Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

En tiedä meneekö mainostamiseksi mutta menköös jos niin on. Kehoitan suuresti ihmisiä selaileen läpi kirjan nimeltä liikuntaravitsemus (yksi esimerkki äärettömän hyvästä kirjasta) ((kuten myös lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa)). Kirjastosta pitäisi löytyä (Ainakin jyväskylässä). Itse selailin molemmat helposti päivässä (kaiken itselle uuden tarpeellisen tiedon). KANNATTAA!

Hei kamoon itselles... tuossa tulee rasvasta jo 35% päivittäisestä energiasta. Kehonrakentajaa / saliharjoittelijaa ajatellen siinäkin on jo 5 - 10% liikaa jos tarkoitus on lihasmassaa kasvattaa. Grammamääräisesti rasvan sopivuudesta ei pääse sanomaan, kun kysyjä ei kerro minkä kokoinen on.

Vastauksena kysymykseen: hiilihydraattia tulee vain 35% kokonaisenergiasta. Yleisesti ottaen sen pitäisi olla vähintään 40% ja useimmilla 45% on parempi (kun siis on massakausi menossa). Elikäs lisää HIILIHYDRAATTIA... Pakkiksen rypsäri + täysmaito -fanittajista huolimatta lihaskudoksen pääasiallinen energialähde on hiilihydraatti (ei rasva).

Lisää riisiä, pastaa, perunaa, kaurapuuroa tai sukulakuja :)

Proteiinimäärä on kohdallaan olettaen, että painat max 80kg.

NÄIN RAKENNETAAN RUOKAVALIO...
Proteiinia 2 - 2½g / painokg (maksimissaan 3g / rasvaton painokg)
Rasvaa n. 1g / painokg.
Hiilihydraattia sen verran, että noiden kahden määrittämisen jälkeen on kokonaisenergiamäärä kohdallaan.

Jäi mietityttämään ilmeisesti (huono) vastaukseni, pääosin siksi ,että kysyjä ei kertonut lähtötilannetta kauhean tarkasti. Tajusin itse, että kysyjä olisi bulkilla ja syö kunnon ruokaa ( perunaa, riisiä makaroneja,lihaa ym) niin paljoin kuin vain jaksaa, mutta silti ei vaan kykene syömään tarpeeksi kasvaakseen. -> oletin, että tarvitaan vaikka 300 kcal lisää ruokaa per/päivä ilman öljyjä tai mahan räjähtämistä liikasyömisesta. Tuon "ongelman" voisi melko vaivattomasti korvara runsaasti energiaa sisältävillä aineilla --> rasvaton maito,mantelit. Jos ruokavalio koostuisi kokonaan noista minun mainitsemista aineista silloin EI tod hyvä asia.

Paras vaihtoehto on ehdottamasti , että enemmän perus hiiilareita. Jos ei jaksa syödä tarpeeksi niin silloin kunnolliset runsaasti energiaa sisältävät aineet auttavat.
Ehkä ymmärtsin kysymyksen väärin, pahoittelen jos näin näin kävi.

Jos kysyjiltä saisi paremmin lähtötilanteita selville se auttaisi paljon näitä "ongelmakohtia" / väärinymmärryksiä

Onko mulla lapamato vai mikä? Ku oon ollu tässä kipiänä 3 päivää pois salilta, silti olen syönyt 900-600kcal yli kulutuksen jokaisena noista päivistä ja en ole pahemmin muuta tehnyt kuin löhöillyt ja niiskuttanut. Tänä aamuna oli lähtenyt taas painoa se 0,5kg (kävin vaa'alla viimeksi keskiviikkona). Ja jos paskallakaan en ole muistaakseni pahemmin käynyt niin mihin se julmettu määrä sitä ruokaa voi kadota? :wtf:

Olen käynyt noin 3 kk ajan säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa pumppaamassa ja palautsjuomana on toiminut Star nutrition gainer pro recovery jossa siis hiilaria tosiaan 65 prossaa ja 25 prossaa protskua. Säkki rupee olemaan loppunut niin kysyisinkin jatkanko tällä vai otanko palautusjuomaksi whey 80?

Olen käynyt noin 3 kk ajan säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa pumppaamassa ja palautsjuomana on toiminut Star nutrition gainer pro recovery jossa siis hiilaria tosiaan 65 prossaa ja 25 prossaa protskua. Säkki rupee olemaan loppunut niin kysyisinkin jatkanko tällä vai otanko palautusjuomaksi whey 80?

Suosittelisin sitä heraa ja joko maltoa tai pari banaania/omenaa sen kanssa palkkarina. Toisaalta, jos tuo hh/p suhde käy sulle ni mikset sillä jatkais. Se on ainakin halpaa.

ostin juuri mass recoverya ja mietin että siihen kun ei ole lisätty l-glutamiinia ni oisko aiheellista ostaa sitä erikseen? tokihan siinä sen sisältämässä herassa glutaa on mutta tarvitseeko sitä lisää vielä?

Onko mulla lapamato vai mikä? Ku oon ollu tässä kipiänä 3 päivää pois salilta, silti olen syönyt 900-600kcal yli kulutuksen jokaisena noista päivistä ja en ole pahemmin muuta tehnyt kuin löhöillyt ja niiskuttanut. Tänä aamuna oli lähtenyt taas painoa se 0,5kg (kävin vaa'alla viimeksi keskiviikkona). Ja jos paskallakaan en ole muistaakseni pahemmin käynyt niin mihin se julmettu määrä sitä ruokaa voi kadota?

1. Salilta pois olo laskee painoa kun nesteet poistuu eli kestopumppi häviää
2. Kipeänä olo laskee paino kun nesteet poistuu
3. Jos olet kuumeessa, niin elimistön lisääntynyt lämmöntuotto kuluttaa aivan saatanasti energiaa

Kyllä se kaikki takaisin tulee kun pääset taas treenaamaan.

Joo olis tällänen kysymys et onks siittä mitään haittaa jos vetää esim. Creatine Complete Hardcore, 720 g, Blue Raspberry ennen sali reeniä ja sen jälkeen Hera 80? onko haittoja/hyötyä?

Joo eli olisin kohtapuoliin aloittelemassa dieettiä ja kysyin vain hiukan neuvoja.
Eli pituutta on 185cm ja painoa 83kg ja mies/poika olen siis.. :) ikää 17v
Ja sitten ne kalorit + muut. Ja siis päivää kohti. EnergyNetin laskurin mukaan niinä päivinä kun käyn salilla kalorikulutukseni on noin 3700kcal luokkaa mutta tiedä sitten , että onko siihen uskomista.. Mutta tuossa on kuitenkin se kalorimäärä millä ajattelin lähteä liikkeelle ja paino olisi tarkoitus pudottaa noin 70-75kg kohdille. Eli tarvitseeko tuohon lisätä kaloreita vai vähentää.

Aamupala: 250g rasvaton maitorahka ja banaani
Lounas: 150g broileripasta , 3 lasia rasvatonta maitoa, 100g salaattia
Välipala: 250g rasvaton maitorahka , 1 ruisleipä siivu päälle voita ja juustoa
Päivällinen: 200g kanankoipi kuorineen , 100g spagettia , 2 lasia maitoa , 100g salaattia
Salin jälkeen: 3rkl whey80 veden kanssa
Iltapala: 1 ruisleipä siivu voita ja juustoa päälle , 250g rahka tai 150g jogurtti

Energiaa 2292 kcal
9596 kJ
Hiili-hydraatteja 233 g
Proteiineja 218 g
Rasvaa
(josta tyydyttynyttä rasvaa) 51 g
(19 g)
Suolaa 9.2 g
Kuitua 15.5 g

Energiaa
hiili-hydraateista 41 %
rasvasta
(tyydyttyneestä rasvasta) 20 %
(7 %)
proteiineista 38 %

Ja ajattelin vielä tohon samaan syssyyn aloittaa kreatiini kuurin , jos siitä ei vain haittaa ole.
Toivottavasti tuosta nyt joitain ymmärtää.

Joo olis tällänen kysymys et onks siittä mitään haittaa jos vetää esim. Creatine Complete Hardcore, 720 g, Blue Raspberry ennen sali reeniä ja sen jälkeen Hera 80? onko haittoja/hyötyä?

PWO antaa potkua treeneihin ja palautusjuoma antaa nopeasti ravintoaineita treenin jälkeen.Eli on ihan hyvä.

Joo eli olisin kohtapuoliin aloittelemassa dieettiä ja kysyin vain hiukan neuvoja.

Rasvaa enemmän! Ainakin se 1g/painokilo ja niistä suurimman osan pitäisi olla hyvää rasvaa. Niitä saa mm. rasvaisesta kalasta, pähkinöistä, oliiviöljystä, rypsiöljystä, siemenistä jne. Jos tuon verran oikeasti kulutat niin tuolla dietillä tulee ainakin tosi iso kalorivaje. Aloittaisin itse paljon korkeammilla kaloreilla (-500kcal) ja sitten tiputtelisin. Ja jos et ole kulutuksesta varma, niin koita tuota -500kcal ja sitten, jos ei paino laske niin tiputa toiset 500kcal. 0,5-1kg viikossa on jo hyvä tahti.

Kreatiinista ei ole haittaa, koska auttaa ylläpitämään saavutettuja voimatasoja. Tietenkin se kerää hieman nestettä joten paino voi noustakkin aluksi...

Heijaheija! Muutama kysymys askarruttaa mieltä.
Elikkä alotin ensimmäisen massakauteni ja reenaamiset taas pitkästä aikaa 2vk sitten keskiviikkona(intissä meni vuos2011). Mitat tuolloin 182/61.9(aamupaino), ikää 20v. Ohjelmana arskan g6. Kalorilaskuri näytti silloin peruskulutukseksi n1900kcal/pv. Tästä päätellen olen nyt syönyt perus bodysafkaa välipäivinä n2200kcal ja reenipäivinä taasen n2500kcal, eli n+300kcal per päivä. Ennen tämän aloittamista oli syömiset enemmän tai vähemmän pitkin seiniä, minkä voi aikalailla päätellä tuosta vaa'an näyttämästä tuloksesta. Sitten itse ongelmaan. Viikko sitten hyppäsin toisen kerran puntarille ja paino oli noussut ekana viikkona 63.4kg asti eli +1.5kg. En vetänyt tästä vielä sen suurempia johtopäätöksiä ja ajattelin, että katsotaan vielä vähintään toinen viikko. Nyt taas viikko eteenpäin ja vaaka näyttää 64.4kg eli +1kg viikkoon, mikä edelleen on jo melkosta sikabulkki lukemaa. Miten tästä kannattaa edetä? Onko normaalia, että paino nousee 'massakauden' alussa noin nopeasti. Ja mikä vaikutus ruokatottumuksien muuttumisella on tähän asiaan? Jotenkin tuntuu luonnottoman isolta tuo painonnousu kun vrt. kulutusta ja päivän kalorimääriä. Syy minkä takia olen täällä heti kahden viikon jälkeen hätäilemässä on se, että pyrin välttämään sitä perkeleen läskiä mahdollisimman hyvin(ylipainoa ollut n17-vuotiaaksi saakka), vaikka sitäkin tottakai väkisinkin varmasti tulee kun plussilla mennään.

Toinen mikä ihmetyttää on se, että kakkosella tulee käytyä maksimissaan kerran kahteen päivään. Voiko aineenvaihdunta olla jotenki tukossa tai vastaavaa? Voiko tällä olla asiayhteyttä painon nopeaan nousuun?
Kiitos jo etukäteen jotka jaksaavat jeleppiä!

Hei kaikki! Löysin omasta muscle+ kisapussista kultaisen voittokortin, jolla saa 1500e arvoisen PT-valmennuksen. Olisin valmis myymään tämän tuotteen asiasta kiinnostuneille.

Niii värmää!
Ps: 50.10e.

Löysin nettiä selaillessa aika monta artikkelia, jossa sanottiin mikron tuhoavan ruuan ravinteet ja entsyymit. Onko tossa jotain perää? Joka aamu tulee puuro laitettua mikrossa, tuhoutuuko siitä nyt sitten kaikki ravinteet? :wtf:

Vielä toinen kysymys. Bulkilla on hiilarit pyöriny siinä 240-260g paikkeilla, niin miten nuo kannattais ajoittaa? En oo sitä ennen kauheesti miettiny vaan syöny esim. Aamupala 60g, lounas 70, välipala 40, päivällinen 65g, ja iltapala n. 15g vai kannattaako tota edes mennä muuttamaan, jos se on tähänkin mennessä toiminut?

Back
Ylös Bottom