Ravinto ja lihas ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normi
  • Aloitettu Aloitettu
Olen pitkään jo pitänyt ravinnon laatua ja määrää samantekevänä sali touhuissa .
Kertokaa nyt , onko se syöminen nyt niin iso asia että siihen kannattaa kiinnittää todellakin niin paljon huomiota kuin monet sanovat ? Mitä kannattaa syödä että lihakset alkaa kasvamaan . Asun vielä kotosalla ja mitähän tässä kannattaisi päivittäin syödä jotta lihakset kasvaisi ja tulisi voimaa ja kehitystä ? Rahkaa ? Raejuustoa `? :david: ...neuvokaa päivittäisessä ruokailussa kiitos :) ...alan parantelemaan tapojani :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kun sitä jokapaikassa toitotetaan sitä ruokailua niin kyllähän se tärkeetä on. ilman ruokaa treenauskesta ei ole mitään hyötyä, ainakaan lihaskasvun kannalta.

katteles tuolta FAQ osiosta kaikki läpi niin tiedät mitä syödä.

Jos junnu olet eikä läsää kerry helpolla niin hyvä ohje on syödä ainakin 5 krt. päivä, ja niin paljon kun napa vetää. Paljon maitoa munia raejuustoa ja lihaa.

normi, mitä haet saliharjoittelusta? kehitystä? etkö haluakin enemmän kehitystä lyhyemmässä ajassa? miksi siis hidastaisit kehitystäsi syömällä huonosti? kuten täälläkin joku on joskus sanonut, on treenauksessa kyse 50% syömisesta, 20% treenistä ja 30% levosta :D . Ruokailuun panostaminen kannattaa!

tässä jotain suht universaaleja periaatteita ruokailusta:
(Vielä noistakin mielestäni tärkeimmät on korostettu...)

1. Eat every 2-3 hours, no matter what. You should eat between 5-8 meals per day.

2. Eat complete (containing all the essential amino acids), lean protein with each meal.

3. Eat fruits and/or vegetables with each food meal.

4. Ensure that your carbohydrate intake comes from fruits and vegetables. Exception: workout and post-workout drinks and meals.

5. Ensure that 25-35% of your energy intake comes from fat, with your fat intake split equally between saturates (e.g. animal fat), monounsaturates (e.g., olive oil), and polyunsaturates (e.g. flax oil, salmon oil).

6. Drink only non-calorie containing beverages, the best choices being water and green tea.

7. Eat mostly whole foods (except workout and post-workout drinks).
So what about calories, or macronutrient ratios, or any number of other things that I’ve covered in other articles? The short answer is that if you aren’t already practicing the above-mentioned habits, and by practicing them I mean putting them to use over 90% of the time (i.e., no more than 4 meals out of an average 42 meals per week violate any of those rules), everything else is pretty pointless.

Ei sitä mahaa nyt joka aterialla tartte välttämättä täyteen vetää, mutta syödä täytyy useemman kerran päivässä pienin väliajoin mielellään. Panosta aamusta puoleenpäivään hiilihydraattipitoiseen ruokaan ja syö illalla enemmän proteiinia ja rasvaa.
Tuo Lapon ruokailuesimerkkiä ei kannata tosissaan ottaa koska se on täys professionaalin ruokailuohjelmasta. Treeni, ruoka ja lepo kulkee kaikki käsikädessä ja on tärkeitä seikkoja kaikki, mistään niistä ei kannata rueta tinkimään.

Habankorppu sanoi:
Älä suotta hifistele liikaa, syö vaan niin paljon että paino nousee. Vain määrällä on väliä, IMO.
Minusta tuo on huono IMO.. Siis hiilareista suosit hidasta, proteiinista suosit niitä joita saat maito ja liha tuoteista esim. kana, kala, kalkkuna, paistinjauhelija ja sitten rasvat hyvistä lähteistä eli rypsi- tai oliiviöljystä.

normi sanoi:
pitänyt ravinnon laatua ja määrää samantekevänä sali touhuissa .
Kertokaa nyt , onko se syöminen nyt niin iso asia että siihen kannattaa kiinnittää todellakin niin paljon huomiota kuin monet sanovat ? Mitä kannattaa syödä että lihakset alkaa kasvamaan . Asun vielä kotosalla ja mitähän tässä kannattaisi päivittäin syödä jotta lihakset kasvaisi ja tulisi voimaa ja kehitystä ? Rahkaa ? Raejuustoa
Hmm, itse olen huomannut vaikka rehkisi salilla miten ja söisi miten sattuu niin kehitystä ei tule paljon kakkakaan, sillä ruoka on tärkein tässä lajissa! Itse olen 15v tai no parin viikon päästä 16v ja lasken kalorit niin tarkasti kuin ne vain pystyy sekä paljonko proteiinia saan ja tässä minua auttaa ruokavaaka, semmoinen kannataa ostaa niin helpottuu elämä heti! Käytätkö mitään lisäravinteita? Jos et niin ota ihmeessä käytöön palautusjuoma, voi joko itse koota oman palkkarin malto+krea kompolla ja jos hiffistellä haluut niin laitat tuohon kreaa ja glutaa. Sitten tietenkin voit ostaa jo valmiiksi sekoiteltuja palkkareita esim. Muscle+ tai AfterMax ja BTW AfterMax vanilija on namia..:kuola:

NGV sanoi:
Jos et niin ota ihmeessä käytöön palautusjuoma, voi joko itse koota oman palkkarin malto+krea kompolla ja jos hiffistellä haluut niin laitat tuohon kreaa ja glutaa. Sitten tietenkin voit ostaa jo valmiiksi sekoiteltuja palkkareita esim. Muscle+ tai AfterMax ja BTW AfterMax vanilija on namia..:kuola:

WTF? Tuplasti kreat, itse heittäisin mieluummin vaikka heraa jotta tulee myös rotteiinia. :david: No sitä varmaankin tarkoitit? :lol2:

Monipuolinen aamupala + mielellään purkillinen rahkaa. Normaalisti syö pitkin päivää ja illalla olisi todella hyvä napata rahkapurkki naamaan ennen nukkumaanmenoa. Itse olen saanut hieman päälle kilon painoa lisää n.parin viikon ajalla kun oon alkanut tuota rahkaa munttaamaan+raejuustoa vähäproteiinisimmilla aterioilla.

kuten kaikki sitä toitottaa, ruokaa, ruokaa, ruokaa.
suosittelen kumminkin välttämään limpsaa, karkkia, pullaa, munkkia, siis toki niitäkin kannattaa syödä, mutta ei joka päivä, eli niistä ei kannata kalorivajeita täyttää.

muistutetaan hiukan lisää, kun treenaa, niin treenin aikana lihas ei kasva, pikemminkin tuhoutuu...
ja ravinnolla korjataan treenin tuhoja ja kasvuärsykkeitä. hyvät unet on edellytys parempaan palautumiseen = lihasvauriot korjaantuvat ja lihas kasvaa.

ELI EI SE LIHAS KASVA SALILLA TREENATESSA; vaan.... muualla levossa..

normi sanoi:
Olen pitkään jo pitänyt ravinnon laatua ja määrää samantekevänä sali touhuissa .

Voi hirvee mitä tekstiä tulee;)

Kyllähän se on itsestäänselvyys että ilman ravintoa ei kasva.Ja mitä enemmän syö niin sitä tärkeämpi on syödä terveellisesti ettei ylimääräistä läskiä kertyisi.

Jos siis haluaa tosissaan kasvattaa lihasta ja pysyä liiasta lihoamisesta loitolla.

Mömmö sanoi:
WTF? Tuplasti kreat, itse heittäisin mieluummin vaikka heraa jotta tulee myös rotteiinia. :david: No sitä varmaankin tarkoitit? :lol2:
Katos, tuli pieni kirjoitus virhe tarkoitin heraa, meinaan sitä tarvitaan hitusen enämmän jos pihvviä haluaa. Voihan tuoh heran korvata hydrosoloitulla proteiinilla tai heraisolaatilla jos haluaa hiffistellä ja on miljönääri..:D

Mun mielestäni lihas kasvaa silloin kun syö. Salille voi mennä hieman univelkaisenakin ja saada tuloksia. Nukkuu sitten viikonloppuna paremmin. Jos taas ei ole kunnolla syönyt niin homma ei suju, ainakaan kasvu.

reenailija sanoi:
Mun mielestäni lihas kasvaa silloin kun syö. Salille voi mennä hieman univelkaisenakin ja saada tuloksia. Nukkuu sitten viikonloppuna paremmin. Jos taas ei ole kunnolla syönyt niin homma ei suju, ainakaan kasvu.
Täh, IMO ei se noin mene. Siis jos sitä pihvviä haluaa niin pitää olla kolme asiaa kunnossa treeni, ravinto, lepo! Ja yleensä noi kaksi viimeistä ovat päin metsää. Eli ainenkin joka päivä pitäisi nukkua about 8 tuntia vähintään. Tämä on tietenkin IMO..

NGV sanoi:
Täh, IMO ei se noin mene. Siis jos sitä pihvviä haluaa niin pitää olla kolme asiaa kunnossa treeni, ravinto, lepo! Ja yleensä noi kaksi viimeistä ovat päin metsää. Eli ainenkin joka päivä pitäisi nukkua about 8 tuntia vähintään. Tämä on tietenkin IMO..

aika yksilöllistä paljonko unta tarvii, jotkut pärjää 5tunnilla ja toisille ei riitä 10tuntiakaan.

NGV sanoi:
Katos, tuli pieni kirjoitus virhe tarkoitin heraa, meinaan sitä tarvitaan hitusen enämmän jos pihvviä haluaa. Voihan tuoh heran korvata hydrosoloitulla proteiinilla tai heraisolaatilla jos haluaa hiffistellä ja on miljönääri..
Mitä meinaat, että hydrosoloitu proteiini ja HERAisolaatti ovat, jos ei heraproteiinia? :jahas:

Oma mielipiteeni on, että älkää turhaa liikaa "hifistelkö" vaan syökää vain reilusti hyvää bodyruokaa, treenatkaa helvetillisen kovasti ja nukkukaa aina kun se on mahdollista. Se ei haittaa yhtään mitään, jos jonain yönä unet jää vähiin. Se on vain kylmä fakta ettei joka yö edes nukuta niin hyvin kuin normaalisti. Kun olemme tällaisella aloittelija tasolla suurin osa tännekkin kirjoittajista, niin ei pitäs turhaan stressata liikaa näistä perusasioista. Monesti tuntuu, että unohdetaan sellainenkin perusasia, että myös iltatreenin jälkeen on syötävä hiilihydraattipitoista ruokaa, jos mielii hyvästi palautumisen hoitaa, kun vain mittaillaan niitä kaloreita ja pelätään, että tulee läskiä kun syö hiilareita illalla. Mutta mistäs minä mitään tiedän, viisaammat jatkakoot.

Ravintoarvot

Jos tahtoo hifistellä, tämä on oiva työkalu siihen hommaan:
http://www.kalorilaskuri.fi
Sinne voi mm. laittaa tavoitepainonsa etc. Tällä näkee myös syötyjen protskujen, hiilareiden, rasvojen ja kuitujen määrän.
Itse testasin tätä kuukauden. Toimi kuin junan vessa.
Testin aikana pudotin 2 kg. painostani ja silti tulokset nousivat kiitettävästi.
Kohta lähtee sitten testit toiseen suuntaan. Ajattelin n. + 10kg/3kk.
Suosittelen.

HuppiHarri sanoi:
Ja huomaa kuinka painoa kertyy rasvana... :jahas:

Ei välttämättä. Suurin osa menee kyllä lihakseksi kun oikeesti treenaa kovaa. Tosin, tietenkään ei kannata mitään IHAN megabulkkia vetää (+3000 kcal yli kulutuksen :jahas: ), mutta kyllä sitä saa aiiiiika reilusti plussalla olla. Sillon kun mä vielä kehityin, söin niin paljon kun napa veti, ihan mitä vaan löysinkin, eikä siitä 15-20 saadusta kilosta montaa kiloa rasvaa ollut. Rasvaprosentti todennäkösesti pieneni. Toki olin aloittelija sillon, mutta en usko tilanteen muuttuneen merkittävästi nykypäivään nähden.

Mielummin 3500 kcal paskaa naamaan kun 2500 kcal siististi. Tapahtuis ees jonkinlaista kehitystä, eikä pieni rasvakerros tapa. Kyllä se paino kuitenkin viimestään armeijassa tippuu. :hyper:

Mulla on aina ollu unettomuutta enempi tai vähempi ja silti oon kehittyny koko ajan treeneissäni. Joskus menee öitä parin kolmen tunnin unilla, joskus nukun jopa 8h. En silti kyseenalaista unen merkitystä, kyllä se hyvin tärkeetä on, etenkin tolle psyykkiselle puolelle. Ei vituta niin paljon jos on saanu nukuttua:D

Ja ravinto on EHDOTTOMASTI tärkeimpiä asioita kehityksen kannalta! Paljon tärkeempi kun esimerkiksi venyttely:D (huono esimerkki;)) Ravinnon määrän pitää olla suuri ja laadun hyvä! Alottelija tosin kehitty hyvin vaikka söisi ei-niin-bodi-ruokaa kunhan saa riittävästi energiiooo!!!:D

Suositut

Back
Ylös Bottom