Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

nii aattelin kans että kaurahiutaleet ois ihan hyvä lisä siihen.
sitten mitä pähkinöitä kannattaisi syyä? nyt ostin suolapähkinöitä mut ei oo varmaa hirveen terveellisiä.
ja voisiko joku mitata että paljon yks desi pähkinöitä painaa grammoina? kun ei oo mitään vaakaa nii vähä vaikee annostella noita

nii aattelin kans että kaurahiutaleet ois ihan hyvä lisä siihen.
sitten mitä pähkinöitä kannattaisi syyä? nyt ostin suolapähkinöitä mut ei oo varmaa hirveen terveellisiä.
ja voisiko joku mitata että paljon yks desi pähkinöitä painaa grammoina? kun ei oo mitään vaakaa nii vähä vaikee annostella noita

Kaikki pähkinät käy, paitsi suola&maustetut pähkinät, jotka ovat kaikki täynnä suolaa, natriumglutamaattia ja huonolaatuista kasviöljyä. Mainittakoon kuitenkin taas 204383 kerran, että ei maapähkinää, joka ei edes ole pähkinä, vaan herne.

Onkos toi proteiinin saanti kuin tärkeetä semmosina päivinä kun ei puntilla käy? Jos käy vaikka ma, ke, pe puntilla ni onko viikonloppuna tärkeetä vetästä maitorahkat naamriin? Sitähän joutus meinaan kaksin käsin ja kavereiden avustuksella raahaamaan kaupasta.

Syön aamupalan viikolla klo 7.30, lounas koulussa ~11, protskupatukka koulus ~14-15, sit kotia ja kotona vedän joskus 16-17 maissa heradrinkin ja ehkä leivän sit salille. Illalla salin jälkeen toinen lämmin ateria ja sit iltapala. Mietin et tuleeko vähän liian pitkä väli noiden kahen lämpimän aterian väliin (treeniä ajatellen) kun vedän niitten välissä tyyliin pelkästää välipaloja?

edit: vilper i: mikähä mika maapähkinöissä on? Ite vetelen iltapalalla aina jonkun desin. Sisältäähä ne hyviä rasvoja, kuitua, protskua jne

Miten negatiivisella tavalla keho reagoi esim maapähkinöissä olevaan hiilareihin ja tärkkelykseen? Olen huomannut jos syö muutamia päiviä roskaa, niin posket turpoo ainakin. Ja ehottakaa jotain hyviä tyydyttyneen rasvan lähteitä, jossa ei ole hiilihydraatteja ym roskaa. Tarkoitus alentaa rasvaprosenttia siis.

Viimeksi muokattu:
Syön aamupalan viikolla klo 7.30, lounas koulussa ~11, protskupatukka koulus ~14-15, sit kotia ja kotona vedän joskus 16-17 maissa heradrinkin ja ehkä leivän sit salille. Illalla salin jälkeen toinen lämmin ateria ja sit iltapala. Mietin et tuleeko vähän liian pitkä väli noiden kahen lämpimän aterian väliin (treeniä ajatellen) kun vedän niitten välissä tyyliin pelkästää välipaloja?

edit: vilper i: mikähä mika maapähkinöissä on? Ite vetelen iltapalalla aina jonkun desin. Sisältäähä ne hyviä rasvoja, kuitua, protskua jne

Ne ei ole pähkinöitä (; Mutta tosissaan, syyt niiden välttämiseen ovat seuraavat: 1) Maapähkinä on tehoviljelyn takia pilallejalostettu, suurin osa myynnissä olevista maapähkinöistä on tämän seurauksena epäedullinen rasvakoostumus ja sisältö. 2) Maapähkinät ovat täynnä, myös tehoviljelyn takia, torjunta-ainejäämiä, usein suuriakin määriä. Maapähkinät kun tuodaan yleensä jostaan intiasta ja kiinasta, jossa noiden aineiden käyttöä ei käytännössä valvota ollenkaan.

Ja sarkastisesti lopuksi voisi vielä heittää, että miksi edes syödä maapähkinöitä, kun kaupasta saa ihan oikeitakin pähkinöitä?

Terve. Jos käyn salilla sanotaan vaikka ma, ke ja la. Syön koko viikon ajan normaalin ruokavalioni mukaan. Syystä tai toisesta en käy salilla koko seuraavaan viikkoon. Onko tärkeää silti syödä joka ikinen päivä se sama määrä proteiinia ym. vai voinko samantien "löysäillä" ruoankin kanssa kun en kerta salillakaan käy? Ymmärrä kyllä, että normaali lepopäivinä tulee syödä ihan yhtä hyvin kuin salipäivinä, ksymykseni koskeekin nimenomaa pitempiä taukoja.

Syystä tai toisesta en käy salilla koko seuraavaan viikkoon. Onko tärkeää silti syödä joka ikinen päivä se sama määrä proteiinia ym. vai voinko samantien "löysäillä" ruoankin kanssa kun en kerta salillakaan käy?
Onko se salilla käynti ainoa syy syödä täysipainoisesti ja terveellisesti?
Proteiini = lihasten rakennusaine...Jos itse olisin pidemmän aikaa salilta pois, niin en mä niitä kaloreita ainakaan proteiinilähteistä karsisi.

No minulle ainakin kaikki ravinto-aineet, paitsi proteiini, tulee ihan päivän kuluessa syödessä (ylläri?). Se proteiini on se mistä pitää huolehtia enemmän. Esim. illalla olen syönyt tuhdin iltapalan ja vielä ennen nukkumaanmenoa käyn vetämesemässä purkin tunaa. Ja ei, ei se ole mikään päivän kohokohta jota odotan.

Siksi kysyinkin alunperin että pitääkö siitä riittävästä proteiinin saannista huolehtia vielä senkin jälkeen kun ei ole käynyt salilla moneen päivään ja seuraavaankin kertaan on vielä aikaa. Eihän ne lihaksetkaan varmaan itekseen kasva pelkällä hyvällä ruokavaliolla.

En minä ainakaan jaksaisi asiasta stressata yhtään. Eri asia sitten jos on erikseen menossa kevyt/palauttava viikko raskaan treenirupeaman jälkeen. Jos tuollainen tauko tulee laiskuudesta/ei muuten vaan pysty, niin eipä ne lihakset siitä kyllä kasva mihinkään vaikka sen 2g/kg söisikin protskua. Eivätkä ne toisaalta myöskään kuihdu jos vaan syöt riittävästi proteiinia (n. 1g/kg).

No minulle ainakin kaikki ravinto-aineet, paitsi proteiini, tulee ihan päivän kuluessa syödessä (ylläri?). Se proteiini on se mistä pitää huolehtia enemmän. Esim. illalla olen syönyt tuhdin iltapalan ja vielä ennen nukkumaanmenoa käyn vetämesemässä purkin tunaa. Ja ei, ei se ole mikään päivän kohokohta jota odotan.

Siksi kysyinkin alunperin että pitääkö siitä riittävästä proteiinin saannista huolehtia vielä senkin jälkeen kun ei ole käynyt salilla moneen päivään ja seuraavaankin kertaan on vielä aikaa. Eihän ne lihaksetkaan varmaan itekseen kasva pelkällä hyvällä ruokavaliolla.

Luulisin, että lihaskato olis ton pienen tauon aikana on pienempi jos syöt tota proteiinia ihan joka päivä 2*g omapaino.

Hei juttu ois sellanen, et aineenvaihdunta mulla käy totaalisen ylikierroksilla, eikä minkäänlaista massaa tartu. Kelasin tänää, et alan bodyfattii nyt alkuun vähä kerryttää, et saattais lihaski kertyy helpommin. Pakkosyöminen ei oo mun juttu, mut jos ois jotain suht laadukasta ruokaa/ruoka-ainetta (ei siis mitään mäkkimättöö), jossa ois ravintoaineet kohdallaa ja energiamäärä korkee, nii oisin kiinnostunu tietää. Kiitos hei jo etukätee.

Lisää hyvien rasvojen saantia, esim. rypsiöljy, pähkinät (esim. saksanpähkinät). Niissä on reilusti kaloreita, proteiinia ja hyviä rasvoja.

sellaista kysyisin että kun taas tarkastelin päivittäistä energiansaantia niin sain kokonaiskalorit sinne 4½ tuhanteen, joka siis on otollinen määrä kun tavoite on vain kasvaa, mutta mitäs kun tästä kalorimäärästä lähes puolet, vähän alle 2000kcal tulee pelkästään palkkarista ja tunti ennen treeniä nautittavasta massadrinksusta. Mietin lähinnä että syntyykö tässä vielä ongelmaa jossa tavallista ruokaa korvataan liikaa, eli onko loppujenlopuksi mitä eroa perusruuasta saatavilla kaloreilla verraten nestemäisessä muodossa saatuun. Kiinteää perusruokaa (puuro, pekoni/munat, riisi/kanat yms) tulee syötä 3 eri aterialla.

Luultavasti käytät paljon hiilaria massajuomassa, joka on monasti maltoa, niin voi olla että läskiä kerääntyy hyvin tuolla. Suosittelen kyllä jotain muuta, jolla saat kaloreita.

Tarkista proteiinien, hiilarien ja rasvojen suhde? Ei niitä hiilareita tartte silti turhaan älyttömiä määriä syödä, vaikka plussalla mentäisiinkin.

Onkohan tämä oikea threadi kysellä tästä asiasta mutta menkööt, eli kysymyksenä on, mikä on optimaalinen plussakalorien määrä?

Taustoista sellaista vielä että olen miespuolinen, 27v, 176cm ja tällä hetkellä painoa 75kg. Tavoitteena olisi nyt pitkän diettaamisen jälkeen kasvattaa lihasmassaa edes vähän.

Ajattelin kokeilla saada tuloksia aikaan GOMAD:lla mutta juon vain litran päivässä. Onko järkevää? Katsoin kalorilaskurista että treenipäivinä kulutukseni on noin 2500 kcal, ja lepopäivinä noin 2250 kcal. Tiedä sitten pitääkö noi paikkansa.

Safkasta saan noin 2000 kcal ja sitten siitä litrasta sen joku 640 kcal jolloin treenipäivinä jäisin plussalle 140 kcalia, tietty palkkarista tulee tuohon vielä lisää jonkin verran. Lepopäivinä jäisin plussalle noin 400 kcal.

Onko tuollaisella virityksella mahdollista saada lihaksia, tietty kun tuota maitoa hörppii niin tulee läskiä myös mutta tällä haavaa se on paras vaihtoehto mulle kun kerta työttömäksi olen jäämässä.

Back
Ylös Bottom