Ravinto-opas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wikkis
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Moroo, täällä ois uus innokas tyttö. :)
Olis vähän kysyttävää liittyen syömiseen. Alotin joskus vuos sitten treenauksen salilla, mutta sairastuin ja se into lössähti sit jotenkin siihen. Noh, nyt yritän saada itteni taas kuntoon. Mulle on tehny joskus yks kehonrakentaja treeniohjelman. Lopetin kaiken roskaruuan ja herkkujen syönnin kokonaan. Olis kiva saada joku ravinto-opas. Siis että mitä kannattaa syödä ja kuinka paljon jne.. Oisko se kannattavaa? Koska mulla on muutenkin syömisessä vähän parannettavaa, niin olis kiva kattoo jostain listasta, että mitä pitää syödä tänä päivänä jne.
Onko missään netissä tai jossain sellasta, mistä vois ottaa jotain osviittaa?
Mitään lisä mömmöjä en kyl viittis rueta vetää, et proteiinit sun muut ihan ruoasta.. :)

Jep palkkari olis kyllä suotava ottaa aina treenin jälkeen, muita "mömmöjä" :D et sitte välttämättä tarvitse.
Ei ne ruokailut loppujen lopuksi rakettitiedettä ole. Tälläsellä nyrkkisäännöllä pärjää jo aika pitkälti: Hiilarit aamulla ja reeniä ennen + jälkeen, proteiinia pitkin päivää jokaisella aterialla ja rasvat erillään hiilareista, eli vaikkapa illalla.
Noista ravinto-oppaista en osaa oikein sanoa, mutta eiköhän noitakin kirjoja luulis löytyvän helpohkosti. Pakkis on hyvä sellainen ;)

Kandee varmaan kurkata myös http://www.kalorilaskuri.fi

sanoisin että nykysuositukset on 19v tytölle ihan toimivat. aamulla huitaset naamaan pari ruisleipää tai lautasellisen puuroa sekä hedelmiä päälle.

peruskoulussa opetettu lautasmalli (puolet salaattia, 1/4 lihaa/kalaa ja 1/4 pottua/riisiä) on ihan hyvä pohja lämpimälle aterialle, mutta kannattaa pitää tosiaan liha lihana, eikä minään saarioisten lihapullia (lihapitoisuus 0,2%...), ja riisit ja makaroonit tummina.

mutuiluna päivän aikana voisit nauttia aamupalan, pari lämmintä ateriaa, välipalaksi hedelmiä ja vaikka jonku muodikkaan jugurttijuoman sekä iltapalaksi jotain kivaa. tällä foorumilla huudetaan jatkuvasti että illalla pitäis saada rasvoja ja proteiinia eli vaikkapa maitorahkapurkki ja pari kananmunaa, mutta empä stressailis siitä kummemmin, leipä ja hedelmät ei ole paha vaihtoehto illallekkaan.

palautusjuomia jumaloidaan ihan liikaa etkä sinä sellaista välttämättä tarvi. palkkareista voit lukea lisää lukuisilta täältä löytyviltä threadeilta ja muualta bittiavaruudesta, mutta ole lähdekriitttinen.

ja ennen kuin lynkkaatte minut, niin ottakaa huomioon että kyseessä on tosiaan nuori nainen eikä maksimaalista voima- ja massakehitystä hakeva körmy.

ripla sanoi:
a ennen kuin lynkkaatte minut, niin ottakaa huomioon että kyseessä on tosiaan nuori nainen eikä maksimaalista voima- ja massakehitystä hakeva körmy.
IMO sillä ei ole mitään väliä kuka on. Voi olla nuori nainen, nuori mies tai vaikkapa nuori androidi, aivan yksi lysti. Se mikä merkkaa on mitä treenillä, ravinnolla ja levolla halutaan saada aikaiseksi. Noita kolmea elementtiä sitten sovelletaan sen tuloksen saavuttamiseksi. Tuosta ensimmäisestä postista on hankala päätellä mikä on se "tavoite" johon "pyhällä kominaisuudella" tähdätään. Jos tähdätään siihen yleiseen, eli halutaan vähän kiinteytyä jne. voi riplan teksteistä saada irtikin jotain, jos tavoiteet ovat tuon rajan tuolla puolen, voi palstan tarkempi selailu tehdä ihmeitä.
Wikkis sanoi:
Mulle on tehny joskus yks kehonrakentaja treeniohjelman. Lopetin kaiken roskaruuan ja herkkujen syönnin kokonaan. Olis kiva saada joku ravinto-opas.
Miksi et samalla kysynyt häntä tekemään ravinto-ohjelman? Kannattaa varmaan samalta henkilöltä kysästä sitäkin, koska varmasti myös tieto millaista treeniä tehdään voi helpottaa, kun mietitään ravintoa, esim. juuri ravintoaineiden oikeassa ajoittamisessa jne.

Tässä vielä pari ihan perus käteviä artikkeleja ala. Christian Thibaudeau:

Nutrition for Newbies, Part 1
Nutrition for Newbies, Part 2

Tuosta ensimmäisestä postista on hankala päätellä mikä on se "tavoite" johon "pyhällä kominaisuudella" tähdätään. Jos tähdätään siihen yleiseen, eli halutaan vähän kiinteytyä jne.

Tavoitteena on saada näkyvät lihakset. Ja ei sitä tiedä jos vaikka innostun sitten ihan kunnolla bodaamaan. Kerkesin sen verran käydä salilla, että on ihan hyvä alku mulla. Eli siis hieman näkyy vatsassa ja käsissä lihaksia.

Ja miksi en kysynyt samalta joka teki treeniohjelman sitä ravinto juttua? Siksi, koska mulla ei ollut silloin rahaa, enkä ajatellut sitä silloin. Opiskelija budjetilla ei kauheesti kyllä juhlita. :)

Mutta kiitti teille vastauksista ! :D

...Tälläsellä nyrkkisäännöllä pärjää jo aika pitkälti: Hiilarit aamulla ja reeniä ennen + jälkeen, proteiinia pitkin päivää jokaisella aterialla ja rasvat erillään hiilareista, eli vaikkapa illalla.

Onko tuokaan nyt oikeasti ihan tarpeellista useimmille salilla kävijöille? Itse olen pysynyt suht särmässä kuosissa, vaikka olenkin syönyt aina hiilaria ja rasvaa samalla aterialla. Kuka tavallista kotiruokaa syövä edes viitsi alkaa erottelemaan noita?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom