Ravinnosta vielä kysymys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

Samo

swahilipäällikkö
VIP
Viikko takana treenausta palstalta saadulla ohjelmalla, tekee hyvää vaikka hivenen kipeää.....;) Mutta palataan vielä siihen syömäpuoleen kerran. Syöttekö pelkästaan runsas proteiinisia ruokia vai tuleeko syötyä ns. mitä käteen sattuu ja "juotte" (proteiini juomat) lisäproteiinit. Ja jos syötte proteiini pitoista ruokaa niin kertokaa esimerkkejä joistain "annoksista" . Olen kysynyt hivenen samanlaisen kyssärin aikaisemminkin mutta yrittäkää olla kärsivällisiä ja antakee appuu.......:)

Ei kannata syödä mitä sattuu, muttei myöskään ole välttämätöntä, että kaikki ruoka jota syöt sisältäisi paljon proteiinia! kannattaa katsoa niitä tuoteselosteita ja tarkkailla mitä syöt! hiilarit, protskut,rasvat,vitamiinit ym. kuntoon. monipuolinen ruokavalio..kaupan pellepizzat eivät ole hyvä vaihtoehto! selaileppas vanhoja posteja, siellä on puhuttu noista kaikenlaisista ruoista..

Lyhyesti. Jaa ateriasi n. 6 ateriaan ja pyri syömään n.3 tunnin välein. Pidä huoli että saat jokainen ateria n.30g proteiinia.
Itse kokeilen syödä edellä mainitulla tavalla, mutta ei se niin tarkkaa ole jos joskus tulee lipsuttua. Hyviä ruoka-aineita proteiiniin lähteiksi on mm. Jauheliha (paisti), kana, tonnikala- ja kalat yleensä, maitotuotteet jne. Itse pidän kerran viikossa yhden herrkupäivän milloin voi syödä pizzaa, jätskiä jne. Illalla ennen nukkumaan menoa olisi hyvä saada elimistöön proteeinia, eikä niin kään hiilihydraatteja, joten pelkkä protksujuoma on hyvä vaihtoehto.

Originally posted by Superman77
Illalla ennen nukkumaan menoa olisi hyvä saada elimistöön proteeinia, eikä niin kään hiilihydraatteja, joten pelkkä protksujuoma on hyvä vaihtoehto.

..paitsi tietenkin treenin ja palautusjuoman jälkeen, jolloin on ihan välttämätöntä syödä hiilareita - oli dieetillä tai ei. Ammattilaiset ja puoliammattilaiset jenkkilehdissä neuvoo monesti ottamaan vaan sen protskujuoman iltapalaksi. Mitä tarina ei kerro on se, että kyseiset jannut saattavat treenata esim klo 13 päivällä, jonka jälkeen saadaan siis vielä runsaasti hiilaria ennen sitä nollahiilaridrinksua..

Huomenta-huomenta,

joo hyviä kommentteja, mutta pakko lisätä omakohtainen jutska..
Eli mul on treeniä takana jo tuollaiset 11v ja vasta viime vuonna tajusin rasvojen tärkeyden. Olin siis 10v ollut "rasvakammoinen". Kärsin myös jatkuvista ylikunnoista ja nivelkivuista. Hain apteekista kalaöljyä ja lisäsin hyviä rasvoja ruokavaliooni ja TADAA! Nivelkivut gone. Myöskin tulokset nousseet ja maha pienentynyt..(tosin pienensin hiilarien määrää myös..)

Jep, siis protskua ylläolevien ohjeiden mukaan, mutta heitin siis tän läpän, koska toivon, ettei kukaan aloittelija tee samaa MOKAA ku mä..

..eli liukastetta niveliin! (heh-heh)

6 kertaa päivässä ruokailun lisäksi on olemassa myös vaihtoehtoja, jolle tuntuu olevan paremmat perustelut. Eli harmoninen ruokavalio. Löydät sen www.keho.net -osotteesta ja sieltä artikkelit osiosta.

Originally posted by Nike
6 kertaa päivässä ruokailun lisäksi on olemassa myös vaihtoehtoja, jolle tuntuu olevan paremmat perustelut. Eli harmoninen ruokavalio. Löydät sen www.keho.net -osotteesta ja sieltä artikkelit osiosta.

Heh. Vähän juhannushuumoria, vai?

Mikä herrajumala on harmoninen ruokavalio ?? Kuka ton on kehitelly, se vaikuttaa ihan perseestärevityltä..

Originally posted by hkuja
Mikä herrajumala on harmoninen ruokavalio ?? Kuka ton on kehitelly, se vaikuttaa ihan perseestärevityltä..

Se on tän suuresti täällä jo aiemminkin sanallisesti rusikoidun Timo Immosen kehitelmä Zone-dieetistä. Ravintoainesuhteet on lähes samat mutta niitä painotetaan päivän mittaan vähän eri tavoin.

Kaikki sitä kokeilleet väittää että toimii ,mutta jotenkin tuntuu että ne "kaikki" on 180cm68kg yleiskuntoilijoita jotka ilmoittaa itsensä kuitenkin lihaksikkaiksi ja kehonrakentajiksi.

Sanokoon Immonen ja seuraajakoulukuntansa mitä tahansa, toi ei ole kehonrakennusdieetti.

Tonkaltaisten artikkeleiden johdosta on muotoutunut ihan oma koulukuntansa - pencilneckbodybuilding experts, jotka tietää kaiken treenijaksotuksista ja tekniikoista ja harjoitussysteemeistä ja ruokavaliosta ja ennen kaikkea näistä paljon puhutuista mikrofraktioista ja jopa ihmiskehon hermostillisista ja hormonaalisista järjestelmistä ja vihreän teen huipputehokkaista vaikutuksista näihin.
Ongelmana on, että se ei heidän ulkoisesta olemuksestaan
millään tavalla käy ilmi ;)
Tämä porukka ei epäröi esittää ja puolustaa oman asiansa ehdotonta oikeellisuutta vaikkapa 180cm/110kg bodarille, jonka metodit ja ruokavalio ovat "täysin väärät".

No liika on liikaa, mutta totuuden nimessä meidänkin salilla kuulee tätä puhetta..

Harmoninen ruokavalio on sitä, että elät harmoniassa lompakkosi kanssa ja kannat kaiken ylimääräisen rahan UFS:n tiskille ostaen maailman parhaimmista raaka-aineista tehtyjä tuotteita, joille liahkset eivät kertakaikkiaan osaa sanoa EI!

Pakollinen hymiö, ettei kukaan ota ym. tosissaan! ;-)))

Originally posted by S225T

Kaikki sitä kokeilleet väittää että toimii ,mutta jotenkin tuntuu että ne "kaikki" on 180cm68kg yleiskuntoilijoita jotka ilmoittaa itsensä kuitenkin lihaksikkaiksi ja kehonrakentajiksi.

Ne "kaikki" eivät ole sellaisia...

:)

Sanokoon Immonen ja seuraajakoulukuntansa mitä tahansa, toi ei ole kehonrakennusdieetti.

Tämä porukka ei epäröi esittää ja puolustaa oman asiansa ehdotonta oikeellisuutta vaikkapa 180cm/110kg bodarille, jonka metodit ja ruokavalio ovat "täysin väärät".

Se 180cm/110kg bodari on saattanut helpottaa sitä missiotaan laittamalla sinne aamupuuron sekaan muutakin kuin kalaöljyä ja raejuustoa, eli on turha yrittää myydä clenbuterol-ECA-vuorottelunarkkarille vihreää teetä jeesaamaan rasvanpolttoa...

Minä uskon, että sekä Zonessa että harmonisessa dieetissä on paljon perääkin. Esim. kun ajatellaan (erilaisten) rasvojen tärkeyttä ja eri makroravinteiden (protskut, hiilarit, rasvat) nauttimisajankohtia. Myös tuo harmonisen dieetin mainostama "~kolmen tunnin syömättömyys" ennen treeniä on toiminut minulla hyvin, etenkin jalkatreenissä sen on huomannut.

Olen sanonut tämän aikaisemminkin, mutta esim. Aleksei Sivokon on kertonut noudattavansa Zone-dieettiä, joten tuskin tuo tieto ainakaan vahvistaa väitettä, jonka mukaan tuollaiset ruokavaliot eivät sopisi voimailijalle/bodarille...

Originally posted by Hannibal

Se 180cm/110kg bodari on saattanut helpottaa sitä missiotaan laittamalla sinne aamupuuron sekaan muutakin kuin kalaöljyä ja raejuustoa, eli on turha yrittää myydä clenbuterol-ECA-vuorottelunarkkarille vihreää teetä jeesaamaan rasvanpolttoa...

Minä uskon, että sekä Zonessa että harmonisessa dieetissä on paljon perääkin. Esim. kun ajatellaan (erilaisten) rasvojen tärkeyttä ja eri makroravinteiden (protskut, hiilarit, rasvat) nauttimisajankohtia. Myös tuo harmonisen dieetin mainostama "~kolmen tunnin syömättömyys" ennen treeniä on toiminut minulla hyvin, etenkin jalkatreenissä sen on huomannut.

Olen sanonut tämän aikaisemminkin, mutta esim. Aleksei Sivokon on kertonut noudattavansa Zone-dieettiä, joten tuskin tuo tieto ainakaan vahvistaa väitettä, jonka mukaan tuollaiset ruokavaliot eivät sopisi voimailijalle/bodarille...

Joo kuten sanoin, niin vuodatin ehkä liikaa kun alkoi suututtaa, toki kaikki eivät ole näitä kuvaamiani tyyppejä, mutta sanotaan, että heidän kaltaisiaan on runsaasti tai sitten mä olen vain törmännyt niihin jokaiseen joko livenä tai netissä ;)

-Tässä en puhunutkaan pelkästään naturaaleista, vaikka itse sellainen vielä olenkin.

- En missään tapauksessa kieltänyt zonen/modifikaatioiden toimintaa, vaan totesin, että ne eivät ole _kehonrakennusdieettejä_ enkä tiedä myöskään yhdenkään kehonrakentajan sellaista noudattavan, mutta varmaan sellainenkin jonkin kiven alta löytyy.

- Voimanosto on melkoisen erilainen laji kuin kehonrakennus. Voin uskoa tuon dieetin sopivan siihen paremmin.

Mitä näistä hihojaan polttamaan, mielestäni ei ole tärkeintä se miksi ruokavaliota kutsutaan, vaan se että on järki mukana hommassa. "syö mitä sattuu ja niin vitusti"-dieetistä on minulla kokemusta aivan liikaa ja tulokset olivat sen mukaisia. Nyt kun olen saanut jollain zonen tapaisella systeemillä hyviä tuloksia, niin niitä ei kukaan ota minulta pois sanomalla että systeemi on persiistä. Siitä vaan, saa sanoa, ei liikauta minua suuntaan eikä toiseen.

On kai kuitenkin jotain yleisiä juttuja, joita voi huoletta suositella kaikille (melkein) ilman että kukaan pahoittaa mieltään...

1. Proteiinia täytyy saada tarpeeksi. (kasvissyöjähipit saattavat olla eri mieltä)

2. Energiaa täytyy saada tarpeeksi. (painonvartijoissa saattaa tämä herättää pahennusta)

3. On syötävä säännöllisesti.

4. Rasvaa ei pidä vältellä hysteerisesti. (anorektikot toista mieltä)

Luetelkaa lisää.

Pitää olla hyvä palkka että riittävään määrään ruokaa.
Tulee yllättävän kalliiksi syödä isoja määriä rahkaa tai jauhelihaa.

mitäs mieltä olette siitä jos kalan syönti on huonoa niin jos vaikka kokeilee kalanmaksaöljy tabletteja tai joitain vastaavia hyvien rasvojen saanti mielessä?

-mä oon kyllä niin pihalla näistä kuvioista, vielä.....:)

Originally posted by Jimmy

Luetelkaa lisää.

5. Myös ns. rasvattomat tuotteet lihottavat. (Ärsyttää esim hypetys jostain Exquisa-rahkasta, jossa on 0.000000000000001 mikrogrammaa rasvaa, mutta 16 kg sokeria per desi..)

Originally posted by Spake
mitäs mieltä olette siitä jos kalan syönti on huonoa
.
.

Vaihda uistinta tai järveä :)

Kalan rasva on terveellistä, jos sitä siis tarkoitit. Ei mitään väliä onko kyseessä lohi, kuha, möhkökala, sinivalas tai karvanoppameduusa.

Originally posted by Tomi77

5. Myös ns. rasvattomat tuotteet lihottavat. (Ärsyttää esim hypetys jostain Exquisa-rahkasta, jossa on 0.000000000000001 mikrogrammaa rasvaa, mutta 16 kg sokeria per desi..)

Tuo on ihan totta.

6. verensokeri on pyrittävä pitämään tasaisena.

7. Vaikka ravintoterapeuttisi olisi Jeesus ja sarjat varmistaisi Mooses, niin juo kunnon palautusjuoma heti treenin päätyttyä. (Suihkun jälkeen muuten ei enää ole "heti treenin päätyttyä", vaan se on "suihkun jälkeen", heh.)

Hyviä pointteja! Varsinkin tuo että verensokeri on pyrittävä pitämään tasaisena. Kauhulla muistelen sitä kun joskus tuli vedettyä järjettömiä maltodrinkkejä huiviin aamulla tai ennen treeniä. Tai joku 500 g ranskalaisia välipalaksi. Sitten sitä vielä ihmetteli että joskus saattoi väsyttää... Ja palautusjuoma on tärkeä, oli se sitten yksi- tai viisitoistavaiheinen.

Back
Ylös Bottom