Terve!
Kysymykseni koskee laihduttamista.
Elikkä siis, olen 26-vuotias mies. Painan 82 kg ja olen 175 cm pitkä. Käyn 5 kertaa viikossa salilla. Olen harrastanut aktiivisesti salilla käyntiä noin 2 vuotta, koen olevani kohtalaisen hyvässä kunnossa, vaikka toki ylimääräistä on vielä…
Alkulämmöksi teen joka kerta 20 min juoksun juoksumatolla tai vaihtoehtoisesti Cross Trainerillä, välillä tasaisella vauhdilla ja välillä HIIT -treeninä. Tämän jälkeen teen siis normaalin salitreenini 5-jakoisella ohjelmalla (su: hauis & ojentajat, ma: olkapäät, ti: vapaa, ke: jalat, to: rinta, pe: selkä, la: vapaa). Koen ohjelman jokseenkin rankaksi, liikkeitä per lihasryhmä tulee usein 4-5.
Laihdutus menetelmänä käytän kaloreiden laskemista Fat Secret -sovellukseen. Onko kellään kokemusta kyseisestä sovelluksesta, jos on niin minkälaisia? Keskimäärin syön noin 2800-3000 kcal päivässä. Kysymykseni kuuluukin että onko tämä liikaa tai liian vähän? Painoni on pudonnut puolentoista kuukauden aikana vain noin 3kg.
Ostin myös kesällä Fitbit Blaze aktiivisuus rannekkeen, sen mukaan kulutan keskimäärin per päivä yli 3700 kcal. Salitreenien jälkeen usein kalorinkulutus näyttää, että olisin kuluttanut yli 1000 kcal (pitää sisällään alkulämmön ja lihaskuntoharjoittelun). Onko kellään kokemuksia Fitbiteistä, voiko niiden kalorinkulutus arvioon luottaa?
Olen aiemminkin laihduttanut, mutta silloin ainoa ero oli vain se, että laskin kalorinkulutukseni Fat Secretin antaman kulutuksen mukaan. Toki silloin paino putosi, mutta uskoisin myös että suuri osa pudotetusta painosta oli lihasmassaa, sillä silloin söin keskimäärin 2000-2400 kcal per päivä, vaikka harjoitukseni olivat yhtälailla, ellei jopa rankempia kuin nytkin…
Esimerkki päivän ruokavaliosta:
Aamupala:
60 g kaurahiutaleita
250 ml täysmaitoa
130 g banaani
48 g keitetty kananmuna
Lounas:
230 g Kananrintafilee
300 g Peruna (keitetty)
150 g parsakaalia (punnittu raakana)
180 g Porkkanaa (punnittu raakana)
1 rkl rypsiöljyä kanan paistamiseen
Välipala:
98 g keitetty kananmuna
120 g Banaani
43 g Whey-Protein (salin jälkeen)
Illallinen:
220 g Kananrintafilee
80 g riisiä (punnittu raakana)
180 g Porkkana(punnittu raakana)
1 rkl rypsiöljy paistamiseen
Iltapala:
250 ml täysmaito
130 g banaani
Elikkäs siin ois vähän dataa, toivonmukaa joku osaa auttaa!