Tässä tarina löytöpalkkiosta, joka vitutti!
Joskus pikkuskidinä olin tulossa lätkämatsista kaverin kanssa, kun nähtiin bussissa penkin alla jonkun vanhan mummelin seutukuukausikortti joka oli vielä juuri pari päivää sitten "aloitettu" eli kortti oli suhteellisen arvokas. Sisällä oli vielä pari pankkikorttia ja mummotyyliin toisen tunnusluku paperinpalalla.
No mitäs me, kelpo pojat, vietiin tietysti kyttikselle vaikka siinä tulikin sitten muutama kilometri ylimäärästä kotimatkaa ja kotiintuloaikakin ylittyi. Ei tullut mieleenkään edes mikään kieroilu sen pankkikortin kanssa. No, poliisisetä sitten otti mun tiedot ylös ja kyseli löytöpalkkiotoiveista. En kehdannut sanoa mitään suoranaista, mutta poliisisetä epäili että kyllä tosta varmaan voisi viisikymppiset pyytää mieheen (Elettiin siis markka-aikaa).
No, parin päivän päästä tuli sitten kyttikseltä kirje. Omistaja oli käynyt hakemassa bussilipun ja pankkikortit ja tunnusluvun. Löytöpalkkioksi oli jätetty ruhtinaalliset 20mk, joka tulisi jakaa kaverin kanssa ja jota ei voisi noutaa lähikyttikseltä vaan pitäisi hakea jostain Helsingin keskustasta (en muista mistä). Kuvalliset henkkarit tuohon olisi tarttenut, joita mulla ei silloin nappulana vielä edes ollut. Matkat tonne olisi maksanut 5mk yhteen suuntaan per mies. Elikä tuo ruhtinaallinen 20mk olisi mennyt jo pelkkiin matkoihin.
Tuo tapaus todella kyrpi ja tavallaan kyrpii tuollainen asenne vieläkin. Saattoihan olla, että mummeli oli jo "katkaissut" pankkikortit eli taloudelliset tappiot eivät olisi olleet kuin yksi seutukuukausilippu (maksoi varmaan lähemmäs 200mk). Mutta silti tuo 20mk jaettuna kahdella ei tuntunut oikein kahden pikkupojan vaivan väärtiltä.