Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Heipähei!

Tuota miten kun, olen nyt vetäny dietiittiä tässä vähän aikaa ja kaikki makrot on nyt hallussa ja laskettu tms tms että ei tartte niistä murehtia.

Eli siis olen noudattanut treenipäivänä sellaista hiilarijakaumaa:

aamupala 20gr
1h ennen treeniä 35gr
PWO 25gr
2h treenin jälkeen 25gr

Mutta miten kannattaisi nämä samat hiilarit vetää sitten välipäivinä? 55gr aamupala ja 50gr päivällinen vai miten? Jos viittis kokeneemmat diettailijat kertoa miten kannattaisi hajauttaa välipäivinä hiilarit?=)

Kreatiinini mulla onkin käytössä. Itse asiassa tänään aloittelen uutta "kuuria". Mitä muita lisäravinteita lähdette suosittelemaan? palautusjuomat...?

Sain juotua palkkarin loppuun, ja tuolla on pussi fastin proteiini valmistetta, niin ajattelin ostaa pussin jotakin hiilihydraatti valmistetta. Kysymys siis kuuluu missä suhteessa te olette sekoittaneet hiilarit ja prostkut, jos olette niistä ite tehneet palautusjuoman?

Mites voiko esim Fast hera80 tai muscle+ fastilta aiheuttaa turvotusta naamassa tai aiheuttaa allergisia reaktioita? Eli voiko olla allerginen heralle ja noille jauheille ?
Oon aatellu ostaa jotain proteiinipulveria, mutta haluaisin ensin tietää vähän onko mitään sivuvaikutuksia.. :D

Mitenkä nuo kalorit pitäisi massakaudella päivän mittaa jakaa? Esim 70% ennen ja 30% jälkeen reenin?
Riippuu tietty monelta treenaat. Jos aamulla treenaat ois toi 70% kcal tarpeesta ihan huikee :D Eikös treenien ympärille pitäs painottua se ruokailu. Treenien jälkeenhän lihas korjaantuu nopeiten, jolloin sitä rakennusainetta ois hyvä varmasti tulla.

(Suuren) aterian imeytymisessähän menee 3-7 tuntia, joten pari-kolme tuntia ennen treeniä vetäisty sapuska on vielä hyvää vauhtia sulamassa siinä vaiheessa, kun heitetään pyyhe kehään treenin jälkeen, kunhan ateria koostuu muustakin kuin hydro-herasta ja dekstroosista. :) Tämä voisi tukea tuota 70:30 - suhdetta, mutta uskoisin, että kunhan elimistöllä vaan on tarjolla polttoainetta rautaa pumpatessa, niin teho ei lopu kesken ennen kuin lihas on laitettu kuriin, ja vaikka asetelma olisi mitä tahansa väliltä 30:70 - 70:30 ennen:jälkeen treenin plus miinus kolmen tunnin ikkunassa treenistä niin homma luistaa aika lähellä optimaalista.

Mikä on paras näistä palkkariksi treenin jälkeen?
- Mass2
- Muscle+
- Reco2
Lihasmassaa ois tarkotus yrittää hankkia eli mikä näistä parahin? Ja/tai jos on vielä näistä parempia kertokaa ihmeessä! ;)

Mikä on paras näistä palkkariksi treenin jälkeen?
- Mass2
- Muscle+
- Reco2
Lihasmassaa ois tarkotus yrittää hankkia eli mikä näistä parahin? Ja/tai jos on vielä näistä parempia kertokaa ihmeessä! ;)

Ruokavalio ensiksi kuntoon ja palkkaria sitten kehiin. Eli ei se palkkari ole mikään taikajuoma jonka avulla lihat kasvaa jos muuten ravintopuoli vituillaan. Ei ole mitään "parasta" palkkaria, perus hera + malto kombo ja siihen vielä ehkä kreatiinia päälle on hyvä. Tietenkin noi valmiit palkkarit on käteviä mutta fastit nyt on ylihintasta paskaa.

Ruokavalio ensiksi kuntoon ja palkkaria sitten kehiin. Eli ei se palkkari ole mikään taikajuoma jonka avulla lihat kasvaa jos muuten ravintopuoli vituillaan. Ei ole mitään "parasta" palkkaria, perus hera + malto kombo ja siihen vielä ehkä kreatiinia päälle on hyvä. Tietenkin noi valmiit palkkarit on käteviä mutta fastit nyt on ylihintasta paskaa.

Ruokavalioni on mielestäni kunnossa ja tuloksiakin tullut vähän, mutta palkkari olisi tarpeen kuitenkin kun en ole sitä käyttänyt ollenkaan ja nyt haluaisin alkaa sitä käyttämään, että pystyisi maksimoimaan tulokset...
Eli jos joku voisi vastata tohon kysymykseeni ylempänä, että mikä noista olisi paras? :) Tuo hinta ei nyt ole ongelma tässä..

Edelleen heitän saman kysymyksen tänne kerta edellenin ingnorattiin=(

Eli siis, miten hiilarijakauma pitäisi jakaa välipäivinä?
Tällä hetkellä dietillä menossa tälläinen yksinkertaistetussa muodossa:

Aamupala: 20gr hiilareita
1h ennen treeniä: 35gr hiilareita
PWO: 25gr hiilareita
1h treenin jälkeen: 25gr hiilareita

Kokonaispäivän hiilarisaantini on siis 105gr hiilareita.

Miten minun tulisi jakaa sitten nämä 105gr hiilareita päiville, jolloin en treenaa? esim 50% aamulla ja 50% päivällisellä vai miten? kokeneemmat diettaajat voisi valaista?=)

Niin paljon kuin haluat päivässä saada kaloreita. Omaan laihtumiseen ei vaikuttanut pätkän vertaa, vaikka joinakin päivinä iltatreenin jälkeen vetäisin yli tuhannen kalorin mätöt + sokerilimut päälle, kun päivän kalorit pysyivät kurissa(~2000).

Niin paljon kuin haluat päivässä saada kaloreita. Omaan laihtumiseen ei vaikuttanut pätkän vertaa, vaikka joinakin päivinä iltatreenin jälkeen vetäisin yli tuhannen kalorin mätöt + sokerilimut päälle, kun päivän kalorit pysyivät kurissa(~2000).

Ainakin itse olin oppinut sen niin, että etenkin dietillä iltaa kohden pitäisi hiilareita vähentään ja varsinkin ennen nukkumaanmenoa tulisi välttää hiilareita ja vetää pelkästää prodet + rasvat. Sillä mennessä nukkumaan aineenvaihdunta vaipuu melkein nollaan, joten kaikki nautitut hiilarit menisi sitten rasvaksi? Itse olen ainakin kahdella viimisellä aterialla välttänyt dietillä hiilareita, mutta voin tietenkin olla väärässä. Ajattelin vain ilmoittaa oman mielipiteeni asiasta.

p.s Jos vetää iltapalaksi tommosen kauhean mätön niin sillähän menee monta tuntia sulaa kunnolla joten todennäköisesti olet nukkumassa jo ennen kuin ateria on imeytynyt kokonaan, joten loput menisi tällä taktiikalla rasvaksi.. Joten itse en lähtisi ikinä vetämään kauheaa pitsamättöä iltapalaksi. Ja eikös kaikki ylimääräinen, mitä keho ei tarvitse yhdeltä istumalta, varastoidu rasvaksi?

Ainakin itse olin oppinut sen niin, että etenkin dietillä iltaa kohden pitäisi hiilareita vähentään ja varsinkin ennen nukkumaanmenoa tulisi välttää hiilareita ja vetää pelkästää prodet + rasvat. Sillä mennessä nukkumaan aineenvaihdunta vaipuu melkein nollaan, joten kaikki nautitut hiilarit menisi sitten rasvaksi? Itse olen ainakin kahdella viimisellä aterialla välttänyt dietillä hiilareita, mutta voin tietenkin olla väärässä. Ajattelin vain ilmoittaa oman mielipiteeni asiasta.

p.s Jos vetää iltapalaksi tommosen kauhean mätön niin sillähän menee monta tuntia sulaa kunnolla joten todennäköisesti olet nukkumassa jo ennen kuin ateria on imeytynyt kokonaan, joten loput menisi tällä taktiikalla rasvaksi.. Joten itse en lähtisi ikinä vetämään kauheaa pitsamättöä iltapalaksi. Ja eikös kaikki ylimääräinen, mitä keho ei tarvitse yhdeltä istumalta, varastoidu rasvaksi?
"Iltasyömistä, varsinkin hiilihydraattien, on jo pitkään pidetty lihottavana tekijänä. Tosin täysin ilman perusteita. Iltasyöminen ei lihota sen enempää kuin syöminen minään muuna aikana.

Monet väittävät, että hiilihydraatit illalla lihottavat, koska ne estävät yöllisen kasvuhormonipiikin erityksen. Mutta unohtava, mainita sen että kasvuhormonin suhteen tulee jälkipiikki (41). Sitten on väitteitä, että koska illalla tulee liikuttua vähemmän, nin silloin ei kannata syödä niin paljoa. Mutta jos kalorien määrä on sama syökö aamu - tai iltapainoitteisesti, on iltapainoitteisella ruokavaliolla oltu kalorivajeessa aamulla ja iltasyöminen pelkästään tasapainottaa tätä vajetta verrattuna aamulla syömiseen. Lopputulos on sama, rasvaa kerätään ja poltetaan enemmän vain eri aikaan. Ja kun suuri osa ihmisistä istuu pulpetiin tai tietokoneen takana pitkin päivää, niin eipä usein aamulla/päivällä sen enempää tule liikuttua.

Jos taas tulee aikaisemmin päivällä liikuttua enemmän, niin kalorien ajoittaminen niihin hetkiin *voi* tuoda apua kehonkoostumuksen suhteen. Mutta silloinkaan vaikutus ei tule iltasyömisen huonoudesta vaan siitä, että syödään paljon kuin treenit eivät ole lähellä. Eli samat tilanne pätisi toisinpäin. Ja useimmat vielä treenaavat illalla, joten senkin takia on hyvä syödä illalla, että maksimoitaisiin palautuminen.

On myös tutkittu, että tuoko identtisellä kalorimäärällä, ilta - tai aamupainoitteinen syöminen apua diettaamisen suhteen (42, 43). Toisessa ei huomattu mitään eroja. Toisessa aamupainoitteisella laihduttiin hieman enemmän, mutta ei merkittävästi. Mutta aamupainoitteisella myös lihasta lähti merkittävästi enemmän, tuoden iltapainoitteiselle syömisen jopa edun.

Miksi sitten monet laihtuvat usein helposti jättäessään iltapalan pois/vähemmälle? No kalorimäärä laskee. Sama vanha virsi.

Käytäntöön - mikäli runsas iltasyöminen sopii päivän kaloritavoitteeseen ja on vielä, vaikka treenattukkin illalla, voi illalla syödä vallan mainiosti runsaastikin. Kalorit sisään - kalorit ulos. Henkilökohtaiset mieltymykset ovat tärkein seikka."

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/91255-dieettaaminen-asiat-joilla-ei-ole-merkitystae/

"Iltasyömistä, varsinkin hiilihydraattien, on jo pitkään pidetty lihottavana tekijänä. Tosin täysin ilman perusteita. Iltasyöminen ei lihota sen enempää kuin syöminen minään muuna aikana.

Monet väittävät, että hiilihydraatit illalla lihottavat, koska ne estävät yöllisen kasvuhormonipiikin erityksen. Mutta unohtava, mainita sen että kasvuhormonin suhteen tulee jälkipiikki (41). Sitten on väitteitä, että koska illalla tulee liikuttua vähemmän, nin silloin ei kannata syödä niin paljoa. Mutta jos kalorien määrä on sama syökö aamu - tai iltapainoitteisesti, on iltapainoitteisella ruokavaliolla oltu kalorivajeessa aamulla ja iltasyöminen pelkästään tasapainottaa tätä vajetta verrattuna aamulla syömiseen. Lopputulos on sama, rasvaa kerätään ja poltetaan enemmän vain eri aikaan. Ja kun suuri osa ihmisistä istuu pulpetiin tai tietokoneen takana pitkin päivää, niin eipä usein aamulla/päivällä sen enempää tule liikuttua.

Jos taas tulee aikaisemmin päivällä liikuttua enemmän, niin kalorien ajoittaminen niihin hetkiin *voi* tuoda apua kehonkoostumuksen suhteen. Mutta silloinkaan vaikutus ei tule iltasyömisen huonoudesta vaan siitä, että syödään paljon kuin treenit eivät ole lähellä. Eli samat tilanne pätisi toisinpäin. Ja useimmat vielä treenaavat illalla, joten senkin takia on hyvä syödä illalla, että maksimoitaisiin palautuminen.

On myös tutkittu, että tuoko identtisellä kalorimäärällä, ilta - tai aamupainoitteinen syöminen apua diettaamisen suhteen (42, 43). Toisessa ei huomattu mitään eroja. Toisessa aamupainoitteisella laihduttiin hieman enemmän, mutta ei merkittävästi. Mutta aamupainoitteisella myös lihasta lähti merkittävästi enemmän, tuoden iltapainoitteiselle syömisen jopa edun.

Miksi sitten monet laihtuvat usein helposti jättäessään iltapalan pois/vähemmälle? No kalorimäärä laskee. Sama vanha virsi.

Käytäntöön - mikäli runsas iltasyöminen sopii päivän kaloritavoitteeseen ja on vielä, vaikka treenattukkin illalla, voi illalla syödä vallan mainiosti runsaastikin. Kalorit sisään - kalorit ulos. Henkilökohtaiset mieltymykset ovat tärkein seikka."

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/91255-dieettaaminen-asiat-joilla-ei-ole-merkitystae/
Pointtisi siis on, että illalla voi hyvillä mielin syödä hiilareita ilman rasvan kertymisen pelkoa?

Noin ainakin itse tuon tekstin ymmärrän. Ja eihän dietillä ollessa ole käytännössä oikein muulla väliä kuin sillä, että kalorit ovat miinuksella, jolloin keho ei saa ravinnosta kaikkea tarvitsemansaa energiaa ja käyttää näin rasvaa/lihaksia polttoaineena. Jos ei halua lihaksia menettää miinuksilla ollessa niin pitää vain muistaa syödä proteiinia ainakin se 2g/ painokilo. Suurin osa noista diettaamis jutuista on aika legendaa...

Back
Ylös Bottom