Reilusti ylipainoisen liikunta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun neste on saatu pois eli painon putoaminen hidastuu, niin kannattaa urheilla pienellä sykkeellä esim. reipas kävely. Tällöin elimistö käyttää enemmän rasvoja energiaksi. Suosittelen ostamaan sykemittarin tähän tarkoitukseen. Liian kovalla sykkeellä harjoittelusta ei ole hyötyä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ruokavalion muuttaisin vähähiilariseksi (<100 g päivässä) koska silloin rasva/proteeiinipainoitteinen ruokavalio pitää nälän loitolla kun mennään miinuskaloreilla. Ehkäisee myös lihasmassan katoamista.

Kun neste on saatu pois eli painon putoaminen hidastuu, niin kannattaa urheilla pienellä sykkeellä esim. reipas kävely. Tällöin elimistö käyttää enemmän rasvoja energiaksi. Suosittelen ostamaan sykemittarin tähän tarkoitukseen. Liian kovalla sykkeellä harjoittelusta ei ole hyötyä.

Käytännössä lopputulema on varmaan tosi. Kevyellä sykkeellä kun jaksaa pidempään liikkua, ja kokonaiskulutus tulee suuremmaksi.

Mutta se, otetaanko rasva suoraan käyttöön heti liikuntaan, ei ole merkittävää. Vaikka liikuttaisiin hiilihydraattien voimalla, niin jostain ne glykogeenitkin on myöhemmin täydennettävä. Kalori on kumminkin kalori eikä ihminen(kään) ole ikiliikkuja.

On varmaan ihmisestä kiinni, kumpi on parempi mittaus: "X .. X+N sykkeellä" vai "PPP eli Pitää Pystyä Puhumaan". Ainakaan ei saisi lannistaa ajattelemalla, että homma nyt on vallan turhaa jos syke olikin 145 vaikka piti olla 120..140. Tekninen vempain voi toki olla yksi hyvä keino saada itselleen lisää intoa kuntoiluun.

No tässä on yksi reilusti ylipainoinen joka on aloittanut nyt elämäntapojen remontin! Paino indeksini eli bmi yli 40 aloittaessani tämän projektin. Kalorilaskuri.fi:llä lähin liikenteeseen ja -500kcal vajeella (joka on tosin nyt n.600-700keskiarvoltaan). Aloitin myös liikunnan lisäämisen kävelylenkeillä ja kuntosalilla...nyt sitten oon hurahtanut ihan täysin saleiluun ja käynyt sielä n.3 kertaa viikossa :) 1.11 aloitin ja painoa on lähtenyt reilut 5kg (en oo käynyt kuin 2 kertaa punnitsemassa itseni, koska en näe siinä mitään järkeä...muutakuin sen että tippuu ja ei liian rajulla vauhdilla). Salikertoja onkin kertynyt jo 22 ja painot noussut hurjalla vauhdilla :) Omasta mielestä kuntosalit on juuri SE juttu, kun taas lenkillä käynti ei tuo samanlaista fiilistä mikä kunnon punttireenistä jää, vaikka en voi väittää vastaankaan...kyllä kunnon hikilenkin jälkeenkin on mahtava olo :D

Tärkeintä tässä puuhassa on mielestäni juuri ruokailutapojen muuttaminen terveelliseksi ja säännölliseksi. Ja muutenkin pitää asennoitua niin että mikään ei tapahdu tuosta noin vain, vaan oikeasti on töitä tehtävä jos tuloksia haluaa eli pitkäjänteisyyttä PALJON! Ja tuohon nopeean pudottamiseen voin sanoa että ei kannata...ite koitin pari vuotta sitten rajulla dieetillä ja tulihan sillä tuloksia...yli 10kg reilussa kuukaudessa, mutta sitten paketti hajos kun ei vaan jaksanut enää sitä nälkää ja rääkkiä! Kaikki tuli takas korkoineen...ja mikä pahinta nois nopeis pudotuksis että se mitä lähtee on lihas&nesteet ja mikä tulee takas on läski :D

Kovasti tsemppiä kaverillesi ja paljon onnea kohti terveellisiä elämäntapoja! Kun vain lähtee liikkeelle niin kyllä se siitä alkaa sujuun ja mikä parasta se olo minkä liikunnasta saa...ei oo monta asiaa parempaa ;) Noh tulipas vähä kliseistä tekstiä, mutta toivottavasti ei nyt liian :D

Hei kiitti Feenix82 kun pistit viestii tulemaan :) Just tälläistä kaippaankin että itse asian omaiset laittavat sitä viestiä tulemaan, jotka itse ovat kamppaileet tai kamppailevat saman asian kanssa. Hei semppiä sullekanssa painon pudotukseen :) Miten muuten sun kohdalla, lähtikö painon pudotus hanke ihan omasta halusta vai sitten toisten kautta. Ittekö lähit vaan ottamaan asiasta selvää vai menitkö jonkun ns personal trainerin puheille/ liityit kuntokeskuskseen vai miten homma lähti sitten käyntiin. Olitko muuten aijemmin kokeillut sali treeniä vai se iski kertaheitolla?

Oli vaan hauska kun kävin tuolt kirjastosta lainnaamassa mm. kirjoja aiheeseen liittyen niin yks kirja mikä löyty oli laiduttajan jooga. Ja mikä hauskinta hommassa oli se että se nainen joka joogas siin oli sellanen timmissä kunnossa oleva likka, miten joku hieman tuhtimpi tyttö tai poika saa itsensä taivutettua sellaisiin asentoihin. Alkovaan hieman ihmettyttää homma, että ei ollut nyt kaikkea tullut ajatelleeksi kirjan tekijä.

Zone-sarja -42%
Hei kiitti Feenix82 kun pistit viestii tulemaan :) Just tälläistä kaippaankin että itse asian omaiset laittavat sitä viestiä tulemaan, jotka itse ovat kamppaileet tai kamppailevat saman asian kanssa. Hei semppiä sullekanssa painon pudotukseen :) Miten muuten sun kohdalla, lähtikö painon pudotus hanke ihan omasta halusta vai sitten toisten kautta. Ittekö lähit vaan ottamaan asiasta selvää vai menitkö jonkun ns personal trainerin puheille/ liityit kuntokeskuskseen vai miten homma lähti sitten käyntiin. Olitko muuten aijemmin kokeillut sali treeniä vai se iski kertaheitolla?

Oli vaan hauska kun kävin tuolt kirjastosta lainnaamassa mm. kirjoja aiheeseen liittyen niin yks kirja mikä löyty oli laiduttajan jooga. Ja mikä hauskinta hommassa oli se että se nainen joka joogas siin oli sellanen timmissä kunnossa oleva likka, miten joku hieman tuhtimpi tyttö tai poika saa itsensä taivutettua sellaisiin asentoihin. Alkovaan hieman ihmettyttää homma, että ei ollut nyt kaikkea tullut ajatelleeksi kirjan tekijä.

Kiitos tsempeistä :) Täs nyt on pari kk takana ja hyvin vielä mennään eteenpäin hieman unettomuutta ja flunssailua ollut, mutta vielä jaksaa :D Sali innostus on ihan katossa koko ajan ja tuli tuos jopa käytyä edellispäivänäkin reeneis flunssaisena (ei paras idea mutta nyt on taottava kun rauta nousee :D). Tää mun projekti on ollut kauan aikaa aluillaan (jutellut koulun terkkarinki ja muitten kans paljon asiasta ennemmin) ja oon vain ns. odotellut "potkua perseelle"...se tuli sitten vihdoin yks kaunis viikonloppu kun olin mässännyt itseni turvoksiin ja aattelin että nyt saa riittää :) Homma lähti ihan oman pään sisältä ja itse opiskelulla (tuota kalorilaskuria suosittelen!) Kova oli kynnys mennä julkiselle salille (koulun sali) jossa minua 10v nuoremmat kollit nostelee isommilla painoilla ja on kovassa kunnossa, mutta piti vain voittaa se päänsisäinen mörkö ja MENNÄ! Itsensä voittaminen tekee tästä hommasta parasta! Henkistä kanttia se vaatii ja paljon, mutta kun menee vain eikä ajattele muita vaan ITSEÄÄN, niin hyvä tulee (itsensä takiahan tähän hommaan ryhdytään eikä muiden se täytyy muistaa!). Sali treeniä en oo aiemmin kokeillut kuin muutamia kertoja joita ei voi edes reeneiksi sanoa :D Että nyt se kipinä sitten vain iski oikein kunnolla! Muutenkin oon nyt hirveen kiinnostunut kaikesta ravitsemukseen liittyvästä ihan tulevan ammatinkin takia (tällä hetkellä koulussa ja tavoite ravintola kokin paperit) :) Silti täytyy myöntää että paljon tää vain vaatii työtä...itsekkin jatkuvasti pitää taistella säännöllisen ruokailu-aikojen noudattamista vastaan ja ah ne niin ihanat & helpot suklaat, sipsit jne. :D

Nyt oon tosiaan kiinnostunut hirveesti tuosta kuntosalista/voimailusta/kehorakennuksesta joten saa nähä alkaanko muuttamaan hieman kalori vajetta tulevaisuudes (sais lihas enemmän kasvua :D) Mutta ainakin vielä mennään tällä vajeella. Joo itekkin on tullut kirjastos vierailtua ja haettua kirjallisuutta tuohon voimailuun liittyen :) Ja niinhän se on että aina nois on timmit akat&ukot laitettu...itekkin tuola kalorilaskurin chatis joskus huutelin että vois olla kiinnostavaa koittaa jotain "rauhallista" aerobista harjoittelua (jooga, chi:t jne) tähän salin vasta painoksi, mutta tokaisin vain että pitäs vähän "harjoitella" ennenkuin kehtaa mennä noihin mukaan, joku siihen sitten siihen heti vastasikin hyvän pointin "miksi aina pitäs olla jo kunnossa jos menee johonki ohjatuille tunneille, kun siksihän sinne mennään että kuntoon tullaan!" :)

Jos on mahdollisuus ts. varallisuutta niin personal traineri vois olla kova juttu sillä homma lähtee ainakin oikealla tapaa käyntiin :)

Ps. nyt alkaa pian sellainen kampanja/haaste kuin gofatgo...itsekin liityin siihen vaikka tiedän oikeastaan jo "kaiken" oleellisen oikein syömisestä jne. mutta kun se kerran on ilmainen niin ihan mielenkiinnosta käyn kattoos minkälaisia ohjeita sielä on :)

Omakohtaisia ja lähipiirin kokemuksia mulla on tästä asiasta melko paljon, sillä jokainen perheeni nainen on kamppaillut painonsa kanssa, minä mukaan lukien. Painoindeksimme ovat painavimmillaan ollut kolmen naisen kesken 33-45 luokkaa, joten aivan pienestä ylipainosta ei ole ollut kyse. Haasteita painon hallintaan on tuonut mm. reuma, selkävaivat, aikataulut ja tunnesyöminen. Itselläni on projektina tällä hetkellä menossa se, että tiputtaisin painoa painoindeksin mukaan merkittävästä ylipainosta normaalipainon ylärajalle.

Reilusti ylipainoiselle ruuan merkitys painon pudotuksessa on erittäin huomattava, koska suuremmassa määrin liikkuminen saattaa olla mahdotonta nivelrasituksen takia. Itse tiedän melkein kaiken mahdollisen terveellisestä ruokavaliosta, koska perheen keskuudessa siitä on ollut aktiivisesti puhetta ja usein. Ravintoterapeutinkin hyvistä neuvoista huolimatta ystäväsi todennäköisesti tarvitsee ruokavalion tiimoilta tukea, kannustusta ja ohjausta. Sinun kannattaakin puhua hänelle omasta ruokavaliosta, etenkin omista terveellisistä herkuista ja lempiruuistasi. Kyllä terveellisessäkin ruokavaliossa maku on aika tärkeää.

Liikunnan saralla kaksi tärkeintä lähtökohtaa mielestäni ovat mahdolliset liikuntarajoitukset ja motivaation lisääminen.
- Liikuntarajoituksista: Kannattaa kysyä ystävältäsi, onko hänellä joitakin liikuntarajoituksia eli tekeekö liikunta kipeää ja missä tapauksissa. Itselläni on ollut vikaa lonkassani koko pienen ikäni pitkälti painosta huolimatta (toki runsaampi ylipaino pahentaa asiaa). Tästä syystä itse en ole koskaan nauttinut kävelystä. Kävelykin on toki mahdollista, mutta pienemmissä annoksissa. Esim. nykyisessä painossani tunnin lenkin jälkeen lonkka kipuilee siihen malliin, että unia haittaa ja kipeä vielä seuraavana päivänä. Uintia on täällä mainostettu aika paljon, mutta kaikille sekään ei ole mahdollista tai mielekästä. Pyöräily on yksi varsin hyvä urheilumuoto ylipainoisille, koska se ei rasita niveliä ihan niin paljon kuin kävely. Kaikki jumpat, joissa on vähääkään hyppyjä tms, kannattaa ainakin alkuun unohtaa.
- Motivaatiosta: Liikuntarajoituksiakin tärkeämpää on se, että liikkumisesta tulee mielekästä. Jos kävely tai uinti tuntuu pakkopullalta, ei sitä kannata hampaat irvessä tehdä. Itse tykkään selkeästi enemmän hitaista, etenkin lihaskuntoa lisäävistä liikuntamuodoista. Punttisali on selkeästi rakkain urheiluharrastukseni, ehkä koska mulla lihasmassaa kyllä tuolta rasvakerroksen alta löytyy. Salilla treenaan sykemittarin avulla niin, että pyrin treenaamaan jatkuvasti rasvanpolttosykkeen rajoissa. Kotosalla tulee toisinaan harrastettua pilatesta, koska se on myös sellainen mukava rauhallinen, mutta tehokas liikuntamuoto. Aerobisia en säännöllisesti harrasta, mutta koetan etsiä sitä omaa lajia. Kannattaakin siis kysellä kaverilta, mikä olisi hänelle mieluisin liikuntamuoto. Teidän kannattaa myös lähteä kokeilemaan uusia juttuja, koska sieltä voi löytyä joko toiselle tai molemmille uusi ihana oma urheiluharrastus, jota ilman ei osaa elää.

Hei kiitos taas teille ihanista viesteitä, ihana huomata että miten paljon täältä tuleekaan tietoa ja apua tähän mun kaverin treenaamiseen. Voin jo tässä vaiheessa sanoa että edistystä on tapahtunut 5kg on tyttö jo tässä vaiheessa laihtunut että hyvään suuntaan ollaan menossa :)

Kyll mielessä oli just kaikkea että kyselen vähän sen tyttön omaa motiivia ja mitä haluais tehdä ja kokeilla, ja jatkossa pitääkin kyllä siihen panostaa, ja saada tuo liikunta juttu nyt jatkumaan. Olin tossa nyt itse joulun pyhät reissussa ja tein sille sitten tälläisen liikunta kalenterin että joka toinen päivä kävis pienen lenkkin heittämässä, ja mikäli on tehnyt niin merkkaa jotenkin ja sitten kun palaan jos tarpeeks paljon liikkunut niin saa jotain palkinnoksi, en viikkolla taas nähdään niin katsotaan mikä on tilanne.

Ja uskon että tää 5kg painon puodotus myös motivoi entisestään tätä tyttöä liikkumaan koska se alkaa huomaan että mikä se vaikutus tällä liikunnalla ja syömisellä oikein onkaan.. :) En kylläkään tiedä mikä tää aika väli oikein onkaan, siis missä ajassa paino laskenut noinkin paljon.. :)

Feenix82 kiva kun pistit tonn gofatgo tiedon, itte laitoin kanssa hakemukse menemään:)
kiva saada itselleen myös tietoa tosta hommasta :)

"Tuttuni" (mies) pyysi minua väsäämään hänelle hieman projektia, jolla saataisiin reilu 15 kiloa pudotettua viimeistään kesään mennessä. Pituutta löytyy noin 167 senttiä ja paino pyörii jossain reilun 90kg luokkaa. Ruokavalion kanssa ei tule ongelmia, mutta tuo liikunta puoli mietityttää. Salilla olisi mahdollista käydä ainakin 3 kertaa viikossa, joka aluksi varmarsti riittäisi oikein mainiosti. Kannattaisiko kuitenkin ensin pudottaa hieman painoa ensin kuin alkaa treenaamaan kuntosalin puolella? Jos ei, niin minkä tyyppinen ohjelma tähän sopisi parhaiten? Kaloreista sen verran, että luulisi reilun 2000 kaloria päivässä olevan ihan sopiva tavoite.

Itsellä kokemusta tuosta painonpudotuksesta -26 kg viimeisen kahden vuoden ajalta.
Vaaka näytti pahimmillaan hiukan vajaa 130 kg ja nyt 104 kg, pituuden ollessa 182cm. Eli aikamoinen rantapallo sieltä vyön yli kurkisti. Kurkistaapa se pikkaisen vieläkin, mutta ei enään niin pahasti. Painon pudottelu on kuitenkin jatkunut, vaikkakin nykyään punttihommat on se JUTTU.

Oman kokemukseni mukaan voisin pari ohjetta antaa kaikille kysyjille ja kysyjien "kavereille" jotka itselläni toimivat.
* Kuten aikaisemmin tässäkin ketjussa mainittiin, niiin ei se kuinka paljon kulutat vaan se kuinka paljon sisääsi energiaa tunget tekee eron painonpudotuksessa.
* Etsi ruokavalio mikä toimii! Joillakin toimii ehdoton herkkukielto joillakin paremmin tietyn ruoka-aineen vähentäminen. Se mikä toimii itsellä vielä usean kuukauden päästä on se toimivin. Pääperiaatteena syö terveellisesti. Koti/koulu/työpaikkaruokaa, mutta jätä herkut ja turhat napostelut pois.
* Sisuunnu -> Tee painonpudotuksesta projekti. Punnitse itsesi JOKA aamu, (joskus paino heittelee) mutta isoilla massoilla paino tulee alkuun nopeasti alas. -> Joka aamu punnitseminen tuo sitä iloa mikä auttaa jaksamaan taas seuraavaan päivään.
* Tee liikunnasta PAKKO. Ei selittelyjä, ei tekosyitä! Kävele esim 5 km JOKA PÄIVÄ. Ihan sama tuleeko lunta, räntää tai pikku-ukkoja. (käy salilla, ui, tee jotain mikä on mukavaa tai ainakin vähemmän ikävää).
* Vaikka välillä sattuu fyysisesti niin siitä se yleensä poistuu kun saa kropan lämpimäksi. Tukevassa kunnossa vaikein liike on sinne lähteminen.
* Kun alkurykäys on tasaantunut ja liikunnasta ja terveellisemmästä syömisestä on ruvennut tulemaan tapa. VASTA siinä vaiheessa vedä hommaa "tieteellisemmäksi". Käytä kalorilaskuria, tutki etiketit opettele katsomaan mitä syöt. (Tämän toteuttaminen HETI alussa tappaa melko varmasti kaiken innon viimeistään viikon jälkeen).
* Älä ota ketään mukaan projektiin. Kun toinen löysäilee niin annat jo puoliksi tällöin luvan löysäillä itsekin. Ole vastuussa vain itsellesi.
* Sovi perheen kanssa, että tämä juttu TÄYTYY tehdä ja tarviset aikaa siihen kiireiltä. 1-2h illassa onnistuu varmasti.
* Mene eteenpäin vaikka läpi harmaan kiven. Pikkuhiljaa (eikä edes mene hirveän kauaa) huomaat, että hengästyminen on kivaa, kroppasi rupeaa kaipaamaan liikuntaa. Huomaat, että karkki ja sipsihyllyt on aika helppo ohittaa ilman mitään mielihaluja.
* Mikäli välillä tulee lipsahduksia niin se ei ole mikään syy lopettaa. Jatkaa vaan kovalla innolla siitä mihin jäätiin.
* Lue pakkista, painonpudotus foorumia, kiloklubia jne..saa motivaatiota muista.

Omat kokemukset hyvistä ja huonoista jutuista.

+ Otin tavaksi ottaa 4kk vanhan tytön "iltalenkille" töistä tultua. Kävelin 5-10 km päivittäin. Vaimo sai omaa aikaa, minä sain liikuntaa ja muksu ulko-ilmaa. -> WIN/ WIN / WIN.
+ Puntista tuli itsellä nopeasti se juttu joka sai innon pitää pudotettua painoa alhaalla. Tärkeää oli löytää se tapa liikkua mistä tuli harrastus, eikä pakko.
- Välillä paikat oli tosi kipeenä, mutta ajattelin vain että siellä se heikkous poistuu ruumiista. -> Mitään vakavampia vammoja ei ole tullut. Keho useasti ylipainoisella kipuilee paljon kun ei ole liikuntaan tottunut.
- Välillä paino jumahtaa...Oppi hyväksymään sen ja pistä vain tossua toisen eteen ja jatka terveellistä syömistä.
+ Se fiilis kun tutut alkavat kehumaan muodon muutosta. (otti itsellä aikaa noin 6kk).
+ SE FIILIS, kun tuntemattomat alkavat kehua (otti itsellä aikaa noin 1v) :rock:

Mutta tämän pitkän ja epämääräisesti kirjoitetun monimutkaisen postin ydin ehkä siinä, että minä joka olin 130 kg säännöllisesti liikkumaton, lähes 2-askia röökiä/päivässä imenyt rasva/tuhka/kompostisäkki on saanut itsensä ainakin pikkaisen parempaan kuntoon.
-> Kevät talvella -14,penkkasin 150 kg (oma paino tuolloin 115kg)
-> Syksyllä "juoksin" 10 km 55 minuuttiin. (oma paino tuolloin 108kg) -> ei ole häävi aika, mutta hyvin siihen nähden, kun keväällä mietin, että josko kesällä jaksaisin juosta 5 km pysähtymättä.
-> Lääkkeet heitetty roskiin lääkärin suosituksesta. (verenpaine alko olla koholla).
-> Rööki vaihdettu vapotteluun

Että jotain on saatu aikaan. Ainakin hyvä alku terveellisemmän elämän tiellä.
Edelleen tätä hommaa ajaa sama nälkä päästä parempaan kuntoon. Oma ajatus pudotella paino kesään mennessä 95 kg hujakoille, mutta tällä hetkellä pieni välibulkki, kun otin testiin G6:sen ja alkoi tulosten junnaaminen/lasku ottamaan päähän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom