Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Sairastan keliakiaa ja olen nyt muutaman vuoden käyttäny AMERICAN MASS BLASTIA palautusjuomana ilman oireita. Nyt olen kuitenkin vaihtanut SELF:in FITNESS GAINERIIN ja olen saanut vatsakipuja tunnin sisällä palautusjuoman juomisen jälkeen. Onko mahdollista että palautusjuoma voisi sisältää gluteenia vaikka en itse tuoteselosteesta mitään gluteeniin viittaavaa löytänyt?

Mahdollisimman kaloririkas, nopeasti valmistettava sekä halpa aamiainen, miten? Nykyisin menty puurolla, pari lasia kevytmaitoa sekä kahden munan munakkaalla missä pari kinkkusiivua viipaleina. Munakasta ei vaan millään jaksaisi syödä, sen makuun tympäänty jo parissa päivässä.

Aikasta yksinkertainen setti:
1. Purkki Ehrmannia
2. Sekaan 50g kaurahiutaleita
3. Loraus rypsiöjyä perään
4. Loraus jotakin fun lightia mausteeksi

Tuossa paketissa on kaloreita jonkun 460, joten jos vielä lisää safkaa haluat mättää, niin ei muuta kuin jotakin leipää vielä kaveriksi.

e: voithan sä kans tehdä niinkin, että skippaat puuron ja täräytät suoraan jonkun 5-8 kananmunaa pannulle plus kaveriksi kinkkua ja mausteita.

Sairastan keliakiaa ja olen nyt muutaman vuoden käyttäny AMERICAN MASS BLASTIA palautusjuomana ilman oireita. Nyt olen kuitenkin vaihtanut SELF:in FITNESS GAINERIIN ja olen saanut vatsakipuja tunnin sisällä palautusjuoman juomisen jälkeen. Onko mahdollista että palautusjuoma voisi sisältää gluteenia vaikka en itse tuoteselosteesta mitään gluteeniin viittaavaa löytänyt?

Olen käsittänyt, ettei keliaakikko välttämättä saa mitään näkyviä/tuntuvia oireita gluteiinista. Kyllähän tollasessa tuotteessa voi olla epäpuhtautena vaikka mitä. Tuoteselosteessa näköjään käsketään sekoittamaan 100g jauhoja 4dl vettä. Tosta tulee aika väkevä neste, joka voi aiheuttaa vatsakipu imeytymisen estyessä. Kokeilisin suurempaa vesimäärää, esim. 7-8dl. Jos tämänkin jälkeen tulee kipuja, niin on varmaan parempi vaihtaa tuotetta.

No niin, tähän väliin tuhannen taalan kysymys: tonnikalaa öljyssä vai tonnikalaa vedessä?

Öljyssä taisi olla 7g enemmän rasvaa per 100g mutta olisko ollut 1g enemmän protskua.. ja energiamäärissä oli kanssa aika hulppea ero (öljy > vesi). Iltapalaksi siis meinasin tälläistä settiä.

No niin, tähän väliin tuhannen taalan kysymys: tonnikalaa öljyssä vai tonnikalaa vedessä?

Öljyssä taisi olla 7g enemmän rasvaa per 100g mutta olisko ollut 1g enemmän protskua.. ja energiamäärissä oli kanssa aika hulppea ero (öljy > vesi). Iltapalaksi siis meinasin tälläistä settiä.

Riippuu ruokavaliosta ja tavoitteista. Jos karppaat, niin öljyssä. Jos laihdutat tai suosit vähärasvaista ruokavaliota, niin vedessä. Jos haluut enemmän kaloreita, niin öljyssä. Jos maku ratkasee, niin kokeile kumpi on parempaa. Jos ei varsinaista väliä ole millään, niin syö vaikka molemmat! =)

Vedessä, karppaat tai et. Se tonnikalasäilykkeihin käytetty öljy on halvinta mahdollista roskaöljyä, joka ei kelpaa kun jonkun pientraktorin polttoaineeksi. Kaikenlisäksi se on lähes poikkeuksetta auringonkukkaöljyä. Jotaan kalliimpia tonnareta taitaa löytyä, jotka on säilötty oliiviöljyyn, mutta taitavatkin sitten maksaa tuntuvasti enemmän. Jos haluasin öljyä tonnikalaani, lisäisin vain itse yksinkertaisesti pullosta oliiviöljyä.

Kiitos vastauksista.

Jos haluasin öljyä tonnikalaani, lisäisin vain itse yksinkertaisesti pullosta oliiviöljyä.

Elikkä jos ostaisin vedessä tunaa ja lisäisin sitten oliiviöljyt itse niin ajaa saman asian mutta on terveellisempää/hyödyllisempää?

Kun ei meinaa millään mennä alas vedessä niin jonkinlainen kompromissi kyllä kelpaisi.

Kiitos vastauksista.

Elikkä jos ostaisin vedessä tunaa ja lisäisin sitten oliiviöljyt itse niin ajaa saman asian mutta on terveellisempää/hyödyllisempää?

Kun ei meinaa millään mennä alas vedessä niin jonkinlainen kompromissi kyllä kelpaisi.

Juuri noin. Itsellekkin alkoi jokunen aika sitten tökkiä tuo vesitonnikalan maku, mutta ratkasin asian sillä, että ostin erilaisia pulloja pippuri/chilikastikkeita, jota roiskin siihen päälle, ja kyllä maistuu. Joku HP-Sauce menee varmaan kanssa hyvin, voisin kuvitella.

Jos ei ajatella urheilun, vaan ihan yleisesti vireyden ja puutostilosen ehkäisemisen kannalta, mitä vitamiinivalmisteita tai vastaavia olisi hyvä käyttää? Pärjääkö jollain perus multivitalla vai onko jotain parempia vaihtoehtoja, beroccaa tai muuta? Tietysti pyrkii myös syömään vihanneksensa ja näin pois päin, mutta varmuuden vuoksi.

Jos ei ajatella urheilun, vaan ihan yleisesti vireyden ja puutostilosen ehkäisemisen kannalta, mitä vitamiinivalmisteita tai vastaavia olisi hyvä käyttää? Pärjääkö jollain perus multivitalla vai onko jotain parempia vaihtoehtoja, beroccaa tai muuta? Tietysti pyrkii myös syömään vihanneksensa ja näin pois päin, mutta varmuuden vuoksi.

MiviTotal Flex monivitamiini valmiste on aika ärhäkkä paketti.

Haittaako jos aamupalan jälkeinen ravinnon saanti jää iltapäivään (15:00- 16:00 eteenpäin ) jos syö kuitenkin iltapäivällä sillä tavoin että energiantarve kuitenkin reilusti täyttyy?

Haittaako jos aamupalan jälkeinen ravinnon saanti jää iltapäivään (15:00- 16:00 eteenpäin ) jos syö kuitenkin iltapäivällä sillä tavoin että energiantarve kuitenkin reilusti täyttyy?

Kyllä tolla välillä kannattais melkeen 2 välipalaa syödä. Riippuu tietenkin monelta heräät.

Kannattaako massakaudella syödä vähärasvaista jauhelihaa vai rasvaisempaa?

Jos kaloreita saat riittävästi ilman rasvaisempaa vaihtoehtoa (ja raha ei ole ongelma) niin siinä tapauksessa kevyt jauheliha on parempi valinta. Tyydyttyneitä rasvoja kun saadaan ihan riittävästi muustakin ravinnosta.

Oonko ymmärtäny väärin että normi rypsäri on pahasta ja kylmäpuristettu hyvästä, kun sisältää niitä "parempia" rasvoja enemmän? Mihin sitä kylmäpuristettua sais miksattua ku se vaan maistuu niin saatanan paskalta? vetäsen mehukeiton sekaan nii ei sitä siltikään juo ilman irvistelyä.

Latausjaksonhan (20g/pvä 5 päivän ajan) voi toki pitää(?), vaikka itse kreapurkissa käyttöohje on seuraavanlainen:

Käyttöohje: Sekoita 1 kukkura annosmitallinen (5 g) jauhetta 200-300 ml:aan vettä tai mehua. Nauti 1 annos päivässä.

Back
Ylös Bottom