Ravinnosta vielä kysymys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Jep yhdyn edellisiin, että paljon protskua ja syö tasaisesti päivän mittaan. Mutta yhden asian oon huomannut: Eli treenin jälkeen kannattaa vetää kunnolla hiilaria naamaan. En tarkoita mitään palautusjuomaa vaan varsinaisella aterialla huolella perunaa, pastaa tai riisiä. Ja tietysti jotain lihaa, mutta nimenomaan treenin jälkeisellä safkalla muistaa vetää hiilaria normaalia enemmän. Se imeytyykin paremmin se ruoka silloin...sen huomaa.

Joo noi kevyt-tuotteet joissa on aina 0 tai 0,1 % rasvaa on melkein poikkeuksetta sokeripommeja ja joka toimiston tädit ihmettelee kun ei laihdu niitä syömällä.

Jonkinlaisena poikkeuksena Valion tietyt jugget, joissa on 40 kcal/100g, makeutettu aspartaamilla ja fruktoosilla.
Fruktoosi ei ole kehomanin paras ystävä mutta sitä ei paljon tuossa määrässä ole.
Muut light-jugget sisältää sokeria enemmän kuin uskaltaa ääneen sanoa.

Originally posted by S225T

Fruktoosi ei ole kehomanin paras ystävä mutta sitä ei paljon tuossa määrässä ole.

Hmmm. Saisiko tuohon perustelut? Vaikka fruktoosi imeytyy nopeasti, niin sillä on sokeriksi melkoisen alhainen glykeeminen indeksi:

Fructose 32
Lactose 65
Honey 83
High fructose corn syrup 89
Sucrose 92
Glucose 137
Glucose tablets 146
Maltodextrin 150
Maltose 150

(käytetty GI-lukua, jossa tuotteita on vertailtu vaaleaan leipään)

Originally posted by JJJ
Jep yhdyn edellisiin, että paljon protskua ja syö tasaisesti päivän mittaan. Mutta yhden asian oon huomannut: Eli treenin jälkeen kannattaa vetää kunnolla hiilaria naamaan. En tarkoita mitään palautusjuomaa vaan varsinaisella aterialla huolella perunaa, pastaa tai riisiä. Ja tietysti jotain lihaa, mutta nimenomaan treenin jälkeisellä safkalla muistaa vetää hiilaria normaalia enemmän. Se imeytyykin paremmin se ruoka silloin...sen huomaa.

Totta. Tosta palautusjuomaa seuraavasta ruoasta tulee ihan konkreettisesti hyvä olo ja melkein tuntee kun ruoka menee käyttöön.
Mä tosin vieläkin arkailen usein syödä sitä enää kunnon mitassa jos käyn illalla salilla (21 jälkeen), vaikka tuo on suhteellisen turha pelko.

Originally posted by Tomi77

Hmmm. Saisiko tuohon perustelut? Vaikka fruktoosi imeytyy nopeasti, niin sillä on sokeriksi melkoisen alhainen glykeeminen indeksi:

Fructose 32
Lactose 65
Honey 83
High fructose corn syrup 89
Sucrose 92
Glucose 137
Glucose tablets 146
Maltodextrin 150
Maltose 150

(käytetty GI-lukua, jossa tuotteita on vertailtu vaaleaan leipään)

Voin olla ihan väärässä käsitykseni kanssa.
Se on mun saama kuva erinäisistä keholehdistä, enkä osaa perustaa sitä mihinkään nimettävään tutkimukseen.
Ymmärsin että se on maksan glykogeenin tankkaamiseen hyvä ja lihasten vastaavaan huono.

Mutta löydettyäni noi jugurtit oon syönyt niitä päivittäin (lähinnä aamulla, vähän päivällä, joskus illallakin) jossain määrin, ja dieetti on edelleen tuloksekasta, joten kokemus osoittanee ettei se ainakaan tuossa määrin haittaa.

5. Myös ns. rasvattomat tuotteet lihottavat. (Ärsyttää esim hypetys jostain Exquisa-rahkasta, jossa on 0.000000000000001 mikrogrammaa rasvaa, mutta 16 kg sokeria per desi..)

Moni ei todellakaan ymmärrä, että (oikeanlaiset) rasvat oikein käytettynä eivät ole lihomisen ja rasvan varastoitumisen kannalta ollenkaan yhtä paha asia kuin ylenmääräiset annokset nopeita hiilihydraatteja (väärään aikaan).

Jossain noista Zone-kirjoista oli muutama varsin havainnollinen (ja kärjistetty) esimerkki aiheesta.

- Miettikääpä kuinka nautakarjaa lihotetaan? Syötetäänkö niille rasvaa? Ei, niille syötetään runsaasti ja lähes yksinomaan jotain viljaa, esim. kauraa.

- Amerikkalaiset ovat maailman lihavin kansa. No mitäs olette kuulleet vaihto-oppilaskavereidenne kertovan siellä syötävän aamupalaksi standardinmukaisessa punaniskaperheessä? Paahtoleipää, marmeladia, sokerikuorrutettuja donitseja, sokerihuurrettuja muroja, kokista. Ja kevytlevitettä.

- Jo useampi vuosikymmen sitten oli tehty yksinkertainen yliopistotutkimus, jossa kahdelle koeryhmälle oli syötetty tietyn ajan sama määrä kaloreita. Toisen ryhmän ravinto oli lähes 90-prosenttisesti rasvaa, toisen ryhmän ravinto lähes 90-prosenttisesti hiilihydraatteja. Lopputulos: rasvaryhmä laihtui, hiilariryhmä lihoi tai pysyi samanpainoisena.

Yksi juttu tulee vielä mieleen tosta verensokerin tasasena pitämisestä. Olen lukenut joskus artikkelin, jossa väitettiin että kestävyystyyppiseen harjoitteluun soveltuvien urheilijoiden, siis niiden joilla on suhteellisen paljon hitaita lihassoluja lihaksistossaan käyttäisivät rasvoja energianlähteenä. Ja kun elimistö käyttää omia rasvavarastoja energianlähteenään, pysyy verensokeri tasaisena ja näläntunnetta ei ole.

Kun taas paljon nopeita lihassoluja omaavien urheilijoiden toisin sanojen kuulantyöntäjätyyppien lihakset käyttävät hiilihydraatteja energianlähteenä, jolloin rasvahappoja ei mobilisoidu rasvavarastoista ja nälkä vaivaa useammin kuin kestävyysurheilijoilla. Väitteitä ei ole tosin koskaan pystytty tieteellisesti todistamaan. Täytyy myös muistaa, että kenelläkään ei ole pelkästään hitaita tai nopeita lihassoluja lihaksistossaan vaan jokaisella on molempia lihassoluja. Nopeiden ja hitaiden lihassolujen suhde vaan vaihtelee eri henkilöillä.

Tonkaltaisten artikkeleiden johdosta on muotoutunut ihan oma koulukuntansa - pencilneckbodybuilding experts, jotka tietää kaiken treenijaksotuksista ja tekniikoista ja harjoitussysteemeistä ja ruokavaliosta ja ennen kaikkea näistä paljon puhutuista mikrofraktioista ja jopa ihmiskehon hermostillisista ja hormonaalisista järjestelmistä ja vihreän teen huipputehokkaista vaikutuksista näihin.
Ongelmana on, että se ei heidän ulkoisesta olemuksestaan
millään tavalla käy ilmi ;)
Tämä porukka ei epäröi esittää ja puolustaa oman asiansa ehdotonta oikeellisuutta vaikkapa 180cm/110kg bodarille, jonka metodit ja ruokavalio ovat "täysin väärät".

No liika on liikaa, mutta totuuden nimessä meidänkin salilla kuulee tätä puhetta..

en ihmettele jos kyseessä olen minä ja se, kun kysyin neuvoa Vesa Kerälältä. Lähdin siis ihan asiallisesti, vielä kun oli varannut ajan, kysymään mitä mieltä hän oli eri ruokavalioista ja treenisysteemeistä, kehitys kun on jumissa. No, kaivoin entiset ohjelmat laukusta ja näytin vähän Kerälälle. Ei suunnilleen vilkassutkaan papereita. Kysyin mm. sarjojen loppuunvedosta, treenijaoista ja systeemeistä. Vastaus oli että sarjat loppuun saatana niin että pahaa tekee ja HD ja sitten vielä HD ja päälle blood and guts. Ruokavaliosta hän mainitsi että rasvat ovat aivan turhia, ei niillä mitään tee. Rasvat saa 800g jauhelihaa jonka hän syö joka päivä. Esitin asian rauhallisesti ja en todellakaan ollut olevinani mikään the allknowing assmaster. Kertoessani/kysyessäni eri systeemeistä/metodeista vastaus oli aina melko tyrmäävä; sarjojahan EI jätetä kesken ja lihashan treenataan vain kerran viikossa-ainoa oikea keino, muuta ei ole. piste.

Ihan kuin olisin muka tullut nokkavana neuvomaan miten syödään tai treenataan. Ei helvetti, kysyin mielipiteitä.
Olikohan Kerälä hieman v*ttuunut juuri tuona päivänä?

No joo, saankohan mä turpaan seuraavan kerran kun meen salille?:)

Fructose 32

Keho ei pysty käyttämään paljoakaan fruktoosia hyödyksi, loput muuttuu triglyserodeiksi ja nostaa kolestrolitasoja.

Tässä

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Originally posted by Nike

en ihmettele jos kyseessä olen minä ja se, kun kysyin neuvoa Vesa Kerälältä. Lähdin siis ihan asiallisesti, vielä kun oli varannut ajan, kysymään mitä mieltä hän oli eri ruokavalioista ja treenisysteemeistä, kehitys kun on jumissa. No, kaivoin entiset ohjelmat laukusta ja näytin vähän Kerälälle. Ei suunnilleen vilkassutkaan papereita. Kysyin mm. sarjojen loppuunvedosta, treenijaoista ja systeemeistä. Vastaus oli että sarjat loppuun saatana niin että pahaa tekee ja HD ja sitten vielä HD ja päälle blood and guts. Ruokavaliosta hän mainitsi että rasvat ovat aivan turhia, ei niillä mitään tee. Rasvat saa 800g jauhelihaa jonka hän syö joka päivä. Esitin asian rauhallisesti ja en todellakaan ollut olevinani mikään the allknowing assmaster. Kertoessani/kysyessäni eri systeemeistä/metodeista vastaus oli aina melko tyrmäävä; sarjojahan EI jätetä kesken ja lihashan treenataan vain kerran viikossa-ainoa oikea keino, muuta ei ole. piste.

Ihan kuin olisin muka tullut nokkavana neuvomaan miten syödään tai treenataan. Ei helvetti, kysyin mielipiteitä.
Olikohan Kerälä hieman v*ttuunut juuri tuona päivänä?

No joo, saankohan mä turpaan seuraavan kerran kun meen salille?:)

Tosi yllättävää, mä haastattelin Vesaa kanssa pari kk sitten ja se oli hyvin mukava ja vastasi kaikkiin kysymyksiin ja kertoi omia näkemyksiään ihan asiallisesti ja nimenomaan muistuttaen niiden olevan hänen omakohtaisia kokemuksiaan/perspektiivejään.
En tosin varsinaisesti pyytänytkään mitään henkkoht dieettiä tai teeniohjelmaa, ne kun on syntynyt jo kauan ja syntyy omassa kuulassa jatkuvasti kehittyen, vaan halusin lähinnä kuulla face to face miten sm-tason kehonrakentaja treeniään/ruokailuaan hoitaa.
Siitä tapaamisesta jäi mieleen vain, että asiallinen kaveri kaikin puolin kuten aina muulloinkin kun sen näkee salilla.

Tosi yllättävää, mä haastattelin Vesaa kanssa pari kk sitten ja se oli hyvin mukava ja vastasi kaikkiin kysymyksiin ja kertoi omia näkemyksiään ihan asiallisesti ja nimenomaan muistuttaen niiden olevan hänen omakohtaisia kokemuksiaan/perspektiivejään.
En tosin varsinaisesti pyytänytkään mitään henkkoht dieettiä tai teeniohjelmaa, ne kun on syntynyt jo kauan ja syntyy omassa kuulassa jatkuvasti kehittyen, vaan halusin lähinnä kuulla face to face miten sm-tason kehonrakentaja treeniään/ruokailuaan hoitaa.
Siitä tapaamisesta jäi mieleen vain, että asiallinen kaveri kaikin puolin kuten aina muulloinkin kun sen näkee salilla.

Joo. Kerälä on ihan asiallinen heppu ja tunnistaa muuallakin kuin vain salilla ! Ja ehtii jutellakin varmasti muuallakin. Tuo blood guts HD HD mitä Nike kommentoi ei näy kylläkään kauheasti Kerälän treeneissä. Kyllähän se joskus päästää helvetin irti, mutta hyvin harvoin olen nähnyt sen tekevän niin finaaliin vietyjä treenejä..

Voihan se olla mahdollista että sattui vaan Niken kohdalla Vesalla olleen paha päivä. Sellaisiahan on itse kullakin silloin tällöin.

Originally posted by hkuja

Joo. Kerälä on ihan asiallinen heppu ja tunnistaa muuallakin kuin vain salilla ! Ja ehtii jutellakin varmasti muuallakin.

En voisi enempää olla samaa mieltä! Varmasti yksi auttavaisimmista suomalaisista mörkömöhkäleistä. Kourumäen Jokkke on myös antanut vinkkejä aina kun oon kysynyt. Kannattaa muuten muistaa sellainen juttu, että luultavasti nämä Suomen huiput tekevät paljon asioita oikein, joten jokaisessa vinkissä on varmasti paljon perusteita takana.

Kaikkihan on tietenkin yksilöitä ja kaikilla toimii eri asiat, mutta mennäpä nyt saarnaamaan Kerälän Veskulle Timo Immosen mullistavista "syö vain kerran vuodessa" -ravintovinkeistä ja sitten kysyä, että "Vesku, minkä takia otit mun pään tiukkaan head-lockiin?"

Viimeksi muokattu:
Originally posted by Hannibal

Olen sanonut tämän aikaisemminkin, mutta esim. Aleksei Sivokon on kertonut noudattavansa Zone-dieettiä, joten tuskin tuo tieto ainakaan vahvistaa väitettä, jonka mukaan tuollaiset ruokavaliot eivät sopisi voimailijalle/bodarille...

Noh , kuuleppas hannipaali...en ymmärrä miksi edes yrität verrata voimanostajia ja kehonrakentajia? kehonrakentajalle on tärkeää massa....voimanostajien on taas pystyttävä kehittymään samaan sarjaan parhaimmillaan useita vuosia..olisihan se tietysti hienoa jos voisi vain syödä enemmän ja enemmän ja kehityskin olisi nopeampaa , mutta hyöty tästä olisi puhtaasti + - 0 ..

Zone-sopii voimanostajalle hyvin...Kehonrakentajalle EI!

Ps. minäkin harrastan voimanostoa(ei helvetti , ei taida olla pelkkä harrastus enään :D

Joo, onhan se Vesa ihan kiva "möhkäle" kun muuten sen kanssa oon jutellut niitä näitä. Huono päivä saattoi vaan osua kohdalle..

Tomi77, mä en tosiaankaan menny neuvomaan mitään sm-tason bodaria "hei kylmä ny tiiän sä oot ihan väärässä, kato näit papereita.."-tyyliin. :)

Joku mainitsi hyväksi proteiini lähteeksi maitotuotteet.. Ihan hyvä, mutta maitoa kannattais välttää. Jos haluaa juoda, niin sit ei ainakaan ruoan yhteydessä. Ruoka alas vedellä, imeytyy paljon paremmin. Maidolla ruoka-aineet eivät imeydy ja hyöty jää pienemmäksi.
Itsekin suosittelen n.6 kertaa päivässä syömistä. Min2-max3.5 tunnin välein.
Imeytyvyyden kannalta on tärkeää mitä syöt. Joku mainitsi kans, että hiilareita treenin jälkeen. Siinäkin samaa mieltä. Ensin vain palautusjuoma, jonka jälkeen siitä 1.5 tuntia ja kunnon ruoka päälle. Esim. riisiä ja jauhelihaa, raejuusto, vähän oliiviöljyä ym.

Ja palautusjuoman joukkoon myös kahta tiettyä vitamiiniä, jotka ovat aika ehdoton.... eipäs kerrota enempää, että ei kaikkia salaisuuksia paljasteta!! :)

Kuinka moni muutenkin panostaa vitamiineihin ja mineraaleihin. Oikein otettuna ja oikeaan aikaan, niistä on todellakin hyötyä. Ei niitä kaikkia vain vedetä aamulla naamaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom