Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Tänää Turun Sanomien Extra liitteessä oli just artikkeli pähkinöistä. Maapähkinä siis ei ole edes pähkinä, jos siitä lähdetään ja se on muutenkin rasvoiltaan huonoin noista vaihtoehdoista. Sitten vielä paahtaminen ja suolaaminen vievät kaikkien pähkinöiden (ja siementen) terveysvaikutuksia. Esimerkiksi hyvät rasvat muuttuvat huonoiksi.

Artikkelissa todettiin saksanpähkinä parhaaksi pähkinäksi ravintoarvojen puolesta... Itse vedän juuri saksanpähkinää tai sitten manteleita, jotka ovat suurta herkkua. Myös hasselpähkinä menee. Cashewpähkinässä on vähiten rasvaa ja aika paljon hiilihydraatteja. Pekaanipähkinässä taas on eniten rasvaa.

Jos pähkinöitä vetää niin mieluiten suolaamattomina ja paahtamattomina, mutta kyllä ne suolaisetkin ovat varmaan parempi vaihtoehto kuin karkki tai sipsit.

Nyt jotain vinkkejä kehiin välipalalle. Välipalani koostuu pääasiallisesti...

250g maitorahka
ananaspurkki ja tilkka omaa mehua
omena
proteiinipatukka, 50-54% proteiinia, lo-carb
vettä 0,5l

... tuosta. Proteiinipatukka on vain hyvin kallis ostos, haluaisinkin jotain ehdotuksia sen tilalle? Vaatimuksena siis edes jonkinlaatuinen proteiinitaso. Mitään kaurahiutalemössöä en viitsisi alkaa välipalaksikin vääntää, joka aamu kun menee 80-100g puuroa. Ei tarvitse siis olla mikään karppaajan vaihtoehto, mutta normaalin proteiinipatukan sisältämät hiilarit eivät ikinä ole parhaimmasta päästä, joten olen yleensä valinnut nuo vähähh-vaihtoehdot.

Eli olet samanlaisessa kunnossa kuin 80-90 kiloiset kehonrakentajat? Kuvien perusteella kyllä hyvin kaukana...

Olen jotakuinkin samaa mieltä sun kanssas, ja kaikkihan me suunnilleen tiedetäänkin montako kiloa on mahdollista saada missäkin ajassa.
kirjoitan useimmiten niin että jätän itsestäänselvyydet toistelematta. edellisiinkin kirjoitin "30Kg lihaa.." jolla en tietenkään tarkoita rasvatonta lihasmassaa.
joten ihan kaikella, hyvällä ;) en voi kuin pyytää anteeksi, mun ulosanti näin näppäimistön kautta tahtoo olla jotenkin provoisoivaa aika usein, kun en myöskään tahtoisi hymiöitä tahkota ämpäritolkulla joka lauseeseen vaikka niillä ehkä päästäisiin helpommalla.. :D

joka tapauksessa, 50-55 kilon aloituspainosta 85-90 kiloiseksi puolessa vuodessa, tai vaikka kahdessa vuodessa, on mulle, ja varmasti kenelle tahansa oikein hyvä tulos.
en näytä bodarilta vieläkään, enkä näin ole väittänytkään.

mä olen jokaisessa kirjoituksessa aina olettanut että myös sinulla on perusasiat hallussa, enkä siis niistä jaksa jauhaa.
joten myös jatkossa voit tietysti puuttua kaikkiin "porsaanreikiin" joita ihan varmasti mun kirjoituksista löytyy, eikä siinä mitään, saathan sä niin myös tehdä jos tahdot.

aukottomia tekstejä voisi tietysti kirjoitella, mutta mä en ainakaan henk koht niitä jaksa lukea, enkä myöskään kirjoittaa.

vähän itse asiaakin: puhuessa näistä "otin lihaa 30Kg puolessa vuodessa" -aiheista, on ajatuksena ollut että monesti aloitteleva jannu on pirun tyytyväinen jos saa sen 30kiloa aikaiseksi, eikä sitä varmasti kauheasti kiinosta montako prosenttia siitä on rasvaa ja nestettä. massa on monelle aloittelijalle massaa. ja jos se on puntilla saatu aikaan niin se on juuri se mitä kaikki tavoittelee ja myös saa, aikaiseksi.

itsestäänselvää että dieeteistä puhuminen ei ole ajankohtaista heti samantien kun on kaksi kuukautta nostettu punttia.
jätkät haluaa ensin tietää miten saadaan massaa, ja ne dieettihommathan he sitten osaavat etsiä siinä vaiheessa kun kokecvat sen tarpeelliseksi/kiinnostavaksi/ajankohtaiseksi. tämäkin siis mulla aina perusoletuksena tänne kirjoitellessa. ;)

22.8. 101.9kg
16.10 91.1kg
Kuukaudessa tosiaan lähti toi kymmenen kiloa, mutta nyt alkanu junnaamaan. Eka kuukaus meni go-fat-go dieetillä ja nyt sitä pikkasen sovellettu, ja nostettu proteiinit 150-180g/pv.
Muutos peilissä on tosiaan järkyttävä ja kun aloittelija olen niin lihastakin kyllä tullut. Miten tästä olisi hyvä jatkaa?

22.8. 101.9kg
16.10 91.1kg
Kuukaudessa tosiaan lähti toi kymmenen kiloa, mutta nyt alkanu junnaamaan. Eka kuukaus meni go-fat-go dieetillä ja nyt sitä pikkasen sovellettu, ja nostettu proteiinit 150-180g/pv.
Muutos peilissä on tosiaan järkyttävä ja kun aloittelija olen niin lihastakin kyllä tullut. Miten tästä olisi hyvä jatkaa?

Tietämättä mitään siitä mitä niiden punttien kanssa teet niin lyhyesti; pitämällä kulutuksen korkeampana kuin syödyn energiamäärän paino tulee alas kyllä, mutta toki se vauhti pystähtyy ajanmyötä, alussa lähtee nesteitä paljon (varsinkin jos on vetänyt hiilihydraatteja paljon ennen aloitusta). Painojen kanssa kannattaa tehdä kohtalaisen raskailla painoilla perusliikkeitä, noiden avulla kyllä se paino tippuu jos se oli tarkoituksenakin. Katso myös että energiajakauma olisi suurinpiirtein 30/30/40 (R/P/H) ja tarkkaile mitä hiilihydraatteja syöt niin eiköhän se tuolla lähde.

Herrajestas, että pierettä. Onko normaalia, että ilmavaivoja on käytännössä kokoajan, jokainen hetki saa olla päästelemässä. Lisäksi pierut haisevat jopa normaalia voimakkaammin ja pahemmalle kun yleensä, haitaten jopa työntekoa.. Ihmisten lähellä ja sisätiloissa kun ollaan..
Onko ruokavaliossa vikaa, kun se koostuu pääosin leivästä, puurosta, maidosta, lihasta sekä tonnikalasta + mass gainer? Syötyä tulee todella paljon, paljon enemmän kuin normaalisti. Nielenkö ilmaa samalla, voisiko ylimääräiset kasvikset ja hedelmät auttaa tms? Muilla samaa ongelmaa?

Mulla tulee ilmaongelmia aina, kun syön vähän reippaammin. Miinuksilla ollessa ei tullu pierun pierua ja nyt bulkilla puskee kokoajan. Ruokavalio on samankaltainen, mutta määrät on vaan suurempia. Tiedä sitten mistä johtuu

Voisiko joku valaista hiukan, että mitä asioita nyt pitäisi tarkastella, kun katson finelistä öljyjen/pähkinöiden rasvahappokoostumusta? Mitkä siis olisivat ihanne arvot ja mitä pitäisi olla paljon ja mitä vähän?

Ja samalla jos haluaisi vielä kertoa kanssa, että mitä noista hiilihydraateista kannattaa olla ja mitkä taas ovat ns. huonompia?

Miltäs tälläinen ruokavalio kuullostaa ja onko jotain parannettavaa/lisättävää

Aamupala Klo6-8 Banaani,kahvi, 4dl vettä
Kouluruoka 11-12 Ainakin 2 ruisleipää, safkaa nin paljon kuin lautaselle vaan mahtuu ja 7dl maitoa
välipala Klo 14-16 papuja about 100g tai banaani ja noin 2 dl vettä
Iltaruoka 17-18 Perus ruokaa niin paljon kuin lautaselle mahtuu ja vettä about 2dl
Iltapala 20-21 kaksi maitorahkaa ja 2 banaania vettä about 2dl
Yöpala 22-24 Pro wheytä (1 desi) sekoitettuna veteen 750mll

Harkkojen jälkee aina mucle+ (1 desi) palautusjuoma sekoitettuna 750mll vettä

Miltäs kuullosti?

Miltäs tälläinen ruokavalio kuullostaa ja onko jotain parannettavaa/lisättävää

Aamupala Klo6-8 Banaani,kahvi, 4dl vettä
Kouluruoka 11-12 Ainakin 2 ruisleipää, safkaa nin paljon kuin lautaselle vaan mahtuu ja 7dl maitoa
välipala Klo 14-16 papuja about 100g tai banaani ja noin 2 dl vettä
Iltaruoka 17-18 Perus ruokaa niin paljon kuin lautaselle mahtuu ja vettä about 2dl
Iltapala 20-21 kaksi maitorahkaa ja 2 banaania vettä about 2dl
Yöpala 22-24 Pro wheytä (1 desi) sekoitettuna veteen 750mll

Harkkojen jälkee aina mucle+ (1 desi) palautusjuoma sekoitettuna 750mll vettä

Miltäs kuullosti?
Paskaltahan tuo näyttää. Ota vaikka aloittelijoiden osiolta kunnon ruokavalio.

^Mitä haet tuolla ruokavaliolla? Se kannattaa kertoa.

Aamupalalle proteiinia! Ja sama välipalalle vaikka noista pavuista sitä tulee nyt jonkun verran vaikkei 100g:ssä taida olla enempää kuin 8g proteiinia, jos sitäkään. Helppoja lähteitä kumpaankin ruokailuun ovat raejuusto/maitorahka/proteiinijauhot/kananmunat...

Edit: hidas.

^Mitä haet tuolla ruokavaliolla? Se kannattaa kertoa.

No haen ruokavaliolla lähinnä massaa.
Voisihan sitä aamulla syödä muutaman kananmunan valkuaisen 2kpl?
Ja papuja voisin syödä sata grammaa enemmän eli 200 grammaa tuossa välipalalla? Minkäläinen määrä proteinia olisi hyvä/oleellinen määrä syödä per ateria 30grammaa?
Anteeksi sekava suomenkieleni...

No haen ruokavaliolla lähinnä massaa.
Voisihan sitä aamulla syödä muutaman kananmunan valkuaisen 2kpl?
Ja papuja voisin syödä sata grammaa enemmän eli 200 grammaa tuossa välipalalla? Minkäläinen määrä proteinia olisi hyvä/oleellinen määrä syödä per ateria 30grammaa?
Anteeksi sekava suomenkieleni...

No jos massaa haet niin syö ne munat keltuaisineen. Proteiinia olisi hyvä olla 30-40g ateriaa kohden.

Back
Ylös Bottom