Ravintoarvot per 100g

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vmv
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

vmv

Mieltäni on askarruttanut että mitkä ovat ihanteelliset määrät eri ravintoaineita sadassa grammassa ruokaa? Energian ja proteiinin tajuan pakkiksen oppilaana mutta mites kaikki nuo muut mystiset aineet? Otetaan esimerkkinä nyt vaikka maksalaatikko.

ravintosisältö 100g:ssä
energia 190kcal
proteiini 6,6g
hiilihydraatit 22g
sokerit 8,4g
laktoosi 2,8g
rasva 8,7g
tyydyttyneet rasvahapot 0,9g
ravintokuitu 0,7g
natrium 0,3g

Onko paskaa vai puolikehnoa vai peräti ok? Aina ei jaksa tehdä ruokaa joten olisi hyvä tietää mitä valmismuonaa ostaa.

vmv sanoi:
Mieltäni on askarruttanut että mitkä ovat ihanteelliset määrät eri ravintoaineita sadassa grammassa ruokaa? Energian ja proteiinin tajuan pakkiksen oppilaana mutta mites kaikki nuo muut mystiset aineet? Otetaan esimerkkinä nyt vaikka maksalaatikko.

ravintosisältö 100g:ssä
energia 190kcal
proteiini 6,6g
hiilihydraatit 22g
sokerit 8,4g
laktoosi 2,8g
rasva 8,7g
tyydyttyneet rasvahapot 0,9g
ravintokuitu 0,7g
natrium 0,3g

Onko paskaa vai puolikehnoa vai peräti ok? Aina ei jaksa tehdä ruokaa joten olisi hyvä tietää mitä valmismuonaa ostaa.

Mitä ajat tällä takaa? Maksalaatikossa näyttää olevan sokeria aika pirusti (mikä ihmetetyttää minua suuresti:eek: ). Kuitua ei ole mihinkään ja muutenkin ravintoarvot ovat huonoa luokkaa. Valmisvalmisteet ovat yleensä huonoja ravintoarvoiltaan (voi olla poikkeuksia). Teen itse ruokani, niin saanpahan ainakin haluamani arvot niihin ruokiin.

Töiden ja kaikkien harrastusten takia ei aina ehdi laittaa itselleen ruokaa joten välillä on pakko tyytyä valmisruokiin. Ja kun katson jonkun tuotteen ravintoselostetta niin olisi hyvä tietää paljon siinä pitäisi olla hiilihydraatteja, rasvoja ja tyydyttyneitä rasvahappoja. Ettei tulisi pelkästään sitä pehmeää massaa.

Tuo maksalaatikko on nyt vain esimerrki. Sokerihan siinä on mutta mikä muuten tuossa on huonoa?

vmv sanoi:
Töiden ja kaikkien harrastusten takia ei aina ehdi laittaa itselleen ruokaa joten välillä on pakko tyytyä valmisruokiin. Ja kun katson jonkun tuotteen ravintoselostetta niin olisi hyvä tietää paljon siinä pitäisi olla hiilihydraatteja, rasvoja ja tyydyttyneitä rasvahappoja. Ettei tulisi pelkästään sitä pehmeää massaa.

Tuo maksalaatikko on nyt vain esimerrki. Sokerihan siinä on mutta mikä muuten tuossa on huonoa?

oon ihekin kuvitellu joskus noin, että ei ole aikaa laittaa ihe ruokaa kun käyn töissä ja opiskelen samalla, mut olin väärässä. jätin oikeestaan kaikkien valmisruokien syömisen noin 2 vuotta sitten kun huomasin miten paljon kaupasta löytyy tavaraa josta saa tehtyy ihan kunnon ruuan noin 10 minuutissa. niinpä nykyään teen ruuat valmiiks jo edellisenä päivänä niin ei tarvii sit kesken työ/opiskelukiireiden keskellä stressata.

vmv sanoi:
Sokerihan siinä on mutta mikä muuten tuossa on huonoa?

No kyllähän huonompiakin ruokia on olemassa, mutta maksalaatikossa on suhteellisen vähän proteiinia energiasisältöön nähden. Syömällä 300g maksalaatikkoa saat vain noin. 20g proteiinia, kun esim. monet valmispitsat sisältävät noin 10g proteiinia/100g (ja noin 200kcal)

Vai ei ole aikaa, ompa täällä kiireistä väkeä. No siihen aikaan löytyy kaksi hyvää konstia. Toinen on ne hyvät valmissapuskat, kuten esim. se lidlin kypsänä pakastettu kalkkunanfile, tätä ei tartte kun mikrossa sulattaa ja on saatanan hyvää ja terveellistä, kaveriksi keittää vähän riisiä jonka maustaa vaikka salsakastikkeella. Salaatti sopii tähän kaveriksi, jotta saa sen vihreän osuudenkin kuitattua. Tässä siis yksi esimerkki ja näitä vaihtoehtoja on muitakin.

Toinen on sitten valmistaa isompi setti sapuskaa kerralla, pakata se sopiviin annoksiin pakastusrasiohin ja pistää pakkaseen. Tekee vaikka 2-3 erilaista ruokasettiä, niin ei tartte samaa syödä koko ajan. Ja kun näitä purkkeja on pakkasessa, niin ottaa ne vain edellisenä päivänä jääkaappiin valmiiksi sulamaan. Sitten kun on aika syödä, niin mikronkautta ja ääntä kohti.

Ei tuo aikahomma tuon vaikeempi ole "kiertää", eikä tartte syödä mitään valmiseineksiä, jotka hyvin usein on aika paskaa ravintoarvoiltaan.

Itse olen eineksiä valitessa yleensä vilkaissut, että proteiini/hiilihydraattisuhde on proteiinivoittoinen ja rasvaa on ollut mahdollisimman vähän. Eineksien popsiminen mulla tosin rajoittuu yleensä pussilliseen broilerpyöryköitä kuukaudessa. :rolleyes:

vmv sanoi:
Mieltäni on askarruttanut että mitkä ovat ihanteelliset määrät eri ravintoaineita sadassa grammassa ruokaa? Energian ja proteiinin tajuan pakkiksen oppilaana mutta mites kaikki nuo muut mystiset aineet?
Onko maksalaatikko huonoa vai ei, johtuu lähinnä ravintosisällöstä, joka ne ravintoaineetkin luo:
Rasvaton maito, riisi, sian-, broilerin- ja naudanmaksa (16 %), kasviöljy, siirappi, rusina, suola, sipuli, kasvimargariini (kasvirasva, vesi, suola, aromi), mausteet (mm. valkopippuri).

Ravintosisältö 100 g:ssa
Energia (kJ): 800 kJ
Energia (kcal): 190 kcal
Proteiini: 6,6 g
Hiilihydraatit: 22 g
- sokerit: 8,4 g
-- laktoosi: 2,8 g
Rasva: 8,7 g
- tyydyttyneet rasvahapot: 0,9 g
- monotyydyttymättömät rasvahapot: 4,4 g
- polytyydyttömättömät rasvahapot: 2,7 g
Kolesteroli: 61 mg
Ravintokuitu: 0,7 g
Natrium: 0,4 g

Nuo kasviöljyt todnäk on jotain kuumapuristettua auringonkukkaöljyä tms. teollisuusjätettä, eikä noista maksoista tiedä mitä ne pitää sisällään, ja siirappi nyt on aika joutava jne. Ei ehkä ihan yhtä kauhea kuin valmis-meksikonpadat yms, mutta ei myöskään suositeltavaa jatkuvaan käyttöön jos terveyteensä satsaa.

Mutta tämä nyt on aika tyhjänpäiväistä. Sillä kuten Timba sanoi, kyllä sitä ruokaa ehtii aina tehdä itse jos vain vähän suunnittelee. Ja jos ei sen verran viitsi ravintopuoleen satsata että opettelee tekemään omat ruokansa, voi musta kyllä unohtaa toiveet kovasta kropastakin. Itse söin kaiken maailman valmispitsoja vuosikaudet, ja sain nähdä vain unta lihaksista. Vasta kun aloin suunnittelemaan ruokailuni (ja valmistaa sen itse) alkoi jotain vaatimatonta kehitystä tapahtua.

Itsetehdystä tiedät että mitä siinä on ja mitä ei (kaikenmaailman transrasvoja ja maitojauheita yms scheisse). Eli opettele vain laittamaan omat ruokasi.

Naiset muuten tykkää kokkaavista miehistä.

(Jos joudut pulaan kuitenkin, täällä on valmisruuista puhetta.)

Minua kiinnostaisi olisiko jotain nämä kriteerit täyttävää safkaa:

1) Paljon kaloreita, 600-800kcal per annos, n.300g
2) Protskua n.50g
3) Muut makroravinteet kunnossa, eli sisältäisi hyviä rasvoja ja hitaita hiilareita ja paljon kuitua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom