Ravintola-alalla työskenteleviä / opiskelevia..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Core
  • Aloitettu Aloitettu
Minkälainen on suomen tämänhetkinen tilanne ravintola-alojen työpaikkojen kanssa?

Ja jos puhutaan esim. ravintolapäälliköistä tai keittiömestareista, kokeista jossain ns. paremmissa ravintoloissa, niin minkälaisia palkkoja ihmiset tienaa? Tai palkkatilannetta yleensäkin nykypäivänä suomen maalla?

Alahan on todella monipuolinen ja valinnanvaraa löytyy suuntaan jos toiseen, ja ymmärtääkseni kaikenlainen alan kokemus katsotaan hyväksi kouluun hakeuduttaessa, mutta onko aivan taviksella mahdollisuuksia lähteä lukemaan alaa, vai joutuuko hän auttamatta jonon hännille kärkkymään varapaikkoja?

Minkälaista opiskelu on alan kouluissa, taitaa olla restonomi-koulutus kyseessä yllämainittuun ravintolapäällikön jobiin..?

Kaikki mahdollinen tieto tarpeen..auttelen kaveria hädässä ja itse olen alasta aivan pihalla, ja taitaapa olla vielä kyseinen henkilökin ( onneksi ei lue tätä ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon itse käynyt kokkikoulun (Ravintolakoulu Perho Helsingissä). Työharjoittelu/työkokemusta mulla on yhdestä Helsingin huippuravintolasta, yhdestä pitopalvelusta sekä yhdestä ns. heikomman tason ravintolasta. Aivan tavispohjalta menin kouluun, mutta oon aina ollut kiinnostunut ruuasta ja ruuanlaitosta. (Ruuasta kiinnostuneisuus lienee aika olennainen asia ravintolahommissa...) Koulussa selvisi melko pian ketkä hommassa oikeasti pärjäävät ja ketkä eivät, ja lahjakkuutta vaaditaan jos meinaa urallaan edetä. Aika monet lopettivat koulun kesken kun kokin työ ei ollutkaan sellaista kun telkkarissa.

TES:in mukainen kokin palkka on muistaakseni n. 8,5 €/h. Yleensä hyvät tekijät saavat paremmissa paikoissa min. 10 €/h, jossain Rossossa tms. maksetaan yleensä TES:in mukaan. Tarjoilijoilla varmaankin samaa luokkaa, keittiömestareilla ja ravintolapäälliköillä tietysti isommat palkat.

Kokemuksieni mukaan ravintolakokin työ on hyvä homma sellaiselle, joka tykkää raskaasta, HYVIN kiireisestä ja kuumasta duunista. Mielestäni palkka on melko huono työn raskauteen nähden, mutta joillekin tuo on jonkinsortin kutsumusammatti. Kuten aiemmin sanoin, niin ei ole kokin työ ruusuilla tanssimista, vaan oikeasti vaativaa hommaa. Se on totta, että mahdollisuuksia on paljon, voihan sitä hakeutua johonkin kaupungin ruokalaan tms. niin sitten pääsee helpommalla. (Tämä ei ollut vitsi.)

Koulutuksesta... Ravintolakoulussa opiskellaan kokiksi/tarjoilijaksi. Restonomiksi opiskellaan AMK:ssa, mutta IMO kannattaisi EHDOTTOMASTI suorittaa kokin tai tarjoilijan tutkinto ennen restonomiopintoja. On todella hyödyllistä hallita ravintolan perustyöt edes auttavasti, ennenkuin alkaa ketään pomottamaan. Mulla ainakin on todella huonoja kokemuksia restonomiopiskelijoista/restonomeista joilla ei ole mitään käsitystä kokin ja tarjoilijan työstä käytännössä. Muutenkin ravintolahomma on sellainen, että ei siinä oikeen voi menestyä jos ruoka, makujen maailma ja hyvään työjälkeen pyrkiminen ei oikeasti kiinnosta. Koko ala kuitenkin perustuu käytännöllisyyttä vaativiin käden töihin, joten mielestäni on perusteltua vaatia päälliköiltäkin kiinnostuneisuutta niihin käden töihin.

Työtilanne alalla on tällä hetkellä käsittääkseni sellainen, että työtä pelkäämättömät tekijät saavat varmuudella töitä.

EDIT: Kokemusteni mukaan ravintola-alalla menestyvät sellaiset tyypit, joilla on ns. maalaisjärkeä ja hyvä tilannetaju. Ei saa mennä sormi suuhun vaikeissakaan tilanteissa. Sanoisin, että sellanen rauhallinen mutta sähäkkä ja nopea tyyli hoitaa asiat ovat avaimet hyväksi ravintolatyöntekijäksi tulemiseen. Jos osaa tehdä erilaisia käytännön töitä, niin sitten voi olettaa oppivansa myös ravintolamaailmaan liittyviä asioita.

Vähän sivuaa raiteilta, mutta mielipidettä kehiin kuitenkin...

Ja ravintola-alalla menestyvät (lähinnä tarjoilijan hommissa) sellaiset ihmiset, jotka jaksavat suodattaa "idioottien" asiakkaiden jutut ja olla heille miellyttäviä siitä huolimatta, että he ovat "idiootteja". Tämä näin kärjistetysti sanottuna. Tosin minulle henkilökohtaisesti ei sovikaan sellainen asiakaspalveluammatti, jossa asiakkaalle on pakko hymyillä koko aika ja siksi en välttämättä ollut maailman paras siinä hommassa. Pelkkä ahkeruus kun ei riitä...

Nimimerkillä: ravintola-alan koulutuksen saanut, tosin vähällä ravintola-alan työkokemuksella varustettu.

Itse ylistäisin ravintola-alaa ilmapiirin vuoksi. Aikanaan olin kahdessa eri ravintolassa töissä. Yökerhossa ja sittemmin pari vuotta hotellissa. Viihdyin hemmetin hyvin. Alan ihmiset ovat rentoa porukkaa ja pääsee näkemään monenlaista. Varsinkin hotelliympäristössä on työ todella mielekästä.

Muutaman vuoden ollut poissa alalta ja mieli tekisi takaisin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom