Ravinto ja yleinen vastustuskyky

Miten usein te pakkislaiset sairastelette flunssaa ja miten teidän mielestänne ruokavalio vaikuttaa asiaan? Itsestä tuntuu et usein tulee flunssaa päälle, nytkin oli "jopa" 2 kuukauden tauko viimeisestä flunssasta ja taas tulee uutta. Lisäravinteet on kovassa käytössä, ja vitamiineja menee purkista. Olen nyt yrittänyt syödä enempi protskuja kun ennen jos silläkin olisi tuohon kehon yleiseen vastustuskykyyn vaikutusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ruokavalio on puoleksikaan kunnossa, ei se altista tiheälle flunssailulle. Lisäravinteita nyt ei kannata varsinaisesti pitää "kovassa" käytössä, vaan paikkailee niillä mitä ei usko ruoasta saavansa. Osa lisäravinteista on toki tärkeitä kovaa treenattaessa. Tuskin mistään proteiinin puutoksesta vastustuskykysi heikkous johtuu.

Onko treeniä kovinkin paljon ja/tai oletko dieetillä? Veikkaisin pientä ylirasitusta. Pidätkö välillä kevyitä viikkoja tai useampia lepopäiviä putkeen?

Ja vielä tuosta omasta flunssailusta. Oikeastaan koko nuoruuden olen tainnut flunssailla harvemmin kuin kerran vuodessa. Nyt viime vuosina on tainnut olla parikin flunssaa vuodessa, mutta luultavasti olen ne itse aiheuttanut myöhäisellä keventämisellä.

Hesarissa oli vähän aikaa sitten mielenkiintoinen artikkeli kuumeesta. Allergioita löytyy reilusti -allergiatestissäkin reaktio tuli n 2/3 testatuista aineista- mutta kuumetta on harvoin. C- ja D-vitamiiniä otan päivittäin, mutta vaikea niiden tai muiden syömisten vaikutuksesta on sanoa käytännössä... Sen verran ruokavalio kyllä vaikuttaa, että joiltain kaukomatkoilta on tullut mukaan tuliaisena pikainen vatsatauti :D.

Saatko kuumeen helposti vai harvoin? Se kertoo elimistösi puolustusjärjestelmästä ja alttiudestasi allergioille
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1453263473348

Oon nyt voimareeniä tehny, en oo dieetillä, paino on tosin kauan jo pysyny samoissa ja ihmettelen tota et kokoajan vaan pukkaa flunssaa. Kevyitä viikkoja aina välillä mutta en treenaile kun 2-3 kertaa viikossa salilla voimapainotteisesti ja isot liikkeet käytössä. Esim pena, kyykky, kulmasoudut,pystypunnerrukset. Vituttaa aina olla melkeen viikko pois salilta ja taas saa alottaa homman uusiks. Tuntuu että jos joku esim koulussa on kipeenä niin saan varmasti tartunnan. Jos ei ole kukaan kipeä, saattaa mennä hiukan kauemminkin että flunssaa tulee. Nyt olin jopa "ihmeen" kauan terveenä kun kaksi kuukautta oli taukoa flunssasta...

Hesarissa oli vähän aikaa sitten mielenkiintoinen artikkeli kuumeesta. Allergioita löytyy reilusti -allergiatestissäkin reaktio tuli n 2/3 testatuista aineista- mutta kuumetta on harvoin. C- ja D-vitamiiniä otan päivittäin, mutta vaikea niiden tai muiden syömisten vaikutuksesta on sanoa käytännössä... Sen verran ruokavalio kyllä vaikuttaa, että joiltain kaukomatkoilta on tullut mukaan tuliaisena pikainen vatsatauti :D.

Saatko kuumeen helposti vai harvoin? Se kertoo elimistösi puolustusjärjestelmästä ja alttiudestasi allergioille
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1453263473348
Minulla ei melkein ikinä ole kuumetta flunssassa.. Ainoa milloin kuumetta on, on kun on kova tauti päällä, esim influenssassa ja keuhkokuumeessa oli.. Siitepölyallergia on todettu mut ei enää oo niin paha kun ihan junnuna. Talvella olen enemmän kipeä kun kesällä. Viime talvenakin olin tosi usein jossain köhässä...

Viime vuosina tullut flunnsailtua aika paljon. Viime keväänä, kun oli dieettikin, niin muistaakseni ihan luvattoman paljon.

Edellinen flunssa oli joskus lokakuussa, jonka jälkeen aloittelin dieettiä. Siitä lähtien on tullut suunnilleen päivittäin syötyä marjoja, parsakaalia ym. terveellisiä juttuja ja purkista ainoastaan D-vitamiinia. Uskon kyllä että jotain tekemistä tuolla syömisellä on, niin eri maininki on nykyään. Kuitenkin todella kovaa ja aktiivista treeniä koko ajan ja miinuskaloreilla mennään, niin on suoranainen ihme ettei mitään ole ollut.

Toisaalta kyllä juopottelun ja ennen kaikkea stressaamisen määrä on vähentynyt aika paljon...

Kyllä suurin osa vitamiineista tulisi kuitenkin saada luonnollisimmassa muodossa, ts. ruuasta.

Lisäravinteet ovat nimensä mukaisesti lisäravinteita. Ne on siis tarkoitettu muun ruokailun oheen. Tarvittaessa. Proteiini toki makroista tärkeä, mutta niin on myös hiilihydraatti ja rasva. Joten pelkällä runsaalla proteiinin saannilla ja vitamiineilla ei paikata puutoksia, jos muuten ei ole kokonaisuus hallussa. Ne vitamiinitkin tulisi saada ensisijaisesti ruoasta.

Joten mites vihannekset/kasvikset/marjat eli ne luonnon vitskut ja ruoan laatu yleensä, eli mukana on tuoretta ruokaa, jota ei ole jalostettu/kypsennetty niin, että kaikki ravintoaineet häviävät? Entä hyvät rasvat?

On väitöksiä että joillain ihmisillä maitotuotteet ja viljat pitäisivät elimistössä yllä tulehdustilaa joka altistaisi flunssalle, jätin itse nuo lähes kokonaan pois toista vuotta sitten ja perstuntumalta olisin sairastellut selvästi vähemmän viime talvena, mutta yhden talven otanta ei tietysti vielä kerro paljoa. Astmalla varmaan on osuutta asiaan, mutta huomaan että jos vedän nyt jonkun sekamätön jossa on mukana maitoa/viljaa, niin keuhkot alkavat heti syömisen jälkeen erittää limaa jota sitten joutuu tunnin, parin ajan yskimään. Kokeile kuulostella kehoa esim. syömällä pari viikkoa maidotonta&viljatonta ruokaa ja sitten palaat edeltävään ruokavalioon ja tarkkailet huomaatko mitään eroa.

Oon nyt voimareeniä tehny, en oo dieetillä, paino on tosin kauan jo pysyny samoissa ja ihmettelen tota et kokoajan vaan pukkaa flunssaa. Kevyitä viikkoja aina välillä mutta en treenaile kun 2-3 kertaa viikossa salilla voimapainotteisesti ja isot liikkeet käytössä. Esim pena, kyykky, kulmasoudut,pystypunnerrukset. Vituttaa aina olla melkeen viikko pois salilta ja taas saa alottaa homman uusiks. Tuntuu että jos joku esim koulussa on kipeenä niin saan varmasti tartunnan. Jos ei ole kukaan kipeä, saattaa mennä hiukan kauemminkin että flunssaa tulee. Nyt olin jopa "ihmeen" kauan terveenä kun kaksi kuukautta oli taukoa flunssasta...

Onko sulla hygieenia hanskassa?

Muista pestä käsiä useasti tautisissa paikoissa.

Muutamat jo maininneet, mutta ettei ole ylitreenamista? Vedätkö joka kerta saman treeniin, esim. 3x (sama) kyykky viikkoon, on melko kuormittavaa.

Onko huoneenilma liian kuiva, varsinkin talvella? Kuivailma voi johtaa kuiviin limakalvoihin, jotka voivat altistaa infektioille.

Mulla on perussairautena keliakia, enkä syö oikeestaan viljoja.. maitooki tullu vähennettyä paljon.. taas ollu kaks viikkoo täyslepoo ku tauti senku jatkuu!! Vituttaa.. Luulin et levon kans menis ohi, mut tos viikon flunssailun jälkee alko vähä helpottaa mut sit seuraavana aamuna ku heräsin nii tuntu et keuhkot ois räjähtäny ja ihan täynnä limaa. .. nyt toisella viikolla tauti vaan pahenee eikä pysty oikeastaan ees käveleen pitkiä matkoja.. Flunssaa mulla siiis tulee yleensä 2-4 viikon välein. Yleiskunto suht hyvä, voimatasot kanssa.

Niin ja onhan mulla ollu tässä viime talvina vaikka ja mitä... Angiinaa, pitkittynyttä mykoplasmaa, ja viimetalvinen kaksi kuukautta kestänyt keuhkokuume jossa tulehusarvot oli ~300 ja olin tiputuksessa sairaalassa pari viikkoa. Kesti todella pitkään päästä noista kuntoon. En ole varmaan valehtelematta kahteen vuoteen ollut putkeen yli 2,5 kuukautta täysin terveenä..

Huh huh. Missä välissä tossa ehtii kasvamaan ja dieettaamaankaan. Laita nyt ihan ensiksi se ruokavalio kuntoon, jos se ei jo ole.

Toiseksi kunnon lepo tai pitkä kevyempi jakso saattaa olla paikallaan. Jos on taipumusta moiseen sairasteluun, niin saattaa olla kyse siitäkin että treenaataan liian kovaa liian paljon eikä anneta kropan edes toipua edellisestä taudista.

Oot ilmeisesti nuori vielä, joten aikaa kyllä on. Ota rauhassa ja kuuntele kroppaa.

Joo kyllähän tässä monta kertaa ollaan mietitty samaa, että vittu eihän tässä ehi reenaamaan melkeen ollenkaan ku kokoajan on jotai. Ja tosiaa monta vuotta ollu jo. Eipä ne tuloksetkaa oo paljoo noussu reenistä huolimatta. Ruokavaliosta nyt senverran että niin kunnossa se on mitä keliaakikolla vaan voi olla.. lepoviikkoja on kyllä pidetty säännöllisesti. Joskus sitä kyllä kieltämättä vaan miettii että jos sen reenin lopettais kokonaan :D ainaki jokski ajaks. Kyllä sitä oman kehon on oppinu tunteen aika hyvin, ja toteamaan kyllä että jotain on todella vialla..

Kävin lääkärissä syksyllä, ( infektiolääkäri) ja epäili CFS sairautta.. ei antanut kuitenkaan diagnoosia.. Tuo usein tulee kovan sairauden jälkeen, niiku mulla se keuhkokuume oli. Mut oon hetkiä kummiski ollu iha hyvässä kunnossa aina, mut ne on tosiaan vaan maksimissaan kaks viikkoa, sit tietää kun pikkusen köhää tulee että jahans, se on sit seuraavat pari viikkoa flunssassa. Syksyllä tuo flunssailu oli ihan järkyttävää, flunssat tuli alle 2 viikon päästä aina uudestaan! Ja kesti sen about viikon, että ei siinä kovin kauaa ehtiny reenailee. Ja halu ois kumminki kova reenaamaan:D Ja kuten Obnoxio sanoi, jos se ruokavalio on nyt edes jotenkuten kunnossa, ei se altista kokoaikaisille flunssille.. ihan vaan kokemuksesta, pienempänä tenavana olin hirveen lihavas kunnossa, enkä syöny oikeestaan yhtään mitään muuta ku roskaruokaa, ja silti sairastelin harvoin.

Niin no, minä tai kukaan muukaan täällä ei tiedä missä kunnossa se ruokavalio on. Sinun se pitää itse käydä läpi kriittisesti. Enkä nyt tarkoita "makrot kunnossa" -ruokavaliota, vaan että makrot JA mikrot kunnossa, eli vähintään nyt suositusten verran mikroja. Vitamiinien ja hivenaineiden saantia voi urheilija sitten täydentää purkista, kun perusasiat on ensin kunnossa.

Ei asiat tietenkään aina niin mustavalkoisia ole ja että tällä välttämättä ratkeaisi kaikki ongelmat, mutta ei tuota ravintopuolta voi mielestäni liikaa painottaa ainakaan omalla kokemuksella.

Ja kannattanee tosiaan testata vaikka koko kesän pituisella treenitauolla, että miten vaikuttaa vointiin. Mikäs sen mukavampaa kuin ottaa vähän rennommin ja nauttia (Suomen) kesästä!

Joo, tiedän :D pitääpä vielä tarkemmin alkaa kattomaan tuota ruokavaliota. Nojuu, toisaaltahan se on mukavaa vaan nauttia keleistä kesäsin:)

Ruokavalioon liittyen muutama kohta:

- Energiamäärä? -> Jatkuvasti liian vähän syöminen varsinkin kovaan treeniin yhdistettynä heikentää vastustuskykyä
- Hiilarit, määrä ja laatu? -> Liian vähäiset hiilarit voi myös altistaa vastustuskyvyn laskulle. Sanoitkin, että sulla on keliakia, mutta syötkö gluteenittomia täysjyväviljoja, kuten hirssiä, tattaria, kvinoaa, riisiä ja mitä näitä nyt on? Purkista napsitut pillerit ei paikkaa noiden sisältämiä vitamiineja, kivennäisianeita ja varsinkaan flavonoideja sun muita.

Tattaria, riisiä tulee kyllä syötyä :) joo kaloreista kyllä olen aika pihalla, en ole seurannut kun painoa joka on kuitenkin pysynyt suht samassa kokoajan.. Kireessä kunnossa en todellakaan ole, en edes silloin ennen keliakia diagnoosia. Vaikka se pitäis kust aiheuttaa ravintoaineiden heikkoa imeytymistä.Tosin diagnoosista jo 2 vuotta. Mut joo pitää kyllä alkaa tosissaan laskeen kaloreita mitä päivässä syö. Protskuista ja hiilareista oon suht perillä. Voimatasot kuitenkin kohtuulliset painoon nähen, joku kuukaus sit tehty esim penkki 100kgx3 79kilon elopainosena, syväkyykkyä 130kglla, jne ja olen ihmeen hyvin saanut tuloksia ylös kokoaikaisista sairasteluista huolimatta, vaikka en TODELLAKAAN terve ole.. ja ikää tosiaan se 18 vuotta tuli täyteen helmikuussa.

Obnoxion huomiot kevennyksistä jäi nyt vähän sivuun vaikka ne vaikuttaa helposti enemmän kuin ravinto.

Kuinka monen viikon välein pidät kevyen viikon? (terveenä)

Pidätkö 2+ viikon täyslepo jaksoja kokonaan poissa salilta? (terveenä)

Viikkoja jolloin olen kokonaan ollut salilta pois, tulee pidettyä sillontällön, yleensä terveenä en pidä kokonaista viikkoa! Terveenä treenaan yleensä sen 2-3 krt viikossa mutta kipeänä ollessa tulee pidettyä taukoja aina..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom