Rekkakuskin epäsäännölliset työajat ja pitkät työpäivät=hankala suunnitella terveelli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anmila01
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
olen siis rekkakuski ja teen viikoittain yleensä 2 reissua. ma on vapaa, ti klo3.00 töihin ja ajo terminaalista toiseen jossa klo 9.30-18.30 vuorokausilepo. 18.30 lastaamaan ja jakamaan kuormaa, aamulla klo9.30 kotiin. yleensä päiväunet klo10.00-14.00 ja illalla nukkumaan klo 21.00. seuraavana päivänä sama rumba taas alusta. pe aamuna klo 9.30 alkaa viikonloppu vapaa. erikoisen aikataulun lisäksi ongelmana on eväät. rekassa jolla ajan ei ole jääkaappia eikä mikroa, majapaikasta löytyy kumpikin. ainahan voi tietenkin käyttää kylmälaukkua mutta ruoka täytyy olla syötävissä kylmänäkin. olen myös paljon kuullut siitä ettei yöllä saisi syödä enää klo yhden jälkeen. kertokaapa mielipiteitä miten kannattaisi ruokailut toteuttaa. tarkoituksena on käydä salillakin 2-3 krt vko ja suurin tavoite oisi saada ruokailut kuntoon jotta välttäisi kauhean nälän yllättäessä herkuttelun. painoakin pitäisi pudottaa n. 10 kg.

Mieti mitkä ateriat söisit tuon reilun vuorokauden aikana jos olisit vaan kotona, ja pakkaa vastaavat safkat mukaan. Sitten syöt niitä valinnaisessa järjestyksessä taukojen ja nälän mukaan. Erilaiset salaatti- ja voileipäviritykset säilyy hyvin kylmälaukussa ja fiksuilla täytteillä (ja just esim ruisleivästä tehtynä) niistä saa oikein terveellisiä.

Kun ottaa lähtiessä pakastimesta jäisen ruoan, se säilyy matkassa kylmälaukussa hyvänä tosi pitkään. Syö sitten kylmänä tai lämmittää majapaikassa.

Itse teen kolmivuorotyötä ja säännöllisiä ruokataukoja ei ole. Ruokailuajat määräytyy ihan tilanteen mukaan. Syön joka päivä 2 lämmintä ateriaa sekä aamupalan, iltapalan ja välipaloja 1-2 päivän pituudesta riippuen. Iltapalan saatan myös jättää pois, jos päivän toinen lämmin ruoka on esim. treenin takia venähtänyt myöhäselle. Ja aika lailla jauheliha-riisi-pasta-kana meiningillä mennään, oli kylmää tai ei, mutta sen lisäksi teen töihin salaatin ja otan mukaan hedelmiä. Välipalaksi yleensä blenderillä rahkajuomat valmiiksi sheikkeriin, tai sitten ihan vaan rahkaa, jukurttia, pilttiä, hedelmiä, mysliä. Jos on kiirepäivä tiedossa, niin proteiinipatukat ei ole nekään ollenkaan huono vaihtoehto ja ne ehtii napata suuhun ilman sen kummempia taukoja. Mitä yösyömiseen tulee, en tiedä mitä viisaat ihmiset ja tutkijat siihen sanoo, mutta itse ainakin syön yövuorossa ihan samalla lailla kuin päivävuorossakin - 3 tunnin välein, 2 lämmintä ateriaa ja välipalat. Iltapalan haukkaan aamulla kotiin tullessa just ennen nukkumaanmenoa. Ja hyvin on toiminut - paino on pysynyt siellä missä pitääkin ja treeni on kulkenut, joten itse en ainakaan toistaiseksi näe syytä miksi yösyöminen pitäisi jättää pois, kun senkin tekee järkevästi. Tosin mulla on vain noin 2 yövuoroa per kuu, joten en osaa sanoa mitä tapahtuu jos niitä on useammin... Mun mielestä kuitenkin jos ruokailuaikoja ei voi aikatauluttaa päivän mukaan, niin kannattaa pyrkiä vain mahdollisimman säännöllisiin ruokailuaikoihin, vähintään 2h ja enintään 4h taukoa aterioiden välissä. Plus riittävä vedenjuominen päivän aikana.

P.S. Erinomaiseksi hankinnaksi osoittautui myös kylmälaukku, mikä on tarkoitettu nimenomaan ruokien ja juomien kuljettamiseen pitkin päivää. Näitä myy ainakin bodyaction ja fitnesstukku... Kannattaa tsekata!

Suositut

Back
Ylös Bottom