ravintosisältö 100 g:ssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rahvas
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aina luullut, kun ilmoitetaan ravinto sisältö 100 g:ssa. Niin että proteiinistä, hiilihydraatista ja rasvasta yhteen laskettuna tulisi toi sata. Mutta ei niin olekkaan, katselin tossa ravinto sisältöjä ja laskeskelin niitä yhteen ja alle jäi. :(

Olen myös aina luullut että, jos ravinto sisällössä ilmoitetaan sadassa grammassa olevan kymmenen grammaa rasvaa(esim. lihapiirakka), niin silloin tuotteessa olisi kymmenen prosenttia rasvaa.

Kuten myös olen aina luullut että kaikki syötävät koostuu rasvoista, prodesta ja hiilihydraateista. + ehkä jotain ravinto kuituja, mutta niitäkin niin vähän että noista kolmesta tulis likimain se sata prossaa täyteen. Vitamiinit ja hivenaineet sisältyis noihin komeen pää tekijään.

Selvittäkää ny, oon ihan pihalla.

nyt hävettää.
:wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siinä 100 g:ssa on aina nestettä enemmän tai vähemmän. Esim. vaikkapa kurkussa on veden määrä varmaan jotain 80-90%, joten hiilareita, protskua ja rasvaa siitä ei yhteensä tule paljon paskaakaan. Eli tästä johtuu se, että se 100 g tuskin koskaan tultee täyteen. Jossain ravintolisissä päästään aika lähelle, mutta ne ovatkin melkein täysin kuivaa ainetta.

Mutta jos 100 g tuotetta x sisältää 10 g rasvaa, niin eikös se nyt ihan tasantarkkaan ole myös 10%, tosin mitä merkitystä tolla prosentilla on? Minä en keksi mitään.

Kevyt maito sanoi:
Olen myös aina luullut että, jos ravinto sisällössä ilmoitetaan sadassa grammassa olevan kymmenen grammaa rasvaa(esim. lihapiirakka), niin silloin tuotteessa olisi kymmenen prosenttia rasvaa.

Miksei tämä olisi totta ? Tuossa tilanteessa tuotteen painosta on rasvaa 10%, mutta esim. tuotteen kokonaisenergiasta rasvaa on jokin muu määrä, riippuen paljonko siinä on hiilareita ja proteiinia.

Kevyt maito sanoi:

Peijakas! Miten se sitten on? Ei kai nuo prosentit tule tilavuuksista?

Kevyt maito sanoi:
Kuten myös olen aina luullut että kaikki syötävät koostuu rasvoista, prodesta ja hiilihydraateista. + ehkä jotain ravinto kuituja, mutta niitäkin niin vähän että noista kolmesta tulis likimain se sata prossaa täyteen. Vitamiinit ja hivenaineet sisältyis noihin komeen pää tekijään.

Voisko olla vettä loput? Mistä tuotteesta on kyse vai ihanko yleisesti pohditaan?

Ite olen aina luullut että kilokalori on tuhat kaloria, mutta sitkeästi 'lääketieteelliset tutkimukset' ja monien 'asiaa tuntevat julkaisut' väittävät kalorin ja kilokalorin samaksi asiaksi...

esimerkki 1maito:
100g sisältää
-energiaa 41kcal
-proteiinia 3.3g
-hiilihydraatteja 4.7g
-rasvaa 1g
-kalsiumia ja d-vitamiinia

jos noi grammat laskee yhteen tulee 9g.
loput on pääasiassa vettä.

Joo. Ruoka koostuu makro- ja mikroravinteista. Makroravinteita ovat proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat. Mikroravinteisiin taas kuuluu vitamiinit ja mineraalit. Tuotteet myös yleensä poikkeuksetta sisältävät vettä.

Kun tuotepakkauksessa ilmoitetaan tuotteen ravintoarvot, niin yleensä se on 'mitä se ko. tuote sisältää 100 grammaa kohden'. Tässä lukevat lukevat kalorien, hiilihydraattien, proteiinin, rasvan, kuidun ja suolan määrät. Eli voisi olla vaikka 10g hh, 10g pp, 10g rh. Loput ovat sitten vettä ja mikroravinteita(näitä on kyllä tod. vähän :)).

Toivottavasti selvensi jotain, tosin tais tulla jo tossa ylempänä ilmi.

Kiitokset kaikille, varsinkin Lynskille !
:worship:

Eli :
syön just rahkaa purkista päin. Siinä on seuraavaa sadassa g:ssa
energiaa270 kj
proteiinia 11g
hiilihydraatteja 4,2g
rasvaa 0,4g
kalsiumia 120mg

Elikkäs koko purkista on prodea 11 prosenttia.
Se on tavallaan aika vähän, muistaakseni lihikses on enemmän. Mutta kaloreita on huomattavasti vähemmän, kuten myös rasvaa.
Vieläkin hakoteillä?

Kevyt maito sanoi:
Kiitokset kaikille, varsinkin Lynskille !
:worship:

Eli :
syön just rahkaa purkista päin. Siinä on seuraavaa sadassa g:ssa
energiaa270 kj
proteiinia 11g
hiilihydraatteja 4,2g
rasvaa 0,4g
kalsiumia 120mg

Elikkäs koko purkista on prodea 11 prosenttia.
Se on tavallaan aika vähän, muistaakseni lihikses on enemmän. Mutta kaloreita on huomattavasti vähemmän, kuten myös rasvaa.
Vieläkin hakoteillä?

Tuota noin. Ihan turhaa lasket mitään prosentteja. :)
Elikkäs jos on rahkapurkki (itsellä yleensä 250g), eli siis se sisältää 250% eli 2.5 kertasen määrän tuota kamaa mikä lukee siinä ravintosisällös. Eli sinun mittauksilla se ois:
energiaa: 675 kJ
pp: 27,5 g
hh: 10,5 g
rh: 1 g
kalsiumia 300mg(= 0,3g)

Toivottavasti jotain selkeni

Nii ei kai se protskun prosentuaalinen määrä mitään ratkaise, vaan lähinnä makroravinteiden keskenäinen suhde ja sitä kautta kalorien suhde siihen vetämääsi mättöön.

Jos siinä lihiksessä on parempi prosentuaalinen protskusuhde painoon, niin so not, koska siinä on myös paljon ILKEÄÄ rasvaa ja ILKEITÄ hiilareita, toisin kuin toveri rahkassa.

Hoku sanoi:
Nii ei kai se protskun prosentuaalinen määrä mitään ratkaise, vaan lähinnä makroravinteiden keskenäinen suhde ja sitä kautta kalorien suhde siihen vetämääsi mättöön.

Jos siinä lihiksessä on parempi prosentuaalinen protskusuhde painoon, niin so not, koska siinä on myös paljon ILKEÄÄ rasvaa ja ILKEITÄ hiilareita, toisin kuin toveri rahkassa.

Toki toki.
olette aivan oikeassa. Mutta tuota minäkin tarkoitin:
Kevyt maito sanoi:
Mutta kaloreita on huomattavasti vähemmän, kuten myös rasvaa.

Se oli ny vähä huono esimerkki. :itku:
Mutta pointi oli se, kun se tuotteen sata grammaa ei tullut täyteen, niin ihmettelin kuinka se voi olla mahdollista.
Nyt se asia selvisi, kiitos teille. :worship:

Ja oikeassa olet tossa Hoku, se keskeinen suhde varmaan se on joka ratkaisee. Olenkin aina yrittänyt valkata noi proteiini pitoisimmat vaihto ehdot, mutta täytyy myöntää että en aina kyllä ole katsonu sitä keskeistä suhdetta kun olen verrannut eri tuotteita toisiinsa. Tai no ehkä tavallaan oonki, mutta tiedostamatta sitä.
ei Prrkele, nyt täytys lopettaa tää kirjoitteleminen, ennekö nolaa ittensä iha täysi. Nuhakuume päällänsä, ei oikein järki pelaa. :curs:
Mutta se on varmaa, että kun tästä salille pääsen niin tapan kaikki painot, ladon semmoset määrät kiekkoja tankoihin, että ne vääntyy pilalle. Kaikki 5 kg pienemmät painot puren rikki. :whip:

Ahvena sanoi:
Ite olen aina luullut että kilokalori on tuhat kaloria, mutta sitkeästi 'lääketieteelliset tutkimukset' ja monien 'asiaa tuntevat julkaisut' väittävät kalorin ja kilokalorin samaksi asiaksi...

Mikäs ihmeen tarkoitus sillä kilolla siinä sanan edessä sitten on?

Kalori on lämpöenergian mittayksikkö. 1 kcal = 1000 kaloria = 4,184 kJ.
http://www.tohtori.fi/laihdutusklinikka/laihdutus14.html

Airbag sanoi:
Mikäs ihmeen tarkoitus sillä kilolla siinä sanan edessä sitten on?

Niinpä. 'Kait se vaan kuuluu siihen ku eiks nää kalorit oo niinku jotenki painon kans tekemisis?' Joo, ja jokin painaa x kiloa. [/nusnus] En usko, ehkä x kilogrammaa [/nusnus] Heitänkö ohi jos totean huuhaaksi kaikki nää hienot tutkimukset joissa kilokaloreista puhutaan kaloreina?

Kun puhutaan kaloreista tarkoitetaan melkein aina kilokaloreista. Se nyt vaan on käytäntö joka täytyy hyväksyä, ainakin jos puhutaan ei fysikaalisin, eli pulliaisten termein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom