei tuo remonttipuoli ole oikein hallinnassa ja pienessä päässäni taas yritän näitä pohtia..![]()
Sen mitä mä olen noista taloyhtiösotkuista ymmärtänyt, niin taloyhtiön velvollisuus on maksaa remontti vesieristeeseen saakka, pintamateriaalit sitten jää omistajan pulitettavaksi.
Kyselin tuossa taloyhtiön puheenjohtajalta minuutti sitten asiaa, kun sattu vastaan kävelemään.. Hän oli sitä mieltä, että taloyhtiö maksaa viulut vesieristeeseen asti VAIN suihkunurkkauksesta!
Itse ajattelin, että laitettais koko kylppäri kerralla kuntoon, mut nyt jäi vähän mietityttämään, et kuuluuko taloyhtiölle muka oikeasti vain tuo suihkunurkkaus?
Pitänee kysellä, et minkä verran homma maksaa, jos jää meidän maksettavaksi..
Ja kyseessä on vaan 8 neliön kylppäri.. + sauna, mihin sit kans uudet laatat jne.

Mies on reissussa ja mulle totta kai tuli just NYT mieleen miettiä ja pohtia näitä asioita.
Mut pitänee seuraavassa taloyhtiön kokouksessa keskustella näistä asioista!Okei, eli puolensa kannattaa pitää! Kuten aina! Hyvä tietää, että on mahdollista saada koko kylppäriin vesieristykset taloyhtiön piikkiin! Esitän nyt sit vielä yhden tyhmän kysymyksen. Maksaako omistaja vai taloyhtiö yleensä purkutyöt?
Tässä sitä oikeasti tajuaa, miten vähän sitä tällaisista asioista tietää..Mies on reissussa ja mulle totta kai tuli just NYT mieleen miettiä ja pohtia näitä asioita.
Mut pitänee seuraavassa taloyhtiön kokouksessa keskustella näistä asioista!

Tervehdys, onkos täällä ihmisiä joilla on kokemusta huopakaton uusimisesta. Vanhan nykyisin kesäkäytössä olevan sukutilan päärakennuksen huopakatto alkaa olla aikansa elänyt ja katto pitäisi uusia pikapuoliin.
Katto on normaali harjakatto 45 asteen kulmalla ja pinta-alaa on noin 150 neliötä. Huovat on naulattu perinteiseen tapaan ylhäältä alas kolmiorimoilla. Huopaa on kaksi kerrosta eli kertaalleen katto on jo uusittu joskus 70-luvulla. Huopien alla on pärekatto.
Veikkaisin, että uusi huopa kannattaa edelleen naulata vanhojen päälle? Kuinkahan pitkiä nauloja kannattaisi käyttää, kun alla on jo pari huopakerrosta? Paineilmakäyttöinen huopakattonaulain taitaa olla ehdoton ostos, kun äkkiseltään laskin nauloja menevän reilut 5000 kipaletta. Kolmiorimoissa on tosin jo kahden kerroksen naulaukset, joten tuokohan se ongelmia naulaukseen? Onko naulaimessa niin paljon potkua, että se lyö naulan kiinni, jos nyt ei osu ihan keskelle vanhaa naulaa? En ole aiemmin naulapyssyä käyttänyt, joten mitenkäs se reagoi, jos naula osuukin johonkin kovaan? Vetääkö se jumiin tai jotain? Katto on melko jyrkkä, joten pärjääköhän siellä ilman sen kummempia telineitä? Olisiko viisainta mittailla ja leikata huopapätkät alhaalla tasaisella sopiviksi? Minkähän verran aikaa kannattaisi varata tuon kokoisen katon uusimiseen noin suunnilleen?
Paljon kysymyksiä maallikolta, osa varmasti tyhmiäkin, mutta eihän kysyvä tieltä eksy.![]()
Noin ens alkuun revi ne kolmiorimat helvettiin sieltä katolta, nimittäin niissä olevat naulat irtoavat muutamassa vuodessa ja näinollen on taas reikiä katossa, toisekseen, ne ovat melko varmasti jo umpilahot...
Vanhan huovan päälle itse laittaisin lappuhuovan (helpoin asentaa) ja tuon määrän nauloja naulaa kyllä ihan käsipelillä, toki naulain helpottaa aina... Tuosta lappuhuovasta vielä että siinä on sekin etu ettei tarvi leikkoa juurin ollenkaan...