Lepokulutus
Paljonkohan olisi lepokulutus tallasella kohta 17v. ja 179 cm/70 kg miehenalulla? Salilla tuli kaytya tammikuusta elokuuhun aktiivisesti ja lihastakin kertyi huomattavasti, samalla kuitenkin paino tippui ja kropasta lahti suurin osa flasasta pois. Nyt sitten on viimenen 3kk ollut aika tosissaan juoksutreenia (5 krt viikossa reenit ja melkein joka viikko kisat) ja salitreeni on jaanyt vain noin 30 min/arkipaiva tasolle.
Suuresta liikunnan maarasta on loysaa paassyt viimeisen 3kk aikana hieman kertymaan ja lihakset tuntuvat hieman kutistuneen, vaikka protskun riittavasta saannista olen pitanyt huolta. Nyt olisi siis tarkotus saada ne lihakset takasin ja paasta hieman kireampaan kuntoon, jonka jalkeen voisi aloittaa massakauden varovaisesti.
Aineenvaihdunta mulla ei ole erityisen nopea, ja olenkin todella kateellinen niille jotka voivat vetaa 4000 kcal paivassa lihomatta ollenkaan. Tokihan se lihaksen kasvatuskin niilla on sitten hankalampaa. Eli mikakohan mulla olisi peruskulutus paivassa? Aerobista koetan nyt tehda vain noin 3-4 krt viikossa 35-60 min lenkkeja pitaakseni ylla kuntoa. Riittaakohan tollanen kunnon yllapitamiseen? Cooperissa menee nyt vajaa 3300m, jonka eteen on reenattu kylla hullun lailla viimeiset 3 kk eika huvittaisi paastaa sita laskemaan. Ajattelin etta joka toinen paiva voisi olla punttitreenia nain alkuun vaikka 2-jakoisella ja joka toinen paiva palauttavaa aerobista.
Jos lepokulutukseksi arvioisi 2000 kcal ja siihen lisaa sitten joko aerobisen tai punttisalin noin 400 kcal kulutuksen, tulisi paivan kulutukseksi 2400 kcal. Olisiko 1800 kcal sopiva maara pieneen kiristelyyn? Tarkoituksena olisi vaikkapa 4 viikkoa kiristella.
Ruokavalio on kunnossa ja kasviksia uppoaa erittain paljon. Hiilarit otan taysviljatuotteista, kuten tummasta pastasta tai taysjyvaruislevasta. Kasviksista tietenkin tulee myos hieman hiilareita. Proteiinia pyrin syomaan vahintaan sen 150 g paivassa. Pyrin rajoittamaan dieetilla hiilareita ja ottamaan enemman energiaa protskusta, jotta lihakset sailyisivat mahdollisimman hyvin. Otan myos omega 3 ja 6 kapseleita seka oliviioljya kaytan ruonlaitossa esim. salaatin sekaan.
Palautusjuomaksi olen nyt ottanut pelkastaan heraisolaattia sellasen annoksen, jossa on protskua 23g. Hiilarit olen sitten ottanut 30-60 min paassa reenista ihan normiruoasta. Luin jostain, etta nain lihakset kehittyisivat jopa paremmin, kun hiilarit eivat ole hidastamassa protskun imeytymista palkkarissa? Multa loytyy kuitenkin purkki myos maltoa, joka koostuu lyhyt-, keskipitka ja pitkaketjuisesta maltodekstriinista. Olisiko sita kuitenkin parempi heittaa myos palkkarin sekaan vai onko turhaa? Aiemmin mulla oli palkkarina ihan jotain normi halpis sekotusta, missa oli heraa, maltoa ja kreatiinia. Se tuntui kylla toimivan ihan hyvin, joten onko se ihan turhaa hifistelya jattaa ne hiilarit pois palkkarista?
Mitenkas sitten kun dieetti loppuu, kannattaako nostaa kaloreita hitaasti, varsinkin hiilareita ettei muutu niin herkasti rasvaksi?
Pahoittelen skandien puutetta, majailen talla hetkella rapakon takana vaihto-oppilaana.