Ravitsemusterapeutti: "Proteiinivalmisteita ei tarvitse kukaan"

Jokohan tämä oli...

Aamulehdessä ravitsemusterapeutti Reija Kouki kertoo, ettei proteiinivalmisteita tarvitse kukaan. Monipuolisesta ravinnosta saa tarpeeksi kaikkia muita, paitsi d-vitamiinia.

Tottahan tuo varmasti on. Mielestäni mielenkiintoinen kommentti, varsinkin kun itse olen pyrkinyt juuri ruokavalion täysremonttiin. Itselläni nuo lähinnä tukevat nykyistä ruokavaliota.

Linkki aiheeseen:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/159136.shtml

Jokohan tämä oli...

Aamulehdessä ravitsemusterapeutti Reija Kouki kertoo, ettei proteiinivalmisteita tarvitse kukaan. Monipuolisesta ravinnosta saa tarpeeksi kaikkia muita, paitsi d-vitamiinia.

Tottahan tuo varmasti on. Mielestäni mielenkiintoinen kommentti, varsinkin kun itse olen pyrkinyt juuri ruokavalion täysremonttiin. Itselläni nuo lähinnä tukevat nykyistä ruokavaliota.

Linkki aiheeseen:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/159136.shtml

Siis tavallaan mielipiteeseen voi yhtyä, mutta tavallaan taas ei.

Proteiinijauheet helpottavat mun elämääni ainakin todella paljon siksi niitä lähinnä käytän. No etu palautumisessa tossa jo mainittiinkin joten ei siitä sen enempää.

Tuntuu, että toi on enemmän kirjotettu joillekkin skideille jotka luulee, että ne jauheet tekevät jotain ihmeitä. Tämä uskomus taitaa olla aika suuri kun ollaan valmiita maksamaan järkyttäviä kilohintoja proteiinista!

En kyllä vakuuttunut tämän Ravitsemusterapeutin ammattitaidosta.

toi koko juttu kiteyttää aika hyvin ravitsemusterapeuttien tietämyksen, en yleistä mutta yleistän.

Onneks on pakkis mistä voi aina lukea heittämällä oikean tiedon. Tämäkin terveystieteiden maisteri on täysin turhaan istunut yliopistolla, kun olis vaan tullut täältä pokkaamaan tarvittavan tiedon. :jahas:

Kyllä ainakin itellä tulis ruokavalio todella kalliiksi jos en proteiineja jauhoista ottaisi. Eli opiskelija tarvitsee ainakin. Suomessa kun ruoka on niin helvetin kallista.

Onneks on pakkis mistä voi aina lukea heittämällä oikean tiedon. Tämäkin terveystieteiden maisteri on täysin turhaan istunut yliopistolla, kun olis vaan tullut täältä pokkaamaan tarvittavan tiedon. :jahas:

Jeps... Olen monesti miettinyt, että onkohan ravitsemuksen lisäksi mitään muuta alaa, josta maallikot "tietävät" niin paljon paremmin kuin kyseistä aihetta opiskelleet maisterit tai vaikka tohtorit. (En ole lukenut kyseistä Aamulehden juttua, mutta ihan vaan kommenttina näihin kommentteihin.)

Tämäkin terveystieteiden maisteri on täysin turhaan istunut yliopistolla, kun olis vaan tullut täältä pokkaamaan tarvittavan tiedon. :jahas:

Täytyy lisätä ettei se, että olet käynyt yliopiston tarkoita välttämättä paljoakaan. Korostan sanaa välttämättä!

Siellä opitaan usein se tietty linja syvällisemmin. Ravitsemuksessa tai vaikkapa taloustieteessä sattuu olemaan aika paljon näitä linjoja. Sitäpaitsi jatkuvasti tulee uutta tietoa, joten jos ei itse motivoidu hankkimaan tietoa niin miten ihmeessä voi pysyä ajan tasalla ? :)

Ja onneks joku tulee heittämään aina tällaisen kommentin jokaiseen threadiin jossa on kyse jostain alan ammattilaisen mietteestä, johon suhtaudutaan kriittisesti :jahas:

Kyllä sen tarvittavan proteiinin suht helposti saa ihan syömälläkin kasaan. Itse tullut se huomattua kun punninnut ruuat yms muutaman kk ajan. Ihan normi sapuskoista tulee se 2- 2.5g/kg ja siihen sitten lisäksi palautusjuomat yms.

Tottahan se on että kyllä sillä tavallisella ruoallakin pärjää. Jauhot on vain edullisempi ja välillä parempikin tapa. En ainakaan itse jaksa raahata salille kananmunia ja pastaa. Helppo laittaa jouhot sheikkeriin ja sit treenin jälkeen hanasta vettä ja ravinteet naamariin. Ei tuossa artikkelissa ole ajateltu ihan loppuun asti.

Ja onneks joku tulee heittämään aina tällaisen kommentin jokaiseen threadiin jossa on kyse jostain alan ammattilaisen mietteestä, johon suhtaudutaan kriittisesti :jahas:

Nimenomaan!

Kai meiän pitäis suoralta kädeltä uskoa kaikki mitä joku yliopiston käynyt ravintoterapeutti opettaa.

Kun todelliset ammattilaisetkin kritisoivat näitä normi-ravintoterapeutteja niin miksikäs emme me, jotka ovat kuitenkin ottaneet asioista selvää myös...

Nämä ravitsemusterapeutit jakautuvat yleensä kolmeen leiriin joko niihin jotka eivät usko lisäravinteisiin, vähän molempia ja sitten lisäravinteiden puolestapuhujat. Uskon, että tuo ravitsemus terapeutti käsitteli tuota lisäravinteiden poisheivausta perus tallaajan osalta joka tekee istumatyötä ja ehkä käy lenkillä. Ihan eri asia sitten jos on tavoitteellinen urheilija tai sellainen joka käy salilla ja vaikka on hidas aineenvaihdunta, että lihakset palautuvat helvetin hitaasti. Silloin on proteiinit ja palautusjuomat hyödyksi. Kyllä uskon itse, että monia ylipainoja ja muita tauteja voitaisiin vähentää, kun oikeaan ravitsemustietoon panostettaisiin, Lapsille voitaisiin pienestä asti opettaa, että käyttäisivät monivitamiinia ja kalanmaksaöljyä. Ainakin itse voin paremmin ja sairastelen todella harvoin, kun huolehdin vitamiinien ja mineraalien saannista..

Uskon, että tuo ravitsemus terapeutti käsitteli tuota lisäravinteiden poisheivausta perus tallaajan osalta joka tekee istumatyötä ja ehkä käy lenkillä. Ihan eri asia sitten jos on tavoitteellinen urheilija tai sellainen joka käy salilla ja vaikka on hidas aineenvaihdunta, että lihakset palautuvat helvetin hitaasti.

Jo tuosta nettijutusta käy ilmi, että neuvoja annettiin jääkiekkoilijalle (käsittääkseni SM-liigapelaaja), eli eiköhän hänet voida laskea "perus tallaajan" sijaan "tavoitteelliseksi urheilijaksi"?

Kouki tarjoaa urheilijalle hiukan tavallisesta poikkeavaa lautasmallia: 1/3 kasviksia, 1/3 eläinkunnan tuotteita ja 1/3 perunaa, riisiä tai makaronia. Monivitamiinien lisäksi Kouki ei suosittele mitään ylimääräistä, mitä ei tavallisesta ruoasta saisi.

-Proteiinivalmisteita ei tarvitse kukaan. Proteiineja ja hiilihydraatteja sisältävät palautumisjuomat ovat harvoin hyödyllisiä, ehkä heti pelin jälkeen.

Sama maisteri varmaan treenannut käytännössä tosissaan? Katsos hyvä Jacob, elämä ei aina ole samaa mitä paperilla. Työt, aikataulut sun muut aiheuttavat sen, että prodejauhoilla ja patukoilla on paikkansa, niitä todellakin tarvitaan jos ei halua kantaa kananrintaa kokoajan mukanaan.

Luin tuon jutun juuri Aamulehdestä. Minusta on aika käsittämätöntä, että urheilijat vetävät jotain kevyttuotteita. Monta tuntia päivässä treenaava kaveri saa 3000 kcal. Ja kaiken lisäksi tuossa ruokavaliossa on kohtuullisen vähän mitään kasviksia ja melko vähän myös mikroravinteita. Ja kaveri vielä itse kuvitteli syövänsä tosi hyvin ja ammattimaisesti. :rolleyes:

Ja tuo ravitsemusterapeutti kyllä osoitti lausunnoillaan, ettei ymmärrä ainakaan urheiluravitsemuksesta juuri mitään. Tokihan ravitemusterapeuteilla on tietyistä asioita ihan hyvin tietoa, kun monta vuotta ovat lukeneet, mutta samalla sitten suurin osa on noiden tiettyjen virallisten dogmien vankeja. Ja tuntuvat vielä kuvittelevan tietävänsä asioista kaiken.

Eipä noita jauhoja tarvitse jos syö 5-7 kertaa päivässä kunnon ruokaa, mutta itse ainakin syön mieluummin 2dl jogurttia+heraa kuin 5dl jogurttia. Varsinkin aamulla.

Töihin ja kouluun nuo jauhot ovat lähes korvaamattomia, ellei tosiaan välttämättä halua pitää mukanaan etukäteen valmistettua kanaa tai muuta ruokaa. Järkeä käyttämällä löytyy hyvä ruoan ja jauhojen välimuoto, jossa kumpikaan ei ole turha.

Eräs lähisukulaiseni opiskeli ravintotieteitä (?) yliopistolla ja voe herran perse mikä siellä oli meno! Ruokaympyrä sitä, ruokaympyrä tätä. Sitten jos heitti, että tutkimuksia on tehty myös 70-luvun jälkeenkin ja osa niistä ovat eri mieltä kuin arvon professori nyt opettaa niin ai jai jai kun tuli paha öögaa.

Paljonhan siellä käytiin läpi äärimmäisen hyvääkin asiaa, varsinkin detailitason molekyylishittiä ja sellasta mutta ilmeisesti kritiikki siellä on unohtunut johonkin.

Eräs lähisukulaiseni opiskeli ravintotieteitä (?) yliopistolla ja voe herran perse mikä siellä oli meno! Ruokaympyrä sitä, ruokaympyrä tätä. Sitten jos heitti, että tutkimuksia on tehty myös 70-luvun jälkeenkin ja osa niistä ovat eri mieltä kuin arvon professori nyt opettaa niin ai jai jai kun tuli paha öögaa.

Paljonhan siellä käytiin läpi äärimmäisen hyvääkin asiaa, varsinkin detailitason molekyylishittiä ja sellasta mutta ilmeisesti kritiikki siellä on unohtunut johonkin.

AMEN!:hyvä:

Ja kun Jakobilla meni kuitenkin kahvit väärään kurkkuun niin painotetaan, että siellä on varmasti ihan älyttömästi hyvää juttua mutta se tietyn tyylisuunnan seuraaminen vailla kritiikkiä ei ole hyvä juttu.

Nämä ruokavaliohommat kun on hieman monimutkaisempia kuin yliopistomatikan 2+2=4 sillä ymmärtääkseni ei ole olemassa ruokavaliota, dieettiä, tms. joka sopisi aina kaikille vaan pitäisi melkein mennä aina enemmän tai vähemmän tapauskohtaisesti. Imo Ermanni.

Ja se jäkispelaaja näytti kyllä sen verran lommoposkelta, että kyllä voi huoletta jättää ne kevyt-tuotteet pois ja olla useemmin ruoka-aikaan kotona. Tai sitten "sortua" niihin lisäravinteisiin.

Back
Ylös Bottom